LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Sveikatos reikalų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽMONIŲ UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ PROFILAKTIKOS IR KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1553 18, 26 IR 40 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-338

 

2021-03-17  Nr. 111-P-7

Vilnius

 

 

 

 

 

1.    Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas A. Veryga, Komiteto nariai M. Danielė, V. Giraitytė, P. Kuzmickienė, O. Leiputė, M. Navickienė, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, R. Žemaitaitis.

Komiteto biuras: Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėjai A. Astrauskas, K. Civilkienė, E. Jankauskas, V. Valainytė, padėjėjos M. Neverkevičienė, D. Žukauskė.

Kviestieji asmenys: sveikatos apsaugos viceministrė D. Jankauskienė, Sveikatos apsaugos ministerijos atstovai A. Ščeponavičius, O. Vitkūnienė, A. Kandratavičienė, M. Mickė, L. Ašoklienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2021-03-15

1

(18)

 

(1)

 

Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamoje įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje nereikėtų atskleisti formuluotės „papildomai pasitikrinusiems“ turinį, t. y. iš siūlomo reguliavimo nėra aišku, ar tam tikrose darbų ir veiklų srityse dirbantys darbuotojai turėtų kartą kažkuriuo metu papildomai pasitikrinti, ar, vis dėlto, preziumuojama, kad darbuotojai turėtų paskui ir toliau periodiškai tikrintis, kas, atsižvelgiant  į siūlomo reguliavimo tikslą, mūsų manymu, būtų logiška. Jei siekiama nustatyti galimą periodišką darbuotojų tikrinimąsi, nuostata turėtų būti patikslinta. Analogiško turinio pastaba taikytina ir dėl keičiamo įstatymo 18 straipsnio 11 dalies, kurioje taip pat numatytas vienkartinis sveikatos pasitikrinimas.

 

Pritarti

Įstatymo projekte siūloma atsisakyti formuluotės „papildomai pasitikrinę darbuotojai“, taip pat aiškiai nustatyti, kad tam tikrose darbų ir veiklų srityse dirbantiems darbuotojams Vyriausybės nutarimu gali būti nustatytas tiek vienkartinis, tiek periodinis sveikatos patikrinimas, siekiant nustatyti, ar šie darbuotojai neserga užkrečiamąja liga, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2021-03-15

1

(18)

 

(2)

 

2.    Atsižvelgiant į tai, kad poįstatyminiais teisės aktais negalima aiškinti ir (ar) plėsti įstatyminių normų turinio bei į tai, kad Nacionalinis visuomenės sveikatos centras ne savo nuožiūra turi priimti sprendimus dėl įstatymo taikymo apimties, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 11 dalyje siūlome aiškiau apibrėžti kriterijus, pagrindus ar sąlygas, kuriems esant Nacionalinis visuomenės sveikatos centras būtų įgaliotas nustatyti tam tikro rato darbuotojų (tenkinančius nurodytus pagrindus ar sąlygas) privalomą sveikatos pasitikrinimą dėl užkrečiamos ligos.

 

Pritarti

Įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad Nacionalinis visuomenės sveikatos centras darbuotojus, kurie privalo pasitikrinti savo sveikatą, nustato sveikatos apsaugos ministro patvirtinta užkrečiamųjų ligų epidemiologinės diagnostikos tvarka, kurią patvirtinti įgalioja keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalis, atsižvelgdamas į užkrečiamosios ligos epidemiologinės diagnostikos duomenis toje darbovietėje.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2021-03-15

1

(18)

 

(7)

 

