LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO EISMO SAUGOS ĮSTATYMO NR. IX-1905 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 15, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 26 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 161 IR 191 STRAIPSNIAIS

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-07-01 Nr. XIVP-3992

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad „Šio įstatymo reikalavimai, išskyrus šio įstatymo 161 straipsnį, taikomi Lietuvos 1 435 mm ir 1 520 mm pločio vėžių geležinkelių tinklui“. Taigi, pagal projekto nuostatą keičiamame įstatyme nustatyti reikalavimai, išskyrus 161 straipsnį, nebūtų taikomi kitokio nei 1 435 mm ir 1 520 mm pločio vėžių geležinkelių tinklui. Pažymėtina, kad projekto 10 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 13 straipsnyje siūloma reglamentuoti draudžiamą elgesį geležinkeliuose, jo 2 dalyje siekiama įtvirtinti, kad fiziniams asmenims draudžiama įlipti ar išlipti važiuojant traukiniui, važiuoti ant vagonų laiptelių ar stogų arba kitose tam neskirtose traukinio vietose, neteisėtai stabdyti traukinį, išmesti šiukšles ar kitus daiktus iš traukinio, šiukšlinti traukiniuose, dėti ant geležinkelių infrastruktūros objektų daiktus, dėl kurių gali sutrikti geležinkelių transporto eismas. Pažymėtina, kad šie draudimai ir kiti šiame straipsnyje siūlomi nustatyti draudimai būtų taikomi Lietuvos 1 435 mm ir 1 520 mm pločio vėžių geležinkelių tinklui, bet nebūtų taikomi Lietuvos esančio kitokio pločio geležinkelio tinklui. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, jog atsižvelgiant į tai, kad vadovaujantis Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 373 straipsniu yra taikoma administracinė atsakomybė už šiukšlių ar kitų daiktų išmetimą iš geležinkelių riedmenų, šiukšlinimą traukiniuose, įlipimą ar išlipimą važiuojant traukiniui, daiktų, dėl kurių gali sutrikti geležinkelių transporto eismas, dėjimą ant geležinkelių infrastruktūros objektų, neteisėtą traukinio stabdymą, projektu siūloma papildyti keičiamo įstatymo 13 straipsnį, uždraudžiant atitinkamą elgesį geležinkeliuose įstatymo lygmeniu. Pažymėtina, kad įstatymo lygmeniu uždraudus atitinkamą elgesį Lietuvos 1 435 mm ir 1 520 mm pločio vėžių geležinkelių tinkle, kitokios pločio vėžės geležinkelio tinkle toks elgesys įstatymo lygmeniu nebūtų uždraustas, todėl ANK nustatyta tvarka už tokį elgesį asmenys nebūtų traukiami administracinėn atsakomybėn. Atsižvelgiant į tai, kas aukščiau išdėstyta, svarstytina, ar keičiamo įstatymo 13 straipsnio nuostatos, nustatančios draudžiamą elgesį geležinkeliuose, neturėtų būti taikomos bet kurio pločio Lietuvos geležinkelio tinklams, o projekto 1 straipsnyje dėstomų keičiamo įstatymo 1 straipsnio 4 dalies nuostatų nereikėtų atitinkamai papildyti.

2.     Derinant projekto nuostatas tarpusavyje siūlytina projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1 straipsnio 4 dalies nuostatoje žodį „Lietuvos“ išbraukti, o po žodžių „1 435 mm ir 1520 mm pločio vėžių“ įrašyti „Lietuvos Respublikos“ (derintina su projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 dalies nuostatoje nurodytomis formuluotėmis).

3.    Vadovaujantis Nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktų teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo, patvirtinto teisingumo ministro 2020 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. 1R-72 „Dėl Nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktų teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo patvirtinimo“ (toliau – Nuorodų aprašas) 7.2  punkte pateikiamais pavyzdžiais, atkreiptinas dėmesys, kad projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 dalies nuostatoje vietoje nurodyto „Reglamento (ES) 2019/779“ reikalinga nurodyti „Įgyvendinimo reglamento (ES) 2019/779“.

              Ta pati pastaba taikytina ir projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 12 dalies 2 punktui ir projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 12 daliai.

