AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

LAIKINO TIESIOGINIO VALDYMO SAVIVALDYBĖS TERITORIJOJE

ĮSTATYMO NR. I-830 2, 4 IR 5 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 11 IR 29 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai:

Rengti įstatymų projektus paskatino tai, kad nuo 2015 m. savivaldybių tarybų narius – savivaldybių merus išrinkus tiesiogiai kai kuriose savivaldybėse atsirado politinių įtampų tarp savivaldybių merų ir savivaldybių tarybų, nerandama kompromisų sprendžiant aktualius vietos savivaldos klausimus, tokius kaip mero pavaduotojo ar savivaldybės administracijos direktoriaus skyrimas, savivaldybės tarybos Kontrolės komiteto, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme nustatytų komisijų sudarymas ir kt. Savivaldybių institucijoms negalint sklandžiai funkcionuoti, gali iškilti laikino tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įvedimo poreikis. Tačiau galiojančios Lietuvos Respublikos laikino tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įstatymo Nr. I-830 nuostatos neišsamiai reguliuoja visus galimus tiesioginio valdymo įvedimo atvejus ir trukmę bei Vyriausybės įgaliotinio ir jo pavaduotojo skyrimo, atleidimo ir įgaliojimų įgyvendinimo ypatumus.

Atsižvelgiant į tai, parengtas Lietuvos Respublikos laikino tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įstatymo Nr. I-830 2, 4 ir 5 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 11 ir 29 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, kurių tikslas – pašalinti nurodytus teisinio reguliavimo trūkumus ir išsamiai reglamentuoti tiesioginio valdymo laikiną įvedimą, Vyriausybės įgaliotinio ir jo pavaduotojo skyrimą, atleidimą ir įgaliojimus.

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

Įstatymų projektus inicijavo ir parengė Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai:

Šiuo metu Laikino tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įstatymu Nr. I-830 nustatyta, kad tiesioginis valdymas negali trukti ilgiau kaip 6 mėnesius, išskyrus atvejus, kai nuo Seimo nutarimo dėl laikino tiesioginio valdymo įvedimo priėmimo iki savivaldybės tarybos kadencijos pabaigos liko mažiau kaip vieneri metai. Praktikoje gali susiklostyti situacija, kad tiesioginis valdymas truks ilgiau nei 6 mėnesius tais atvejais, kai yra reikalinga organizuoti naujus savivaldybės tarybos rinkimus, nes išrinktos naujos savivaldybės tarybos rinkimų rezultatai pripažinti negaliojančiais. Įstatymu šis atvejis nėra reglamentuotas.

Šiuo metu nustatyta, kad iki Vyriausybės įgaliotinio paskyrimo savivaldybės funkcijų įgyvendinimą be atskiro sprendimo organizuoja savivaldybės administracijos direktorius, tačiau toks reguliavimas tobulintinas, nes Vyriausybės įgaliotinis turėtų būti atsakingas už savivaldybių funkcijų įgyvendinimą nuo dienos, kai savivaldybės teritorijoje įvedamas laikinas tiesioginis valdymas, o savivaldybės administracijos direktorius, kaip politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojas, įgaliojimų turėtų netekti nutrūkus savivaldybės tarybos įgaliojimams.

Laikino tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įstatymo Nr. I-830 nuostata, kad Vyriausybės įgaliotinio ir jo pavaduotojo įgaliojimai pasibaigia, kai naujai išrinkta savivaldybės taryba išrenka merą, yra neaktuali, nes, remiantis Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų rinkimų įstatymu, savivaldybės tarybos narys – savivaldybės meras yra renkamas tiesiogiai.

Laikino tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įstatymas Nr. I-830 neišsamiai reglamentuoja Vyriausybės įgaliotinio teises į pareigas skirti ir iš jų atleisti savivaldybės tarybos ir mero skiriamus ir atleidžiamus politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojus.

Vietos savivaldos įstatymu Nr. I-533 neišsamiai reglamentuotas savivaldybės administracijos direktoriaus ir jo pavaduotojo (pavaduotojų) pavaldumo ir atskaitingumo Vyriausybės įgaliotiniui pobūdis, be to, tikslintini tiesioginio valdymo įvedimo pagrindai tais atvejais, kada savivaldybės tarybos Kontrolės komiteto pirmininko ir (ar) įstatyme nustatytų savivaldybės tarybos komisijų pirmininkų įgaliojimai nutrūksta prieš terminą.

