LIETUVOS RESPUBLIKOS

VALSTYBINIŲ PENSIJŲ ĮSTATYMO NR. I-730 2 IR 3 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslas ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo Nr. I-730 2 ir 3 straipsnių pakeitimo įstatymas (toliau – Įstatymo projektas) parengtas, atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu nėra valstybinių pensijų, išskyrus  Lietuvos Respublikos Prezidento sutuoktinio valstybinės pensijos (toliau – Prezidento sutuoktinio pensijos, vertės palaikymo mechanizmo, keičiantis ekonominėms sąlygoms, perkamoji šių pensijų galia mažėja. Valstybinių pensijų, kurių dydžiai priklauso nuo Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu tvirtinamo valstybinių pensijų bazės dydžio (nukentėjusiųjų asmenų, mokslininkų, Lietuvos Respublikos pirmojo ir antrojo laipsnių valstybinės pensijos) vertės palaikymas tiesiogiai priklauso nuo politinės valios. Pareigūnų ir karių valstybinių pensijų ir teisėjų valstybinių pensijų dydis priklauso nuo darbo užmokesčio, kurį asmuo gavo eidamas pareigas, kas nulemia skirtingą asmenų padėtį, kai asmenys ėję tokias pačias pareigas toje pačioje institucijoje, t y. lygiai taip pat atlikę pareigą Lietuvos valstybei, tik išėję į pensiją skirtingu laiku gauna skirtingo dydžio valstybines pensijas (dėl atlyginimo augimo). Tuo tarpu, kitos pensinio pobūdžio išmokos iš valstybės biudžeto kasmet didėja dėl jų dydžio mato augimo, pvz., sportininkų rentos (dydžio matas

už laimėjimus iki 2019 m. – Lietuvos statistikos departamento skelbiamas vidutinis darbo užmokestis (bruto), už laimėjimus po 2019 m. – bazinė socialinė išmoka (toliau – BSI) kompensacinės išmokos profesionaliojo scenos meno įstaigų kūrybiniams darbuotojams (dydžio matas BSI), valstybinė signatarų renta (dydžio matas Seimo nario pareiginė alga), Prezidento sutuoktinio pensija (dydžio matas Lietuvos Respublikos Prezidento darbo užmokestis).

Įstatymo projektas parengtas kartu atsižvelgiant ir į Lietuvos Respublikos Seimo kontrolieriaus (2016-04-05 pažyma Nr. 4D-2015/1-1775 24.1 papunktis) pateiktą rekomendaciją tikslinti teisinį reguliavimą, sietiną su valstybinių pensijų gavėjams susidarančia valstybinių pensijų permoka, taikant Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nustatytą valstybinės pensijos dydžio ribojimą.

Įstatymo projekto tikslas – nustatyti pareigūnų ir karių, teisėjų, nukentėjusiųjų asmenų, pirmojo ir antrojo laipsnių, mokslininkų valstybinių pensijų indeksavimo mechanizmą.

         

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami Įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Valstybinių pensijų įstatymo 2 straipsnyje nustatyta, kad nukentėjusiųjų asmenų, pirmojo ir antrojo laipsnių, mokslininkų valstybinių pensijų dydžio matas yra valstybinių pensijų bazė. Jos dydis negali būti mažesnis nei 58 eurai. Valstybinių pensijų bazę tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos teikimu. Paskutinį kartą valstybinių pensijų bazė nukentėjusiųjų asmenų, pirmojo ir antrojo laipsnių, mokslininkų valstybinių pensijų bazė didėjo 2008 m. Pareigūnų ir karių ir teisėjų valstybinių pensijų didinimo mechanizmas nėra nustatytas. Valstybinių pensijų įstatyme nėra nustatytos galimybės pensiją mokančiai institucijai ne ginčo tvarka išieškoti valstybinių pensijų gavėjams susidariusią valstybinių pensijų permoką dėl šio įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nustatyto valstybinės pensijos dydžio ribojimo.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

