image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 6, LT-01105 Vilnius,

tel. 8 706 63 335, el. p. [email protected]

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188659948

 

 

Lietuvos Respublikos Seimo valdybai

E. pristatymo sistema

 

 

Į 2023-03-29 Nr. SV-S-866

 

 

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2460

 

2023 m. balandžio    d. Nr. 4-01-

 

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 5 dalimi (įgyvendinant Lietuvos Respublikos Seimo valdybos sprendimą[1]), atliko Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 (toliau – Žemės įstatymas) 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto[2] Nr. XIVP-2460 (toliau – Projektas) antikorupcinį vertinimą.

Siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, taip pat siekdami teisinio reguliavimo išsamumo, nuoseklumo, skaidrumo ir atsparumo korupcijai, teikiame žemiau išdėstytas pastabas ir pasiūlymus.

1.      Kritinių antikorupcinių pastabų ir pasiūlymų neturime.

2.      Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

Projektu siūloma papildyti Žemės įstatymo 10 straipsnį 8 dalimi numatant, kad „Valstybinėje žemėje, išnuomotoje Žemės įstatymo 9 straipsnio 6 dalies 1 punkte nustatytais atvejais, statant esamų daugiabučių namų priklausinius, kai statomi ir (ar) rekonstruojami nesudėtingieji poilsio ar sporto paskirties inžineriniai statiniai ir (ar) įrengiami I ar II grupės nesudėtingieji plokštieji horizontalieji inžineriniai statiniai, skirti daugiabučių namų gyventojų reikmėms, šio straipsnio 3-6 dalyse numatyti reikalavimai netaikomi.

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėti Projekto siūlymai svarstytini keliais aspektais:

2.1.        Pagal Projekto siūlymus nuo atlyginimo už galimybę statyti valstybinėje žemėje sumokėjimo būtų atleidžiama atvejais, kada statomi ir (ar) rekonstruojami nesudėtingieji poilsio ar sporto paskirties inžineriniai statiniai ir (ar) įrengiami I ar II grupės nesudėtingieji plokštieji horizontalieji inžineriniai statiniai.

2.2.1. Pritardama Lietuvos Respublikos Seimo Teisės departamento 2023 m. kovo 9 d. išvadoje Nr. XIVP-2460 „Dėl Žemės įstatymo Nr. I-446 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1311 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto“ 1 pastaboje išdėstytiems argumentams Specialiųjų tyrimų tarnyba mano, kad įstatymu nustatomam teisiniam reglamentavimui reikšmingos nuostatos[3] turėtų būti  reglamentuojamos įstatyminiame lygmenyje, o ne jį lydinčiuosiuose teisės aktuose, kadangi (atskirais atvejais) tai eliminuoja arba sumažina sprendimus dėl lydinčiuosiuose teisės aktuose nustatomo teisinio reglamentavimo priimančių subjektų diskreciją (galimybes veikti savo nuožiūra, nepagrįstai). Kitą vertus, tai užtikrina teisinio reglamentavimo stabilumą ir nuoseklumą, užkerta sąlygas nepagrįstiems teisinio reglamentavimo pokyčiams (pavyzdžiui, kada įstatymą lydinčiųjų teisės aktų pakeitimais pernelyg išplečiamas (arba susiaurinamas) įstatymu nustatyto teisinio reglamentavimo kontekstas.

2.2.2. Nesudėtingųjų inžinerinių statinių požymius ir techninius parametrus reglamentuoja Statybos techninis reglamentas STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ (toliau – Reglamentas), patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. spalio 27 d. įsakymu[4]  Nr. D1 –713. Šiuo atveju aktualu yra tai, kad Reglamentas nenustato „poilsio paskirties inžinerinių statinių“ sąvokos, todėl Projektu siūlomų nuostatų taikymo atveju tokiems inžineriniams statiniams būtų priskiriami objektai atsižvelgiant į Reglamento 12 punktu nustatytą „kitos paskirties inžinerinių statinių“ sąvoką[5] ir Reglamento 3 lentelės 4.2 papunktyje nustatytus „inžinerinių statinių nenurodytų 4.1 papunktyje, ne aukštesnių kaip 15 m“ parametrus.

