LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TERITORIJŲ PLANAVIMO IR STATYBOS VALSTYBINĖS PRIEŽIŪROS ĮSTATYMO NR. XII-459 2, 3, 10, 11, 14 IR 25 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2015-12-23 Nr. XIIP-3841(2)
Vilnius
Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 2 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 3 straipsnio 4 dalies nuostatose po žodžių „Visais kitais“ siūlytume įrašyti formuluotę „negu nurodyti šio straipsnio 2 dalyje“.
2. Atsižvelgiant į projekto aiškinamojo rašto 3 punkto antros pastraipos argumentus, dėl kurių projekto 3 straipsnio 1 dalimi siūloma keisti įstatymo 10 straipsnio 5 dalį, svarstytina, ar dėl šių argumentų projektu nereikėtų tikslinti ir keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 ir 4 dalių nuostatų nustatant, kad Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija pateikia privalomuosius nurodymus ir dėl išvadų, ar prisijungimo sąlygos ir (ar) specialieji reikalavimai išduoti laikantis teisės aktų reikalavimų, ar šiuos reikalavimus išduoti atsisakoma pagrįstai.
3. Projekto 5 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 14 straipsnio 4 dalyje siūloma išbraukti nuostatą, kad ,,įmoka už savavališkos statybos įteisinimą nemokama Statybos įstatymo 23 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodyto statybą leidžiančio dokumento gavimo atveju“. Atkreipiame dėmesį, kad pagal Statybos įstatymo pakeitimo įstatymo projekto reg. Nr. XIIP-3485(2) 1 straipsnyje dėstomo Statybos įstatymo 14 straipsnio 1 dalies 13 ir 15 punktų siūlomas nuostatas statytojas tam tikrais atvejais, kai statybai nereikia statybą leidžiančio dokumento, iki statybos pradžios privalo gauti žemės sklypo bendraturčių rašytinius sutikimus (susitarimus) ar besiribojančių žemės sklypų savininkų ar valdytojų rašytinius sutikimus, taip pat gauti kitų asmenų sutikimus. Iš teikiamo įstatymo projekto nuostatų lieka neaišku, ar tuo atveju, kai statybos ir teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucija nustatytų, kad statyba vykdoma be aukščiau nurodytų subjektų sutikimo, statytojams, norintiems įteisinti statybą, reikėtų sumokėti įmoką už savavališkos statybos įteisinimą, ar ji neturėtų būti mokama. Pagal projektu siūlomas keičiamo įstatymo 14 straipsnio 4 dalies nuostatas, sumokėjus įmoką už savavališkos statybos įteisinimą, išduodamas statybos leidimas, tačiau nėra aišku, ar įmoka už savavališkos statybos įteisinimą turėtų būti sumokėta tuo atveju, kai pradėti statybą nereikia gauti statybą leidžiančio dokumento. Jeigu minėta įmoka turėtų būti sumokama, tai nėra aišku, ar ją sumokėjus, turėtų būti gaunami atitinkamai rašytiniai sutikimai, nes, kaip jau buvo minėta, statybą leidžiančio dokumento tokiu atveju gauti nereikia. Siekiant teisinio aiškumo bei abiejų projektų nuostatų suderinamumo, teikiamo projekto nuostatos tikslintinos, pašalinant šiuos neaiškumus.
Jeigu būtų pritarta šiai pastabai, remiantis aukščiau išdėstytais argumentais reikėtų patikslinti ir projekto 5 straipsnio 2 dalimi siūlomas keičiamo įstatymo 14 straipsnio 7 dalies 1 punkto nuostatas.
4. Projekto 7 straipsnio pavadinime išbrauktini žodžiai ,,ir įgyvendinimas“, nes iš šio straipsnio turinio seka, kad jame nėra siūloma reglamentuoti įstatymo įgyvendinimą.
5. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 4 dalies bei projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio nuostatose siūloma teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą miškų tvarkymo schemų rengimo atvejais iš Valstybinės miškų tarnybos perduoti Valstybinei teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai prie Aplinkos ministerijos. Manytume, kad viena iš teritorijų planavimo valstybinės priežiūros funkcijų yra asmenų pažeidimų, padarytų teritorijų planavimo procese, nagrinėjimas ir šių asmenų traukimas atsakomybėn. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar kartu su teikiamu projektu neturėtų būti teikiami ir Teritorijų planavimo įstatymo 45 straipsnio pakeitimai, kadangi minėto įstatymo 45 straipsnio 3 dalis nustato, kad teritorijų planavimo procese padarytus pažeidimus, susijusius su miškų tvarkymo schemomis, nagrinėja Valstybinė miškų tarnyba.
6. Atsižvelgus į tai, kad teikiamas įstatymo projektas yra įstatymo projekto reg. Nr. XIIP-3485(2) lydintysis įstatymo projektas, reikėtų suvienodinti abiejuose projektuose siūlomas nustatyti įstatymų įsigaliojimo datas.
7. Kadangi projekto nuostatomis Valstybinei teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai prie Aplinkos ministerijos priskiriamos naujos funkcijos, kurių vykdymui gali reikėti papildomų valstybės biudžeto lėšų, manytume, kad dėl teikiamo įstatymo projekto reikėtų prašyti Vyriausybės išvados.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. saulius.svedas@lrs.lt
N. Azguridienė tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]