LIETUVOS RESPUBLIKOS
BENDRUOMENINIŲ ORGANIZACIJŲ PLĖTROS ĮSTATYMO NR. XIII-1774
8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys. Įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai.
Nuo 2019-03-01 įsigaliojus Bendruomeninių organizacijų plėtos įstatymui (toliau – Įstatymas) savivaldybėse turi būti sudaromos bendruomeninių organizacijų tarybos (toliau – taryba). Komitete tarybų sudarymo rezultatų parlamentinę kontrolę nustatyta, kad savivaldybėse skirtingai suprantamos įstatymo nuostatos, dėl atstovų į tarybas delegavimo bei tarybos sudarymo tvarkos, nėra nuostatų užtikrinančių tarybos veiklos viešumą.
Į Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetą (toliau – Komitetas) kreipėsi Lietuvos vietos bendruomenių organizacijų sąjunga nurodydama, kad viena iš priežasčių, kodėl savivaldybėse nėra sudaromos bendruomeninių organizacijų tarybos arba vėluojama jas sudaryti – tai įstatyme nepakankamai apibrėžtas šių tarybų savivaldybėse sudarymo mechanizmas.
Lietuvos Respublikos bendruomeninių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XIII-1774 8 straipsnio pakeitimo įstatymo (toliau – Įstatymo projektas) tikslas – užtikrinti, kad visose savivaldybėse bendruomeninių organizacijų tarybos būtų sudaromos vienoda tvarka, kad sudarant tarybas būtų užtikrinamas pariteto principas, t. y. po 1/2 tarybos narių sudarytų savivaldybės institucijų ir bendruomeninių organizacijų atstovai, ir kad šių tarybų veikla būtų tinkamai viešinama.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai ir rengėjai.
Inicijuoti įstatymo projektą pasiūlė Lietuvos vietos bendruomenių organizacijų sąjunga. Įstatymo projektą parengė Seimo narė, Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pirmininkė, Guoda Burokienė.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami Įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai.
Įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad „Savivaldybės bendruomeninių organizacijų taryba sudaroma savivaldybės tarybos sprendimu laikantis šio principo: ne daugiau kaip 1/2 šios tarybos narių sudaro savivaldybės institucijų ir įstaigų atstovai ir ne mažiau kaip 1/2 tarybos narių sudaro bendruomeninių organizacijų, veikiančių savivaldybės teritorijoje, atstovai. Savivaldybės bendruomeninių organizacijų tarybos kadencijos trukmė yra 3 metai. Savivaldybės bendruomeninių organizacijų tarybos sudėtį ir nuostatus tvirtina savivaldybės taryba.“
Įstatyme nėra numatyta, kokia informacija apie tarybą, jos veiką ir kaip turi būti viešinama.
Įstatyme nenumatyta, kad tarybos funkcijas gali būti pavedama atlikti savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybai.
4. Siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.
Įstatymo projektu siūloma aiškiai nustatyti, kad bendruomeninių organizacijų atstovus į tarybą deleguoja tos savivaldybės teritorijoje veikianti ir ne mažiau nei 1/2 tos savivaldybės bendruomeninių organizacijų vienijanti organizacija (sąjunga, asociacija ar kt.). Jei savivaldybės teritorijoje tokia skėtinė organizacija nebūtų įsteigta arba ji nevienytų 1/2 savivaldybės teritorijoje veikiančių bendruomeninių organizacijų, savivaldybė būtų įpareigota organizuoti bendruomeninių organizacijų atstovų rinkimus. Siekiant užtikrinti, kad į atstovų delegavimo procesą būtų įtraukta dauguma savivaldybėje veikiančių bendruomeninių organizacijų, įstatyme siūloma nustatyti, kad rinkimuose turi dalyvauti ne mažiau kaip 1/2 savivaldybės teritorijoje veikiančių bendruomenių organizacijų (rinkimai bus laikomi įvykusiais).
Pritarus pateiktiems siūlymams bus aiškiau apibrėžtas tarybos sudarymo mechanizmas ir užtikrintas tarybų formavimo skaidrumas.
Įstatymo projekte siūloma aiškiai numatyti pareigą savivaldybės administracijai interneto svetainėje skelbti tarybos veiklą reglamentuojančius teisės aktus, jos veiklos planus, posėdžių darbotvarkes, posėdžių protokolus ir kitą informaciją apie tarybą ir jos veiklą. Priėmus siūlomą pakeitimą, savivaldybių bendruomeninių organizacijų veikla taps skaidresnė ir efektyvesnė.
Bendruomeninės organizacijos yra viena iš nevyriausybinių organizacijų rūšių, todėl tam tikros Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo nuostatos (įsigalioja nuo 2020 m. kovo 1 d.) bus taikomos ir bendruomeninėms organizacijoms. Sistemiškai atsižvelgiant į Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 6 straipsnio 6 d., būtina ir šiame įstatyme numatyti galimybę bendruomeninių organizacijų tarybos funkcijas pavesti vykdyti nevyriausybinių organizacijų tarybai. Priėmus siūlomą pakeitimą bus sudaryta galimybė mažesnėse savivaldybėse (iki 100 000 gyventojų) savivaldybės tarybai sutarus su bendruomeninėmis organizacijomis visų nevyriausybinių organizacijų, tame tarpe ir bendruomeninių organizacijų, klausimus spręsti vienoje taryboje. Tokiu būdu tarpusavyje suderinamos dviejų įstatymų nuostatos ir sudaroma galimybė vien dėl įstatymų reikalavimų formaliai nekurti dviejų tarybų, tose savivaldybėse, kur nevyriausybinių organizacijų taryba efektyviai tai daryti gali viena.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.
Priėmus Įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Galima priimto įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai.
Priimtas Įstatymo projektas įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
7. Galima priimto įstatymo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai.
Priimtas Įstatymo projektas įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios.
Siekiant inkorporuoti Įstatymo projektą į teisinę sistemą, pakeisti ar panaikinti kitų galiojančių teisės aktų nereikės.
9. Įstatymo projekto atitiktis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimams, sąvokų ir terminų įvertinimas.
Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos ir Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų.
10. Įstatymo projekto atitiktis Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei.
Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei.
11. Įstatymo įgyvendinimui reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, juos priimti turintys subjektai.
Priėmus Įstatymo projektą, įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti.
Įstatymui įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.
Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis.
„Savivaldybės bendruomeninių organizacijų taryba“.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.
Nėra.
_____________________________
Teikia
Seimo narė Guoda Burokienė