Argumentai:
1. dalyje siūlome numatyti, kad duomenys apie
nevyriausybines organizacijas kaupiami Juridinių asmenų registre kaip jame
registruotų juridinių asmenų papildomas požymis (žyma)ir yra skelbiami viešai
(prieinami neatlygintinai).
2. dalyje siūlome keičiamo įstatymo 12 straipsnyje įtvirtinti
pasitikėjimo nevyriausybinių organizacijų vadovais prezumpcija grįsta
„savideklaracijos“ taisyklę. Pagal ją juridinių asmenų vadovas turės pats įvertinti,
ar jo vadovaujamas juridinis asmuo atitinka nevyriausybinės organizacijos
požymius ir tai pažymėti Juridinių asmenų registre. Atkreipiame dėmesį, jog sisteminiu
pasiūlymu 4 straipsnį papildyti nauja 5 dalimi Socialinės apsaugos ir darbo
ministerijai pavedama užtikrinti nevyriausybinių organizacijų konsultavimą
dėl šio (Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo) įgyvendinimo. Vykdydama
šią funkciją, be kita ko, ministerija turės užtikrinti metodinę pagalbą
nevyriausybinėms organizacijoms (jų vadovams) vertinant ar jie atitinka šio
įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje numatytus nevyriausybinės organizacijos sąvokos
požymius.
3.
Keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad nevyriausybinėms
organizacijoms finansavimą skiria asignavimų valdytojai. Todėl 3 dalyje siūlome
numatyti, kad asignavimų valdytojui kilus pagrįstų abejonių, kad finansavimo konkurse
dalyvaujantis juridinis asmuo gali neatitikti nevyriausybinės organizacijos
požymių, asignavimų valdytojas turėtų teisę tikrinti informaciją apie
nevyriausybinės organizacijos požymius, pavyzdžiui, jo dalyvius, jų
proporcijas, dalyvių turimus balsus, veiklos tikslus ir kt. Tikrinimas būtų
atliekamas kreipiantis dėl konkrečios informacijos į Juridinių asmenų
registro ar Juridinių asmenų dalyvių informacinės sistemos tvarkytoją, o tuo
atveju, jei reikiamos informacijos juose nebūtų, kreiptis į patį juridinį
asmenį paprašant šią informaciją pateikti. Tokiu mechanizmu įtvirtinama
prezumpcija, kad Juridinių asmenų registre esanti žyma, jog juridinis asmuo
yra nevyriausybinė organizacija yra teisinga, tačiau asignavimų valdytojui pagrįstai
suabejojus šios žymos pagrįstumu, numatomas mechanizmas patikrinti faktus (aplinkybės).
4.
Asignavimų valdytojui turint duomenų (patikrinus informaciją Registrų centre,
iš juridinio asmens pateiktos informacijos), kad juridinis asmuo neatitinka
nevyriausybinės organizacijos požymių, siūlome straipsnio 4 dalyje numatyti
pareigą asignavimų valdytojui kreiptis į Juridinių asmenų registro tvarkytoją
dėl nevyriausybinės organizacijos žymos panaikinimo. Sistemiškai taikant
įstatymo 7 straipsnio 5 dalį, tokiam juridiniam asmeniui negalės būti
skiriamas finansavimas, nes jis gali būti skiriamas tik nevyriausybinės
organizacijos sąvoką atitinkantiems juridiniams asmenims.
5. dalyje
aptariamas atvejis, kuomet nevyriausybinės organizacijos žyma panaikinama
Juridinių asmenų registro tvarkytojo iniciatyva.
6. dalyje numatoma,
kad juridinis asmuo ir pats galės inicijuoti nevyriausybinės organizacijos žymos
jam panaikinimą.
7. dalyje
siūlome numatyti, kad juridiniam asmeniui panaikinus nevyriausybinės
organizacijos žymą asignavimų valdytojo iniciatyva (šio straipsnio 4 dalies
atveju), toks juridinis asmuo, nors ir pasikeitus aplinkybėms, 1 metus laiko
negalės būti laikomas nevyriausybine organizacija ir pakartotinai nurodyti nevyriausybinės
organizacijos žymens Juridinių asmenų registre. Tokiu būdu siekiama
užtikrinti, kad juridinių asmenų vadovai nurodydami nevyriausybinės
organizacijos žymą atsakingai įvertintų juridinio asmens atitiktį
nevyriausybinės organizacijos sąvokos požymiams.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 12
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„12 straipsnis.
Nevyriausybinės organizacijos statusas
1. Šio įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje nurodytą
sąvoką atitinkantis juridinis asmuo, Juridinių asmenų dalyvių informacinės
sistemos tvarkytojui pateikęs duomenis apie savo dalyvius, kreipiasi į
Juridinių asmenų registro tvarkytoją Juridinių asmenų registro nuostatų
nustatyta tvarka pateikdamas prašymą įregistruoti nevyriausybinės
organizacijos statusą.
2.