3.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 6 dalies antrajame sakinyje brauktini žodžiai „arba darbdavio lėšomis“, nes siūloma formuluotė klaidingai suponuoja, kad darbuotojų papildomi sveikatos patikrinimai dėl užkrečiamosios ligos, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, gali būti apmokami ir darbdavio lėšomis. Pažymėtina, kad pirmajame keičiamos dalies sakinyje jau įtvirtintas imperatyvas, kad išlaidas už periodinius sveikatos patikrinimus ir vidutinį darbo užmokestį darbuotojams už sveikatos patikrinimams sugaištą laiką apmoka darbdavys, todėl antrojo sakinio nuostata, numatanti, kad išlaidos už papildomus sveikatos patikrinimus (kurie, savo ruožtu, taip pat matyt iš dalies bus periodiniai) darbdavio lėšomis ne turi būti, o gali būti apmokamos, yra netiksli ir klaidinanti. Siekiant teisinio aiškumo, siūlome papildyti šios dalies pirmąjį sakinį jame numatant, kad darbdavys apmoka ne tik periodinius, tačiau ir papildomus sveikatos patikrinimus dėl užkrečiamos ligos. Taip išdėsčius pirmąjį sakinį, o antrajame sakinyje išbraukus žodžius „arba darbdavio lėšomis“, tiesiog būtų įtvirtinta speciali norma, numatanti, kad tam tikrais Vyriausybės nustatytais atvejais papildomo darbuotojų sveikatos tikrinimo dėl užkrečiamos ligos išlaidos galės būti apmokamos valstybės biudžeto lėšomis (t. y. ne darbdavio, kaip numatyta pirmajame sakinyje). Jeigu būtų neatsižvelgta į šią pastabą, antrąjį sakinį reikėtų tikslinti ir jį dėstyti taip: „Darbuotojų papildomi sveikatos patikrinimai dėl užkrečiamosios ligos, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, apmokami darbdavio arba gali būti finansuojami valstybės biudžeto lėšomis Vyriausybės nustatyta tvarka“.

 

Pritarti

Įstatymo projektu siūloma aiškiai nustatyti, kad darbuotojų, dirbančių ar vykdančių veiklą, nurodytą Darbų ir veiklos sričių, kuriose leidžiama dirbti darbuotojams, pasitikrinusiems ir (ar) periodiškai besitikrinantiems, ar neserga užkrečiamąja liga, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, sąraše, ir darbuotojų, nurodytų keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalyje, sveikatos patikrinimai dėl užkrečiamosios ligos, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, finansuojami valstybės biudžeto lėšomis Vyriausybės nustatyta tvarka.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2021-03-15

1

 

 

4.    Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus ir įvertinus tai, kad įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma keisti daugiau nei pusę keičiamo įstatymo 18 straipsnio sudėtinių dalių, siūlytina visą 18 straipsnį dėstyti nauja redakcija.

 

Pritarti

Siūloma visą Įstatymo projekto 1 straipsnį išdėstyti nauja redakcija.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2021-03-15

 

 

 

5.    Atsižvelgiant į tai, kad projekto įgyvendinimui reikės priimti poįstatyminius teisės aktus, siūlytina įstatymo projektą papildyti straipsniu, numatančiu vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą, iki kurios institucijoms, rengiančioms poįstatyminius teisės aktus, būtų sudaryta galimybė parengti ir patvirtinti šiuos teisės aktus. Be to, atskira šio straipsnio dalimi, institucijos turėtų būti įpareigotos tokius teisės aktus priimti.

 

Pritarti

Siūloma papildyti Įstatymo projektą 4 straipsniu, nustatančiu Įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo nuostatas, t. y. nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2021 m. balandžio 1 d., o sveikatos apsaugos ministras ir Vyriausybė iki šio įstatymo įsigaliojimo priima įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: -

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstaiga,
2021-03-17

 

1

(18)

 

(4, 6)

 

Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstaiga, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 3, 19¹ ir 19straipsniais, siekdama, kad teisinis reglamentavimas nesudarytų prielaidų žmogaus teisių ir laisvių nepagrįstų suvaržymų rizikai, pagal kompetenciją įvertino Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo Nr. I-1553 18, 26 ir 40 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-338 (toliau – Projektas) bei teikia Projektu siūlomo teisinio reglamentavimo vertinimą žmogaus teisių ir laisvių užtikrinimo aspektu.

Visų pirma Seimo kontrolierius pažymi, jog pirmiausia iš Lietuvos Respublikos Konstitucijos kyla valstybės pareiga užtikrinti, kad teisės aktais suteiktais įgaliojimais žmogaus teisės ir laisvės nebūtų varžomos labiau, negu tai būtina teisėtiems tikslams pasiekti. Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijoje numatyta, jog nacionaliniuose teisės aktuose nustatytais atvejais, esant būtinybei demokratinėje visuomenėje valstybės saugumo, visuomenės saugos ar šalies ekonominės gerovės interesams, siekiant užkirsti kelią viešosios tvarkos pažeidimams ar nusikaltimams, taip pat žmonių sveikatai ar moralei arba kitų asmenų teisėms ir laisvėms apsaugoti, valstybės institucijos turi teisę apriboti naudojimąsi tam tikromis asmens teisėmis, tačiau šie apribojimai negali būti taikomi jokiems kitiems tikslams negu tie, kuriems jie įvesti. Europos Žmogaus Teisių Teismas savo praktikoje ne kartą yra pažymėjęs, kad taikomos žmogaus teisių ribojimo priemonės turi būti būtinos demokratinės visuomenės siekiamam tikslui įgyvendinti, t. y., atitikti neatidėliotiną socialinį poreikį, proporcingos siekiamam teisėtam tikslui, o nurodytos institucijų priežastys priemonių taikymui turi būti pagrįstos, tinkamos ir pakankamai motyvuotos.

