LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (3)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VADOVYBĖS APSAUGOS ĮSTATYMO NR. IX-1183

PAKEITIMO ĮSTATYMo PROJEKTO NR. XIIIP-4167(3)

 

2020-04-29 Nr. 102-P-12

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Agnė Širinskienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai: Vilija Aleknaitė Abramikienė, Rimas Andrikis, Irena Haase, Arvydas Nekrošius, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Lauras Stacevičius, Irena Šiaulienė, Petras Valiūnas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos: Aidena Bacevičienė, Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos vyriausioji patarėja Indrė Žvaigždinienė, Vadovybės apsaugos departamento prie VRM direktorius Rymantas Mockevičius, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Privatinės teisės skyriaus patarėja Irena Šambaraitė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2020-02-26

14

 

1

 

Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.            Siūlytina projekto 1 straipsnyje dėstomos Vadovybės apsaugos įstatymo naujos redakcijos (toliau - keičiamas įstatymas) 14 straipsnio 1 punkte kaip perteklinį braukti žodį „tik“.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2020-02-26

31

1

1

 

2.        Keičiamo įstatymo 31 straipsnio 1 dalies 1 punktu siūloma Vadovybės apsaugos tarnybos pareigūnams drausti „būti politinių partijų ar politinių organizacijų nariais, dalyvauti politinėje veikloje“ (išskirta – mūsų). Atkreiptinas dėmesys, kad sąvokos „politinė veikla“ turinys keičiamame įstatyme neatskleistas, todėl siūlomas teisinis reguliavimas vertintinas kaip neaiškaus, įvairiai interpretuotino turinio. Pažymėtina, kad galiojančiuose įstatymuose sąvoka „politinė veikla“ yra apibrėžta Valstybės politikų elgesio kodekso 2 straipsnio 6 dalyje, nurodant, kad „Politinė veiklavalstybės politiko veiksmai, elgesys ir dalyvavimas atstovaujamųjų bei vykdomųjų institucijų veikloje jo įgaliojimų laikotarpiu“, tačiau, kažin, ar tokia samprata būtų aktuali ir tinkama Vadovybės apsaugos tarnybos pareigūnams nustatomo apribojimo kontekste. Atkreiptinas dėmesys, kad, pavyzdžiui, Vidaus tarnybos statuto 24 straipsnio 5 punktu vidaus tarnybos pareigūnui draudžiama „būti politinių partijų ar politinių organizacijų nariu, dalyvauti jų veikloje“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Keičiamo įstatymo 31 straipsnio 1 dalies 1 punktą išdėstyti taip:

„1) būti politinių partijų ar politinių organizacijų nariais, dalyvauti jų veikloje;“

3.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2020-02-26

31

65

66

1

2

8

9

4

 

3.            Tikslintinas keičiamo įstatymo 31 straipsnio 1 dalies 9 punktas, atsižvelgiant į tai, kad 2020 m. sausio 1 d. įsigaliojo naujos redakcijos Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymas, kuriame apibrėžiama sąvoka ,,interesų konfliktas“ (sąvoka ,,viešųjų ir privačių interesų konfliktas“ nėra vartojama). Be to, tikslintina keičiamo įstatymo 65 straipsnio 2 dalies 4 punkte ir 66 straipsnio 8 dalyje pateikta nuoroda į Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą –pasikeitus įstatymo pavadinimui, turi būti teikiama nuoroda į Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymą.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2020-02-26

43

1

5

 

4.             Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 12 ir 13 straipsniai nustato Vadovybės apsaugos tarnybos uždavinius ir funkcijas, siūlytina patikslinti keičiamo įstatymo 43 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir vietoj žodžių ,,tikslų ir funkcijų įgyvendinimą“ įrašyti žodžius ,,uždavinių ir funkcijų įgyvendinimą“.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2020-02-26

47

48

2

7

 

 

5.             Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 44 straipsnio 1 dalies 3 punktą, pareigūnams mokamas priedas už tarnybos Lietuvos valstybei metus, siūlytina patikslinti keičiamo įstatymo 47 straipsnio 2 dalyje bei 48 straipsnio 7 dalyje nurodytų priedų pavadinimus, t.y. vietoj žodžių ,,priedas už tarnybos Lietuvos valstybei stažą“ įrašyti žodžius ,,priedas už tarnybos Lietuvos valstybei metus“.

