Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarijai
Į 2024-12-12
Nr. 2D-4296
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija išnagrinėjo Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarijos parengtą Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo Nr. IX-1826 2, 5, 6, 7, 8 ir 9 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Projektas) ir teikia šiuos pastebėjimus.
1. Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Lygių galimybių įstatymo 2 straipsnį nauja 10 dalimi. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Konstitucijos 18 straipsnį ir į tai, kad Lygių galimybių įstatyme nevartojama sąvoka „pagrindinės laisvės“, taip pat į Lygių galimybių įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje pateiktą lygių galimybių apibrėžtį, siūlome naują 10 dalį išdėstyti taip:
„10. Tinkamas sąlygų pritaikymas – aplinkybių pakeitimas ir (ar) kliūčių pašalinimas, siekiant užtikrinti asmenims su negalia galimybę įgyvendinti žmogaus teises ir laisves ir dėl kurio aplinkybes keičiantis ir (ar) kliūtis šalinantis subjektas nepatiria neproporcingos ar nepagrįstos naštos.“
2. Atsižvelgiant į naujai apibrėžtą sąvoką „tinkamas sąlygų pritaikymas“, toliau Projekte turėtų būti vartojama nurodyta formuluotė, o ne jos sinonimai.
3. Projekto 2 straipsniu siūloma papildyti valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pareigas įgyvendinti lygias galimybes nustatant, kad tinkamas sąlygų pritaikymas būtų įgyvendinamas gaunant administracines ir (ar) viešąsias paslaugas. Pastebėtina, kad tokia apsauga turėtų būti taikoma ir viešojo administravimo atvejais, siekiant užtikrinti visapusišką apsaugą (žr., Lietuvos Respublikos lygių galimybių kontrolieriaus praktiką[1]).
Siekiant stiprinti apsaugą nuo diskriminacijos negalios ir kitais pagrindais vykdant viešojo administravimo funkcijas, atitinkamai koreguotinas ir Lygių galimybių įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 4 punktas.
4. Projekto 3 straipsniu siūloma nustatyti lygių galimybių pareigas švietimo įstaigoms, kitiems švietimo teikėjams bei mokslo ir studijų institucijoms. Atsižvelgiant į tai, kad šis subjektų ratas apima įvairius švietimo teikėjus, įskaitant aukštojo mokslo, suaugusiųjų švietimo įstaigas, bei situacijas, kai asmenys baigia mokyklą sukakus 18 metų, siūlytina vietoje „vaikams su negalia“ vartoti sąvoką „asmenims su negalia“.
Papildomai, siūlytina atsisakyti dalies „kurių reikia konkrečiu atveju siekiant užtikrinti vaiko su negalia ugdymosi poreikius ir galimybę dalyvauti ugdymo procese ir įgyvendinti teisę į švietimą laikantis įtraukties principo“ kaip perteklinės, atsižvelgiant į tai, kad ši dalis savo esme atkartoja Projekte siūlomą apibrėžti sąvoką, o aprašytos situacijos turi būti įvertintos tyrimo dėl galimo lygių galimybių pažeidimo atlikimo metu.
5. Siūlytina pakartotinai įvertinti Projekto 8 straipsniu siūlomą nustatyti pareigą vartotojų teisių apsaugos srityje, nes Lygių galimybių įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punktas jau numato, kad privaloma „visiems vartotojams sudaryti vienodas sąlygas gauti tokius pačius gaminius, prekes ir paslaugas, įskaitant aprūpinimą būstu, ir taikyti vienodas apmokėjimo sąlygas ir garantijas už tokius pačius ir vienodos vertės gaminius, prekes ir paslaugas“.
6. Analogiškas pastebėjimas taikytinas ir Projekto 6 straipsniui, kuriuo siūloma nustatyti pareigą organizacijoms ir asociacijoms. Pastebėtina, kad Lygių galimybių įstatymo 9 straipsnio 1 dalis jau dabar įtvirtina bendrą diskriminacijos draudimą, tad tai apima ir tinkamų sąlygų pritaikymą.
Viceministrė Rita Grigalienė
Simona Mikalauskaitė, tel. +370 659 30088, el. p. simona.mikalauskaite@socmin.lt
Eitvydas Zurba, tel. +370 658 61202, el. p. eitvydas.zurba@socmin.lt