Seimo kontrolierius palankiai vertina Projekto rengėjų sprendimą atsisakyti pirminio Projekto varianto, pristatyto 2021 m. kovo 8 d. Vyriausybės posėdyje, nuostatų, susijusių su asmeniui taikomu būtinuoju (privalomuoju) ištyrimu, kurios sukėlė abejonių dėl taikomų priemonių proporcingumo siekiamam tikslui įgyvendinti.

Vis dėlto, siekiant išvengti galimo darbdavio piktnaudžiavimo įstatymu įtvirtintomis priemonėmis bei apsaugoti darbuotojo teisėtus interesus taip pat atsižvelgiant į Europos žmogaus teisių teismo suformuluotą praktiką, kad griežčiausiosios taikomos priemonės turėtų būtų proporcingos, individualizuotos ir taikomos tik išimtinais atvejais, kai yra išnaudojamos švelnesnės priemonės, siūlytume keičiamo 18 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip, kad darbuotojui pirmiausia, pagal galimybes, būtų siūloma dirbti nuotoliniu būdu iki dienos, kai jis pasitikrins, ar neserga užkrečiamąja liga, arba jį perkelti toje pačioje darbovietėje į kitą darbą ir tik išnaudojus šias galimybes darbdavys galėtų prieš darbuotoją panaudoti griežčiausią priemonę – nušalinimą nuo darbo nemokant jam darbo užmokesčio.

Seimo kontrolieriaus nuomone, atsižvelgus į pirmiau pateiktą vertinimą Projektu pateikti pasiūlymai būtų subalansuoti, proporcingi bei atitiktų šalies tarptautinius įsipareigojimus žmogaus teisių ir laisvių apsaugos srityje.

 

Pritarti

Įstatymo projektu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 4 ir 6 dalis siūloma patikslinti taip, kad darbuotojui pirmiausia, pagal galimybes, būtų siūloma dirbti nuotoliniu būdu iki dienos, kai jis pasitikrins, ar neserga užkrečiamąja liga, arba jį perkelti toje pačioje darbovietėje į kitą darbą ir tik išnaudojus šias galimybes – nušalinti nuo darbo nemokant jam darbo užmokesčio.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys R. Žemaitaitis,
2021-03-16

 

1

(18)

 

(2)

 

 

Argumentai: kai nustatomas užkrečiamosios ligos, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, protrūkis darbovietėje, darbuotojams leidžiama dirbti tik pasitikrinus, ar neserga užkrečiamąja liga, neturi būti prievartos „tik pasitikrinus“, reikia žmogui palikti teisę pačiam rinktis tikrintis ar ne, ir jei bus pasitikrinęs, tuomet galės dirbti, jei norės.

 

Pasiūlymas: kai yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas dėl užkrečiamosios ligos ir nustatomas šios ligos protrūkis darbovietėje, darbuotojams gali būti leidžiama dirbti tik pasitikrinus, ar neserga užkrečiamąja liga, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas. Darbuotojus, kurie privalo pasitikrinti sveikatą, nustato Nacionalinis visuomenės sveikatos centras ir apie tai informuoja šiuos darbuotojus ir darbdavį.“ 

 

Nepritarti

Komiteto patobulintu įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad paskelbus valstybės lygio ekstremaliąją situaciją ir (ar) karantiną dėl užkrečiamosios ligos ir nustatomas šios ligos protrūkis darbovietėje, Nacionalinio visuomenės sveikatos centro  nurodytiems darbuotojams leidžiama dirbti tik pasitikrinus, ar neserga užkrečiamąja liga, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, ir įgyvendinus kitas Nacionalinio visuomenės sveikatos centro asmeniui paskirtas privalomas užkrečiamosios ligos kontrolės priemones. Nacionalinis visuomenės sveikatos centras šioje dalyje nurodytus darbuotojus nustato sveikatos apsaugos ministro patvirtinta užkrečiamųjų ligų epidemiologinės diagnostikos tvarka, atsižvelgdamas į užkrečiamosios ligos epidemiologinės diagnostikos duomenis, ir apie šioje dalyje nurodytus darbuotojus informuoja šiuos darbuotojus ir darbdavį.