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2020-02-26

48

7

 

 

6.            Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 44 straipsnio 1 dalies 2 punktą, pareigūnams mokamas priedas už tarnybinį rangą, siūlytina patikslinti keičiamo įstatymo 48 straipsnio 7 dalį ir vietoj žodžių ,,priedas už rangą“ įrašyti žodžius ,,priedas už tarnybinį rangą“.

Pritarti

 

7.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2020-02-26

49

2 (P)

6

8

 

 

7.            Keičiamo įstatymo 49 straipsnio 1 dalies 4 punkte siūloma nustatyti, kad pareigūnams mokama priemoka už ,,tarnybinės veiklos specifiką“. Ši priemoka, vadovaujantis keičiamo įstatymo 49 straipsnio 6 dalimi, būtų mokama visiems pareigūnams ir būtų iki 1 bazinio dydžio. Siūlomas reguliavimas svarstytinas.

Visų pirma, pažymėtina, kad kiekvieno pareigūno tarnybinės veiklos specifika atsispindi pareigūno pareigybės aprašyme iš jo vykdomų funkcijų ir veiklos srities, todėl siekiant užtikrinti teisingo apmokėjimo už darbą principą ir pareigūnų teisę į teisingą apmokėjimą už darbą, ši priemoka turėtų būti laikoma sudėtine pareigūno darbo užmokesčio dalimi ir atsispindėti jo pareiginėje algoje.

Antra, priemokos yra mokamos išskirtiniais atvejais ir jų mokėjimas yra siejamas su galimybe optimaliausiu būdu išnaudoti žmogiškuosius resursus viešajame sektoriuje, suteikdamas galimybę atsakingam subjektui pavesti atlikti papildomas užduotis bei nustatydamas pareigą apmokėti už papildomai atliekamą darbą.

Trečia, iš siūlomo reguliavimo neaišku, kokiu periodiškumu ji būtų mokama, ar ji būtų mokama visiems pareigūnams kiekvieną mėnesį ar vieną kartą per metus, ar pan.

Jeigu būtų nuspręsta palikti keičiamo įstatymo 49 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytą priemoką, svarstytina, ar nereikėtų atitinkamai tikslinti įstatymo projekto 2 straipsnio 8 dalies, kurioje siūloma iki šio įstatymo įsigaliojimo paskirtas kompensacijas ir išmokas mokėti ne ilgiau kaip 5 metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos, kadangi kaip nurodoma Teisės ir teisėtvarkos komiteto 2020 m. sausio 23 d. išvadoje Nr. 102-P-3 iki šio įstatymo įsigaliojimo paskirtas kompensacijas ir išmokas (butpinigius ir transporto išlaidų kompensacijas) kompensuos priemoka už tarnybinės veiklos specifiką.

Pritarti iš dalies

Pasiūlymas:

Priemoka už tarnybinės veiklos specifiką į VAĮ pakeitimo projektą buvo įtraukta įvertinus Seimo Socialinių reikalų ir darbo komiteto 2019 m. lapkričio 27 d. išvadoje bei Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto 2019 m. lapkričio 27 d. išvadoje pateiktus pasiūlymus.

Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytina tikslinti keičiamo įstatymo 49 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Priemokos už tarnybinės veiklos specifiką visiems pareigūnams yra vienodo dydžio ir mokamos kiekvieną mėnesį. Priemoka už tarnybinės veiklos specifiką ir yra iki 1 bazinio dydžio. Šios priemokos dydį nustato Vadovybės apsaugos tarnybos direktorius.“

Taip pat tikslinti įstatymo projekto 2 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

8. Kompensacijos ir išmokos, kurios buvo paskirtos ar kurių skyrimo teisinis pagrindas atsirado iki šio įstatymo įsigaliojimo, tačiau nenurodytos šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstytame Įstatyme, mokamos iki jas gaunančio pareigūno tarnybos santykių pabaigos arba tol, kol išnyks tos kompensacijos ar išmokos skyrimo sąlygos, tačiau ne ilgiau kaip 5 metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos. pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusią tvarką už laikotarpį iki šio įstatymo įsigaliojimo.

