PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-857 11, 18(1) IR 34(1) STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XIVP-882(2)
2021-11-26
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
11
|
2
|
|
Argumentai: Įstatymo 11 straipsnio 2 dalis apibrėžia alkoholio produktų atitikties kokybės ir saugos reikalavimams nustatymo būdą nustatydama, kad „kiekviena Lietuvos Respublikoje pagaminta alkoholio produktų partija privalo turėti šių produktų atitiktį patvirtinantį dokumentą. Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, suderinusi su Žemės ūkio ministerija, patvirtina laboratorijų, turinčių teisę išduoti tokius dokumentus, sąrašą.”. Įstatymo 18¹ straipsnio 2 dalies 6 punkte taip pat yra numatyta, kad licencijos gaminti alkoholio produktus gali būti išduodamos įmonėms, kurios “turi Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka atestuotą alkoholio produktų kokybės tyrimo laboratoriją”, Įstatymo 181 straipsnio 2 dalies 7 punkte nustatant baigtinį išimčių sąrašą, kada gali būti netaikomas reikalavimas turėti atestuotą laboratoriją. Taigi Įstatymo 18¹ straipsnio 2 dalies 6 punkto nuostata yra sukurta papildoma prievolė gamintojams ne tik patvirtinti pagamintų produktų atitiktį saugos ir kokybės reikalavimams laboratorijose, bet ir pačioms turėti tokias laboratorijas. Manytina, kad prievolė alkoholio produktų gamybos įmonėms turėti atestuotą kokybės tyrimų laboratoriją yra perteklinis reikalavimas, nes neprisideda prie reguliavimu siekiamo tikslo pasiekimo. Šio reguliavimo tikslas yra apsaugoti vartotojus užtikrinant, kad rinkai pateikiami alkoholio produktai atitinka jų reglamentuose nustatytus saugos ir kokybės parametrus. Tyrimo rezultatai nepriklauso nuo to, ar laboratorija priklauso pačiam produkto gamintojui, ar kitam juridiniam asmeniui: bet kuri atestuota laboratorija gali užtikrinti patikimus produkto sudėties tyrimus. Pažymėtina, kad reikalavimas alkoholio produktų gamintojams turėti nuosavą atestuotą tyrimų laboratoriją įmonėms sukuria reikšmingus nuolatinius kaštus. Šiuos kaštus sudaro laboratorinės įrangos įsigijimas bei kvalifikuotų laborantų darbo atlyginimas. Jei laboratorinės įrangos įsigijimas tėra vienkartinės išlaidos, tai laborantų samda sukuria pastovius kaštus. Šie papildomi kaštai sukuria įėjimo į rinką barjerus smulkiems gamintojams, taip mažindami konkurenciją. Atsižvelgiant į tai, kad reikalavimas gamintojams privalomai turėti nuosavas laboratorijas yra perteklinis ir sukuria reikšmingus pastovius kaštus tiek esamiems gamintojams, mažindamas jų konkurencingumą, tiek sudarydamas įėjimo į rinką barjerą naujiems gamintojams ir taip ribodamas konkurenciją, siūlytina įtvirtinti galimybę visoms alkoholinių gėrimų gamybos įmonėms arba turėti nuosavą atestuotą laboratoriją, arba sudaryti sutartis dėl naudojimosi kitų atestuotų institucijų ar įmonių maisto produktų kokybės tyrimo laboratorijų paslaugomis. Siūlomi pakeitimai niekaip neatsilieptų nei galutiniam alkoholio produktų vartojimui, nei gaminamų produktų kokybei, nes reikalavimas tikrinti produktų atitiktį atestuotose laboratorijose išliktų. Kita vertus, tai leistų visiems smulkiesiems vietos gamintojams sėkmingiau konkuruoti su importuojama produkcija, prisidėtų prie regioninio turizmo plėtros, didintų žemės ūkio kuriamą pridėtinę vertę ir didintų Lietuvos gamintojų konkurencingumą eksporto rinkose. Atkreiptinas dėmesys, kad remiantis Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos 2017─2020 metų alkoholinių gėrimų valstybinių mėginių tyrimų duomenims, neatitikusių reikalavimų alkoholinių gėrimų valstybinių mėginių skaičius neviršijo 2 proc. visų ištirtų alkoholinių gėrimų valstybinių mėginių. Atsižvelgiant į tai, taip pat tikslinga sudaryti galimybę alkoholinių gėrimų gamybos įmonėms neatlikti kiekvienos pagamintos alkoholinių gėrimų partijos mėginių tyrimų ir atitikties deklaraciją išduoti, remiantis įmonės savikontrolės sistemoje numatytu dažnumu atliekamų laboratorinių tyrimų rezultatais. Toks keitimas ženkliai sumažintų finansinius kaštus alkoholinių gėrimų gamybos įmonėms. Pasiūlymas: Pakeisti 11 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „ |
2. |
18(1)
|
2
|
6-8
|
Patikslinti įstatymo 181 straipsnio 2 dalies 6 ir 8 punktus, o 7 punktą panaikinti ir juos išdėstyti taip: 6) turi Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos
institucijos nustatyta tvarka atestuotą alkoholio produktų kokybės tyrimo
laboratoriją ar yra sudariusios sutartis dėl naudojimosi kitų atestuotų
institucijų ar įmonių maisto produktų kokybės tyrimo laboratorijų, įtrauktų į
Įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje nurodytą sąrašą, paslaugomis
|
3. |
34(1) |
7 |
1-8 |
Pakeisti įstatymo 341 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip: „7. Įmonės, turinčios licencijas gaminti alkoholio produktus, įspėjamos apie galimą licencijų galiojimo panaikinimą, jeigu: 1) neatestuojama įmonės alkoholio produktų kokybės tyrimo laboratorija;
2) pasibaigė sutartis, nurodyta Įstatymo 181 straipsnio 2 dalies 6 punkte, ir per 5 darbo dienas nesudaroma nauja sutartis; 3 4 5 6 7 |
Teikia
Seimo narys