PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-857 11, 18(1) IR 34(1) STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

NR. XIVP-882(2)

 

2021-11-26

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

11

 

2

 

 

 

Argumentai:

Įstatymo 11 straipsnio 2 dalis apibrėžia alkoholio produktų atitikties kokybės ir saugos reikalavimams nustatymo būdą nustatydama, kad „kiekviena Lietuvos Respublikoje pagaminta alkoholio produktų partija privalo turėti šių produktų atitiktį patvirtinantį dokumentą. Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, suderinusi su Žemės ūkio ministerija, patvirtina laboratorijų, turinčių teisę išduoti tokius dokumentus, sąrašą.”. Įstatymo 18¹ straipsnio 2 dalies 6 punkte taip pat yra numatyta, kad licencijos gaminti alkoholio produktus gali būti išduodamos įmonėms, kurios “turi Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka atestuotą alkoholio produktų kokybės tyrimo laboratoriją”, Įstatymo 181 straipsnio 2 dalies 7 punkte nustatant baigtinį išimčių sąrašą, kada gali būti netaikomas reikalavimas turėti atestuotą laboratoriją. Taigi Įstatymo 18¹ straipsnio 2 dalies 6 punkto nuostata yra sukurta papildoma prievolė gamintojams ne tik patvirtinti pagamintų produktų atitiktį saugos ir kokybės reikalavimams laboratorijose, bet ir pačioms turėti tokias laboratorijas. Manytina, kad prievolė alkoholio produktų gamybos įmonėms turėti atestuotą kokybės tyrimų laboratoriją yra perteklinis reikalavimas, nes neprisideda prie reguliavimu siekiamo tikslo pasiekimo. Šio reguliavimo tikslas yra apsaugoti vartotojus užtikrinant, kad rinkai pateikiami alkoholio produktai atitinka jų reglamentuose nustatytus saugos ir kokybės parametrus. Tyrimo rezultatai nepriklauso nuo to, ar laboratorija priklauso pačiam produkto gamintojui, ar kitam juridiniam asmeniui: bet kuri atestuota laboratorija gali užtikrinti patikimus produkto sudėties tyrimus.

Pažymėtina, kad reikalavimas alkoholio produktų gamintojams turėti nuosavą atestuotą tyrimų laboratoriją įmonėms sukuria reikšmingus nuolatinius kaštus. Šiuos kaštus sudaro laboratorinės įrangos įsigijimas bei kvalifikuotų laborantų darbo atlyginimas. Jei laboratorinės įrangos įsigijimas tėra vienkartinės išlaidos, tai laborantų samda sukuria pastovius kaštus. Šie papildomi kaštai sukuria įėjimo į rinką barjerus smulkiems gamintojams, taip mažindami konkurenciją.

Atsižvelgiant į tai, kad reikalavimas gamintojams privalomai turėti nuosavas laboratorijas yra perteklinis ir sukuria reikšmingus pastovius kaštus tiek esamiems gamintojams, mažindamas jų konkurencingumą, tiek sudarydamas įėjimo į rinką barjerą naujiems gamintojams ir taip ribodamas konkurenciją, siūlytina įtvirtinti galimybę visoms alkoholinių gėrimų gamybos įmonėms arba turėti nuosavą atestuotą laboratoriją, arba sudaryti sutartis dėl naudojimosi kitų atestuotų institucijų ar įmonių maisto produktų kokybės tyrimo laboratorijų paslaugomis. Siūlomi pakeitimai niekaip neatsilieptų nei galutiniam alkoholio produktų vartojimui, nei gaminamų produktų kokybei, nes reikalavimas tikrinti produktų atitiktį atestuotose laboratorijose išliktų. Kita vertus, tai leistų visiems smulkiesiems vietos gamintojams sėkmingiau konkuruoti su importuojama produkcija, prisidėtų prie regioninio turizmo plėtros, didintų žemės ūkio kuriamą pridėtinę vertę ir didintų Lietuvos gamintojų konkurencingumą eksporto rinkose.

Atkreiptinas dėmesys, kad remiantis Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos 2017─2020 metų alkoholinių gėrimų valstybinių mėginių tyrimų duomenims, neatitikusių reikalavimų alkoholinių gėrimų valstybinių mėginių skaičius neviršijo 2 proc. visų ištirtų alkoholinių gėrimų valstybinių mėginių. Atsižvelgiant į tai, taip pat tikslinga sudaryti galimybę alkoholinių gėrimų gamybos įmonėms neatlikti kiekvienos pagamintos alkoholinių gėrimų partijos mėginių tyrimų ir atitikties deklaraciją išduoti, remiantis įmonės savikontrolės sistemoje numatytu dažnumu atliekamų laboratorinių tyrimų rezultatais. Toks keitimas ženkliai sumažintų  finansinius kaštus alkoholinių gėrimų gamybos įmonėms.