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Biudžeto ir finansų komitetas,
2021-03-17

 

 

 

 

 

Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui XIVP-338 ir pasiūlyti pagrindiniam Sveikatos reikalų komitetui tobulinti projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus ir komiteto pasiūlymą.

 

Pritarti

 

2.

Seimo Biudžeto ir finansų komitetas,
2021-03-17

 

 

 

 

 

Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento 3 pastabą, patikslinti projektą.

 

Pasiūlymas: Projekto 1 straipsnio 5 dalį (bazinio įstatymo 18 straipsnio 6 dalį) išdėstyti taip:

5. Pakeisti 18 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

6. Išlaidas už periodinius sveikatos patikrinimus ir vidutinį darbo užmokestį darbuotojams už sveikatos patikrinimams sugaištą laiką apmoka darbdavys, o už sveikatos patikrinimą prieš pradedant dirbti – darbuotojas, jei kiti įstatymai nenumato kitaip.

Darbuotojų papildomi sveikatos patikrinimai dėl užkrečiamosios ligos, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, gali būti finansuojami valstybės biudžeto lėšomis Vyriausybės nustatyta tvarka arba apmokami darbdavio.

Darbuotojų dirbančių ar vykdančių veiklą,  nurodytą  Darbų ir veiklos sričių,  kuriose leidžiama dirbti darbuotojams, pasitikrinusiems ir (ar) periodiškai besitikrinantiems ar neserga užkrečiamąja liga, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas sąraše, ir darbuotojų, nurodytų šio straipsnio 11 dalyje sveikatos patikrinimai dėl užkrečiamos ligos, dėl kurios yra  paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas finansuojami valstybės biudžeto lėšomis Vyriausybės nustatyta tvarka.“

 

Pritarti

 

3.

Seimo Žmogaus teisių komitetas,
2021-03-17

 

 

 

 

 

- iš esmės pritarti Žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo Nr. I-1553 18, 26 ir 40 straipsnių pakeitimo  įstatymo projektui Nr.XIVP-338

 - siūlyti pagrindiniam komitetui patobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento  bei Seimo kontrolierių įstaigos pastabas.

 

Pritarti

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-338(2) ir Komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas,
2021-03-17

 

1

 

 

 

Argumentai: atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, tikslintinas projekto 1 straipsnis.

 

Pasiūlymas: pakeisti projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„1 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 18 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Darbų ir veiklos sričių, kuriose leidžiama dirbti darbuotojams, tik iš anksto pasitikrinusiems ir vėliau periodiškai besitikrinantiems, ar neserga užkrečiamosiomis ligomis, sąrašątaip pat Darbų ir veiklos sričių, kuriose leidžiama dirbti darbuotojams, papildomai pasitikrinusiems, ar neserga užkrečiamąja liga, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, sąrašą, tikrinimosi tvarką nustato Vyriausybė.“

2. Papildyti 18 straipsnį 11 dalimi:

„11. Kai yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas dėl užkrečiamosios ligos ir nustatomas šios ligos protrūkis darbovietėje, darbuotojams leidžiama dirbti tik pasitikrinus, ar neserga užkrečiamąja liga, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas. Darbuotojus, kurie privalo pasitikrinti sveikatą, nustato Nacionalinis visuomenės sveikatos centras ir apie tai informuoja šiuos darbuotojus ir darbdavį.“

3. Pakeisti 18 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Darbuotoją, atsisakiusį nustatytu laiku pasitikrinti, ar neserga užkrečiamąja liga, arba nepasitikrinusį be labai svarbių priežasčių (liga, dalyvavimas giminaičių laidotuvėse, komandiruotė), darbdavys privalo nušalinti nuo darbo ir nemokėti jam darbo užmokesčio arba skirti dirbti nuotoliniu būdu iki tos dienos, kol jis pasitikrins, ar neserga užkrečiamąja liga, arba perkelti jį toje pačioje darbovietėje į kitą darbą, kurį jam leidžiama dirbti pagal sveikatos būklę. Darbuotojas grąžinamas į ankstesnį darbą nuo tos dienos, kurią pateikia darbdaviui sveikatos patikrinimo išvadas, kad gali tęsti darbą.

