LIETUVOS RESPUBLIKOS

BIUDŽETO SANDAROS ĮSTATYMO NR. i-430 17, 19, 37, 38 IR 39 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo Nr. I-430 17, 19, 37, 38 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (toliau – Įstatymo projektas) rengimą paskatino Europos Komisijos Lietuvai oficialiai pateikta nuomonė dėl poreikio papildyti nacionalinius teisės aktus nuostatomis, kurios pabaigtų 2011 m. lapkričio 8 d. Tarybos direktyvos 2011/85/ES dėl reikalavimų valstybių narių biudžeto sistemoms (toliau Direktyva) nuostatų perkėlimą į nacionalinę teisę. Toks papildymas yra svarbus skaidriam fiskalinės drausmės įgyvendinimo proceso užtikrinimui Lietuvoje. Šio papildymo neatlikus, Lietuvai būtų pradėta Europos teisės pažeidimo procedūra.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymo projektą parengė Finansų ministerijos Finansų politikos departamento Fiskalinės priežiūros skyriaus vedėja Eglė Radzevičienė, tel. 219 9361, ir vyriausiasis specialistas Irmantas Mikulėnas, tel. 219 9341.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Nepaisant to, kad šiuo metu Lietuvos teisės aktuose nėra konkrečiai įvardyti Direktyvos įpareigojimai rengti ir teikti Direktyvos 4 straipsnio 1, 4 dalyse nurodytą informaciją (pavyzdžiui, makroekonominių ir biudžeto prognozių lyginamas su Europos Komisijos prognozėmis, fiskalinių rodiklių projekcijų pasikeitimas įvertinus pasikeitusias prielaidas ir kt.), de facto šios nuostatos yra įgyvendinamos, pateikiant informaciją kartu su viešai skelbiamu ekonominės raidos scenarijumi arba Lietuvos stabilumo tam tikrų metų programa.

Direktyvos 4 straipsnio 6 dalis į nacionalinę teisę perkelta tik iš dalies, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymu (toliau – Įstatymas) reglamentuojant ekonominės raidos scenarijaus ir biudžeto pajamų planų modeliavimo vertinimą, tačiau nenustatant prievolės remiantis objektyviais kriterijais vertinti biudžeto išlaidų planus.

Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo (toliau – Konstitucinis įstatymas) 3 straipsnio 3 dalyje nustatyta valdžios sektoriaus išlaidų augimo ribojimo taisyklė (toliau - išlaidų augimo ribojimo taisyklė). Tačiau Konstitucinis įstatymas nenumato tiesioginės atskaitomybės įgyvendinant šią taisyklę, kaip to reikalauja Direktyvos 6 straipsnio 1 dalies c punktas. Konstitucinis įstatymas numato prievolę teikti ataskaitą Lietuvos Respublikos Seimui apie perteklinio valdžios sektoriaus taisyklės laikymąsi. Kadangi abi čia įvardytos taisyklės yra susijusios ir jų abiejų laikymasis ar nesilaikymas turi poveikio fiskalinių tikslų ateityje formavimui, reikia Įstatymą papildyti nuostatomis dėl informacijos apie išlaidų augimo ribojimo taisyklės laikymąsi teikimo Lietuvos Respublikos Seimui.

Konstitucinis įstatymas nedetalizuoja asignavimų visumos, vertinamos taikant 3 straipsnio 3 dalyje nustatytą išlaidų augimo ribojimo taisyklę, apskaičiavimo principų. Kadangi nėra detalizuotas asignavimų visumos apskaičiavimas, reikia Įstatymą papildyti nuostatomis dėl asignavimų visumos konkrečių apskaičiavimo principų taikant išlaidų augimo ribojimo taisyklę bei suderinant su principais, nustatytais Stabilumo ir augimo pakte (1997 m. liepos 7 d. Tarybos reglamente (EB) Nr. 1466/97 dėl biudžeto būklės priežiūros stiprinimo ir ekonominės politikos priežiūros bei koordinavimo (OL 2004 m. specialusis leidimas, 10 skyrius, 1 tomas, p. 84), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2011 m. lapkričio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1175/2011 (OL 2011 L 306, p. 12)).

