LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
sveikatos reikalų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS PRAKTIKOS ĮSTATYMO
NR. XIII-3222 2 IR 3 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIV-427 3 STRAIPSNIO
PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO nr. XIVP-2471
2023-05-17 Nr. 111-P-15
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas R. Žemaitaitis, Komiteto nariai M. Danielė, P. Kuzmickienė, O. Leiputė, M. Navickienė, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, A. Veryga.
Komiteto biuras: vedėja J. Bandzienė, patarėjai K. Civilkienė, E. Jankauskas, B. Sesickienė, V. Valainytė, padėjėjos M. Neverkevičienė, D. Žukauskė.
Kviestieji asmenys: sveikatos apsaugos viceministras A. Pečkauskas, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos atstovės R. Biekšienė, E. Radkevič, Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos atstovė D. Švelnienė, Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centro atstovė L. Vaitkutė, Lietuvos masažuotojų asociacijos vadovė J. Lepiochina, Respublikos Prezidento patarėjas P. Gradeckas, Ministro Pirmininko patarėja sveikatos apsaugos ir neįgaliųjų klausimais Ž. Gudlevičienė, Nacionalinės sveikatos tarybos pirmininkas A. Utkus.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas,
|
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą. Projektu siūloma nustatyti, kad gydomojo masažo specialisto profesinę kvalifikaciją turintiems asmenims prilyginami asmenys ne iki 2023 m., o iki 2025 m. liepos 1 d. įgiję masažuotojo profesinę kvalifikaciją pagal iki 2021 m. lapkričio 1 d. patvirtintas masažuotojo formaliojo profesinio mokymo programas (jeigu mokytis pagal šias programas jie pradėjo iki 2021 m. lapkričio 1 d.). Projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad „negalint pradėti rengti ir šiuo metu nerengiant gydomojo masažo specialistų, siekiant neužkirsti kelio tapti gydomojo masažo specialistais ir išvengti tokių specialistų trūkumo, Lietuvos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatyme taip pat tikslinga numatyti pereinamąsias nuostatas iki kol bus parengta ir įteisinta nauja gydomojo masažo specialisto profesinės kvalifikacijos įgijimo programa ir asmenys turės galimybę įgyti gydomojo masažo specialisto profesinę kvalifikaciją.“ Tačiau pažymėtina, kad tuo atveju, jeigu gydomojo masažo specialistai šiuo metu dar nerengiami, vien tik datos, iki kurios asmenys turėtų būti baigę atitinkamą profesinio mokymo programą ir įgiję masažuotojo profesinę kvalifikaciją, nukėlimas problemos savaime neišspręs (nes tokia nuostata gydomojo masažo specialistams neprilygina asmenų, kurie pagal masažuotojo profesinio mokymo programą asmenims pradėjo studijuoti jau po 2021 m. lapkričio 1 d.). Svarstytina, ar siekiant projekto aiškinamajame rašte nurodytų tikslų, neturėtų būti numatyta, kad gydomojo masažo specialisto profesinę kvalifikaciją turintiems asmenims prilyginami asmenys, iki 2025 m. liepos 1 d. įgiję masažuotojo profesinę kvalifikaciją pagal patvirtintas masažuotojo formaliojo profesinio mokymo programas, net jeigu jie mokytis pagal šias programas pradėjo ir vėliau nei iki 2021 m. lapkričio 1 d.
|
Pritarti |
Pakeisti projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „1 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas Pakeisti 3 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Gydomojo
masažo specialisto profesinę kvalifikaciją turintiems asmenims prilyginami
asmenys, iki 2025 m. liepos 1 d. įgiję masažuotojo profesinę kvalifikaciją
pagal
|
2. |
Lietuvos Respublikos teisingumo
ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo Nr. XIII-3222 2 ir 3 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-427 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2471 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų neturime.
|
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija, 2023-05-04 |
|
|
|
Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija (toliau – Ministerija) vykdydama Lietuvos Respublikos Seimo Sveikatos reikalų komiteto (toliau – Komitetas) 2023 m. balandžio 19 d. sprendimą Nr. 111-S-9 „Dėl Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo Nr. XIII-3222 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2470 ir Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo Nr. XIII-3222 2 ir 3 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-427 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2471 svarstymo parengiamųjų darbų“, teikia Komitetui išvadas dėl šių įstatymų projektų. Ministerija pritaria Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo Nr. XIII-3222 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2470 ir Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo Nr. XIII-3222 2 ir 3 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-427 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2471. Ministerija, reaguodama į Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadą Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo Nr. XIII-3222 2 ir 3 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-427 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2471, siūlo šio įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamą Asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo Nr. XIII-3222 2 ir 3 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-427 3 straipsnio 3 dalį ir Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo Nr. XIII-3222 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2470 2 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip: „Gydomojo masažo specialisto profesinę kvalifikaciją turintiems asmenims prilyginami asmenys, iki 2025 m. liepos 1 d. įgiję masažuotojo profesinę kvalifikaciją pagal iki 2021 m. lapkričio 1 d. patvirtintas masažuotojo formaliojo profesinio mokymo programas, jeigu mokytis pagal šias programas jie pradėjo iki 2023 m. gruodžio 1 d.“. Atkreipiame dėmesį, kad šie įstatymo projektai yra būtini siekiant pradėti rengti gydomojo masažo specialistus, tuo pačiu išvengiant šių asmens sveikatos priežiūros specialistų trūkumo ateityje, nes šiuo metu Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatyme XIII-3222 įtvirtinta nuostata, kad gydomojo masažo specialisto profesinė kvalifikacija įgyjama baigus masažuotojo formaliojo profesinio mokymo programą ir papildomą gydomojo masažo profesinio mokymo modulį (šiuo atveju gydomojo masažo modulis), yra negalima. Iki tol, kol nebus priimti šie įstatymų projektai, gydomojo masažo specialistai yra ir bus ruošiami pagal modulinę masažuotojo profesinio mokymo programą, kuri suteikia masažuotojo profesinę kvalifikaciją, kuri pagal projektus iki 2025 m. liepos 1 d. būtų pripažįstama kaip gydomojo masažo specialisto profesinė kvalifikacija (jeigu mokytis pagal ją pradėta iki 2021 m. lapkričio 1 d. (atsižvelgus į šiuo raštu pateiktą pasiūlymą – 2023 m. gruodžio 1 d.). Tol, kol neįsigalios šie įstatymų pakeitimai, mokslo ir studijų institucijos negali tvirtinti gydomojo masažo specialisto kvalifikacijos aprašo ir naujos modulinės profesinio mokymo programos.