8.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2020-02-26

58

6

 

 

8.            Siūlytina keičiamo įstatymo 58 straipsnio 6 dalyje po žodžių ,,privalomąją karo tarnybą“ įrašyti žodžius ,,savanorišką nenuolatinę karo tarnybą“, kadangi Seimas 2019 m. gruodžio 12 d.  priėmė Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo Nr. VIII-723 2, 8, 10, 101, 13, 21, 22, 23, 28, 29, 321, 34, 35, 36, 37, 38, 43, 44, 48, 49, 50, 54, 55, 59, 60, 61, 611, 63, 64, 65, 68, 69 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 322 straipsniu įstatymą Nr. XIII-2671 ir su juo susijusių lydimųjų teisės aktų pakeitimus (įsigaliojimas numatytas 2020-07-01), kuriuose buvo įtvirtinta sąvoka ,,savanoriška nenuolatinė karo tarnyba“ ir numatyta garantija palikti einamas pareigas, kai valstybės tarnautojas, pareigūnas ar darbuotojas, be kita ko, atlieka ir savanorišką nenuolatinę karo tarnybą.

Pritarti

 

9.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2020-02-26

2

(P)

9

 

 

9.            Įstatymo projekto 2 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti, kad „Iki šio įstatymo įsigaliojimo Vyriausybės paskirti į pareigas Vadovybės apsaugos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos pareigūnai eina savo pareigas iki 2020 m. birželio 30 d. Iki 2020 m. spalio 31 d. šio įstatymo nustatyta tvarka turi būti paskirti pareigūnai, kuriems šiame įstatyme nustatyta kadencija.“ Siūlomas reguliavimas svarstytinas. Pirma, įstatymo įsigaliojimo data numatyta 2020 m. liepos 1 d., todėl neaišku, kaip po įstatymo įsigaliojimo turėtų būti įforminamas pareigūnų atleidimas 2020 m. birželio 30 d. (t. y. atgaline data). Antra, neaišku, kas iki 2020 m. spalio 31 d. eitų iki šio įstatymo įsigaliojimo Vyriausybės paskirtų į pareigas Vadovybės apsaugos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos pareigūnų pareigas. Pastebėtina, kad pagal šiuo metu galiojantį teisinį reguliavimą, toks pareigūnas yra tik Vadovybės apsaugos departamento direktorius. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad Vadovybės apsaugos departamento direktoriaus pavaduotojai šiuo metu yra skiriami ir atleidžiami į pareigas vadovaujantis Vidaus tarnybos statuto nuostatomis. Pagal šio statuto 29 straipsnio 3 dalį „Centrinės statutinės įstaigos vadovo pavaduotojų įgaliojimų trukmė yra susieta su centrinės statutinės įstaigos vadovo įgaliojimų trukme. Pasibaigus centrinės statutinės įstaigos vadovo kadencijai arba atleidus jį iš pareigų, centrinės statutinės įstaigos vadovo pavaduotojai pareigas eina tol, kol šio statuto nustatyta tvarka paskiriami centrinės statutinės įstaigos vadovo pavaduotojai.“ Visgi nuo 2020 m. liepos 1 d. Vidaus tarnybos statutas Vadovybės apsaugos tarnybos pareigūnams nebebūtų taikomas.  Taigi įvertinus galiojantį ir siūlomą teisinį reguliavimą, pagal kurį Vadovybės apsaugos tarnybos direktorius, kaip ir iki šiol, bus skiriamas Vyriausybės, tai, kad dabartinis Vidaus apsaugos departamento direktorius  Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. gruodžio 20 d. nutarimu Nr. 1117 „Dėl R. Mockevičiaus paskyrimo“ nuo 2018 m. sausio 4 d. yra paskirtas penkerių metų kadencijai, taip pat tai, kad direktoriaus pavaduotojų kadencija yra susieta su direktoriaus įgaliojimų trukme, be to, atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekte nėra nustatomi jokie nauji kvalifikaciniai reikalavimai direktoriui, svarstytina, ar įstatymo projekte neturėtų būti numatyta, kad iki įstatymo įsigaliojimo paskirtas įstaigos vadovas eina pareigas iki nustatytos kadencijos pabaigos, jo pavaduotojų įgaliojimų trukmę taip pat susiejant su jo kadencijos trukme. Patikslinus šią dalį, atitinkamai reikėtų tikslinti ir įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalį.