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, Projekto priėmimo atveju gali kilti sąlygų dviprasmiškumams ir itin įvairioms interpretacijoms, ar ketinami statyti / rekonstruoti inžinieriniai statiniai gali būti priskiriami „poilsio paskirties inžinerinių statiniams“ ar ne, o tokių antikorupciniu pobūdžiu ydingų apraiškų galimybėms reikšmės turėtų ir tai, kad galimai tokia identifikacija turėtų būti atliekama įgyvendinant Žemės įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje nustatytas valstybinės žemės nuomos sutarties sudarymo / pakeitimo procedūras.

Atsižvelgdama į aukščiau išdėstytą Specialiųjų tyrimų tarnyba mano, kad šioje pastaboje išdėstyti argumentai pagrindžia poreikį, kad siekiant teisinio aiškumo Projektu siūlomos sąvokos turėtų būti nustatomos įstatyminio lygmens nuostatose.

2.2.        Projektu numatoma galimybė siejama su atvejais, kada nesudėtingieji poilsio ar sporto paskirties inžineriniai statiniai ir (ar) I ar II grupės nesudėtingieji plokštieji horizontalieji inžineriniai statiniai, skirti daugiabučių namų gyventojų reikmėms, statomi / rekonstruojami / įrengiami kaip esamų daugiabučių namų priklausiniai.

Projekto aiškinamajame rašte išdėstyti argumentai suponuoja nuomonę, kad Projektu siekiami tikslai siejami su seniau pastatytų, todėl dėl objektyvių aplinkybių (urbanizacijos, gyventojų skaičiaus padidėjimo ir kt. aplinkybių) dabartinių poreikių neatitinkančių daugiabučių gyventojų teisėtais interesais.

Sąvoka esami daugiabučiai namai gali būti interpretuojama ir taip, kad Projekto priėmimo atveju numatoma galimybe galės pasinaudoti ir bet kuriuo metu pastatyti (taip pat ir pastatomi ateityje) daugiabučiai namai („esamas daugiabutis“ = pastatytas daugiabutis).

Šiuo atveju reikšminga yra tai, kad galiojantis teisinis reglamentavimas nustato reikalavimus daugiabučių namų gyventojų poreikius atitinkančios infrastruktūros (parkavimosi vietos ir kt.) įrengimui, kurie turi būti įgyvendinami naujų statybų atvejais. Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, kyla abejonių, ar Projektu numatomas teisinis reglamentavimas nesudarys sąlygas nesąžiningo elgesio apraiškoms, kuomet siekiant išvengti minėtų reikalavimų įgyvendinimo (pavyzdžiui: pastato rekonstravimo atveju, kuomet pastato tūris (o reiškia ir galimai parkavimo vietų poreikis) padidėja 100 procentų), gyventojų poreikius užtikrinantis gerbūvis bus įrengiamas ne pastato rekonstravimo metu, bet užbaigus statybas ir pasinaudojant Projektu siūlomomis galimybėmis). Šiuo atveju Projekto nuostatos gali būti vertinamos ydingai dėl to, kad esant tokio nesąžiningo elgesio apraiškoms valstybės turtas (žemės) suteikiamas neatlygintinai.

3.      Kitos pastabos ir pasiūlymai

 Pagal Projekto siūlymus esamų daugiabučių namų priklausinių statymo / rekonstravimo atveju būtų netaikomos Žemės įstatymo 10 straipsnio 3 – 6 dalių nuostatos. Aktualu yra tai, kad minėtos Žemės įstatymo nuostatos konkretizuoja atlyginimo dydžio už teisę statyti valstybinėje žemėje sumokėjimo ir nustatymo sąlygas. Tuo tarpu Žemės įstatymo 10 straipsnio 1 dalies paskutinio sakinio nuostatos (dėl kurių Projektu nepasisakoma) nustato imperatyvų reikalavimą sudarant valstybinės žemės nuomos sutartį joje nurodyti sąlygą, kad „nuomininkas galimybę statyti ir (ar) rekonstruoti statinius ar įrenginius įgyja tik sumokėjęs į valstybės biudžetą ir savivaldybės, kurios teritorijoje yra žemės sklypas, biudžetą  šio straipsnio 3 ir 4 dalyse nurodytą atlyginimą už galimybę statyti ir (ar) rekonstruoti statinius ar įrenginius“.