              Pažymėtina, kad atsižvelgiant į aukščiau nurodytą pastabą, reikalinga peržiūrėti ir kitas galiojančias keičiamo įstatymo nuostatas.

4.   Atsižvelgiant į Nuorodų aprašo 10, 11, 12 ir 13 punktus, pažymėtina, kad jeigu projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 5 straipsnio 6 dalyje nurodyti 2019 m. gegužės 16 d. Europos Komisijos įgyvendinimo reglamentas (ES) 2019/773 dėl Europos Sąjungos geležinkelių sistemos traukinių eismo organizavimo ir valdymo posistemio sąveikos techninės specifikacijos, kuriuo panaikinamas Sprendimas 2012/757/ES ir 2019 m. gegužės 16 d. Europos Komisijos įgyvendinimo reglamentas (ES) 2019/777 dėl geležinkelių infrastruktūros registro bendrųjų specifikacijų, kuriuo panaikinamas Įgyvendinimo sprendimas 2014/880/ES yra įgyvendinami, tai  minėti reglamentai su atitinkamais aktualiais pakeitimais turi būti nurodyti keičiamo įstatymo priede, papildant projekto 22 straipsnį, o projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 5 straipsnio 6 dalies nuostatoje vietoje nurodytų pilnų šių reglamento pavadinimų, pateikiami jų sutrumpinti pavadinimai. Jeigu aukščiau minėti reglamentai nėra įgyvendinami, tai vadovaujantis Nuorodų aprašo 20 ir 21 punktais, projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 5 straipsnio 6 dalyje nurodyti minėti reglamentai pateikiami ne su konkrečiais pakeitimais, o nurodoma „su visais pakeitimais“. Priklausomai nuo to, ar minėti reglamentai yra įgyvendinami ar neįgyvendinami, projektas atitinkamai tikslintinas.

              Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Nuorodų aprašo 7.2 punkte pateikiamais pavyzdžiais, aptariamoje projekto nuostatoje vietoje nurodyto „Reglamento (ES) 2019/773“ reikalinga nurodyti „Įgyvendinimo reglamento (ES) 2019/773“.

              Ta pati pastaba (apimtyje dėl tinkamo Įgyvendinimo reglamento (ES) 2019/773 trumpinio pateikimo) taikytina ir projekto 15 straipsniu papildomo įstatymo 191 straipsnio 1, 2, 3, 4, 5, 6 dalies nuostatoms.

              Papildomai atkreiptinas dėmesys, kad reikalinga peržiūrėti ir kitas galiojančias keičiamo įstatymo nuostatas, kuriose vietoje nurodyto „Reglamento (ES) 2019/777“ tikslintina į  „Įgyvendinimo reglamento (ES) 2019/777“.

5.    Pagal projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalies 6 punkte siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą karinėse pratybose dalyvaujantys asmenys, kiti asmenys, vykdantys geležinkelių infrastruktūroje nenuolatinio pobūdžio veiklą, iki atvykimo į pavojingąją geležinkelio zoną turi būti supažindinti su pavojų geležinkelių infrastruktūroje keliančiais veiksniais ir apsisaugojimo nuo jų būdais. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kuris subjektas būtų atsakingas už aukščiau minėtų asmenų supažindinimą su pavojų geležinkelių infrastruktūroje keliančiais veiksniais ir apsisaugojimo nuo jų būdais, t. y. ar geležinkelio infrastruktūros valdytojas, ar kiti subjektai. Siekiant aiškumo, projekte reikėtų tokį subjektą (subjektus) įvardinti.

