Argumentai:
Atsižvelgiant
į augančių
bendruomenių aktyvumą ir didėjančią vietos savivaldos kompetenciją bei siekiant skatinti ir plėtoti vietos savivaldą kaip
demokratinės valstybės raidos pagrindą bei didinti savivaldos finansinį
savarankiškumą, siūloma Atsinaujinančių
išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 2, 3, 6, 11, 13, 14, 20(1), 20(2),
22, 30, 32, 49 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 13(1) ir 20(3)
straipsniais įstatymo projekte Nr. XIVP-1571 (toliau – Įstatymo
projektas) atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamybos įmokų
administravimą pavesti savivaldai.
Atkreiptinas dėmesys, kad
gamintojai jau šiuo metu į savivaldybių biudžetą tiesiogiai moka nekilnojamo
turto ir infrastruktūros mokesčius. Todėl šis siūlomas reguliavimas nebūtų
iššūkis savivaldai. Pažymėtina, kad tam tikri gamintojai jau dabar turi
paramos susitarimus su vietos bendruomenėmis.
Funkcijų,
susijusių su gautų atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamybos įmokų
paskirstomu ir skyrimu bendruomenių ar jų organizacijų vykdomiems projektams,
delegavimas savivaldai paskatintų bendruomenes ir jų organizacijas palankiau
žiūrėti į atsinaujinančius energetikos išteklių plėtrą jų teritorijoje.
Pasiūlymas:
Pakeisti 6 straipsnį ir
jį išdėstyti taip:
„6 straipsnis. Įstatymo
papildymas 131 straipsniu
Papildyti Įstatymą 131 straipsniu:
„131 straipsnis. Atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamybos įmoka
1. Atsinaujinančių
išteklių elektros energijos gamybos įmoką moka gamintojai, elektros energiją
gaminantys saulės šviesos energijos, vėjo ir (ar) biodujų elektrinėse.
2. Atsinaujinančių
išteklių elektros energijos gamybos įmokos nemoka:
1) gaminantys
vartotojai;
2) asmenys,
statantys, įrengiantys ir eksploatuojantys gaminančių vartotojų elektrines ir
turintys leidimą plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus ir leidimą
gaminti elektros energiją už toje elektrinės dalyje pagamintą ir į elektros
tinklus patiektą elektros energiją, kuri priklauso gaminantiems vartotojams;
3) aktyvieji
elektros energijos vartotojai;
4) atsinaujinančių
išteklių energijos bendrijos;
5) piliečių
energetikos bendrijos;
6) gamintojai, kurių
eksploatuojamų elektrinių leistina generuoti galia lygi nuliui;
7) gamintojai,
kurie laimėjo skatinimo kvotų paskirstymo aukcioną arba konkursą skatinimo
laikotarpiu;
8) gamintojai,
eksploatuojantys saulės šviesos energijos elektrines, prijungtas prie
elektros energijos skirstomųjų tinklų;
9) gamintojai,
kai jų eksploatuojamų elektrinių įrengtoji galia ne didesnė kaip 30 kW.
3. Atsinaujinančių
išteklių elektros energijos gamybos įmoką sudaro 0,0013 euro už 1 kWh.
Einamaisiais metais mokėtina atsinaujinančių išteklių elektros energijos
gamybos įmoka apskaičiuojama atsižvelgiant į praėjusiais kalendoriniais
metais pagamintos ir į elektros tinklus patiektos elektros energijos kiekį.
4. Vyriausybė Energetikos ministerijos teikimu Savivaldybės vykdomoji institucija ar jos įgaliota
įstaiga skiria atsinaujinančių
išteklių elektros energijos gamybos įmokos administratorių (toliau – įmokos administratorius), kuris
užtikrina atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamybos
įmokos apskaičiavimo, surinkimo, paskirstymo ir administravimo
funkcijas. Įmokos administratoriumi
gali būti skiriamas juridinis asmuo, atitinkantis šiuos reikalavimus:
1) yra valstybės tiesiogiai ar netiesiogiai, per kitus asmenis
kontroliuojamas energetikos srities juridinis asmuo; juridinis asmuo, kurį
valstybė kontroliuoja netiesiogiai, per kitus asmenis, privalo atitikti
valdymo diferencijavimo principus – vienas juridinis asmuo ar kelios tame
pačiame energetikos sektoriuje veikiančios įmonės negali turėti daugiau kaip
3/4 balsų, suteikiančių teisę priimti sprendimus dėl administratoriaus
valdymo ir veiklos teisės aktų nustatyta tvarka;
2) nuosavybės
teise ar kitais teisėtais pagrindais valdo technines priemones ir programinę
įrangą, kurių reikia lėšoms administruoti;
3) nuosavybės
teise ar kitais teisėtais pagrindais valdo ryšio priemones, kurių reikia
pranešimams iš atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamintojų gauti ir
jiems siųsti;
4) turi
darbuotojų lėšų administravimo veiklai vykdyti, atskirai vykdomos veiklos
apskaitai tvarkyti, atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamintojams,
informuoti ir konsultuoti, skundams nagrinėti;
5) juridinio
asmens vadovas turi būti nepriekaištingos reputacijos ir turėti pakankamą
patirtį, kad būtų užtikrintas patikimas ir skaidrus lėšų administravimas.
