LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
PAREIGŪNŲ IR KARIŲ VALSTYBINIŲ PENSIJŲ ĮSTATYMO NR. I-693 1, 6 ir 16 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO 
ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-09-26 Nr. XIVP-4159

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsnio 1 dalies 7 punktą ir nustatyti, kad teisę gauti pareigūnų ir karių valstybinę pensiją turi muitinės pareigūnai (čia ir toliau – išskirta mūsų). Pagal šiuo metu galiojantį teisinį reguliavimą, teisę gauti pareigūnų ir karių valstybinę pensiją turi muitinės mobiliųjų grupių pareigūnai, muitinės postų pareigūnai ir muitinės pareigūnai, atliekantys kriminalinę žvalgybą ir (arba) ikiteisminį tyrimą.

Be to, pagal šiuo metu galiojantį teisinį reguliavimą, tarnybos laikas pensijai skirti muitinės sistemoje (išskyrus tarnybos laiką muitinės mobiliosiose grupėse ar muitinės postuose arba atliekant kriminalinę žvalgybą ir (arba) ikiteisminį tyrimą) iki 2018 m. gruodžio 31 d. įskaitomas tik tuo atveju, jeigu 2019 m. sausio 1 d. vidaus tarnybos sistemos pareigūnas tarnavo muitinės sistemoje.“ Įstatymo projekte šių nuostatų siūloma atsisakyti.

Įvertinus įstatymo projekte siūlomą teisinį reguliavimą galima preziumuoti, kad įstatymo projekte siūloma nustatyti teisę gauti pareigūnų ir karių valstybinę pensiją muitinės pareigūnams, kurių pareigybės po 2019 m. sausio 1 d. buvo priskirtos karjeros valstybės tarnautojų pareigybėms. Vertinant įstatymo projekte siūlomą teisinį reguliavimą atkreiptinas dėmesys į tai, kad Lietuvos Respublikos Seime buvo įregistruoti ir svarstomi Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo Nr. I-693 1 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (Reg. Nr. XIIIP-4950),  Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo Nr. I-693 1, 3, 6, 7, 12 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (Reg. Nr. XIIIP-3200), kurių analogiško turinio pakeitimams nebuvo pritarta.

Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad dėl nurodyto įstatymo projekto (Reg. Nr. XIIIP-3200),  buvo gauta Lietuvos Respublikos Vyriausybės nuomonė[1]. Be kita ko, Vyriausybės nutarime nurodyta, kad „Nuo 2019 m. sausio 1 d. visų tarnaujančių muitinės pareigūnų atliekamos funkcijos atitinka vidaus tarnybos sistemos pareigūno sąvokai nustatytus kriterijus, visiems šiems pareigūnams taikomi Vidaus tarnybos statute ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatyti sveikatos būklės, fizinio pasirengimo, nepriekaištingos reputacijos reikalavimai bei apribojimai (pvz., būti politinių partijų ar politinių organizacijų nariu, dalyvauti jų veikloje). Todėl, vadovaujantis teisinio tikrumo ir įstatymų negaliojimo atgaline data teisiniais principais, sulyginti visų muitinės pareigūnų, tarnavusių iki 2018 m. gruodžio 31 d., teises į pareigūnų ir karių valstybinę pensiją būtų neproporcinga ir socialiai neteisinga. Atkreipiame dėmesį, kad įstatymų leidėjas, nustatydamas, jog teisę į pareigūnų ir karių valstybinę pensiją turi tik muitinės pareigūnai, dirbę muitinės mobiliosiose grupėse ar muitinės postuose arba atlikę kriminalinę žvalgybą ir (arba) ikiteisminį tyrimą, atsižvelgė į pareigūnų ir karių valstybinės pensijos paskirtį „<...> inter alia, atlyginti už sudėtingą, atsakingą, dažnai rizikingą ir pavojingą asmens tarnybą valstybei“ (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2008 m. gruodžio 24 d. nutarimas „Dėl Lietuvos Respublikos vidaus reikalų, Specialiųjų tyrimų tarnybos, valstybės saugumo, krašto apsaugos, prokuratūros, Kalėjimų departamento, jam pavaldžių įstaigų bei valstybės įmonių pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies (2000 m. liepos 13 d., 2005 m. gegužės 19 d. redakcijos), 11 straipsnio 5 dalies (2000 m. gruodžio 21 d. redakcija), 11 straipsnio 3 dalies (2005 m. gegužės 19 d. redakcija), Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo 16 straipsnio 12 dalies (2007 m. sausio 18 d. redakcija) atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai“) ir įvertino šių muitinės pareigūnų tarnybą, kuri skyrėsi nuo likusių muitinės pareigūnų, kuriems nebuvo taikomi tokie reikalavimai ir apribojimai, kokie buvo taikomi muitinės pareigūnams, dirbantiems muitinės mobiliosiose grupėse ar muitinės postuose, atliekantiems ikiteisminį tyrimą ar kriminalinę žvalgybą, tarnybos.“

2. Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje reikėtų patikslinti formuluotę „muitinės laikas“.

3. Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 15 dalyje siūloma nustatyti, kad „Vidaus tarnybos pareigūnams, tarnaujantiems muitinės sistemoje, pareigūnų ir karių valstybinės pensijos skiriamos šio įstatymo nustatyta tvarka ir terminais tik įgijusiems teisę į šią pensiją po Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto pakeitimo įstatymo Nr. XIII-1381 įsigaliojimo.“ Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto pakeitimo įstatymas Nr. XIII-1381 įsigaliojo 2019 m. sausio 1 d., todėl pagal siūlomą formuluotę, teisė į pareigūnų ir karių valstybinę pensiją būtų nustatyta atgal, už praėjusį laiką. Manytina, kad reguliuojant šiuos teisinius santykius nepakanka atsisakyti teksto „išskyrus nurodytus šio įstatymo 1 straipsnio 1 dalies 7 punkte“, o būtina suformuluoti taisykles, kurios taikytinos į ateitį.

4. Įstatymo projekto 4 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad „Vidaus tarnybos pareigūnams, tarnaujantiems muitinės sistemoje iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos paskirtos pareigūnų ir karių valstybinės pensijos neperskaičiuojamos.“ Ši taisyklė nevisiškai suprantama ir diskutuotina. Pažymėtina, kad nustačius, jog visiems muitinės pareigūnams į tarnybos laiką pareigūnų ir karių valstybinei pensijai gauti įskaitomas visas muitinės pareigūnų tarnybos laikas, gali būti asmenų, kurie dalį laikotarpio ėjo muitinės mobiliųjų grupių pareigūnų, muitinės postų pareigūnų ar muitinės pareigūnų, atliekančių kriminalinę žvalgybą ir (arba) ikiteisminį tyrimą pareigas, o kitą dalį laikotarpio – kitas muitinės pareigūnų pareigas. Taigi, įsigaliojus teikiamam įstatymui, tiems asmenims, kuriems pareigūnų ir karių valstybinės pensijos nebūtų perskaičiuojamos, papildomai įgytas tarnybos laikas nebūtų įskaitytas ir vertinamas. Toks teisinis reguliavimas nedera su konstituciniu asmenų lygiateisiškumo principu, nes asmenims, kurie ėjo kitas nei muitinės mobiliųjų grupių pareigūnų, muitinės postų pareigūnų ar muitinės pareigūnų, atliekančių kriminalinę žvalgybą ir (arba) ikiteisminį tyrimą pareigas, už visą laiką būtų skiriama pareigūnų ir karių valstybinė pensija.

5. Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje po žodžių „valstybės įmonėse, muitinės“ reikėtų įrašyti praleistą žodį „sistemoje“.

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

J. Andriuškevičiūtė, tel. (0 5)  209 6159, el. p. [email protected]

J. Raškauskaitė, tel. (0 5) 209 6842, el. p. [email protected]



[1] https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/78898890b4f411e98451fa7b5933515d