6.    Projekto 13 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad geležinkelių infrastruktūros valdytojų ir geležinkelio įmonių (vežėjų), kurie siekia atlikti tik savo veikloje naudojamų geležinkelių riedmenų (išskyrus prekinius vagonus) techninę priežiūrą, atitiktis keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje nustatytiems reikalavimams patikrinama išduodant geležinkelių infrastruktūros valdytojams saugos leidimus, o geležinkelio įmonėms (vežėjams) – bendruosius saugos sertifikatus arba savanoriškai pateikus prašymą gauti ECM sertifikatą. Pažymėtina, kad projekto nuostata „tik savo veikloje naudojami geležinkelio riedmenys“ nėra konkreti, taikant įstatymą ji gali būti nevienodai aiškinama. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „tik savo veikloje naudojami geležinkelių riedmenys yra tuomet, kai „jokia kita geležinkelio įmonė (vežėjas) nesinaudoja geležinkelių riedmenimis“, pavyzdžiui, geležinkelių riedmenys nėra išnuomoti, jie nenaudojami kitos geležinkelio įmonės (vežėjo) ar geležinkelių infrastruktūros valdytojo pagal panaudos sutartį ir pan.“. Atsižvelgiant į tai, projekte reikėtų atskleisti nuostatos „tik savo veikloje naudojami geležinkelio riedmenys“ turinį arba pateikti nuorodą į įstatymą arba ES teisės aktą, kuriame minėtos nuostatos turinys yra atskleistas.

Ši pastaba, atsižvelgiant į aukščiau nurodytus argumentus, taikytina ir projekto 14 straipsnio 2 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 181 straipsnio 11 dalies nuostatoms.

7.    Projekto 14 straipsnio 2 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 181 straipsnio 11 dalyje vartojama sąvoka „specialieji geležinkelių riedmenys“, kurios turinys nei keičiamame įstatyme, nei projekte nėra apibrėžtas. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad specialieji geležinkelių riedmenys – tai Reglamento (ES) Nr. 1302/2014 priedo 2.2.2 c papunktyje nurodyti geležinkelių riedmenys: geležinkelio statybos ir priežiūros, geležinkelių infrastruktūros apžiūros riedmenys, geležinkelio kelio priežiūros mašinos, atstatomieji riedmenys ir geležinkelių riedmenys, kurie gali važiuoti ir automobilių keliais. Atsižvelgiant į tai, aukščiau minėtas Reglamentas (ES) Nr. 1302/2014 turėtų būti nurodytas keičiamo įstatymo 2 straipsnio 55 dalyje arba vertinamojoje projekto straipsnio dalyje reikėtų nurodyti, kad specialieji geležinkelių specialieji riedmenys suprantami taip kaip yra nustatyta Reglamento (ES) Nr. 1302/2014 priedo 2.2.2 c papunktyje.

8.    Projekto 14 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 18 straipsnio 6 dalyje po žodžių „Lietuvos Respublikos“ įrašytinas žodis „geležinkelių“.

9.    Vadovaujantis Nuorodų aprašo 7.2 punkte pateikiamais pavyzdžiais, projekto 15 straipsniu papildomo įstatymo 191 straipsnio 6 dalies nuostatoje vietoje nurodyto „Reglamente (ES) 2018/762“ reikalinga nurodyti „Deleguotame reglamente (ES) 2018/762“.

10.     Projekto 16 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnyje siūloma nustatyti reikalavimus fiziniams asmenims, siekiantiems įgyti teisę dirbti pavojingoje geležinkelio zonoje. Pagal keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą fiziniai asmenys, kurie nėra geležinkelių infrastruktūros valdytojų arba geležinkelio įmonių (vežėjų) darbuotojai, tačiau siekia įgyti teisę dirbti pavojingojoje geležinkelio zonoje, turi eismo saugos institucijos nustatyta tvarka išlaikyti eismo saugos institucijos reikalavimus atitinkantį žinių patikrinimo egzaminą ir gauti elektroninės formos fizinio asmens, dirbančio pavojingojoje geležinkelio zonoje, pažymėjimą. Pažymėtina, kad projekto 16 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnyje nėra siūloma nustatyti jokių reikalavimų geležinkelių infrastruktūros valdytojų arba geležinkelio įmonių (vežėjų) darbuotojams, siekiantiems dirbti pavojingoje geležinkelio zonoje. Projektą reikėtų papildyti, nurodant, kokie konkrečiai reikalavimai taikomi geležinkelių infrastruktūros valdytojų arba geležinkelio įmonių (vežėjų) darbuotojams, kad jie turėtų teisę dirbti pavojingojoje geležinkelio zonoje.

