LIETUVOS RESPUBLIKOS

ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO Nr. I-857

10, 12, 17, 18 IR 34 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą

Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo 10, 12, 17, 18 ir 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą (toliau –Įstatymo projektas) parengti paskatino įvairių Europos Sąjungos šalių patirtis gaminant ir propaguojant vietinius, turinčius liaudiškas tradicijas, gėrimus. Daugelyje ES šalių leidžiama užsiimti tokių alkoholinių gėrimų gamyba. ES šalių teisėje yra apibrėžiama tradicinių namudinių distiliuotų gėrimų sertifikavimo tvarka, jų gamybai keliami reikalavimai, mokesčių dydis, kokybės standartai, leidžiamos pagaminti produkcijos kiekiai ir t. t. Tokie gėrimai paprastai gaminami, parduodami ir vartojami tik žemės ūkio savininko teritorijoje ir tik tose patalpose, kurios priklauso savininkui. Tokių namudinių gėrimų gamybai ir vartojimui nustatoma atskira tvarka ir parengiami atitinkami reikalavimai.

Projekto rengėjai mano, kad neįteisinta naminės degtinės gamyba veda prie blogėjančios kriminogeninės situacijos. Nelegali naminės degtinės gamyba yra dažnas policijos pareigūnų nustatomas nusikaltimas. Pavyzdžiui, 2020 m. už šią veiklą šalyje įvairiomis bausmėmis nubausti 138 asmenys.

Taip pat tikslinga įvertinti pavojų, kurį naminės degtinės nelegali ir nekontroliuojama gamyba kelią žmonių sveikatai ir gyvybei. Legalizavus naminės degtinės gamybą bus užtikrinta gamybos apimčių ir kokybės kontrolė.

Tuo pačiu pakeičiama visa įstatymo 10 straipsnio redakcija, nes dabar egzistuojanti formuluotė lingvistiškai yra dviprasmiška ir gali būti suprantama kaip draudimas gaminti silpnesnius kaip 18 procentų (alaus – 9,5 procento) natūralios fermentacijos gėrimus. 

 

 

2. Parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Įstatymo projekto tikslas įteisinti naminės degtinės ir kitų tradicinių gėrimų, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija ne didesnė kaip 65 tūrio procentai, gamybą bei vartojimą, suteikiant gamybos, laikymo ir vartojimo teisę ūkininkams, kurių ūkis yra įregistruotas Lietuvos Respublikos ūkininkų ūkių registre Ūkininkų ūkių registro nuostatų nustatyta tvarka (toliau Ūkininkų ūkių registras), kurie teikia kaimo turizmo reikalavimus atitinkančias paslaugas ir kurie Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka yra sertifikuoti kaip tradiciniai amatininkai. Tik tokiose kaimo turizmo sodybose galės veikti namų gamybos alkoholinių gėrimų įranga ir poilsiautojai turės galimybę stebėti šių gėrimų gamybos procesą. Pagaminti gėrimai bus vartojami ir parduodami tik ūkininkui priklausančioje kaimo turizmo sodyboje. Šių alkoholinių gėrimų gamybos ir apskaitos, prekybos ir vartojimo taisykles, saugos ir kokybės rodiklius, technologijos reikalavimus, kontrolės tvarką nustatytų Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai

Šiuo metu Lietuvoje yra draudžiama gaminti namų gamybos alkoholinius gėrimus, išskyrus fizinių asmenų asmeniniam naudojimui (t. y. ne parduoti, o tik savo ar šeimos poreikiams tenkinti) gaminamus natūralios fermentacijos alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija ne didesnė kaip 18 procentų (alaus – ne didesnė kaip 9,5 procento).

 

4. Kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Siūloma suteikti teisę gaminti (ne daugiau kaip 1000 litrų per kalendorinius metus) naminę degtinę ir kitus tradicinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija ne didesnė kaip 65 tūrio procentai, ūkininkams, kurių ūkis yra įregistruotas Ūkininkų ūkių registre, kurie teikia kaimo turizmo reikalavimus atitinkančias paslaugas ir kurie Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka yra sertifikuoti kaip tradiciniai amatininkai. Gėrimai būtų gaminami, laikomi, vartojami ir parduodami tik gėrimus pagaminusiam ūkininkui priklausančioje kaimo turizmo sodyboje.

Tik tokiose kaimo turizmo sodybose galės veikti namų gamybos alkoholinių gėrimų įranga ir poilsiautojai turės galimybę stebėti šių gėrimų gamybos procesą. Nepaisant Alkoholio kontrolės įstatymo reikalavimų ir Baudžiamajame kodekse numatytų griežtų bausmių namų gamybos stiprių alkoholinių gėrimų gamyba vyksta didžiuliais mastais, dažnai gaminami ir realizuojami ne tik sveikatai, bet ir gyvybei pavojingi alkoholio produktai. Į šalį plūsta alkoholio kontrabanda, veikia pogrindiniai fabrikėliai, todėl nuodijami šalies žmonės ir valstybės biudžetas dėl nelegalios veiklos negauna pajamų dėl nesumokamo akcizo ir pridėtinės vertės mokesčio. Priėmus įstatymo projektą atsiras tam tikra galimybė kontroliuoti stiprių namų gamybos alkoholinių gėrimų gamybos ir pardavimo procesus.

