LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

 

 

Lietuvos Respublikos Seimo Konstitucijos komisijai

E. pristatymo informacinė sistema

 

 

 

 

 

              2019-04-23   Nr. 4-01-3908

              Į 2019-04-03 Nr. S-2019-1956 

 

 

DĖL VISUOMENINIŲ TEISĖJŲ (TARĖJŲ) INSTITUTO TEISMUOSE TEISINIO REGULIAVIMO

 

 

 

                    

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba gavo Jūsų prašymą pateikti nuomonę dėl Lietuvos Respublikos Konstitucijos 48 ir 109 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3273 (toliau – Projektas), siekiant nustatyti galimas rizikas dėl visuomeninių teisėjų (tarėjų) (toliau – tarėjai) instituto įvedimo Lietuvoje, galimo teigiamo ir neigiamo poveikio teismų sistemai.

Susipažinę su Projekto nuostatomis nustatėme, kad siekiama įgyvendinti Koncepcijos[1] nuostatas ir įtvirtinti teisinę galimybę tarėjams dalyvauti teismuose. Manome, kad Projekto nuostatos atitinka aiškinamajame rašte nustatytą tikslą, tačiau objektyviai įvertinti šio projekto įtaką visuomeniniams santykiams antikorupciniu požiūriu šiuo metu nėra galimybės, kadangi projekto nuostatos nukreipia į kitus įstatymus, kuriuose bus nustatyti tarėjų dalyvavimo bylose atvejai ir tvarka. Priėmus šį projektą bus keičiami teisės aktai[2], kuriuose planuojama detaliai reglamentuoti tarėjams taikomus reikalavimus, tarėjų atrankos procedūrą ir tarėjų sąrašo sudarymą, tarėjų priesaikos reikalavimą, tarėjų vaidmenį proceso metu, tarėjų teises ir pareigas, veiklos garantijas, atsakomybę, pareigų pabaigą, išbraukimą iš tarėjų sąrašo ir kokių kategorijų civilinėse, baudžiamosiose ir administracinėse bylose tarėjai atliks savo funkcijas[3].

Atkreipiame dėmesį, kad siekiant užtikrinti skaidrų tarėjų dalyvavimo ir nešališką sprendimų priėmimo bylose procesą teismuose, rengiant įstatymų projektus būtina nustatyti aiškų ir išsamų teisinį reguliavimą dėl skaidrios tarėjų atrankos ir skyrimo į bylas neveikiant žmogiškajam faktoriui, ir saugiklius, kurie neleistų per ilgai tarėjams atlikti savo funkcijų ir bylose dalyvauti korupcijai neatspariems asmenims.

Pažymėtina, kad siekiant tobulinti korupcinio pobūdžio teisės pažeidimų tyrimo procesą Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. sausio 17 d. nutarimu Nr. IX-711, įgyvendinimo 2009–2010 metų priemonių plane buvo numatyta 51 priemonė – išnagrinėti tikslingumą ir teisines galimybes dėl visuomenės atstovų (tarėjų) instituto teismuose įsteigimo, kuriam atsiradus teismų veikla taps skaidresnė, padidės viešumas ir pasitikėjimas teismais[4].

Priėmus Projektą ir parengus reikalingus teisės aktų projektus dėl tarėjų veiklos organizavimo bei gavus Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo Nr. IX-904 8 straipsnio 2 dalyje nustatytų subjektų prašymus atlikti parengtų projektų antikorupcinius vertinimus, Specialiųjų tyrimų tarnyba įvertins antikorupciniu požiūriu parengtų projektų nuostatas dėl tarėjų reikalavimų, tarėjų atrankos procedūros, tarėjų sąrašo sudarymo ir tarėjų vaidmens teismo proceso metu.

 

Direktorius                                                                                                               Žydrūnas Bartkus

 

 

 

 

 

 

Olga Meškienė, tel. (8 706) 63 347, el. p. [email protected]   



[1] Visuomeninių teisėjų (tarėjų) instituto teismuose koncepcija (toliau – Koncepcija), patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2016 m. spalio 11 d. nutarimu Nr. XII-2676. Prieiga internete: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/e00dd970913f11e69ad4c8713b612d0f.

[2] Projekto aiškinamojo rašto 8 punkte, Koncepcijos 36 punkte nurodyti teisės aktai, kuriuos planuojama keisti.

[3] Projekto aiškinamojo rašto 8 punktas.

[4] Prieiga internete: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/TAR.0AFBCC3041B3.