LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS REFORMOS ĮSTATYMO NR. I-1607 9, 10, 15, 16, 17, 18, 19 IR 20 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO nr. XIVP-1626(2)
2022-06-29 Nr. 113-P-27
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Andrius Kupčinskas, pavaduojantis Jurgitą Šiugždinienę, Kęstutis Masiulis, Audrius Petrošius, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.
Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Giedrė Lukošiūnienė, Rasa Mačiulytė, Rasa Šidlauskaitė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.
Kviestieji asmenys: Aplinkos ministerijos Teisės ir personalo skyriaus vyriausioji specialistė Erika Giedraitienė, Aplinkos ministerijos Statybos ir teritorijų planavimo politikos grupės patarėja Jurgita Augutienė, Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos direktoriaus pavaduotojas, atliekantis direktoriaus funkcijas Saulius Mocevičius, Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos Teisės departamento direktorė Aušra Račkauskaitė, Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorė Roma Žakaitienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėjas kaimo ir teritorijų planavimo klausimais Gediminas Vaičionis, Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Audrius Gelžinis.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-29 |
2 |
|
|
|
Pasiūlymas: 1. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 6 dalyje vietoj žodžių „Aplinkos ministerijos“ įrašytini žodžiai „aplinkos ministro“. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 6 dalį išdėstyti taip: „6. Žemės
reformos žemėtvarkos projektai, kuriuose suformuoti žemės, miško sklypai ir
vandens telkiniai pagal šio straipsnio 1 dalyje nustatytą eilę, įgyvendinami |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-29 |
7 7 9 |
1 2 |
|
|
2. Projekto 7 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad „Žemės reformai reikalingi žemės reformos žemėtvarkos projektai rengiami ir tvirtinami Vyriausybės nustatyta tvarka pagal aplinkos ministro patvirtintą metodiką“. Atkreiptinas dėmesys, kad su projektu susijusio Žemės įstatymo Nr. I-446 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1625(2) (toliau - projektas Nr. XIVP-1625(2)) 1 straipsniu keičiamo Žemės įstatymo 37 straipsnio 10 dalyje siūloma nustatyti, kad „Žemės reformos žemėtvarkos projektų rengimo metodiką tvirtina žemės ūkio ministras“. Siekiant teisinio aiškumo, abiejų projektų nuostatos turėtų būti suderintos tarpusavyje.
Be to, atsižvelgiant į tai, kad projektu yra siūloma nustatyti kitą ministrą, kuris tvirtintų vertinamojoje projekto nuostatoje nurodytą metodiką, o minėtą metodiką naujasis ministras turėtų patvirtinti iki įstatymo įsigaliojimo, svarstytina, ar projekto 9 straipsnį nereikėtų papildyti antra dalimi, kurioje būtų reglamentuojamas įstatymo įgyvendinimas, pasiūlant aplinkos ministrui iki įstatymo įsigaliojimo priimti įstatymą įgyvendinančius teisės aktus. Jeigu būtų pritarta šiai pastabai, reikėtų atitinkamai papildyti projekto 9 straipsnio pavadinimą, o projekto 9 straipsnio 1 dalyje padaryti išlygą dėl projekto 9 straipsnio 2 dalies įsigaliojimo. Kartu atkreipiame dėmesį, kad iš projekto nuostatų nėra aišku, ar iki įstatymo įsigaliojimo pradėti, bet nebaigti rengti ir dar nepatvirtinti žemės reformai reikalingi žemės reformos žemėtvarkos projektai, įsigaliojus šiam įstatymui būtų baigiami rengti ir tvirtinami pagal žemės ūkio ministro, ar pagal aplinkos ministro patvirtintą metodiką. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 9 straipsnį nereikėtų papildyti nauja struktūrine dalimi, kurioje būtų reglamentuojamas įstatymo nuostatų taikymas, pašalinant aukščiau nurodytą neaiškumą.
Vadovaujantis aukščiau nurodytais argumentais, pastabos dėl įstatymo įgyvendinimo ir taikymo atitinkamai taikytinos ir projekto 7 straipsnio 2 dalyje dėstomoms keičiamo įstatymo 19 straipsnio 3 dalies nuostatoms. |
Pritarti |
Argumentai: Pritariant Teisės departamento pastabos, projektas tikslinamas. Papildomai tikslinama projekto 9 straipsnio 1 dalis (įsigaliojimo data), atsižvelgiant į tai, kad komitetas nutarė Žemės įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1625(3) įsigaliojimo datą nustatyti 2023 m. sausio 4 d., atitinkamai turi būti pakeistos ir lydinčiųjų projektų įsigaliojimo datos.
Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Žemės reformai reikalingi žemės reformos žemėtvarkos projektai rengiami ir tvirtinami Vyriausybės nustatyta tvarka pagal aplinkos ministro patvirtintą metodiką, suderintą su žemės ūkio ministru. Kai priėmus sprendimą dėl žemės reformos žemėtvarkos projektui rengti parinktos teritorijos ribų patvirtinimo pateikta iki 10 prašymų atkurti nuosavybės teises į žemę, mišką ir vandens telkinius, suteikti nuosavybėn neatlygintinai, parduoti, išnuomoti, perduoti neatlygintinai naudotis ar patikėjimo teise valstybinę žemę, aplinkos ministro, suderinus su žemės ūkio ministru, nustatyta tvarka pagal šio įstatymo 10 straipsnyje nustatytą eiliškumą rengiami žemės sklypų planai, kurie prilyginami žemės reformos žemėtvarkos projektams.“
Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 19 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Žemės sklypų, suprojektuotų grąžinti natūra
bendrosios nuosavybės teise, padalijimo projektai rengiami piliečių lėšomis
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „9 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1. Šis
įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2023 m. sausio 2. Aplinkos ministras ir žemės ūkio ministras iki 2023 m. sausio 3 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. 3. Įsigaliojus šiam įstatymui, iki jo įsigaliojimo pradėti, bet nebaigti rengti ir dar nepatvirtinti žemės reformai reikalingi žemės reformos žemėtvarkos projektai, baigiami rengti ir tvirtinami iki įstatymo įsigaliojimo galiojusia tvarka.“ |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-29 |
7 |
2 |
|
|
3. Projekto 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 19 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad „Žemės sklypų, suprojektuotų grąžinti natūra bendrosios nuosavybės teise, padalijimo projektai rengiami piliečių lėšomis aplinkos ministro nustatyta tvarka.“ Atkreiptinas dėmesys, kad su projektu susijusio projekto Nr. XIVP-1625(2) 1 straipsniu keičiamo Žemės įstatymo 37 straipsnio 10 dalyje siūloma nustatyti, kad „žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektų rengimo taisykles tvirtina žemės ūkio ministras kartu su aplinkos ministru“. Pažymėtina, kad pagal projekto Nr. XIVP-1625(2) 1 straipsniu keičiamo Žemės įstatymo 2 straipsnio 17 dalį vienu iš žemės sklypo formavimo ir pertvarkymo būdų yra žemės sklypo padalijimas. Jei teikiamo projekto nuostatose terminas „žemės sklypų padalijimo projektai“ suprantami taip pat, kaip projekto Nr. XIVP-1625(2) nuostatose suprantamas terminas „žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektai“, tai abiejų projektų nuostatas toje apimtyje, kurioje kalbama apie šių projektų rengimo tvarką nustatantį subjektą, reikėtų suderinti tarpusavyje. |
Pritarti |
|
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Ričardas Juška
VVSK biuro vedėja L. Milonaitė
VVSK biuro patarėjas J. Taminskas