LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO KODEKSO 3 IR 34 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO 

ĮSTATYMPROJEKTO NR. XIIIP-4984

 

2020-10-14  Nr. 109-P-36

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Valius Ąžuolas, Juozas Varžgalys (nuotoliniu), Viktoras Rinkevičius, Rasa Budbergytė (nuotoliniu), Rita Tamašunienė (nuotoliniu), Kęstutis Glaveckas, Mykolas Majauskas, Gintarė Skaistė. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjos Dalia Mudėnienė, Agnė Gedraitytė, Jolanta Žaltkauskienė, padėjėjos Jolanta Matiliauskienė, Danguolė Zabulėnienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020 m. birželio 16 d.

1

1

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą:

       Projekto 1 straipsniu keičiamo Geležinkelių transporto kodekso (toliau – keičiamas įstatymas) 3 straipsnio 43dalyje siūloma nustatyti, kad keleiviu būtų laikomas ne tik pagal keleivių vežimo sutartį, bet ir kitu teisiniu pagrindu traukiniu vykstantis asmuo, t. y. neturintis keleivinio bilieto (jo neįgijęs ar pametęs). Vadovaujantis projekto aiškinamuoju raštu, minėtos sąvokos įtvirtinimas kyla dėl teisinio aiškumo poreikio bei 2007 m. spalio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1371/2007 dėl geležinkelių keleivių teisių ir pareigų nuostatų taikymo, nes minėto Reglamento I priedo II antraštinės dalies 2 punkte yra nustatyta, kad „Vežimo sutartis turi būti patvirtinta vienu ar daugiau keleiviui išduotų bilietų. Tačiau pagal 9 straipsnį tai, kad bilieto nėra, jis neatitinka reikalavimų arba buvo pamestas, neturi įtakos sutarties buvimui ar galiojimui; sutartis ir toliau taikoma atsižvelgiant į šias Vienodąsias taisykles“. Neginčijant paties teikiamu įstatymo projektu keliamo tikslo, keičiamo įstatymo 3 straipsnio 43dalies nuostatą siūlytina tikslinti, atsižvelgiant į tai, kad asmens vykimas „kitu teisiniu pagrindu“ nei pagal keleivių vežimo sutartį, apimtų tik tuos atvejus, kai minėtiems asmenims tokią teisę suteiktų specialieji įstatymai ar kiti teisės aktai (pavyzdžiui geležinkelio įmonės darbuotojų ar asmenų amžiaus/socialinės/sveikatos nulemtos lengvatos nepirkti bilieto ar traukiniu vykti tik su darbuotojo pažymėjimu, pareigūnų kelionės į įvykio vietą ir pan.). Tuo tarpu abejotina, kad „kitu teisiniu pagrindu“ galėtų apimti ir tuos atvejus, kai asmuo tikslingai nepirktų bilieto. Be to, pastebėtina ir tai, kad keleivio teisių ir pareigų suteikimas vadovaujantis ne keleivių vežimo sutartimi suponuoja ir geležinkelio įmonės atsakomybę už tokį traukiniu vykstantį asmenį (pavyzdžiui avarijos atveju), todėl keleivio apibrėžimą siūlytina tikslinti nustatant, kad keleiviu būtų laikomas tik įprastomis sąlygomis (traukinio vagone) vykstantis asmuo.

Pritarti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: Negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: Negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: Negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: Nėra.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-4984(2), atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktą pastabą, komiteto pasiūlymus, kuriems komitetas pritarė, ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Biudžeto ir finansų komitetas, 2020 m. spalio 14 d.

1

1

 

Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, siūlome pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

     1. Papildyti 3 straipsnį 431 dalimi:

„431. Traukinio  keleivis (toliau – keleivis) – pagal keleivių vežimo sutartį arba kitu teisiniu pagrindu teisės aktuose, reglamentuojančiuose keleivių vežimo sąlygas, nustatytais pagrindais traukiniu traukinio vagone vykstantis asmuo, išskyrus traukinio mašinistą ir kitus darbuotojus, kurie aptarnauja asmenis keleivius traukinyje.“

 

Pritarti.

 

2.

Biudžeto ir finansų komitetas, 2020 m. spalio 14 d.

3

 

 

         Įvertinus galimą Įstatymo projekto svarstymo ir priėmimo Lietuvos Respublikos Seimo plenariniuose posėdžiuose terminą, siūloma nustatyti vėlesnį Įstatymo projekto įsigaliojimą ir atitinkamai pakeisti Įstatymo projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

        ,,3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

   Šis įstatymas įsigalioja 20201 m. lapkričio sausio 1 d.“.

Pritarti.

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Vida Ačienė, Kęstutis Glaveckas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIIIP-4984(2), jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Valius Ąžuolas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėja Agnė Gedraitytė