PASIŪLYMAS
DĖL SEIMO NUTARIMO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO III (RUDENS) SESIJOS DARBŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO“ PROJEKTO NR. XIVP-810(3)
2021-09-16
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||||||||||||||
str. |
str. d. |
p. |
||||||||||||||
1. |
|
IV |
2
|
Pagal šiuo metu galiojantį teisinį reguliavimą teisę gauti ligos išmoką turi asmuo, jeigu jis:
Turintiems darbo ar tarnybos santykius asmenims ligos išmoka skiriama, jeigu teisė ją gauti atsirado darbo ar tarnybos laikotarpiu, įskaitant bandomąjį laikotarpį, ir atleidimo iš darbo ar tarnybos dieną. Ligos išmoką taip pat turi teisę gauti neturintys darbo ar tarnybos santykių asmenys, jeigu jie turi reikalaujamą ligos socialinio draudimo stažą, o laikinasis nedarbingumas prasidėjo laikotarpiu, kuriuo šie asmenys laikomi apdraustaisiais asmenimis. Ligos išmokos skiriamos turintiems teisę jas gauti asmenims šiais atvejais:
Taigi, akivaizdu, kad visi asmenys apdrausti ligos socialiniu draudimu turi teisę gauti ligos išmoką.
Vyriausybė siūlo, kad ligos išmoka nebūtų mokama, jei apdraustasis asmuo laikinai nedarbingas tapo dėl to, kad susirgo užkrečiamąja liga, dėl kurios Lietuvos Respublikos Vyriausybė yra paskelbusi valstybės lygio ekstremaliąją situaciją ir (ar) karantiną visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje, ir jis nėra pasiskiepijęs nuo užkrečiamosios ligos, dėl kurios Vyriausybė yra paskelbusi valstybės lygio ekstremaliąją situaciją ir (ar) karantiną visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje. Iš siūlomo nustatyti reguliavimo galima suprasti, kad nors asmuo yra apdraustas ligos socialiniu draudimu ir dėl savo įsitikinimų, gyvenimo būdo priima sprendimą nesiskiepyti, jam bandoma sudaryti nepatogumą atimant teisę gauti ligos išmoką (daugeliu atveju, tai vienintelės gaunamos asmens pajamos) ir taip sukuriant privalomą pareigą asmenims vakcinuotis atitinkama vakcina nuo užkrečiamosios ligos, jei jis norėtų gauti ligos išmoką susirgęs. Suprantamas įstatymo projekto teikėjų noras, kad kai užkrečiamoji liga yra itin pavojinga ir kelia grėsmę visuomenei bei jos sveikatai, turi būti nustatomos priemonės, kurios galėtų suvaldyti viruso plitimą, tačiau tokios priemonės turi būti proporcingos ir teisingos visuomenės atžvilgiu. Taip pat visų pirma reikia siekti viruso plitimo grėsmes valdyti taikant tinkamus civilinės saugos bei užkrečiamųjų ligų kontrolės mechanizmus. Manome, kad IV skyriaus šeštojo skirsnio 2 punkte nurodytas Vyriausybės projektas - nemokėti ligos išmokos nepasiskiepijusiems ir COVID-19 susirgusiems asmenims reikalauja išskirtinio dėmesio ir platesnės diskusijos. Pasiūlymas: Išbraukti Lietuvos Respublikos Seimo III (rudens) sesijos darbų programos IV skyriaus šeštojo skirsnio 2 eilutę:
|
||||||||||||
2. |
|
VII |
3 |
Argumentai: VII skyriaus vienuoliktojo skirsnio 3 eilutėje nurodyti projektai Nr. XIVP-95 ir Nr. XIVP-96 reikalauja platesnių diskusijų dėl galimų pasekmių visuomenei. Paminėtina, kad iš teikiamų teisės aktų projektų nėra aišku kokios alternatyvos bausmei bus pasiūlytos asmenims, kurie vartoja narkotines ar psichotropines medžiagas, tačiau pagal siūlomą teisinį reguliavimą išvengs atsakomybės. Lietuvos Respublikos Seime vykusių diskusijų metu ekspertai pasisakė, kad negalima priimti siūlomo teisinio reguliavimo nesukūrus pagalbos sistemos asmenims, vartojantiems narkotines ar psichotropines medžiagas. Įstatymu neturėtu būti siekiama tik narkotikų dekriminalizavimo, nes tai nėra vien baudžiamumo ar baudos dydžio nustatymo klausimas, tai visuomenės sutarimas, kad mažas narkotikų kiekis be tikslo juos platinti nėra visuotinas blogis ir neturės neigiamos įtakos žmogaus sveikatai ir nusikalstamumui. Pasiūlymas: Išbraukti Lietuvos Respublikos Seimo III (rudens) sesijos darbų programos VII skyriaus vienuoliktojo skirsnio 3 eilutėje nurodytus projektus Nr. XIVP-95 ir Nr. XIVP-96:
|
Teikia Seimo nariai:
Linas Kukuraitis
Tomas Tomilinas
Vytautas Bakas
Domas Griškevičius
Algirdas Butkevičius
Saulius Skvernelis
Laima Mogenienė
Rima Baškienė
Laima Nagienė