            Nustatyti pareigūnų ir karių, teisėjų, nukentėjusiųjų asmenų, pirmojo ir antrojo laipsnių, mokslininkų valstybinių pensijų indeksavimo mechanizmą. Atsižvelgiant į tai, kad šios pensijos yra papildomos asmenų socialinės garantijos, nors papildomi mokesčiai šioms socialinėms garantijoms finansuoti nėra surenkami, pasirinktas indeksavimas pagal indeksavimo koeficientą, kuris būtų apskaičiuojamas pagal indeksavimo koeficiento apskaičiavimo metais rugsėjo mėnesį paskelbtame Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo nustatyta tvarka parengtame ekonominės raidos scenarijuje (toliau – Ekonominės raidos scenarijus) paskelbto praėjusių suderinto vartotojų kainų indekso vidurkį. Siūloma nustatyti, kad tuo atveju, kai indeksavimo koeficiento apskaičiavimo metais rugsėjo mėnesį paskelbtame Ekonominės raidos scenarijuje paskelbtas praėjusių metų SVKI yra didesnis negu apskaičiavimo metų ir prognozuojamų metų  SVKI vidurkis, tai indeksavimo koeficientas apskaičiuojamas pagal indeksavimo koeficiento apskaičiavimo metų ir prognozuojamų metų SVKI vidurkį. Nenustačius tokio apribojimo, galėtų susidaryti situacija, kai ekonomiškai sudėtingesniais metais išmokas tektų indeksuoti pagal gerokai didesnį buvusį SVKI.

            Įstatymo projektu siūloma, kad kiekvienais metais pareigūnų ir karių, teisėjų, nukentėjusiųjų asmenų, pirmojo ir antrojo laipsnių, mokslininkų valstybinės pensijos būtų indeksuojamos nuo sausio 1 d. pagal praėjusiais metais apskaičiuotą indeksavimo koeficientą. Jeigu apskaičiuotasis indeksavimo koeficientas būtų lygus 1 arba neigiamas, indeksavimas nevyktų. Tokiu atveju valstybinės pensijos būtų mokamos praėjusių metų gruodžio mėnesį galiojusių dydžių.

            Indeksavimo koeficientas ir valstybinių pensijų bazės dydis būtų tvirtinamas Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu.

Įgyvendinus Įstatymo projektu teikiamą siūlymą, bus sukurtas vienodas ir objektyvus pareigūnų ir karių, teisėjų, nukentėjusiųjų asmenų, pirmojo ir antrojo laipsnių, mokslininkų valstybinių pensijų vertės palaikymo mechanizmas.

Įstatymo projektu siūloma minėtų pensijų indeksavimą pradėti nuo 2021 m.

            Nustatyti teisinę galimybę valstybines pensijas mokančiai institucijai išieškoti ne ginčo tvarka valstybinių pensijų gavėjams susidariusią valstybinių pensijų permoką dėl Valstybinių pensijų įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nustatyto valstybinės pensijos dydžio ribojimo, jeigu valstybinės pensijos gavėjui socialinio draudimo ir (ar) valstybinė pensija paskirta už praėjusį laiką ar pasikeitė šių pensijų dydis už praėjusį laiką, kai buvo mokama valstybinė pensija ir buvo ar turėjo būti taikomas valstybinės pensijos ribojimas pagal Valstybinių pensijų įstatymo 3 straipsnio 3 dalį.

 

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas įstatymas nedarys įtakos kriminogeninei situacijai ar korupcijai.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Priimto įstatymo įgyvendinimas neturės įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priimtam įstatymui įgyvendinti kitų įstatymų parengti, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios nereikės.

 

9. Ar Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos ir Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o Įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos ir Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų.

 

10. Įstatymo projekto atitiktis Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams

Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos teisės normas.

 
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija turės parengti ir  pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei „Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. lapkričio 5 d. nutarimo Nr. 1206 „Dėl socialinės paramos išmokų atskaitos rodiklių dydžių patvirtinimo“ pakeitimo“ projektą.
 
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti
Preliminariais skaičiavimais, Įstatymo projektu teikiamam siūlymui nustatyti pareigūnų ir karių, teisėjų, nukentėjusiųjų asmenų, pirmojo ir antrojo laipsnių, mokslininkų valstybinių pensijų indeksavimo mechanizmui 2021 m. prireiktų 2,8 mln. eurų papildomų valstybės biudžeto lėšų, 2022 m. – 5,5 mln. eurų, 2023 – 8,1 mln. eurų.
 
13. Rengiant Įstatymo projektą gauti specialistų vertinimai ir išvados

Rengiant Įstatymų projektus, specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

14. Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai yra „pareigūnų ir karių valstybinės pensijos“, „mokslininkų valstybinės pensijos“, „teisėjų valstybinės pensijos“, „pirmojo ir antrojo laipsnių valstybinės pensijos“, „nukentėjusiųjų asmenų valstybinės pensijos“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

 

Teikia

Seimo nariai:

 

Rimantė Šalaševičiūtė

 

Jonas Jarutis