2022-06-16

PASIŪLYMAS

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO NR. VIII-2043

2 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 171 STRAIPSNIU ĮSTATYMAS NR. XIVP-1645

 

 

 

Siūloma keisti

 

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

67

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

171

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Apibūdinimas:

 

Straipsnio 67 dalimi projekto rengėjas siekia įteisinti naujo reguliavimo transporto priemonių („mikromobilumo priemonės“, kurios iš esmės apibūdintinos, kaip visos tam tikros galios/greičio elektra varomos transporto priemonės) judėjimą šaligatviais.

 

Atkreiptinas dėmesys, kad nors pagal dabartines KET taisykles, pareigūnai elektrines transporto priemones iš esmės traktuoja kaip dviračius ir eismas dviračiais šaligatviais leidžiamas tik išimtiniais atvejais (kur nėra dviračių takų arba dviračiams skirtos eismo juostos), elektrinių transporto priemonių vairuotojai nepaiso šio draudimo ir manevruoja (neretu atveju pavojingai) tarp pėsčiųjų, taip pažeisdami galiojančias KET nuostatas ir taip kelia didelį pavojų šaligatviais vaikščiojantiems pėstiesiems.

Svarbu pabrėžti, kad esant nusistovėjusiai praktikai (t.y. elektrinių transporto priemonių judėjimui tarp pėsčiųjų), kurią siekiama šiuo projektu įteisinti, Vilniaus Universiteto Respublikinės Ligoninės Vilniaus greitosios pagalbos ligoninės duomenimis, dėl traumų, patirtų susidūrimuose su elektrinėmis transporto priemonėmis, daugiau nei puse yra pėstieji, nukentėję po susidūrimo su elektrine transporto priemone. Maža to, čia fiksuojamos tik jau gana sudėtingos traumos, kurioms yra būtina medicinos profesionalų pagalba, o paprasti sumušimai, nubrozdinimai ir kt. į šiuos skaičius net nepatenka. Projekte siūlomas naujas reguliavimas ne tik nepadidintų pėsčiųjų saugumo, tačiau juos dar labiau stumtų į realų pavojų, dėl kuriuo jie ne tik negalėtų jaustis saugiai ir ramiai eidami šaligatviu, bet ir ženkliai augtų jų traumų tikimybė.

Šioje dalyje yra siūloma mikromobilumo priemones, varomas elektra ir turinčias palyginti didelę galią prilyginti mechanine kojų jėga varomiems dviračiams, nors abiejų šių priemonių techninės, valdymo ir kt. savybės skiriasi iš esmės, tačiau šiame kontekste svarbiausias yra pagreitėjimas. Tam, kad dviračiu pasiektu 25 km/val. greitį asmeniui reikia pakankamo laiko ir tam tikro fizinio pasirengimo, tuo tarpu, palyginimui, su vienu populiariausiu šiuo metu Lietuvoje paspirtuku Xiaomi M365, kurio galia yra 250 vatų, 25 km greitį, esant vidutiniam suaugusio žmogaus svoriui, galima pasiekti vos per 6,3 sek. („Pro“ versija tokį greitį išvysto per 5,3 sek.). Taip pat skiriasi ir šių transporto priemonių svoriai (o tai lemia susidūrimo jėgą ir traumas). Tad akivaizdu, kad nekalbant apie kitas savybes, vien transporto priemonių pagreitėjimas lemia tai, kad jos negali būti traktuojamos vienodai.

Nors KET numato tam tikrus rekomenduotinus greičius dviračių judėjimui tarp pėsčiųjų, atkreiptinas dėmesys, kad policija neturi pakankamai resursų ir galimybių net ir dabar vykdyti nuolatinės dviračių judėjimo šaligatviais greičio kontrolės, todėl nors ir bus tam tikri rekomendacinio pobūdžio ribojimai, praktiškai mikromobilumo priemonių greičio kontrolė nebus įgyvendinama, o greitį tarp KET nesilaikantys ir tarp pėsčiųjų viršyjantys mikromobilumo priemonių vairuotojai nesulauks atsakomybės už daromą pažeidimą.