4. Pakeisti 18 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Asmenims, įtariamiems, kad serga, ar susirgusiems pavojingomis ar ypač pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis arba tapusiems šių ligų sukėlėjų nešiotojais, iki šeimos gydytojo leidimo draudžiama tęsti šio straipsnio 1 dalyje nurodytuose sąrašuose nustatytus darbus ar dirbti šio straipsnio 1dalyje nurodytoje darbovietėje, išskyrus kai dirbama nuotoliniu būdu. Pavojingų ir ypač pavojingų ligų, dėl kurių asmenims draudžiama tęsti šio straipsnio 1 dalyje nurodytame Darbų ir veiklos sričių, kuriose leidžiama dirbti darbuotojams, tik iš anksto pasitikrinusiems ir vėliau periodiškai besitikrinantiems, ar neserga užkrečiamosiomis ligomis sąraše nustatytus darbus iki šeimos gydytojo leidimo, sąrašą tvirtina sveikatos apsaugos ministras. Šiuos asmenis darbdaviai savo iniciatyva, taip pat vykdydami apskričių vyriausiųjų epidemiologų sprendimus, privalo laikinai nušalinti nuo darbo arba perkelti į kitą darbą, kurį jiems leidžiama dirbti pagal sveikatos būklę arba skirti dirbti nuotoliniu būdu.“

5. Pakeisti 18 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Išlaidas už periodinius sveikatos patikrinimus ir vidutinį darbo užmokestį darbuotojams už sveikatos patikrinimams sugaištą laiką apmoka darbdavys, o už sveikatos patikrinimą prieš pradedant dirbti – darbuotojas, jei kiti įstatymai nenumato kitaip. Darbuotojų papildomi sveikatos patikrinimai dėl užkrečiamosios ligos, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, gali būti finansuojami valstybės biudžeto lėšomis Vyriausybės nustatyta tvarka arba apmokami darbdavio.

 

Pakeisti 18 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„18 straipsnis. Privalomas sveikatos tikrinimas dėl užkrečiamųjų ligų. Asmenų, įtariamų, kad serga, susirgusių pavojingomis ar ypač pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis, nušalinimas nuo darbo

1. Darbų ir veiklos sričių, kuriose leidžiama dirbti darbuotojams, tik iš anksto pasitikrinusiems ir vėliau periodiškai besitikrinantiems, ar neserga užkrečiamosiomis ligomis, sąrašą, taip pat Darbų ir veiklos sričių, kuriose leidžiama dirbti darbuotojams, pasitikrinusiems ir (ar) periodiškai besitikrinantiems, ar neserga užkrečiamąja liga, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, sąrašą, tikrinimosi tvarką nustato Vyriausybė.

2. Kai yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas dėl užkrečiamosios ligos ir nustatomas šios ligos protrūkis darbovietėje, Nacionalinio visuomenės sveikatos centro nurodytiems darbuotojams leidžiama dirbti tik pasitikrinus, ar neserga užkrečiamąja liga, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, ir įgyvendinus kitas Nacionalinio visuomenės sveikatos centro paskirtas šiems darbuotojams privalomas užkrečiamosios ligos kontrolės priemones. Nacionalinis visuomenės sveikatos centras šioje dalyje nurodytus darbuotojus nustato sveikatos apsaugos ministro patvirtinta užkrečiamųjų ligų epidemiologinės diagnostikos tvarka, atsižvelgdamas į užkrečiamosios ligos epidemiologinės diagnostikos duomenis, ir apie tai informuoja šiuos darbuotojus ir darbdavį.

2. 3. Darbdavys ir darbuotojas privalo laikytis darbuotojo sveikatos privalomo tikrinimo dėl užkrečiamųjų ligų išvadų nurodymų.