11.     Svarstytina, ar projekto 16 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 6 dalyje nereikėtų nurodyti termino, per kurį, pasikeitus pažymėjime nurodytiems duomenims, fizinis asmuo turi kreiptis į egzaminavimo centrą dėl turimo pažymėjimo pakeitimo ir pateikti duomenų pasikeitimą patvirtinančius dokumentus. Kitu atveju, nenustačius termino, pasikeitus pažymėjimo duomenims, jo pakeitimas gali trukti labai ilgą ir neapibrėžtą laiko tarpą.

12.     Projekto 17 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 21 straipsnyje siūloma nustatyti reikalavimus fiziniams asmenims, siekiantiems įgyti teisę vadovauti krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbams. Pagal keičiamo įstatymo 21 straipsnio 2 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą fiziniai asmenys, kurie nėra geležinkelių infrastruktūros valdytojų arba geležinkelio įmonių (vežėjų) darbuotojai, tačiau siekia įgyti teisę vadovauti krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbams, turi eismo saugos institucijos nustatyta tvarka išlaikyti eismo saugos institucijos reikalavimus atitinkantį žinių patikrinimo egzaminą ir gauti elektroninės formos krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbų vadovo pažymėjimą. Pažymėtina, kad projekto 17 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 21 straipsnyje nėra siūloma nustatyti jokių reikalavimų geležinkelių infrastruktūros valdytojų arba geležinkelio įmonių (vežėjų) darbuotojams, kurie vadovautų krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbams. Projektą reikėtų papildyti, nurodant, kokie konkrečiai reikalavimai taikomi geležinkelių infrastruktūros valdytojų arba geležinkelio įmonių (vežėjų) darbuotojams, kad jie turėtų teisę vadovauti aukščiau minėtiems darbams.

13.     Pagal projekto 18 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 22 straipsnio 6 dalies 6 punkte siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą asmenys, gavę įgaliojimus egzaminavimo centrams, vykdydami egzaminavimo centro veiklą, privalėtų per 20 darbo dienų nuo eismo saugos institucijos pranešimo apie pasikeitusias rekomendacijas arba teisės aktus, reglamentuojančius geležinkelių transporto eismo organizavimą ir (ar) krovinių krovimą ir tvirtinimą, paskelbimo eismo saugos institucijos interneto svetainėje atnaujinti klausimų ir atsakymų katalogus ir pateikti juos derinti eismo saugos institucijai. Iš projekto nuostatų turinio nėra aišku, kokios konkrečiai ir kurio subjekto nustatytos rekomendacijos projekte turimos omenyje. Siekiant aiškumo, projekto nuostatą reikėtų patikslinti.

14.     Projekto 18 straipsnio 6 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 22 straipsnio 13 dalies pirmojo sakinio nuostata „vadovaudamasi šio įstatymo 22 straipsnio arba 23 straipsnio nuostatomis“ keistina nuostata „vadovaudamasi šio straipsnio arba šio įstatymo 23 straipsnio nuostatomis“.

15.     Svarstytina, ar projekto 18 straipsnio 6 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 22 straipsnio 13 dalies antrojo sakinio nuostatų nereikėtų papildyti nustatant, kad eismo saugos institucija turi teisę panaikinti atitinkamų pažymėjimų galiojimą, kai egzaminavimo centro įgaliojimai yra sustabdyti arba panaikinti. Kitu atveju, liktų neaišku, kuris subjektas tokią egzaminavimo centro funkciją būtų įgaliotas vykdyti, jeigu egzaminavimo centro įgaliojimai yra sustabdyti arba panaikinti.