              Galiausiai, svarbu atkreipti dėmesį, kad ne paskiros, o didžioji dalis Europos Sąjungos šalių draudžia arba greitu metu uždraus judėjimą šaligatviais su taip šiame projekte vadinamomis mikromobilumo priemonėmis. Šiuo metu toks draudimas galioja: Airijoje, Austrijoje, Belgijoje, Danijoje, Ispanijoje, Jungtinėje Karalystėje, Nyderlanduose, Prancūzijoje ir Vokietijoje. Akivaizdu, kad projektu teikiamas siūlymas prieštarauja Europos Sąjungos šalių įvestai ir įvedinėjamai praktikai. 

                Visgi, atsižvelgiant, kad ne visur yra tinkama infrastruktūra dviračių ir mikromobilumo transporto priemonių judėjimu, šiuo pasiūlymu yra siūloma leisti šaligatviu šioms priemonėms judėti tose vietose, kuriose tai būtų leidžiama specialiai atžymėta linija viena nuo kitų atskiriant pesčiųjų, dviračių ir mikromobilumo priemonių judėjimo srautus. Manytina, kad atskiriant šiuos srautus gali būti išsaugomas tam tikras saugumas ir tuose šaligatviuose, kuriuose būtų leidžiamas iš dviračių bei mikromobilumo priemonių eismas.  

 

Pasiūlymas:

1 straipsnis. 1 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 1 straipsnio 67 dalį ir ją išdėstyti taip:

  „67. Šaligatvis – kelio dalis pėstiesiems prie važiuojamosios kelio dalies, atskirta arba neatskirta nuo jos. Specialia juosta pažymėtas šaligatvis jo žymėjimo vietose gali būti naudojamas dviračių ir mikromobilumo priemonių eismui.“ Šaligatvis gali būti naudojamas dviračių ir mikromobilumo priemonių eismui KET nustatytais atvejais.“

 

Apibūdinimas:

 

Projekto 2 str. 17d. 2 p. yra numatomi saugumo elektrinių paspirtukų priemonių vairuotojams reikalavimai. Pagal projekto autorių siūlymą, važiuodamas automobiliams skirtais keliais mikromobilumo priemonių vairuotojai gali rinktis naudoti šviesas ar liemenę, taip pat mikromobilumo priemonių vairuotojams nuo 18 m. siūloma rinktis ar devėti galvą dalinai apsaugantį šalmą, o taip pat pačiam rinktis ar tamsiu paros metu jungti šviesas ar devėti šviesą atspindinčią liemenę.

Manytina, kad mažesnės mikromobilumo priemonės savaime yra sunkiau matomos vairuotojų ir pesčiųjų. Atliktuose tyrimuose kaip viena pagrindinių susidurimo su automobiliais priežasčių yra įvardijamos per žemai esančios galinės paspirtukų lempos, tuo tarpu projektu siūloma leisti vairuotojams  patiems rinktis – jungti ar ne, kokia matomumo priemonę naudoti ir kt. Tyrimais įrodyta, kad transporto priemonės su veikiančiomis šviesomis yra geriau pastebimos, jau nekalbant apie tamsų paros metą. Mikromobilumo priemonėse naudojamos LED lemputės eikvoja labai mažai energijos, todėl nėra jokio pagrindo sukurti galimybę tamsiu paros metu ir važiuojant automobiliams skirtais keliais šių priemonių vairuotojams važiuoti be šviesų.

Taip pat, nepaisant tiek Lietuvos, tiek ir pasaulyje vyraujančios statistikos, pagal kurią matyti, kad virš trečdalio elektriniais paspirtukais patiriamų traumų sudaro daugybinės galvos traumos, projektu siūloma ženkliai mikromobilumo priemonių vairuotojų saugumą padidinančius šalmus nuo 18 metų devėti pasirinktinai.