Atsižvelgdami į išdėstytą manytume, kad siekiant teisinio aiškumo ir išvengiant galimybių dviprasmiškoms teisinio reglamentavimo interpretacijos, siūlytume Projektą tobulinti (pavyzdžiui: tikslinant Projekto 10 straipsnio 1 dalį ta apimtimi, kad „sudarant valstybinės žemės nuomos sutartį reikalavimas joje nurodyti sąlygą dėl atlyginimo už galimybę statyti ir (ar) rekonstruoti statinius ar įrenginius netaikomas Žemės įstatymo 10 straipsnio 8 dalyje numatytu atveju.“

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, aukščiau minėtas tikslinimas aktualus ir siekiant užtikrinti realų Projektu siekiamų tikslų (sudaryti sąlygas daugiabučių namų gyventojų bendrųjų poreikių tenkinimui) įgyvendinimą: atsižvelgiant į Žemės įstatymo 10 straipsnio 1 dalimi nustatytą teisinį reglamentavimą, siekdami pasinaudoti Projektu numatoma galimybe daugiabučių namų gyventojai / valstybinės žemės nuomininkai turėtų kreiptis dėl žemės nuomos sutarties sudarymo ar susitarimo dėl valstybinės žemės nuomos sutarties pakeitimo (dėl galimybės statyti naujus ir (ar) rekonstruoti esamus statinius ar įrenginius įrašymo valstybinės žemės nuomos sutartyje, jeigu tokia galimybė nebuvo nustatyta). Tačiau, manytume, kad kyla abejonių, ar neatlikus Žemės įstatymo 10 straipsnio 1 dalies nuostatų patikslinimų, valstybinės žemės nuomos sutartį sudarantis valstybinės žemės patikėtinis galėtų tokią sutartį / susitarimą sudaryti.

 

Atlikus Projekto antikorupcinį vertinimą darytina išvada, kad Projektu siūlomos nuostatos gali būti ydingos antikorupciniu požiūriu, kadangi:

-                 Projekto nuostatos svarstytinos teisinio aiškumo aspektu ir gali būti interpretuojamos nevienareikšmiškai;

-                 Projekto nuostatos sudaro sąlygas sprendimus dėl Žemės įstatymo lydinčiuosius teisės aktus priimančių subjektų diskrecijai (t. y. galimybėms veikti savo nuožiūra, galimai nepagrįstai);

-                  Projekto nuostatos gali būti palankios nesąžiningo elgesio apraiškoms.

 

 

L. e. direktoriaus pareigas                                                                                     Rūta Kaziliūnaitė 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gintas Kerbelis, tel. 8 706 63 294, el. p. [email protected]



[1]Prieiga internetu:  https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/41086d20ce2011ed9b3c9397e1236c2a?positionInSearchResults=29&searchModelUUID=50038ce6-6197-441d-92c1-14bb18fa6c84.

[2] Prieiga internetu: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/691747f0b75511ed924fd817f8fa798e?jfwid=ozvxl5l06.

[3] Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, Projektu siūlomos sąvokos yra reikšmingos teisinio reglamentavimo prasme, kadangi su jomis siejama išimtis netaikyti atlyginimo už galimybę statyti valstybinėje žemėje sumokėjimo.

[4] Prieiga internetu: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/998f6af39c3d11e68adcda1bb2f432d1/asr.

[5] Reglamento 12 punktas nustato, kad „Kitos paskirties inžineriniai statiniai [3.26] − fortai, bunkeriai, šaudyklos, techniniai stebėjimo bokštai, sąvartynai, atsinaujinančių išteklių energiją naudojantys energijos gamybos statiniai (vėjo elektrinės, saulės šviesos energijos elektrinės, saulės šilumos energijos kolektoriai ir kiti), transporterių galerijos, estrados, automatizuotų sandėliavimo sistemų statiniai, nuotekų valyklos statiniai ir kiti inžineriniai statiniai, neturintys aiškios funkcinės priklausomybės ar apibrėžto naudojimo, kurie tarnauja pagrindiniam daiktui (tvoros, kiemo aikštelės, lauko tualetai, stoginės, pavėsinės, atraminės sienelės, šachtiniai šuliniai, lieptai, mėšlidės, aplinkos tvarkymo elementai ir panašiai).