Pasiūlymas:

Pakeisti 11 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

Kiekviena Lietuvos Respublikoje pagaminta alkoholio produktų partija privalo turėti šių produktų atitiktį patvirtinantį dokumentą. Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, suderinusi su Žemės ūkio ministerija, patvirtina laboratorijų, turinčių teisę išduoti tokius dokumentus, sąrašą. Šio įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje nurodytos alaus gamybos įmonės ir įmonės, gaminančios natūralios fermentacijos midų ir vaisių vyną, kurios pagal sutartį naudojasi nustatyta tvarka atestuotų kitų institucijų ar įmonių maisto produktų kokybės tyrimo laboratorijų paslaugomis, remdamosi šių laboratorijų išduotais alaus, midaus ar vaisių vyno tyrimo protokolais, gali išduoti savo gaminamo alaus, midaus ar vaisių vyno atitikties deklaraciją. Kiekviena Lietuvos Respublikoje pagaminta alkoholio produktų partija privalo turėti jos gamintojo išduotą atitikties deklaraciją. Alkoholio produktų gamybos įmonės savo gaminamų produktų atitikties deklaracijas privalo išduoti remdamosi savikontrolės sistemose numatytu dažnumu atliekamų alkoholio produktų kokybės laboratorinių tyrimų rezultatais. Alkoholio produktų kokybės laboratoriniai tyrimai turi būti atliekami laboratorijose, turinčiose teisę išduoti alkoholio produktų atitiktį patvirtinančius dokumentus. Atitikties deklaracijų išdavimo tvarką, taip pat laboratorijų, turinčių teisę išduoti alkoholio produktų atitiktį patvirtinančius dokumentus, sąrašą tvirtina Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba suderinusi su Žemės ūkio ministerija.

2.

18(1)

 

2

 

 

6-8

 

Patikslinti įstatymo 181 straipsnio 2 dalies 6 ir 8 punktus, o 7 punktą panaikinti ir juos išdėstyti taip:

6) turi Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka atestuotą alkoholio produktų kokybės tyrimo laboratoriją ar yra sudariusios sutartis dėl naudojimosi kitų atestuotų institucijų ar įmonių maisto produktų kokybės tyrimo laboratorijų, įtrauktų į Įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje nurodytą sąrašą, paslaugomis Šis reikalavimas netaikomas įmonėms, nurodytoms šios dalies 7 punkte;

7) įmonės, gaminančios per metus iki 5 000 hektolitrų alaus, iki 100 hektolitrų natūralios fermentacijos midaus ar vaisių vyno ir neturinčios finansinių ir (ar) techninių galimybių įsirengti nuosavos laboratorijos, yra sudariusios sutartis dėl naudojimosi kitų atestuotų institucijų ar įmonių maisto produktų kokybės tyrimo laboratorijų paslaugomis;

87) įmonės alkoholio produktų kokybės tyrimo laboratorijos ir (arba) gamybos personalo kvalifikacija atitinka Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos patvirtintus alkoholio produktų gamybos įmonių personalo kvalifikacijos reikalavimus. Šios dalies 7 punkte nurodytoms įmonėms, neturinčioms alkoholio produktų kokybės tyrimo laboratorijos, šiame punkte nurodytas reikalavimas dėl alkoholio produktų kokybės tyrimo laboratorijos personalo kvalifikacijos netaikomas.

 

3.

34(1)

7

1-8

Pakeisti įstatymo 341 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Įmonės, turinčios licencijas gaminti alkoholio produktus, įspėjamos apie galimą licencijų galiojimo panaikinimą, jeigu:

1) neatestuojama įmonės alkoholio produktų kokybės tyrimo laboratorija;

2) alaus gamybos įmonė, neturinti nuosavos laboratorijos, per metus pagamino daugiau kaip 5 000 hektolitrų alaus;

3) įmonė, gaminanti natūralios fermentacijos midų ar vaisių vyną ir neturinti nuosavos laboratorijos, per metus pagamino daugiau kaip 100 hektolitrų natūralios fermentacijos midaus ar vaisių vyno;

2) pasibaigė sutartis, nurodyta Įstatymo 181 straipsnio 2 dalies 6 punkte, ir per 5 darbo dienas nesudaroma nauja sutartis;

34) licenciją išduodanti institucija gauna Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos pranešimą, kad įmonės alkoholio produktų kokybės tyrimo laboratorijos ir (arba) gamybos personalo kvalifikacija neatitinka Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos patvirtintų alkoholio produktų gamintojų personalo kvalifikacijos reikalavimų;

45) įmonė nepateikia arba pateikia klaidingas alkoholio produktų gamybos ir realizavimo ataskaitas;

56) pasikeitus įmonės vadovui paaiškėja, kad naujajam įmonės vadovui yra įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis dėl bausmės skyrimo, įsiteisėjęs teismo nutarimas, nutartis, įsiteisėjęs atitinkamas muitinės, Valstybinės mokesčių inspekcijos, policijos, Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos ar Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento nutarimas dėl nuobaudos skyrimo už alkoholio produktų kontrabandą, alkoholinių gėrimų be banderolių neteisėtą laikymą, gabenimą ar pardavimą, taip pat falsifikuotų alkoholio produktų pardavimą, gabenimą ar laikymą;

67) pasikeitus įmonės vadovui paaiškėja, kad naujasis įmonės vadovas yra ar buvo įmonių, kurioms, vadovaujantis šio Įstatymo 34 straipsnio 16 dalimi, buvo panaikintas licencijų gaminti alkoholio produktus galiojimas arba kuriose nustatyta atvejų, kai buvo gaminami, parduodami ir (ar) laikomi, gabenami alkoholio produktai neturint Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka išduotos licencijos, vadovas ir nepraėjo penkeri metai nuo anksčiau tų įmonių turėtų licencijų galiojimo panaikinimo dienos;

78) jos nesilaiko šio Įstatymo 186 straipsnio 2 dalyje nustatytos pareigos.“

 

 

Teikia

 

Seimo narys