Pritarti iš dalies

Pasiūlymas:

Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytina tikslinti įstatymo projekto 2 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:

„9. Iki šio įstatymo įsigaliojimo Vyriausybės ir vidaus reikalų ministro paskirti į pareigas Vadovybės apsaugos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos pareigūnai eina savo pareigas iki 2020 m. birželio 30 d. Iki 2020 m. spalio 31 d. šio įstatymo nustatyta tvarka turi būti paskirti pareigūnai, kuriems šiame įstatyme  nustatyta kadencija. atitinkamai Lietuvos Respublikos vadovybės apsaugos tarnybos direktoriaus ir direktoriaus pavaduotojo pareigas tol, kol šio įstatymo nustatyta tvarka bus paskirti Vadovybės apsaugos tarnybos vadovai.

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys Mykolas Majauskas

2020-03-09

 

 

 

Priedas

Argumentai:

Vadovybės apsaugos Įstatymo Nr. IX-1183 pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIIIP-4167(3), greta kitų tikslų, siekiama nustatyti didesnį negu esamas Lietuvos Respublikos vadovybės apsaugos tarnybos pareigūnų darbo užmokestį. Reformuojant darbo užmokesčio sistemą, nustatomi nauji pareiginės algos koeficientai, padidinsiantys tarnybos pareigūnų algas.

Tačiau naujausioje projekto redakcijoje anksčiau nustatyti pareiginės algos koeficientai yra koreguojami, vienų pareigybių ir jų pakopų koeficientus padidinant, o kitų – sumažinant. Tarp labiausiai po koeficientų korekcijos nukentėsiančių pareigūnų - žemesnio rango specialistai. Pavyzdžiui, lyginant su pirminiu įstatymo projekto variantu, Vyresniajam agentui numatytas I-os pakopos pareiginės algos koeficientas sumažėjo nuo 8,91 iki 8,50, vyriausiojo agento – nuo 10,53 iki 9,80, kai tuo tarpu Valdybos viršininko pavaduotojo I pakopos koeficientas padidėjo nuo 12,78 iki 13,72, Valdybos viršininko – nuo 14,38 iki 14,42.

Tai reiškia, jog pradinis žemesnio rango specialisto atlygis po reformos nepasikeistų: pavyzdžiui, pagal dabar galiojančią darbo užmokesčio apskaičiavimo tvarką, minimalus Vyriausiojo agento pareiginės algos koeficientas yra 8,6 + 1,2 (pagal Vidaus tarnybos statuto 53 straipsnį) = 9,80, maksimalus – 14 + 1,2 = 15,20. Pagal dabar siūlomą įstatymo projekto redakciją, šios kategorijos pareigūnų algos koeficientas liktų toks pats: minimalus – 9,80, maksimalus – 15,20. Tuo tarpu, pavyzdžiui, Valdybos viršininkui dabar taikomas koeficientas yra 11,2 + 1 = 12,2, tačiau remiantis naujausia įstatymo projekto redakcija minimalus koeficientas išauga iki 14,42.