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymų projektus toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Atsižvelgiant į tai, kad namų gamybos alkoholinius produktus bus galima gaminti ir pardavinėti tik kaimo turizmo sodybose ir tik tose, kurias yra įsteigę ūkininkai, tokių objektų bus labai nedaug ir juose bus galima užtikrinti labai griežtą kontrolės tvarką. Todėl alkoholinių gėrimų falsifikavimo ir piktnaudžiavimo atvejų turėtų būti išvengta. Atsižvelgdama į tokių gėrimų plėtrą kaimo turizmo sodybose Lietuvos Respublikos Vyriausybė galės nustatyti šių gėrimų gaminimo ir licencijavimo tvarką, o tai įgalins reguliuoti tolesnę jų gamybą ir paplitimą.

 

6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Bus sukurta namų gamybos alkoholinių gėrimų gamybos, laikymo ir pardavimo kontrolės sistema. Pagal Vyriausybės nustatytas taisykles griežta kontroliuojančių institucijų priežiūra gaminant ir parduodant namų gamybos alkoholinius produktus, padės išvengti piktnaudžiavimo ir neteisėtos prekybos šiais produktais.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

 Naminė degtindarystė ir kiti tradiciniai gėrimai yra Lietuvos kulinarijos paveldo dalis, todėl saugotina ir eksponuotina kultūros vertybė. Įstatymo projekto nuostatų įgyvendinimas turėtų teigiamos įtakos kaimo turizmo plėtrai, paskatintų atskirus namų gamybos alkoholinius gėrimus įtraukti į kulinarinio paveldo sąrašą, skatintų saikingą jų vartojimą. Atsirastų galimybė perdirbti šalyje užaugintus perteklinius rugius ir uogas, medų, būtų sukuriama daugiau darbo vietų kaimo turizmo sodybose.

8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:

Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9.  Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

 

Iki Įstatymo projekto įsigaliojimo datos Vyriausybė turėtų pakeisti šiuos nutarimus: 2001 m. sausio 22 d. nutarimą Nr. 67 „Dėl Alkoholio produktų gamybos licencijavimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 8-230; 2004, Nr. 104-3847), 2004 m. gegužės 20 d. nutarimą Nr. 618 „Dėl Didmeninės ir mažmeninės prekybos alkoholio produktais licencijavimo taisyklių ir Mažmeninės prekybos alkoholiniais gėrimais prekybos ir viešojo maitinimo įmonėse taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 84-3050), 2004 m. balandžio 9 d. nutarimą Nr. 408 „Dėl apdoroto tabako, etilo alkoholio ir alkoholinių gėrimų ženklinimo specialiais ženklais – banderolėmis taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 56-1942), 1998 m. birželio 2 d. nutarimą Nr. 660 „Dėl Alkoholio produktų apskaitos taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 1998, Nr. 52-1433; 2004, Nr. 38-1226), 2000 m. gruodžio 15 d. nutarimą Nr. 1458 „Dėl valstybės rinkliavos objektų sąrašo, šios rinkliavos dydžių ir mokėjimo ir grąžinimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2000, Nr. 108-3463).

 

 

10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

 

Įstatymo projektas atitinka minėtus reikalavimus.

 

11. Ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvenciją ir Europos Sąjungos teisės aktus.

 

12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

            Priėmus Įstatymo projektą Vyriausybė turės nustatyti namų gamybos alkoholinių gėrimų gamybos ir apskaitos, prekybos ir vartojimo taisykles, saugos ir kokybės rodiklius, technologijos reikalavimus, kontrolės tvarką.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Įstatymo projektas esminės įtakos biudžeto pajamoms neturės. Tačiau prognozuojant, kad licencijas naminei degtindarystei įsigis apie 200 kaimo turizmo sodybų, kurios gamins po 500 litrų grynojo alkoholio, mokėdamos akcizą, biudžetas būtų papildytas apie 1 mln. eurų per metus. Dėl vaisių vyno ir alaus gamybos biudžetas būtų papildytas neženkliai. Šias lėšas būtų tikslinga panaudoti alkoholio vartojimo prevencijai.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados        

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų išvadų nebuvo prašoma.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą

„ūkininkas“, „kaimo turizmo sodyba“, „tradicinis amatas“.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

            Nėra.

 

 

 

Seimo nariai:                                                                                                             

1.      Eugenijus Gentvilas

2.      Juozas Baublys

3.      Remigijus Žemaitaitis

4.      Jonas Varkalys

5.      Kasparas Adomaitis

6.      Ričardas Juška

7.      Andrius Palionis

8.      Linas Jonauskas

9.      Robertas Šarknickas (atsiėmė parašą 2021-11-11)

10.  Andrius Mazuronis

11.  Viktoras Fiodorovas

12.  Valentinas Bukauskas

13.  Vigilijus Jukna

14.  Kristijonas Bartoševičius

15.  Vytautas Kernagis

16.  Aistė Gedvilienė

17.  Kazys Starkevičius

18.  Mindaugas Skritulskas

19.  Arūnas Valinskas

20.  Vytautas Mitalas

21.  Jonas Jarutis