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

Visų pirma, Laikino tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įstatymo Nr. I-830 nuostatas siūloma patobulinti numatant papildomą išimtį, kad tiesioginis valdymas gali trukti ilgiau kaip
6 mėnesius kai išrinktos naujos savivaldybės tarybos rinkimų rezultatai pripažinti negaliojančiais.

Antra, siekiant užtikrinti teisinio reguliavimo nuoseklumą, Laikino tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įstatymo Nr. I-830 nuostatas siūloma patobulinti, nustatant, kad Vyriausybės įgaliotinis ir jo pavaduotojas paskiriami nuo dienos, kai įsigalioja Seimo nutarimas dėl laikino tiesioginio valdymo įvedimo savivaldybės teritorijoje.

Trečia, siekiant užtikrinti teisinio reguliavimo nuoseklumą ir sistemiškumą, Laikino tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įstatymo Nr. I-830 nuostatas siūloma papildyti, numatant, kad Vyriausybės įgaliotinis priima sprendimą dėl savivaldybės administracijos direktoriaus (direktoriaus pavaduotojo) atleidimo iš pareigų, ir paveda įgaliotam asmeniui laikinai eiti administracijos direktoriaus (direktoriaus pavaduotojo) pareigas. Tačiau siūloma numatyti išimtį, pagal kurią savivaldybės administracijos direktorius (direktoriaus pavaduotojas) toliau įgyvendintų savo pareigas, jeigu tiesioginis valdymas būtų įvedamas dėl aplinkybių, susijusių su nepaprastosios padėties įvedimu savivaldybės teritorijoje. Atitinkamai siūloma suderinti ir Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 nuostatas. Taip pat siūloma papildyti Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533
11 straipsnio nuostatas, numatant, kad, nutrūkus savivaldybės Kontrolės komiteto pirmininko ar įstatyme nustatytų savivaldybės tarybos komisijų pirmininkų įgaliojimams, nauji pirmininkai į pareigas turi būti paskirti per du mėnesius.

Ketvirta, Laikino tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įstatymo Nr. I-830 nuostatas siūloma patikslini, numatant, kad Vyriausybės įgaliotinio ir jo pavaduotojo įgaliojimai pasibaigia, kai išrinkta nauja savivaldybės taryba susirenka į posėdį, kuriame šios tarybos nariai prisiekia ir kuriame, jei meras neišrinktas, paskiriamas mero pareigas laikinai einantis savivaldybės tarybos narys.

Penkta, Laikino tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įstatymo Nr. I-830 nuostatas siūloma tikslinti, numatant, kad Vyriausybės įgaliotinis įgyvendina savivaldybės tarybos kompetencijai ir savivaldybės tarybos nario – savivaldybės mero kompetencijai priskirtus įgaliojimus, kurie būtini Vietos savivaldos įstatymo nustatytoms savivaldybių funkcijoms įgyvendinti.

Galiausiai, Laikino tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įstatymo Nr. I-830 nuostatas siūloma patikslinti, nustatant Vyriausybės įgaliotiniui teisę laikino tiesioginio valdymo metu priimti ir atleisti iš pareigų savivaldybės tarybos ir mero priimamus ir atleidžiamus politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojus.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Neigiamų įstatymų priėmimo pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Priimti įstatymai neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

 

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Priimti įstatymai neturės poveikio verslo sąlygoms.

 

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Priėmus įstatymų projektus kitų teisės aktų nereikės pakeisti/panaikinti.

 

9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Įstatymų projektų sąvokos nekeičiamos ir naujos nesiūlomos.

 

10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

Įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

 

11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

Įstatymams įgyvendinti nereikia priimti įgyvendinamųjų teisės aktų.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Įstatymų įgyvendinimas nesusijęs su papildomų finansinių išteklių poreikiu.

 

13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

Laikinas tiesioginis valdymas savivaldybės teritorijoje, Vyriausybės įgaliotinis.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

Nėra.

 

 

Teikia                                

Valstybės valdymo ir savivaldybių

komiteto vardu

Komiteto pirmininko pavaduotojas                                                                              Algis Strelčiūnas