LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA
Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, LT-01104 Vilnius, tel. (8 5) 266 2984, faks. (8 5) 262 5940, el. p. [email protected], https://tm.lrv.lt. Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955
2021-09- Nr. |
Į 2021-08-30 Nr. S-2021-4080-XIVP-767 |
Lietuvos Respublikos Seimui
Dėl Lietuvos Respublikos Vienkartinės išmokos nuo COVID-19 (koronaviruso infekcijos) pasiskiepijusiems asmenims, skirtos vakcinacijai skatinti ir COVID-19 pandemijos padariniams mažinti, įstatymo projekto NR. XIVP-767 ATITIKTIES EUROPOS SĄJUNGOS TEISEI
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos vienkartinės išmokos nuo COVID-19 (koronaviruso infekcijos) pasiskiepijusiems asmenims, skirtos vakcinacijai skatinti ir COVID-19 pandemijos padariniams mažinti, įstatymo projekto Nr. XIVP-767 (toliau – Įstatymo projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad Įstatymo projekto nuostatos, nustatančios Įstatymo paskirtį ir taikymą, kuriomis remiantis teisę į vienkartinę išmoką turėtų 65 metų ir vyresni asmenys, paskiepyti 2021 m. rugpjūčio 17 – rugsėjo 30 dienomis pagal visą vakcinacijos schemą viena iš Europos Sąjungoje registruotų vakcinų nuo COVID-19, vertintinos Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių konvencijos (toliau – Konvencija) 14 straipsnyje įtvirtintu diskriminacijos draudimo principo, kuris taip pat pripažįstamas, kaip integrali Europos Sąjungos teisės dalis, laikymosi aspektu.
Konvencijos 14 straipsnis numato, kad naudojimasis Konvencijoje pripažintomis teisėmis ir laisvėmis yra užtikrinamas nepriklausomai nuo asmens lyties, rasės, odos spalvos, kalbos, religijos, politinių ar kitokių pažiūrų, tautinės ar socialinės kilmės, priklausymo tautinei mažumai, nuosavybės, gimimo ar kitais pagrindais. Pagal Europos Žmogaus Teisių Teismo praktiką, diskriminacija dėl amžiaus priskiriama Konvencijos 14 straipsnyje minimiems kitiems pagrindams. Konvencijos protokolo Nr. 12 1 straipsnis taip pat nustato bendrą diskriminacijos draudimą, kuris numato, kad ne tik naudojimasis Konvencijos pripažintomis teisėmis, bet ir naudojimasis bet kuria įstatyme įtvirtinta teise yra užtikrinamas be jokios diskriminacijos. Pažymėtina ir tai, kad Konvencijos protokolo Nr. 12 preambulėje yra įtvirtinta, kad nediskriminavimo principas neužkerta kelio valstybėms, sutarties šalims, imtis priemonių stengiantis užtikrinti visišką ir veiksmingą lygybę, jeigu šios priemonės yra protingai ir objektyviai pateisinamos. Iš to darytina išvada, kad diskriminacijos draudimas yra ne absoliutus, o santykinis: elgesys, kuris turi diskriminacijos požymių, nelaikomas diskriminacija, jei jį pateisina teisėti tikslai, kurių siekiama proporcingomis priemonėmis.
Įstatymo projekte nenurodytų amžiaus grupių asmenys, taip pat Įstatymo projekte nurodyto amžiaus grupių asmenys paskiepyti kitu nei įstatymo projekte nurodytu laikotarpiu, teisės į vienkartinę išmoką neturėtų. Siekiant pateisinti tokį skirtingą požiūrį, kurį būtų galima laikyti pozityviąja diskriminacija, jis turėtų būti grindžiamas objektyviu ir teisėtu tikslu, o šio tikslo turi būti siekiama tik būtinomis ir tinkamomis priemonėmis.
Remiantis Įstatymo projekto aiškinamajame rašte pateikta informacija, vienas iš Įstatymo projekto tikslų yra spartinti vakcinaciją nuo COVID-19 ir mažinti dėl COVID-19 plitimo keliamas grėsmes vyresnių kaip 65 metų asmenų sveikatai. Nurodoma, kad didesnės rizikos susirgti sunkia COVID-19 forma amžius pasiekiamas apie 65 asmens gyvenimo metus ir toliau, augant amžiui, rizika nuosekliai kyla (vyresni nei 65 metų asmenys turi net 62 kartus didesnę tikimybę mirti užsikrėtus koronavirusu negu jaunesni nei 55 metų asmenys). Todėl siekiama paskiepyti kuo didesnį vyresnio amžiaus žmonių skaičių taip išvengiant mirčių ir sveikatos sistemos stabilaus funkcionavimo.
Skirtingas požiūris dėl amžiaus grupių, kurioms būtų taikomos Įstatymo projekto nuostatos, galėtų būti grindžiamas minėtais Įstatymo projekto aiškinamajame rašte išdėstytais tikslais, susijusiais su vyresnių kaip 65 metų asmenų sveikatos apsaugos užtikrinimu dėl COVID-19 viruso keliamų grėsmių šiai asmenų amžiaus grupei. Pažymėtina, kad tai turėtų būtų pagrįsta objektyviais, moksliniais duomenimis ir vykdoma sveikatos politika šalyje. Taip pat svarbu aiškiai ir išsamiai pagrįsti Įstatymo projektu siūlomos priemonės – vienkartinės išmokos mokėjimo pasiskiepijusiems, būtinumą ir tinkamumą siekiamiems tikslams.
Vertinant skirtingo požiūrio į asmenis, kurie bus pasiskiepiję ne Įstatymo projekte nurodytu laikotarpiu ir dėl to negaus numatytos vienkartinės išmokos, pagrįstumą, kyla pagrįstų abejonių, ar toks skirtingas požiūris yra tinkamai pagrįstas, nes aiškinamajame rašte nėra pateikiama informacijos apie tokio ribojimo tikslus ir taikomų priemonių proporcingumą.
Teisingumo ministrė |
Evelina Dobrovolska
|
Petras Butrimas, tel. (8 5) 266 2888, el. p. [email protected]