Juridinio asmens vadovas negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos,
jeigu jis neatitinka Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatyme
nustatytų nepriekaištingos reputacijos kriterijų.
5. Įmokos administratorius privalo užtikrinti atsinaujinančių
išteklių elektros energijos gamybos įmokos administravimą mažiausiomis
sąnaudomis ir skaidriai. Esant nustatytiems aplinkybių, kurios daro įtaką
asmens atitikties įmokos administratoriui keliamiems reikalavimams,
pasikeitimams ar jiems įvykus, kai to iš anksto nebuvo galima numatyti,
įmokos administratorius privalo nedelsdamas, ne vėliau kaip 5 darbo dienas,
apie šiuos pasikeitimus raštu pranešti Energetikos
ministerijai. Nustačiusi, kad įmokos administratorius neatitinka šio
straipsnio 4 dalyje nustatytų reikalavimų, nesilaiko šiame straipsnyje
nustatytų jo veiklos sąlygų ir kitų įmokos administratoriaus veiklą
reglamentuojančių teisės aktų ar gavusi šio straipsnio 10 dalyje nurodytą
Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos informaciją, Energetikos
ministerija įspėja įmokos administratorių apie galimą teisės vykdyti veiklą
atėmimą ir nustato ne ilgesnį kaip 2 mėnesių terminą veiklos trūkumams
pašalinti. Įmokos administratoriui per nustatytą terminą nepašalinus veiklos
trūkumų, Energetikos ministerija organizuoja naujo įmokos administratoriaus
atranką ir paskyrimą. Ankstesnis įmokos administratorius vykdo funkcijas
tol, kol bus paskirtas naujas įmokos administratorius.
6. Dėl elektros
energijos gamybos įmokos administravimo patirtos pagrįstos sąnaudos Vyriausybės
savivaldybės tarybos nustatyta tvarka įmokos administratoriui
kompensuojamos atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamybos įmokos
lėšomis.
7. Atsinaujinančių
išteklių elektros energijos gamybos įmoka mokama įmokos administratoriui iki einamųjų metų sausio 31 d.
Surinktas lėšas įmokos administratorius Vyriausybės savivaldybės
tarybos nustatyta tvarka ir sąlygomis ne vėliau kaip iki einamųjų metų
kovo 1 d. išmoka savivaldybių institucijoms arba seniūnijoms vadovaudamasis
proporcingumo principu.
8.
Savivaldybės institucijos arba seniūnijų seniūnai, vadovaudamiesi Vyriausybės
savivaldybės tarybos nustatytomis sąlygomis, atrenka gyvenamosios
vietovės bendruomenių ar bendruomeninių organizacijų, kaip jos yra apibrėžtos
Lietuvos Respublikos bendruomeninių organizacijų plėtros įstatyme, projektus,
skirtus teikti aplinkos, ekonominę arba socialinę visuomeninę naudą
bendruomenės ar jų organizacijos nariams ar tą naudą teikti vietose, kuriose
bendruomenės ar jų organizacijos vykdo veiklą, kurių įgyvendinimas
finansuojamas iš atsinaujinančių išteklių
elektros energijos gamybos įmokos lėšų. Gautos ir einamaisiais
kalendoriniais metais nepanaudotos lėšos naudojamos Vyriausybės savivaldybės
tarybos nustatyta tvarka.
9. Įmokos
administratorius Vyriausybės savivaldybės tarybos nustatyta
tvarka tikrina, prižiūri ir kontroliuoja, kaip savivaldybių institucijos arba
seniūnijų seniūnai naudoja atsinaujinančių išteklių elektros energijos
gamybos įmokos lėšas. Įmokos administratoriui nustačius, kad savivaldybės
institucija arba seniūnija neįvykdo Vyriausybės savivaldybės
tarybos nustatytų reikalavimų arba netinkamai juos vykdo, įmokos
administratorius įspėja savivaldybės instituciją arba seniūniją apie Vyriausybės
savivaldybės tarybos nustatytų reikalavimų pažeidimus ir nustato ne ilgesnį
kaip 30 kalendorinių dienų terminą pažeidimams pašalinti. Savivaldybės
institucijai arba seniūnijai per nustatytą terminą nepašalinus pažeidimų,
įmokos administratorius pareikalauja grąžinti išmokėtą atsinaujinančių
išteklių elektros energijos gamybos įmoką arba jos dalį, proporcingą
neįvykdytiems įsipareigojimams, per 5 darbo dienas Vyriausybės savivaldybės
tarybos nustatyta tvarka.
10.
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba Vyriausybės nustatyta tvarka
tikrina, prižiūri ir kontroliuoja, kaip įmokos administratorius naudoja
atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamybos įmokos lėšas. Valstybinei
energetikos reguliavimo tarybai nustačius, kad įmokos administratorius
neužtikrino atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamybos įmokos
administravimo skaidrumo ir nesilaikė administravimo mažiausiomis sąnaudomis
principo, įspėja įmokos administratorių apie nustatytus pažeidimus ir nustato
ne ilgesnį kaip 30 kalendorinių dienų terminą pažeidimams pašalinti. Įmokos
administratoriui per nustatytą terminą nepašalinus pažeidimų, Valstybinė
energetikos reguliavimo taryba per 5 kalendorines dienas apie šį pažeidimą
informuoja Energetikos ministeriją.“
|