LIETUVOS RESPUBLIKOS

SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO NR. VIII-2043

22 IR 27 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (toliau – įstatymas) Nr. VIII-2043 22 ir 27 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – projektas) parengtas siekiant nustatyti administracinių paslaugų teikimo ribojimą asmenims, baustiems už Kelių eismo taisyklių (toliau – KET) pažeidimus ir nesumokėjusiems jiems paskirtų baudų.

Administracinių teisės pažeidimų ir eismo įvykių registro duomenimis, 2012 m. Lietuvos Respublikoje buvo paskirtos 105 633 administracinės baudos už KET pažeidimus, kurių suma – 31 672 660 Lt, iš jų buvo išieškoti tik 8 proc. (2 516 533 Lt). 2013–2014 m. išieškota 38 ir 22 proc. paskirtų baudų už KET pažeidimus (atitinkamai – 13524186 Lt ir 7246439 Lt). Skaičiuojant atvejais, 2012–2014 m. buvo išieškota po 30 proc. paskirtų baudų už KET pažeidimus.

Projekto tikslas – įteisinti administracinių paslaugų teikimo ribojimus asmenims, nesumokėjusiems visų jiems paskirtų baudų už padarytus Kelių eismo taisyklių pažeidimus (jeigu nustatytas terminas jas sumokėti pasibaigęs). Šiais ribojimais bus siekiama skatinti valstybei skolingus asmenis ieškoti būdų ir priemonių sumokėti jiems paskirtas baudas. Toks mechanizmas taip pat turėtų labiau motyvuoti asmenis nepadaryti kito pažeidimo.

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Projektą inicijavo Komisija valstybės ekonominės bei finansinės kontrolės ir teisėsaugos institucijų bendradarbiavimui koordinuoti, sudaryta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 6 d. nutarimu Nr. 829 „Dėl valstybės ekonominės bei finansinės kontrolės ir teisėsaugos institucijų bendradarbiavimo koordinavimo“.

Projektą parengė Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija.

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Įstatyme nėra nuostatų, susijusių su ribojimais išduoti ar pakeisti vairuotojo pažymėjimą asmenims, nesumokėjusiems jiems paskirtų baudų už jų padarytus KET pažeidimus.

SEAKĮ 27 straipsnio 11 dalyje nustatyta, kad Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registre registruojamos tik tos transporto priemonės, kurioms yra atliktos privalomos muitinės procedūros ir sumokėti valstybei nustatyti mokesčiai.

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Siūloma papildyti įstatymą 22 straipsnį nauja dalimi įrašant nuostatą, kad asmeniui, nesumokėjusiam visų jam paskirtų baudų už padarytus KET pažeidimus (jeigu nustatytas terminas jas sumokėti pasibaigęs), vairuotojo pažymėjimas neišduodamas ir nekeičiamas.

Projekte taip pat siūloma pakeisti įstatymo 27 straipsnio 11 dalį įrašant nuostatą, kad Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registre registruojamos tik tos transporto priemonės, kurių valdytojai yra sumokėję visas jiems paskirtas baudas už padarytus Kelių eismo taisyklių pažeidimus (jeigu nustatytas terminas jas sumokėti pasibaigęs).

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad nustatytas terminas paskirtai baudai sumokėti suteikia asmeniui teisę, atsižvelgiant į asmenines aplinkybes, ją sumokėti per tam tikrą apibrėžtą laiko tarpą, t. y. bet kuriuo metu iki šio termino pabaigos, todėl šio termino galiojimo metu administracinių paslaugų teikimo ribojimas būtų nepagrįstas. Atsižvelgiant į tai, siūlomų nustatyti ribojimų asmenims gauti administracines paslaugas taikymas siejamas su trimis sąlygomis: pirma – asmeniui turi būti paskirta bauda, antra – jis tos baudos nesumokėjęs ir trečia – terminas baudai sumokėti praleistas.

            5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Siūlomu teisiniu reguliavimu bus padidintas išieškomų baudų kiekis, nes padidės asmenų, kuriems paskirtos baudos, motyvacija susimokėti jiems paskirtas baudas. Manoma, kad toks mechanizmas padidins įplaukas į valstybės biudžetą, taip pat turėtų labiau motyvuoti asmenis nepadaryti kito pažeidimo.

6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymo priėmimas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymo priėmimas neturės tiesioginės įtakos verslo sąlygoms ir plėtrai.

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus įstatymą, jo inkorporavimui į teisinę sistemą priimti kitų įstatymų nereikės.

 

            9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. 
Projekte nesiūloma nustatyti naujų sąvokų ir terminų.

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti

Priėmus įstatymą ir siekiant įgyvendinti nuostatas, susijusias su vairuotojo pažymėjimo išdavimu ir keitimu, reikės pakeisti Motorinių transporto priemonių vairuotojo pažymėjimų išdavimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2008 m. rugsėjo 10 d. įsakymu Nr. 1V-328.

            Priėmus įstatymą ir siekiant įgyvendinti nuostatas, susijusias su ribojimu registruoti asmenims transporto priemones Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registre, reikės pakeisti  Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų registravimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2001 m. gegužės 25 d. įsakymu Nr. 260.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymui įgyvendinti nereikės valstybės ar savivaldybės biudžeto, kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų. 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Projektas paskelbtas Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinės sistemos Projektų registravimo posistemyje. Kitų konsultavimosi būdų nenumatoma. 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam Įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

„Vairuotojo pažymėjimas“, „transporto priemonės registravimas“.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Remiantis Latvijos Respublikos kelių eismo saugumo direktorato pateikta informacija, Latvijos Respublikoje asmenims, nesumokėjusiems baudų už padarytus administracinius teisės pažeidimus, vairuotojo pažymėjimai neišduodami ir nekeičiami.

_________________