LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533  35(1) IR 51 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-09-17 Nr. XIVP-794

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 2 straipsniu siūloma pakeisti Vietos savivaldos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 51 straipsnį ir jį papildyti nauja 4 dalimi ir joje nustatyti, kad sudarant savivaldybės biudžetą ne mažiau kaip 0,1 procento savivaldybės biudžeto asignavimų suplanuojama, taikant dalyvaujamojo biudžeto priemonę. Atkreiptinas dėmesys, jog sąvokų „dalyvaujamasis biudžetas“, „dalyvaujamojo biudžeto priemonė“ turinys nei keičiamame įstatyme, nei Biudžeto sandaros įstatyme ar kituose įstatymuose ar teisės aktuose nėra apibrėžtas. Pažymėtina, jog Biudžeto sandaros įstatymo 26 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad savivaldybių biudžetų projektus rengia savivaldybių vykdomosios institucijos, remdamosi Biudžeto sandaros įstatymu, kitais įstatymais, Seimo patvirtintais savivaldybių biudžetų finansiniais rodikliais, Vyriausybės patvirtintomis biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis, valstybinės statistikos duomenimis, patvirtintais savivaldybių strateginio planavimo dokumentais, taip pat savivaldybių biudžetų asignavimų valdytojų programomis ir jų sąmatų projektais. Atsižvelgus į nurodytas nuostatas bei siekiant teisinio aiškumo, manytina, kad sąvokos „dalyvaujamojo biudžeto priemonė“ apibrėžtis turėtų būti nustatyta įstatymu.

2. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 51 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad dalyvaujamojo biudžeto priemonės taikymo tvarkos aprašą, vadovaudamasi Vyriausybės ar jos įgaliotos valstybės institucijos patvirtintu pavyzdinės tvarkos aprašu, tvirtina ir konkretų planuojamų asignavimų, taikant šią priemonę, dydį nustato savivaldybės taryba. Teikiamas siūlymas svarstytinas.

Teikiama nuostata siūloma nustatyti, kad dalyvaujamojo biudžeto priemonės taikymo tvarką reglamentuotų Vyriausybė ar jos įgaliota valstybės institucija pavyzdiniu aprašu. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamame įstatyme be minimalios asignavimų dalies paskirstymo taikant dalyvaujamojo biudžeto priemonę (ne mažiau kaip 0,1 procento asignavimų) iš esmės nesiūloma nustatyti jokių nuostatų, apibrėžiančių dalyvaujamojo biudžeto priemonės turinį ar taikymą. Savivaldybėms privalomą teisinį reguliavimą dėl savivaldybių biudžetų asignavimų planavimo ir paskirstymo taisyklių siūloma nustatyti Vyriausybės ar jos įgaliotos valstybės institucijos pavyzdiniu aprašu. Atsižvelgus į šios išvados 1 pastaboje minėtą Biudžeto sandaros įstatymo 26 straipsnio 1 dalies nuostatą, svarstytina, ar pagrindinės dalyvaujamojo biudžeto priemonės taikymo taisyklės neturėtų būti nustatytos įstatymu.

3. Siekiant teisinio aiškumo ir nuoseklumo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 51 straipsnio 4 dalyje vietoj formuluotės „įgaliotos valstybės institucijos patvirtintu pavyzdinės tvarkos aprašu“ įrašytina formuluotė „įgaliotos institucijos patvirtintu pavyzdiniu dalyvaujamojo biudžeto priemonės taikymo tvarkos aprašu“.

4. Atsižvelgus į tai, kad projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 51 straipsnis papildomas nauja 4 dalimi, joje nustatant, savivaldybės tarybai suteikiamą naują pareigą, svarstytina, ar atitinkamai neturėtų būti papildomi ir kiti keičiamo įstatymo straipsniai (pavyzdžiui, savivaldybės tarybos kompetencija ir kt.).

5. Atsižvelgus į tai, kad projekto įsigaliojimas yra numatytas metų viduryje (2022 m. liepos 1 d.) bei siekiant teisinio aiškumo, projektas pildytinas nuostatomis dėl jo taikymo, nustatant, kad šis įstatymas taikomas rengiant ir tvirtinant 2023 ir vėlesnių metų savivaldybių biudžetus.

6. Atsižvelgus į tai, kad Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 8 d. nutarimu Nr. 1088 „Dėl Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 8.1.14 papunktyje nustatyta,  kad finansų ministerija atlieka viešųjų finansų valdymo sistemos, kuri apima valstybės biudžeto (įskaitant Europos Sąjungos ir kitą tarptautinę finansinę paramą), savivaldybių biudžetų ir nebiudžetinių valstybės išteklių fondų finansinių išteklių planavimo, paskirstymo, valdymo, panaudojimo efektyvumo vertinimo, apskaitos, atskaitomybės ir analizės sistemą, būklės vertinimus, inicijuoja sistemos tobulinimo priemones; rengia ir teikia Vyriausybei pasiūlymus dėl viešųjų finansų valdymo tobulinimo, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė.

7. Atsižvelgus į tai, kad projekto siūlomų nuostatų taikymas turės įtakos visų savivaldybių biudžetų planavimui, manytina, jog dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauti Lietuvos savivaldybių asociacijos nuomonė. 

8. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projekto pavadinime, projekto 1 straipsnyje ir jo pakeitimų esmėje straipsnis su novela vietoj „35(1)“ dėstytinas taip: „351“.

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]

A. Dulevičiūtė – Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]