Šie pavyzdžiai rodo, jog priėmus naujausioje įstatymo projekto redakcijoje siūlomus koeficientus, žemesnio rango pareigūnų atlyginimo grindys ir lubos po reformos nepasikeistų, nors įstatymo projekto aiškinamajame rašte ir deklaruojamas siekis nustatyti didesnį negu šiuo metu esamas darbo užmokestis. Svarbu prisiminti, jog reforma turi būti naudinga ne tik aukštas pareigas užimantiems, bet ir žemesnio rango pareigūnams.

Šiuo pasiūlymu siekiama grąžinti originaliame įstatymo projekto variante pateiktus, socialiai teisingesnius pareiginės algos koeficientus, ir, esant galimybei, juos dar labiau padidinti.

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti Keičiamo įstatymo priedą ir jį išdėstyti taip:

Lietuvos Respublikos

vadovybės apsaugos įstatymo priedas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VADOVYBĖS APSAUGOS TARNYBOS PAREIGŪNŲ PAREIGINĖS ALGOS

(Baziniais dydžiais)

 

Eil.

Pareigybės pavadinimas

Pareiginės algos koeficientas

Nr.

I

II pakopa

III pakopa

IV pakopa

V pakopa

VI pakopa

pakopa

1.

Direktorius

19,5

18,35

2.

Direktoriaus pirmasis pavaduotojas, direktoriaus pavaduotojas

18,5

17,61

3.

Valdybos viršininkas

14,38

14,42

14,96

14,85

15,55

15,30

16,18

15,76

16,82

16,23

17,50

16,72

4.

Valdybos viršininko pavaduotojas; skyriaus, kuris nėra kito struktūrinio padalinio sudedamoji dalis, viršininkas

12,78

13,72

13,55

14,13

14,36

14,56

15,22

14,99

16,13

15,44

17,10

15,87

5.

Skyriaus, kuris yra kito struktūrinio padalinio sudedamoji dalis, viršininkas

12,48

11,76

13,23

12,47

14,02

13,21

14,85

14,01

15,74

14,85

16,70

15,47

6.

Vyriausiasis agentas

10,53

9,80

11,48

10,78

12,51

11,86

13,64

13,04

14,86

14,35

16,20

15,20

7.

Vyresnysis agentas

8,91

8,50

9,98

9,44

11,18

10,57

12,52

11,84

14,02

13,26

15,70

14,20

8.

Agentas

8,25

8,20

9,32

9,10

10,53

10,10

11,90

11,21

13,45

12,45

15,20

13,70

9.

Jaunesnysis agentas

7,70

6,70

8,70

7,57

9,83

8,56

11,11

9,67

12,55

10,92

14,20

12,00

Nepritarti

Teisės ir teisėtvarkos komitetas 2020 m. sausio 28 d. posėdyje analogiškam pasiūlymui nepritarė, taip pat svarstymo stadijoje tokiam pasiūlymui nepritarta ir 2020 m. sausio 28 d. Seimo posėdyje.

Siekiant išvengti darbo užmokesčio disproporcijų tarp atskirų valstybės pareigūnų grupių, taip pat įvertinus papildomų komitetų pastabas ir pasiūlymus, atsižvelgiantį tai, kad įstatymo projekte yra atsisakoma butpinigių, transporto išlaidų kompensavimo, kad vadovybės apsaugos tarnybos pareigūnams yra nustatomas draudimas dirbti kitą darbą, 2020-01-23 Komiteto posėdyje pritarta Seimo narės pasiūlymams koreguoti įstatymo projekto priede nustatytus pareigūnų pareiginės algos koeficientus, taip pat įstatymo projekte numatytus praradimus kompensuoti nustatant priemoką už tarnybinės veiklos specifiką, kuri bus mokama visiems pareigūnams dėl tarnybai taikomų papildomų apribojimų.

Teikiamu Seimo nario pasiūlymu nustatoma dar didesnė atskirtis ir darbo užmokesčio disproporcija tarp atskirų valstybės pareigūnų grupių.

4. Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                              Agnė Širinskienė

 

 

Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Jurgita Janušauskienė