3. 4. Darbuotoją, atsisakiusį Darbuotojas, atsisakęs nustatytu laiku pasitikrinti, ar neserga užkrečiamąja liga, arba nepasitikrinusį nepasitikrinęs be labai svarbių priežasčių (liga, dalyvavimas giminaičių laidotuvėse, komandiruotė), darbdavys privalo nušalinti nuo darbo ir nemokėti jam darbo užmokesčio atsižvelgiant į darbo pobūdį skiriamas dirbti nuotoliniu būdu arba perkeliamas toje pačioje darbovietėje į kitą darbą, kurį jam leidžiama dirbti pagal sveikatos būklę, o jeigu  tokių galimybių nėra, nušalinamas nuo darbo, nemokant jam darbo užmokesčio, iki tos dienos, kol jis pasitikrins, ar neserga užkrečiamąja liga, o šio straipsnio 2 dalyje nurodytas darbuotojas iki tol, kol pasibaigs laikotarpis, kuriam turi izoliuotis asmenys, turėję sąlytį. Darbuotojas grąžinamas į ankstesnį darbą nuo tos dienos, kurią pateikia darbdaviui sveikatos patikrinimo išvadas, kad gali tęsti darbą, o šio straipsnio 2 dalyje nurodytas darbuotojas pasibaigus laikotarpiui, kuriam turi izoliuotis asmenys, turėję sąlytį.

4. 5. Uždaruose kolektyvuose gyvenantys kariai, asmenys, laikomi Vidaus reikalų ministerijos ar Kalėjimų departamento prie Teisingumo ministerijos uždarose įstaigose, privalo būti tikrinami, ar neserga užkrečiamosiomis ligomis. Šių asmenų sveikatos tikrinimo dėl užkrečiamųjų ligų tvarką nustato tų įstaigų steigėjai savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos, suderinę suderinusios su Sveikatos apsaugos ministerija.

5. 6. Asmenims, įtariamiems, kad serga, ar susirgusiems pavojingomis ar ypač pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis arba tapusiems šių ligų sukėlėjų nešiotojais, iki šeimos gydytojo leidimo draudžiama tęsti šio straipsnio 1 dalyje nurodytame sąraše nurodytuose sąrašuose nustatytus darbus ar tęsti darbą šio straipsnio 2 dalyje nurodytoje darbovietėje, išskyrus atvejus, kai dirbama nuotoliniu būdu arba asmuo yra perkeltas toje pačioje darbovietėje į kitą darbą, kurį jam leidžiama dirbti pagal sveikatos būklę. Pavojingų ir ypač pavojingų ligų, dėl kurių asmenims draudžiama tęsti šio straipsnio 1 dalyje nurodytame Darbų ir veiklos sričių, kuriose leidžiama dirbti darbuotojams, tik iš anksto pasitikrinusiems ir vėliau periodiškai besitikrinantiems, ar neserga užkrečiamosiomis ligomis, sąraše nustatytus darbus iki šeimos gydytojo leidimo, sąrašą tvirtina sveikatos apsaugos ministras. Šiuos asmenis Šie asmenys  darbdaviai savo darbdavio iniciatyva, taip pat vykdydami vykdant apskričių vyriausiųjų epidemiologų sprendimus, privalo laikinai nušalinti nuo darbo atsižvelgiant į darbo pobūdį skiriami dirbti nuotoliniu būdu arba perkelti perkeliami toje pačioje darbovietėje į kitą darbą, kurį jiems leidžiama dirbti pagal sveikatos būklę, o jeigu tokių galimybių nėra, laikinai nušalinami nuo darbo.

6. 7. Išlaidas už periodinius sveikatos patikrinimus ir vidutinį darbo užmokestį darbuotojams už sveikatos patikrinimams sugaištą laiką apmoka darbdavys, o už sveikatos patikrinimą prieš pradedant dirbti – darbuotojas, jei kiti įstatymai nenumato kitaip. Darbuotojų, dirbančių ar vykdančių veiklą, nurodytą Darbų ir veiklos sričių, kuriose leidžiama dirbti darbuotojams, pasitikrinusiems ir (ar) periodiškai besitikrinantiems, ar neserga užkrečiamąja liga, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, sąraše, ir darbuotojų, nurodytų šio straipsnio 2 dalyje,  sveikatos patikrinimai dėl užkrečiamosios ligos, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, finansuojami valstybės biudžeto lėšomis Vyriausybės nustatyta tvarka.

 

Pritarti

 

2.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas,
2021-03-17

 

 

 

 

 

Argumentai: atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, projektas papildytinas įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo nuostatomis.

 

Pasiūlymas: papildyti projektą 4 straipsniu:

4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis Įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2021 m. balandžio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras iki 2021 m. kovo 31 d. priima šio Įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 1, susilaikė – 4.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Matulas, A. Veryga.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Antanas Matulas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seimo Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėja V. Valainytė