Juridinių asmenų
registro tvarkytojas gavęs prašymą įregistruoti nevyriausybinės
organizacijos statusą:
1)
pagal Juridinių asmenų
registro, Juridinių asmenų dalyvių informacinės sistemos duomenis ir (arba)
Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos tvirtinamus klasifikatorius,
patikrina, ar prašymą pateikęs juridinis asmuo pagal šio įstatymo 2 straipsnio
3 dalies nuostatas gali būti laikomas nevyriausybine
organizacija;
2) patikrina, ar prašymą pateikęs juridinis
asmuo atitinka Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatyme
nustatytus minimalius patikimo mokesčių mokėtojo kriterijus;
3) patikrina, ar prašymą pateikęs juridinis asmuo
teisės aktų nustatyta tvarka yra pateikęs finansinių ataskaitų rinkinius ir
veiklos ataskaitas.
3. Juridinių asmenų registro tvarkytojas, nustatęs,
kad juridinis asmuo atitinka šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatytas
nevyriausybinės organizacijos statuso įgijimo sąlygas, juridiniam asmeniui
įregistruoja nevyriausybinės organizacijos statusą.
4. Juridinių asmenų registro tvarkytojas
nevyriausybinės organizacijos statusą išregistruoja valstybės ar savivaldybės
institucijos ar įstaigos teikimu, savo iniciatyva arba paties juridinio
asmens prašymu.
5. Į Juridinių asmenų registro tvarkytoją dėl
juridiniam asmeniui suteikto nevyriausybinės organizacijos statuso
išregistravimo kreipiasi valstybės ar savivaldybės institucija ar įstaiga,
turinti duomenų, kad:
1) juridinis asmuo neatitinka šio įstatymo 2 straipsnio
3 dalies nuostatų;
2) juridinis asmuo neatitinka Mokesčių
administravimo įstatyme nustatytų minimalių patikimo mokesčių mokėtojo
kriterijų.
6. Juridinių asmenų registro tvarkytojas savo
iniciatyva išregistruoja nevyriausybinės organizacijos statusą, kai
įregistruojamas Juridinių asmenų registro tvarkytojo inicijuotas šį statusą
turinčio juridinio asmens likvidavimas arba įregistruojamas jo, kaip
likviduojamo, bankrutuojančio ar bankrutavusio juridinio asmens, statusas,
taip pat kai pasibaigia juridinio asmens pertvarkymo procedūros.
7. Juridinis asmuo, kurio nevyriausybinės
organizacijos statusas buvo išregistruotas, dėl nevyriausybinės organizacijos
statuso suteikimo pakartotinai gali kreiptis praėjus ne mažiau negu vieniems
metams nuo nevyriausybinės organizacijos statuso išregistravimo dienos.
12 straipsnis. Informacijos apie nevyriausybines
organizacijas kaupimas
1. Informacija apie juridinius asmenis, kurie yra
nevyriausybinės organizacijos, kaupiama Juridinių asmenų registre ir
skelbiama viešai.
2. Juridinio asmens vadovas įvertina ar jo
vadovaujamas juridinis asmuo atitinka šio įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje
numatytą nevyriausybinės organizacijos sąvoką, ir Juridinių asmenų registro
nuostatų nustatyta tvarka Juridinių asmenų registre pažymi, kad juridinis
asmuo yra nevyriausybinė organizacija.
3. Asignavimų valdytojas, kilus pagrįstų abejonių,
ar juridinis asmuo atitinka šio įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje numatytus nevyriausybinės
organizacijos sąvokos požymius, turi teisę tikrinti atitiktį nevyriausybinės organizacijos požymiams
patvirtinančią informaciją Juridinių asmenų registre ir Juridinių asmenų
dalyvių informacinėje sistemoje. Jei nevyriausybinės organizacijos požymius patvirtinančios
informacijos Juridinių
asmenų registre ar Juridinių asmenų dalyvių informacinėje sistemoje nėra, asignavimų valdytojas turi teisę prašyti, kad
juridinis asmuo jam šią formaciją pateiktų.
4. Asignavimų valdytojas, turėdamas duomenų, kad
juridinis asmuo neatitinka šio įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje
numatytos nevyriausybinės organizacijos požymių, kreipiasi į Juridinių asmenų
registro tvarkytoją dėl nevyriausybinės organizacijos žymos juridiniam
asmeniui panaikinimo.
5. Juridinių asmenų registro tvarkytojas savo
iniciatyva panaikina žymą, kad juridinis asmuo yra nevyriausybinė
organizacija, kai įregistruojamas Juridinių asmenų registro tvarkytojo
inicijuotas šio juridinio asmens likvidavimas arba įregistruojamas jo, kaip
likviduojamo, bankrutuojančio ar bankrutavusio juridinio asmens, statusas,
taip pat kai pasibaigia juridinio asmens pertvarkymo procedūros.
6. Juridinių asmenų registre žyma, kad juridinis
asmuo yra nevyriausybinė organizacija, gali būti panaikinama ir šio juridinio
asmens iniciatyva.
7. Juridinis
asmuo, kurio kaip nevyriausybinės organizacijos žyma buvo panaikinta
asignavimų valdytojo iniciatyva šio straipsnio 4 dalyje numatytu atveju, šio
straipsnio 2 dalyje numatytą informaciją pakartotinai gali nurodyti praėjus
ne mažiau negu vieniems metams nuo šios žymos panaikinimo dienos.“
|