16.     Projekto 23 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad „Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos fizinių asmenų pateikti prašymai išduoti iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusio Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo Nr. IX-1905 20 straipsnio 1 dalyje nurodytus fizinio asmens, kurio darbas tiesiogiai susijęs su geležinkelių transporto eismu, pažymėjimus arba fizinio asmens, kurio darbas netiesiogiai susijęs su geležinkelių transporto eismu, pažymėjimus, pagal kuriuos sprendimai nebuvo priimti iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, užbaigiami vertinti ir pagal juos teisė dirbti pavojingojoje geležinkelio zonoje suteikiama ir šios teisės suteikimą patvirtinantys pažymėjimai išduodami pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusią tvarką“. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal iki įstatymo įsigaliojimo galiojusią tvarką, t. y. pagal keičiamo įstatymo 20 straipsnyje nustatytą teisinį reguliavimą galėjo būti išduodami tik fizinio asmens, kurio darbas tiesiogiai susijęs su geležinkelių transporto eismu, pažymėjimai arba fizinio asmens, kurio darbas netiesiogiai susijęs su geležinkelių transporto eismu, pažymėjimai. Be to, teisė dirbti pavojingojoje geležinkelio zonoje ir šios teisės suteikimą patvirtinantys pažymėjimai negalėtų būti išduodami pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusią tvarką, nes teisės dirbti pavojingojoje geležinkelio zonoje ir šios teisės suteikimą patvirtinantys pažymėjimų išdavimo tvarkos, iki įstatymui įsigaliojant, keičiamame įstatyme nebuvo nustatyta. Atsižvelgiant į tai, pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos fizinių asmenų pateiktus prašymus išduoti keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalyje nurodytus pažymėjimus, įsigaliojus įstatymui, turėtų būti išduodami ne teisę dirbti pavojingoje geležinkelio zonoje suteikiantys pažymėjimai, bet pagal prašymų pateikimo metu galiojusį teisinį reguliavimą turėtų būti išduodami fizinio asmens, kurio darbas tiesiogiai susijęs su geležinkelių transporto eismu, pažymėjimai arba fizinio asmens, kurio darbas netiesiogiai susijęs su geležinkelių transporto eismu, pažymėjimai. Tuo atveju, jeigu turimas tikslas nustatyti, kad asmenims, iki įstatymo įsigaliojimo pateikusiems prašymus fizinio asmens, kurio darbas tiesiogiai susijęs su geležinkelių transporto eismu, pažymėjimui gauti arba fizinio asmens, kurio darbas netiesiogiai susijęs su geležinkelių transporto eismu, pažymėjimui gauti bei atitinkantiems iki įstatymo įsigaliojimo galiojusius keičiamame įstatyme nustatytus reikalavimus, įsigaliojus įstatymui, suteikiama teisė dirbti pavojingoje geležinkelio zonoje ir išduodami teisę dirbti pavojingoje geležinkelio zonoje suteikiantys pažymėjimai, tai projekto nuostatas reikėtų atitinkamai patikslinti.

17.     Atsižvelgiant  tai, kad įstatymo nuostatos paprastai taikomos ne nuo įstatymo priėmimo, bet nuo jo įsigaliojimo momento, projekto 23 straipsnio 3 dalyje nuostata „per 9 mėnesius nuo šio įstatymo priėmimo“ keistina nuostata „per 9 mėnesius nuo šio įstatymo įsigaliojimo“.

18.     Projekto 23 straipsnio 5 dalyje pateikta nuoroda į pažymėjimų atnaujinimo tvarką, nustatytą „šio įstatymo 16 straipsnyje išdėstyto Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 20 straipsnio 5 dalyje“. Atkreiptinas dėmesys, kad atitinkamų pažymėjimų atnaujinimo tvarką siūloma nustatyti, projekto 16 straipsnyje dėstomo Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje, bet ne 5 dalyje. Todėl nuorodą reikėtų patikslinti.

19.     Projekto 23 straipsnio 6 dalies nuostata „iki šio įstatymo nustatyta tvarka šis įgaliojimas bus sustabdytas ar panaikintas“  nėra pakankamai aiški, nes nėra aišku, ar „šis įstatymas“ turimas omenyje projektu teikiamas keičiamo įstatymo pakeitimo įstatymas, ar turimas omenyje bazinis įstatymas, t. y. Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymas Nr. IX-1905. Siekiant aiškumo, projekto nuostatą reikėtų patikslinti.

Ši pastaba, vadovaujantis aukščiau išdėstytais argumentais, taikytina ir projekto 23 straipsnio 7 daliai.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. Gaisrytė, tel. (0 5)  209 6376, el. p. [email protected]

  S. Švedas, tel. (0 5)  209 6165, el. p. [email protected]