|
Pritarti iš dalies |
Argumentai: nei Profesinio mokymo įstatyme, nei Profesinio mokymo programų rengimo ir registravimo tvarkos apraše nėra numatytas formaliojo profesinio mokymo programų tvirtinimas, todėl vietoje žodžio „patvirtintas“ siūlytina įrašyti žodžius „įregistruotas Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registre“.
Pasiūlymas: pakeisti projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „1 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas Pakeisti 3 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Gydomojo
masažo specialisto profesinę kvalifikaciją turintiems asmenims prilyginami
asmenys, iki 2025 m. liepos 1 d. įgiję masažuotojo profesinę kvalifikaciją
pagal
|
2. |
Lietuvos
Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija, |
|
|
|
Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija (toliau – Ministerija), atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo Sveikatos reikalų komiteto 2023 m. balandžio 19 d. sprendimo Nr. 111-5-9 „Dėl Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo Nr. XIII-3222 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2470 ir Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo Nr. XIII-3222 2 ir 3 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-427 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2471 svarstymo parengiamųjų darbų“ 3 punktą, įvertino Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo Nr. XIII-3222 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2470 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIVP-2470), Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo Nr. XIII-3222 2 ir 3 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-427 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2471 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIVP-2471) (toliau kartu – Įstatymų projektai), kuriems iš esmės pritariame, tačiau pagal kompetenciją teikiame pastebėjimus ir pasiūlymus. Kol dar nėra parengtų ir pagal Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymo 13 straipsnio 9 dalį Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registre įregistruotų profesinio mokymo programų gydomojo masažo specialisto kvalifikacijai įgyti, profesinio mokymo teikėjai vykdo priėmimą mokytis pagal masažuotojo formaliojo profesinio mokymo programas. Asmenys, priimti 2023 m., jas baigs iki 2025 m. liepos 1 d., taip, kaip yra numatyta Įstatymo projekte Nr. XIVP-2471. Atsižvelgę į tai, kas išdėstyta ir į Įstatymų projektų aiškinamajame rašte numatytą uždavinį – pakeisti gydomojo masažo specialisto profesinės kvalifikacijos įgijimą reglamentuojančias nuostatas ir numatyti (patikslinti) pereinamąjį laikotarpį, per kurį asmenys, įgiję masažuotojo profesinę kvalifikaciją, yra prilyginami asmenims, įgijusiems gydomojo masažo specialisto profesinę kvalifikaciją, siūlome svarstyti, ar neturėtų būti numatyta, kad gydomojo masažo specialisto profesinę kvalifikaciją turintiems asmenims prilyginami asmenys, iki 2025 m. liepos 1 d. įgiję masažuotojo profesinę kvalifikaciją pagal masažuotojo formaliojo profesinio mokymo programas, kurios įregistruotos Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registre iki Įstatymo projekto Nr. XIVP-2470 įsigaliojimo dienos, net jeigu jie mokytis pagal šias programas pradėjo iki 2023 m. gruodžio 1 d. Kartu norime pastebėti, kad nei Profesinio mokymo įstatyme, nei Profesinio mokymo programų rengimo ir registravimo tvarkos apraše (https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/f32c88c2ee9511e89d4ad92e8434e309/asr) nėra numatytas formaliojo profesinio mokymo programų tvirtinimas, todėl Įstatymų projektuose siūlome vietoje žodžio „patvirtintos“ rašyti žodžius „įregistruotos Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registre“. Dabar galiojančio Asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo 3 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad gydomojo masažo specialisto profesinė kvalifikacija įgyjama baigus masažuotojo formaliojo profesinio mokymo programą ir papildomą gydomojo masažo profesinio mokymo modulį. Kaip ir minima aiškinamajame rašte, toks gydomojo masažo specialisto kvalifikacijos įgijimo būdas negalimas, tačiau, kol neįsigaliojo Asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo pakeitimai, nustatantys, kad gydomojo masažo specialisto profesinė kvalifikacija įgyjama baigus gydomojo masažo specialisto formaliojo profesinio mokymo programą, nėra teisinio pagrindo Sveikatos priežiūros ir grožio paslaugų sektoriaus profesiniam standartui keisti ir atitinkamoms profesinio mokymo programoms rengti. Todėl nuo šių pakeitimų priklauso naujų gydomojo masažo specialisto profesinio mokymo programų rengimo trukmė, įregistravimas ir priėmimo mokytis planavimas. Kad būtų užtikrintas gydomojo masažo specialistų rengimas, priėmimas mokytis pagal gydomojo masažo profesinio mokymo programas turėtų prasidėti 2024 metais.
|
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto išvadai ir komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-2471(2).
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Matulas, Z. Streikus.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Antanas Matulas
Seimo Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėja (ES) Vesta Valainytė