Atkreiptinas dėmesys, kad galvos traumos yra nepaprastai pavojingos. Pirmiausia, jos sukelia didelį pavojų gyvybei. Antra, net nesukeliant mirties, patyrus šias traumas gali būti negrįžtamai pažeistos žmogaus sveikatai ir įprastam gyvenimui galvos dalys, nervai, todėl jos ypač dažnai turi ilgalaikių ar net visa gyvenimą trunkančių liekamųjų reiškinių. Galiausiai, galvos trauma gydymas yra labai sudėtingas ir labai brangus tiek valstybei teikiant būtinąją pagalbą, tiek asmenims atliekant rekonstrukcijas, tarkime, atstatant pažeistus žandikaulius, nosis ar prarastus dantis. Šios traumos lemia ir ilgą nedarbingumo laikotarpį, kuris dar papildomai kainuoja valstybės lėšų.

Reikia pripažinti, kad nors projekte minimi dviratininkų šalmai pilnai neapsaugo nuo galvos traumų (išlieka gana didelė apatinės galvos dallies traumos tikimybė), tačiau jie gali apsaugoti nuo sunkiausių traumų, kurios gali būti mirtinos, nes saugo priekinę galvos dalį už kurios yra labai svarbi priekinė smegenų dalis ir galvos viršų.

Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad Saugaus eismo keliais įstatymu ir šiuo projektu yra siekiama reguliuoti visų, o labiausiai privačių mikromobilumo priemonių vairuotojų taisykles ir saugumą. Remiantis įvairių šaltinių duomenimis,  teigtina, kad vien fiziniai asmenys, sudarantys didžiąją dalį elektrinių paspirtukų naudotojų per metus nuperka apie 10 000 šių transporto priemonių vienetų, tad akivaizdu, kad siekiant didžiausio visuomenės saugumo yra būtina reguliavimą orientuoti pirmiausia į fizinių vartotojų saugumą. Atkreiptinas dėmesys, kad projekte minimi dviratininkų šalmai, kurių savybėms nėra keliami kokie nors specialūs reikalavimai, kainuoja nuo 20 eurų, o vidutiniškai svyruoja maždaug nuo 50 iki 60 eurų ir dažniausiai nesudaro nei dešimtadalio transporto priemonės kainos. Kiekvienas mikromobilumo priemonės savininkas, pagal savo galvos dydi, patogumą ir/ar kitas jam svarbias šalmui savybes (pvz. svorį ir kt.) nesunkiai gali išsirinkti sau patogią ir priimtiną apsaugos priemonę, tad, manytina, kad siūlymas nuolat dėvėti šalmą nesukels rimtesnių finansinių išlaidų ar nepatogumų dėl galvos dydžio, formos, svorio, spalvos ir kt. šių transport priemonių savininkams, o jų saugumą ir didesnę išgyvenimo bei ilgalaikių trauma išvengiamumo tikimybė padidins labia ženkliai.

2 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 2 straipsnio 171 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2. Važiuoti leidžiama tik su tvarkingą stabdį turinčia priemone. Važiuodamas važiuojamąja kelio dalimi, mikromobilumo priemonės vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba.  Mikromobilumo priemonės priekyje turi degti baltas šviesos žibintas, o gale – raudonas šviesos žibintas. Važiuojant  tamsiuoju paros metu arba kai blogas matomumas, mikromobilumo priemonės priekyje turi degti baltas šviesos žibintas, o gale – raudonas šviesos žibintas arba mikromobilumo priemonės vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais. Mikromobilumo priemonių vairuotojai iki 18 metų, važiuodami keliu, privalo būti užsidėję ir užsisegę dviratininko šalmus. Vyresniems kaip 18 metų asmenims, mikromobilumo priemone važiuojantiems keliu, rekomenduojama būti užsidėjus ir užsisegus dviratininko šalmą.;“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teikia  

     

 

   Seimo nariai                                                                                     Andrius Kupčinskas

                                                                                                            Matas Maldeikis