 

4. Kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projektu siekiama visiškai įgyvendinti Direktyvos 4 straipsnio 1, 4, 6 dalis ir 6 straipsnio 1 dalies c punktą, tai yra:

1)        įgyvendinant Direktyvos 4 straipsnio 1 ir 4 dalis, papildomas Įstatymo 19 straipsnis nustatant, kad Lietuvos Respublikos tam tikrų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekto aiškinamajame rašte būtų pateikiamas naujausių Finansų ministerijos parengtų makroekonominių ir fiskalinių projekcijų palyginimas su Europos Komisijos atitinkamomis prognozėmis, taip pat ekonominės raidos scenarijaus ir palūkanų normų pasikeitimo poveikio fiskalinėms projekcijoms vertinimas;

2)        įgyvendinant Direktyvos 4 straipsnio 6 dalį, papildomas Įstatymo 37 straipsnis nustatant įpareigojimą atlikti biudžeto išlaidų planų šališkumo vertinimą ir šį vertinimą paskelbti viešai;                                                                                                    

3) įgyvendinant Direktyvos 6 straipsnio 1 dalies c punktą, kurio nuostatos įpareigoja Europos Sąjungos valstybę, nacionaliniu teisės aktu nusistačiusią fiskalinės drausmės taisyklę, numatyti ir su šios taisyklės nesilaikymu susijusias pasekmes, keičiamas Įstatymo 38 straipsnis nustatant prievolę teikti Lietuvos Respublikos Seimui informaciją apie išlaidų augimo ribojimo taisyklės, nustatytos Konstituciniu įstatymu, laikymąsi ar nesilaikymą bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiksmus, jei taisyklės nesilaikoma.

Kadangi pagal Direktyvą numatomas atsiskaitymas už išlaidų augimo ribojimo taisyklės įgyvendinimą, Įstatymo 17 straipsnis papildomas nauja 5 dalimi. Joje nustatomi asignavimų visumos apskaičiavimo principai, kurie taikomi vertinant Konstitucinio įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nustatytos išlaidų augimo ribojimo taisyklės laikymąsi. Šie asignavimų visumos apskaičiavimo ir vertinimo principai taikant išlaidų ribojimo taisyklę atitinka Stabilumo ir augimo pakto reglamentą.

Įstatymo projektu siūlomi pakeitimai prisidės prie biudžeto rengimo ir įgyvendinimo procesų skaidrumo didinimo, sustiprins Lietuvos vidutinio laikotarpio biudžeto sistemą, pašalins Direktyvos įgyvendinimo trūkumus ir taip neleis susidaryti situacijai inicijuoti Europos teisės pažeidimo procedūrą, kurios pasekmė – valstybės reputacijos sumenkinimas, o kraštutiniu atveju – finansinės baudos.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Neigiamų Įstatymo projekto pasekmių nenumatoma. Administracinė našta valdžios sektoriaus subjektams nepadidės.

 

6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymo projektas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymo įgyvendinimas su verslo sąlygomis ir jo plėtra nesusijęs.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus Įstatymo projektą, kitų teisės aktų priimti, keisti ar pripažinti negaliojančiais nereikės.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir bendrinės kalbos normų. Įstatymo projekte nėra apibrėžiama naujų sąvokų.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijai ir Europos Sąjungos dokumentams.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys

Priėmus Įstatymo projektą, Finansų ministerija nusistatys, kokia tvarka vertins biudžeto išlaidų planų modeliavimą.

 

12. Įstatymo projektui įgyvendinti reikalingos išlaidos

Įstatymui įgyvendinti papildomų biudžeto lėšų nereikės.

 

13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc

„Biudžetas“, „biudžeto politika“, „valstybės valdymas“, „viešasis valdymas“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

I.     Sprendžiama problema

Gauti Europos Komisijos pastebėjimai dėl  Direktyvos dėl reikalavimų valstybių narių biudžeto sistemoms nuostatų perkėlimo į nacionalinę teisę.

II.  Siūlomos priemonės

Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo Nr. I-430 17, 19, 37, 38 ir 39 straipsnių pakeitimas.

III.   Priemonių kaštai

Nėra

IV.   Nauda visuomenei

Įstatymo projektu siūlomi pakeitimai prisidės prie biudžeto rengimo ir įgyvendinimo procesų skaidrumo didinimo, sustiprins Lietuvos vidutinio laikotarpio biudžeto sistemą, pašalins Direktyvos įgyvendinimo trūkumus ir taip neleis susidaryti situacijai inicijuoti Europos teisės pažeidimo procedūrą, kurios pasekmė – valstybės reputacijos sumenkinimas, o kraštutiniu atveju – finansinės baudos.

 

 

______________________