LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS VANDENŲ TRANSPORTO KODEKSO NR. I-1534 PAPILDYMAS 291 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-3421

 

2024-05-29 Nr. 109-P-19

Vilnius

 

              1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė, Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Antanas Čepononis, Simonas Gentvilas,  Liudas Jonaitis, Matas Maldeikis, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.

Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Agnė Narščiuvienė, Dalia Mudėnienė, Audronė Čekanavičienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-19

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.      Projekto 1 straipsniu siūloma Vidaus vandenų transporto kodeksą (toliau – keičiamas kodeksas) papildyti 291 straipsniu ir jame įtvirtinti taisyklę, kad „Už leidimus įplaukti į teisės aktais apibrėžtas teritorijas ir (ar) naudojimąsi teisės aktais nustatytomis vietomis vidaus vandenų transporto priemonių švartavimui ar statymui (kai iškeliama ant kranto), gali būti nustatyta vietinė rinkliava.“ Atkreiptinas dėmesys, kad kartu su šiuo projektu teikiamame Rinkliavų įstatymo Nr. VIII-1725 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte (Reg. Nr. XIVP-3422) yra vartojama formuluotė „naudojimąsi savivaldybės tarybos nustatytomis vietomis vidaus vandenų transporto priemonėms švartuoti (statyti)“. Be to, pastarajame projekte apibrėžiamos ir konkrečios teritorijos, į kurias galima įplaukti vidaus vandenų transporto priemonėmis, bei nurodytos konkrečios vietos, skirtos vidaus vandenų transporto priemonių švartavimuisi ar statymui. Atsižvelgus į tai ir siekiant teisinio aiškumo, projektuose vartojamas formuluotes siūlytina derinti tarpusavyje.

 

Pritarti

Siūlome minėtuose įstatymų projektuose formuluotes suvienodinti ir jas įrašyti taip:

savivaldybės tarybos nustatytomis vietomis vidaus vandenų transporto priemonėms švartuoti ar stovėti (kai vidaus vandenų transporto priemonė iškeliama ant kranto)“.

LR Vyriausybė iš esmės pritaria keičiamo kodekso projektui Nr. XIVP-3421 (2024 m. gegužės 8 d. nutarimas Nr. 334), tačiau pažymėjo,  kad vietinės rinkliavos už leidimus įplaukti į Kodekso projekte nurodytas teritorijas nustatymo būtinumas nėra pakankamai pagrįstas, jo nustatymo poveikis laivybai nėra įvertintas. Sudaromos teisinės prielaidos apmokestinti ne tik vidaus vandenų transporto priemones, kurios naudojasi savivaldybių viešąja infrastruktūra, bet ir atitinkamų savivaldybių teritorijose vidaus vandenų keliais plaukiančias vidaus vandenų transporto priemones. Siūloma sudaryti galimybę kiekvienai savivaldybės tarybai apsispręsti, kokią apmokestinimo tvarką tos savivaldybės teritorijoje taikyti, ir plėsti vietinių rinkliavų taikymo apimtį, siekiant surinkti papildomų savivaldybių biudžeto lėšų. Pažymėtina, kad į valstybės saugomas teritorijas, savivaldybių įsteigtus saugomus draustinius, jų paskelbtų kraštovaizdžio objektų teritorijas ir nustatytas vietinės reikšmės apsaugines zonas patenka 76 proc. valstybinės reikšmės vidaus vandenų kelių ir 33 proc. vietinės reikšmės vidaus vandenų kelių bei kiti laivybai tinkantys vandens telkiniai, kurie nepriskirti vidaus vandenų keliams. Dažnu atveju susidarytų situacija, kai nuolat kelių savivaldybių teritorijoje plaukiojančios vidaus vandenų transporto priemonės valdytojui reikėtų kreiptis netgi ne į vieną savivaldybę, o atvykus į naują tvarką pasirinkusios savivaldybės teritoriją reikėtų mokėti papildomą vietinę rinkliavą. Siūlomo reguliavimo įgyvendinimas galėtų lemti neproporcingai dideles vidaus vandenų transporto priemonių valdytojų patiriamas išlaidas ir administracinę naštą, nes kiekvienoje aplankytoje savivaldybėje reikėtų gauti leidimą. Taip būtų sudaroma galimybė nepagrįstai riboti komercinę ir pramoginę laivybą. Siūlomo reguliavimo nuostatos būtų sunkiai įgyvendinamos praktikoje. Dėl šių priežasčių siūloma Kodekso projekto 1 straipsnyje išbraukti žodžius „leidimus įplaukti į teisės aktais apibrėžtas teritorijas ir (ar)“.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-19

1

 

 

2.      Atsižvelgus į keičiamo kodekso 28 straipsnį ir siekiant kodekso nuostatų sistemiškumo bei teisinio reguliavimo aiškumo, siūlytina projekto 1 straipsniu keičiamo kodekso 291 straipsnio formuluotę „gali būti nustatyta vietinė rinkliava“ keisti formuluote „mokamos nustatyto dydžio vietinės rinkliavos“.

