LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOTERŲ IR VYRŲ LYGIŲ GALIMYBIŲ ĮSTATYMO NR. VIII-947 1, 2, 9 STRAIPSNIŲ, ĮSTATYMO PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 61, 111 IR 20 STRAIPSNIAIS
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-06-13 Nr. XIVP-3915
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projektu 1 straipsniu keičiamo Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsnio 1 dalyje siūlytina vietoj žodžių „kaip ši sąvoka apibrėžta“ įrašyti žodžius „kaip ji apibrėžta“, atsižvelgiant į tai, kad Įmonių atskaitomybės įstatymo 3 straipsnyje, kuriame apibrėžtos pagrindinės šio įstatymo sąvokos, pati sąvoka ,,didelė įmonė“ nėra apibrėžiama, o jos apibrėžtis pateikta šio įstatymo 4 straipsnyje.
2. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 8 punkte siūloma nustatyti, kad „kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos <...> vartojamos Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatyme ir Įmonių atskaitomybės įstatyme“. Projekto nuostata, kad keičiamame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos vartojamos kituose įstatymuose, nėra pakankamai aiški. Todėl siūlytume vietoj formuluotės „kaip jos apibrėžtos arba vartojamos“ įrašyti formuluotę „kaip jos apibrėžiamos“.
Kartu atkreipiame dėmesį, kad šiuo metu Seime svarstomas Įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatymo projektas Nr. XIVP-3675(2), kuriuo siūloma Lietuvos Respublikos įmonių atskaitomybės įstatymą Nr. IX-575 su visais pakeitimais ir papildymais pripažinti netekusiu galios
(įsigaliojimas numatomas 2024 m. liepos 1 d.).Todėl pripažinus Lietuvos Respublikos įmonių atskaitomybės įstatymą Nr. IX-575 netekusiu galios ir priėmus Įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatymą, nuoroda į Įmonių atskaitomybės įstatymą reikės patikslinti.
3. Projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1 dalies antrasis sakinys tikslintinas taip, kad būtų aišku, kokių teisinio reguliavimo tikslų juo siekiama. Be to, nėra aiškus jo santykis su keičiamo įstatymo 61straipsnio 1 dalies pirmojo sakinio nuostatomis, kurios yra iš esmės analogiškos antrojo sakinio nuostatoms. Svarstytina, ar projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1 dalies antrojo sakinio nereikėtų atsisakyti arba jį patikslinti, kad būtų aiškūs teisinio reguliavimo tikslai.
4. Projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1-4 dalyse siūloma nustatyti reikalavimus didelių įmonių valdymo ir priežiūros organų sudėčiai, įgyvendinant moterų ir vyrų lygias galimybes, taip pat siūloma nustatyti reikalavimus didelių įmonių valdymo ir priežiūros organų atrankai. Atkreiptinas dėmesys, kad įmonių valdymo ir priežiūros organų sudarymas yra reglamentuojama atskiras juridinių asmenų teisines formas reglamentuojančiuose įstatymuose, kaip antai, Akcinių bendrovių įstatyme, Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatyme ir kt.. Atkreiptinas dėmesys, kad Akcinių bendrovių įstatyme, priešingai nei teikiamo projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 61 straipsnio nuostatose, nėra nustatyta, kad formuojant bendrovės valdymo ir priežiūros organus, turi būti vykdoma bendrovės valdybos ar stebėtojų tarybos narių atranka. Atsižvelgiant į tai, nėra aiškus projekto nuostatų santykis su Akcinių bendrovių įstatymo nuostatomis, reglamentuojančiomis bendrovių valdymo bei priežiūros organų sudarymą. Manytina, kad projektu siūlomas teisinis reguliavimas nėra pakankamas. Kartu su teikiamu projektu turėtų būti teikiamas atitinkamas Akcinių bendrovių įstatymo atskirų straipsnių, kuriuose reglamentuojamas bendrovių valdymo organų sudarymas, pakeitimo įstatymo projektas, numatant tokių organų sudarymo ypatumus bendrovėse, kurios priskiriamos didelių įmonių kategorijai.
5. Projekto 5 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 111 straipsnio 1 punkte nuostata „ir nesivadovauja nustatytais“ keistina nuostata „arba nesivadovauja nustatytais“, nes vienu metu nenustatyti reikalavimų ir kriterijų asmenims, pretenduojantiems užimti didelės įmonės vadovo, valdybos narių, stebėtojų tarybos narių pozicijas, ir nesivadovauti nustatytais kriterijais nėra įmanoma.
6. Atsižvelgiant į tai, kad pagal teisės technikos taisyklių reikalavimus, skaičiai paprastai rašomi skaitmenimis, išskyrus vienetą, kuris dažniausiai rašomas žodžiais, projekto 6 straipsniu dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžio „dvejus“ įrašytinas skaičius „2“.
7. Projekto 8 straipsnio 4 dalyje data „iki 2024 m. gruodžio 1 d.“ keistina data „iki 2024 m. lapkričio 30 d.“, nes, atsižvelgiant į projekto 8 straipsnio 1 dalies nuostatas, 2024 m. gruodžio 1 d. įsigaliotų projekto keičiamo įstatymo 3 straipsnyje dėstomas keičiamo įstatymo 61 straipsnis, kuriame nustatomi nauji reikalavimai didelių įmonių valdymo ir priežiūros organų formavimo procedūroms. Taigi, 2024 m. gruodžio 1 d. pradedamoms atrankos procedūroms jau turėtų būti taikomi nauji reikalavimai.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
I. Šambaraitė, tel. (0 5) 209 6850, el. p. [email protected]
S. Švedas, tel. (0 5) 209 6165, el. p. [email protected]