 

Pritarti

Siekiant kodekso nuostatų sistemiškumo bei teisinio reguliavimo aiškumo 1 straipsniu keičiamo kodekso 291 straipsnio formuluotė „gali būti nustatyta vietinė rinkliava“ pakeista formuluote:

„mokamos nustatyto dydžio vietinės rinkliavos“.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-19

2

 

 

3.      Projekto nuostatos įsigaliotų 2024 m. liepos 1 d. Pastebėtina, kad kartu su šiuo projektu teikiamame susijusiame Rinkliavų įstatymo Nr. VIII-1725 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte (Reg. Nr. XIVP-3422), kuriame siekiama įtvirtinti savivaldybės tarybos kompetenciją nustatyti atitinkamas vietines rinkliavas, taip pat nustatyta įsigaliojimo data – 2024 m. liepos 1 d. Atsižvelgus į įstatymų priėmimo procedūras, siūloma data prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje įtvirtintam principui, pagal kurį Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, turėtų įsigalioti ne anksčiau kaip 6 mėnesiai nuo jų paskelbimo dienos. Atsižvelgus į tai, koreguotina įstatymo įsigaliojimo data.

 

Pritarti

Atsižvelgus į Vyriausybės išvados 4 punkte pateiktus argumentus (įrašytus šios išvados 5 dalyje),  siūloma vietoje įstatymo projekte nustatytos įsigaliojimo datos – 2024 m. liepos 1 d. įrašyti 2024 m. lapkričio 1 d.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja 2024 m. lapkričio 1 d.“

 

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-19

1, 2

 

 

4.      Atsižvelgus į tai, kad Vidaus vandenų kodekso 4 straipsnio 1 dalyje nustatyta, jog vidaus vandenų transporto valstybinį valdymą pagal savo kompetenciją Lietuvos Respublikoje vykdo Vyriausybė, Susisiekimo ministerija ir Lietuvos transporto saugos administracija, dėl siūlomo teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

 

Pritarti

Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2024 m. kovo 20 d. sprendimas Nr. SV-S-1329 „Dėl įstatymų projektų išvadų“.

 

Vyriausybės 2024 m. gegužės 8 d. nutarimas Nr. 334 „Dėl Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekso Nr. I-1534  papildymo 291 straipsniu įstatymo projekto XIVP-3421 ir Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo Nr. VIII-1725 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto XIVP-3422.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-19

1

 

 

5.      Projektas tikslintinas atsižvelgiant į teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija) patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytus teisės technikos reikalavimus – projekto pavadinime brauktinas numeris „Nr. I-1534“, nes keičiant kodeksus įstatymo numeriai nenurodomi, projekto 1 straipsnio pavadinimas rašytinas taip: „Kodekso šeštojo skirsnio papildymas 291 straipsniu“, o projekto 1 straipsnio pakeitimo esmėje brauktinas perteklinis žodis „nauju“.

Pritarti

 

6.

Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerija,

2023-12-27

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekso Nr. I-1534 papildymo 29(1) straipsniu įstatymo Nr. XIVP-3421 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto / Komisijos nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2024-05-08

1

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2024 m. kovo 20 d. sprendimo Nr. SV-S-1329 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.6 ir 1.7 papunkčius, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a: Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekso Nr. I-1534 papildymo 291 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-3421 (toliau – Kodekso projektas) ir Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo Nr. VIII-1725 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP3422 (toliau – Įstatymo projektas) (toliau kartu – Įstatymų projektai) tikslui – sukurti galimybę savivaldybėms rinkti vietines rinkliavas už vidaus vandenų transporto priemonių naudojimąsi savivaldybių viešąja infrastruktūra, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymų projektus tobulinti, atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:

 1. Kodekso projekto 1 straipsnyje siūloma papildyti Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodeksą 291 straipsniu ir nustatyti, kad „už leidimus įplaukti į teisės aktais apibrėžtas teritorijas ir (ar) naudojimąsi teisės aktais nustatytomis vietomis vidaus vandenų transporto priemonių švartavimui ar statymui (kai iškeliama ant kranto) gali būti nustatyta vietinė rinkliava“, o Įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo 11 straipsnio 1 dalį siūloma papildyti 12 punktu ir įtvirtinti, kad savivaldybės taryba turi teisę savivaldybės teritorijoje nustatyti vietines rinkliavas už „leidimo įplaukti vidaus vandenų transporto priemonėmis į valstybės saugomas teritorijas, savivaldybių įsteigtus saugomus draustinius, jų paskelbtų kraštovaizdžio objektų teritorijas ir nustatytas vietinės reikšmės apsaugines zonas išdavimą“. Vietinės rinkliavos už leidimus įplaukti į Kodekso projekte ir Įstatymo projekte nurodytas teritorijas nustatymo būtinumas nėra pakankamai pagrįstas ir neatitinka Kodekso projekto ir Įstatymo projekto tikslo (rinkti vietines rinkliavas už vidaus vandenų transporto priemonių naudojimąsi savivaldybių viešąja infrastruktūra), jo nustatymo poveikis laivybai nėra įvertintas. Sudaromos teisinės prielaidos apmokestinti ne tik vidaus vandenų transporto priemones, kurios naudojasi savivaldybių viešąja infrastruktūra, bet ir atitinkamų savivaldybių teritorijose vidaus vandenų keliais plaukiančias vidaus vandenų transporto priemones. Siūloma sudaryti galimybę kiekvienai savivaldybės tarybai apsispręsti, kokią apmokestinimo tvarką tos savivaldybės teritorijoje taikyti, ir plėsti vietinių rinkliavų taikymo apimtį, siekiant surinkti papildomų savivaldybių biudžeto lėšų. Pažymėtina, kad į valstybės saugomas teritorijas, savivaldybių įsteigtus saugomus draustinius, jų paskelbtų kraštovaizdžio objektų teritorijas ir nustatytas vietinės reikšmės apsaugines zonas patenka 76 proc. valstybinės reikšmės vidaus vandenų kelių ir 33 proc. vietinės reikšmės vidaus vandenų kelių bei kiti laivybai tinkantys vandens telkiniai, kurie nepriskirti vidaus vandenų keliams. Dažnu atveju susidarytų situacija, kai nuolat kelių savivaldybių teritorijoje plaukiojančios vidaus vandenų transporto priemonės valdytojui reikėtų kreiptis netgi ne į vieną savivaldybę, o atvykus į naują tvarką pasirinkusios savivaldybės teritoriją reikėtų mokėti papildomą vietinę rinkliavą. Siūlomo reguliavimo įgyvendinimas galėtų lemti neproporcingai dideles vidaus vandenų transporto priemonių valdytojų patiriamas išlaidas ir administracinę naštą, nes kiekvienoje aplankytoje savivaldybėje reikėtų gauti leidimą. Taip būtų sudaroma galimybė nepagrįstai riboti komercinę ir pramoginę laivybą. Siūlomo reguliavimo nuostatos būtų sunkiai įgyvendinamos praktikoje. Dėl šių priežasčių siūlytina tikslinti Įstatymų projektus ir atsisakyti Rinkliavų įstatymo 11 straipsnio 1 dalies nuostatų, o Kodekso projekte išbraukti žodžius „leidimus įplaukti į teisės aktais apibrėžtas teritorijas ir (ar)“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Kodekso projekto 1 straipsnį išdėstyti taip:

„1 straipsnis. Kodekso šeštojo skirsnio papildymas 291 straipsniu

Papildyti Kodekso šeštąjį skirsnį 291 straipsniu:

291 straipsnis. Vietinės rinkliavos

Už naudojimąsi savivaldybės tarybos nustatytomis vietomis vidaus vandenų transporto priemonėms švartuoti ar stovėti (kai vidaus vandenų transporto priemonė iškeliama ant kranto) gali būti mokamos nustatyto dydžio vietinės rinkliavos.“

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2024-05-08

1

 

 

 

3. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Rinkliavų įstatymo 11 straipsnio 1 dalį siūloma papildyti 13 punktu – įtvirtinti, kad savivaldybės taryba turi teisę savivaldybės teritorijoje nustatyti vietines rinkliavas už „naudojimąsi savivaldybės tarybos nustatytomis vietomis vidaus vandenų transporto priemonėms švartuoti (statyti)“, o kartu teikiamame Kodekso projekte yra vartojama formuluotė „vidaus vandenų transporto priemonių švartavimui ar statymui (kai iškeliama ant kranto)“. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina šias formuluotes suvienodinti – įrašyti „savivaldybės tarybos nustatytomis vietomis vidaus vandenų transporto priemonėms švartuoti ar stovėti (kai iškeliama ant kranto)“.

Pritarti

Siūlome minėtuose įstatymų projektuose formuluotes suvienodinti ir jas įrašyti taip:

savivaldybės tarybos nustatytomis vietomis vidaus vandenų transporto priemonėms švartuoti ar stovėti (kai vidaus vandenų transporto priemonė iškeliama ant kranto)“.

 

3.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2024-05-08

2

 

 

 

4. Siūloma Įstatymų projektų įsigaliojimo data prieštarautų Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje įtvirtintam principui, pagal kurį teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos. Atsižvelgus į tai, koreguotina Įstatymų projektų įsigaliojimo data.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja 2024 m. liepos  lapkričio 1 d.“

 

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7. Sprendimas: Pritarti iniciatorių pateiktam ir komiteto, atsižvelgiant į Seimo Teisės departamento bei LR Vyriausybės pastabas, patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-3421 ir komiteto išvadoms.

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Antanas Čepononis, Andrius Palionis.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas XIVP-3421(2), jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                   Mindaugas Lingė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėja Audronė Čekanavičienė