LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGAUS EISMO

AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO NR. VIII-2043 2, 27 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija (toliau – VRM) yra paskirta atsakinga institucija už 2014 m. balandžio 3 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2014/46/ES, kuria iš dalies keičiama Tarybos direktyva 1999/37/EB dėl transporto priemonių registracijos dokumentų, (toliau – Direktyva 2014/46/ES) nuostatų įgyvendinimą nacionalinėje teisėje. Direktyvos 2014/46/ES 1 straipsnio 4 punkte nurodyta, kad jei valstybės narės kompetentinga institucija gauna pranešimą apie atliktą periodinę techninę apžiūrą, iš kurio matyti, kad pagal Direktyvos 2014/45/ES 9 straipsnį leidimo naudoti konkrečią transporto priemonę keliuose galiojimas sustabdytas, toks sustabdymas užregistruojamas elektroniniu būdu ir atliekama papildoma techninė apžiūra (Direktyvos 2014/46/ES 1 straipsnio 2 punkte sustabdymas apibrėžtas kaip ribotos trukmės laikotarpis, kuriuo valstybė narė neleidžia naudoti transporto priemonės keliuose, kuriam pasibaigus, jei nebelieka priežasčių, dėl kurių galiojimas buvo sustabdytas, transporto priemone vėl gali būti leidžiama naudotis ir registracijos procedūros pakartoti nereikia). Sustabdymas galioja iki kitos transporto priemonės techninės apžiūros, kurios rezultatai teigiami. Jei po techninės apžiūros rezultatai teigiami, kompetentinga institucija nedelsdama vėl suteikia leidimą transporto priemonę naudoti keliuose. Naujas registracijos procesas neprivalomas. Tačiau Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (toliau – Įstatymas) 27 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad šio straipsnio 4 dalyje nurodytos motorinės transporto priemonės ir (ar) priekabos (toliau – transporto priemonės), per 180 dienų nepašalinus priežasčių, dėl kurių buvo sustabdytas leidimas dalyvauti eisme, išregistruojamos ir vėl gali dalyvauti viešajame eisme tik iš naujo registruotos vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka.

Direktyvos 2014/46/ES 2 straipsnyje nurodyta valstybėms narėms ne vėliau kaip iki 2017 m. gegužės 20 d. priimti įstatymus ir kitus teisės aktus, būtinus, kad visos šios direktyvos nuostatos būtų perkeltos į nacionalinės teisės aktus, ir pateikti Komisijai šios direktyvos taikymo srityje priimtų nacionalinės teisės aktų pagrindinių nuostatų tekstus, nuostatas taikyti nuo 2018 m. gegužės 20 d.

Be to, iš Įstatymo taikymo praktikos analizės darytina išvada, kad priverstinis transporto priemonių išregistravimas yra kraštutinė priemonė, kurios taikymas nebeatitinka tiek viešojo, tiek ir transporto priemonių valdytojų interesų. Griežta, priverstinį transporto priemonių išregistravimą numatanti tvarka yra perteklinė, be to, Įstatymo 27 straipsnyje nurodytas 180 dienų terminas yra per trumpas nustatyti, kad transporto priemonė jau tikrai nebedalyvaus eisme. Priverstinis transporto priemonių išregistravimas, kaip rodo VĮ „Regitra“ klientų skundai ir statistika, tampa tiek administracine našta, tiek finansine kliūtimi sezoniniam transporto priemonių naudojimui, Lietuvos Respublikos diplomatinių atstovybių tarnautojams, istorinių transporto priemonių savininkams. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, parengtas Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 2, 27 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas). Įstatymo projekto tikslai:

1.      Perkelti Direktyvos 2014/46/ES nuostatas į nacionalinę teisę.

2.      Mažinti administracinę ir finansinę naštą transporto priemonių valdytojams.

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymo projektą parengimą inicijavo ir parengė VRM.

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Įstatymo 25 straipsnyje nustatyta, kad motorinėms transporto priemonėms ir (ar) priekaboms, sugadintoms eismo ar kitokio įvykio metu, kai motorinės transporto priemonės neatitinka techninių reikalavimų, o priekabos negali būti velkamos, nustatyta tvarka panaikinamas privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimas. Po atkuriamojo motorinės transporto priemonės ir (ar) priekabos remonto patvirtinus, kad transporto priemonė yra tinkamai suremontuota ir yra žmonių sveikatai bei saugumui nepavojinga, ji vėl gali dalyvauti viešajame eisme tik nustatyta tvarka panaikinus draudimą dalyvauti viešajame eisme.

Įstatymo 27 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad per 180 dienų nepašalinus priežasčių, dėl kurių buvo sustabdytas leidimas motorinei transporto priemonei ir (ar) priekabai dalyvauti viešajame eisme, taip pat šio įstatymo 25 straipsnio 6 dalyje nustatytais atvejais vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka panaikinamas leidimas šiai motorinei transporto priemonei ir (ar) priekabai dalyvauti viešajame eisme ir ji išregistruojama. Šių motorinių transporto priemonių ir (ar) priekabų valstybinio numerio ženklai pripažįstami negaliojančiais. Šioje dalyje nurodytos motorinės transporto priemonės ir (ar) priekabos vėl gali dalyvauti viešajame eisme tik iš naujo registruotos vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka.

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projektu siekiama pakeisti Įstatymą, papildyti 2 straipsnį naujomis sąvokomis ,,motorinės transporto priemonės arba jos priekabos leidimo dalyvauti viešajame panaikinimas“ ir ,,motorinės transporto priemonės arba jos priekabos leidimo dalyvauti viešajame eisme sustabdymas“, panaikinti Įstatymo 27 straipsnio 5 ir 12 dalis (5 dalis nustato 180 dienų terminą priežastims, dėl kurių leidimas dalyvauti viešajame eisme panaikintas, pašalinti, taip pat, kad išregistruota transporto priemonė vėl gali dalyvauti viešajame eisme tik iš naujo registruota; 12 dalis nustato maksimalų terminą leidimo dalyvauti viešajame eisme sustabdymui transporto priemonės valdytojo prašymu). Panaikinus Įstatymo 27 straipsnio 5 dalį, 12 dalies nuostatos taptų nebeaktualios, šios dalies nuostatos tikslas buvo nustatyti leidimo dalyvauti viešajame eisme sustabdymui, kurio laikotarpiu transporto priemonė neišregistruojama, terminą. Transporto priemonės valdytojas sustabdyti leidimą transporto priemonei dalyvauti viešajame eisme gali ir, priėmus Įstatymo projektą, neribotam laikotarpiui galės nutraukdamas transporto priemonės draudimą transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomuoju draudimu. 

Įstatymo 27 straipsnio 4 dalyje būtų nustatyta, kad šioje dalyje nurodytų motorinių transporto priemonių ir (ar) priekabų leidimo dalyvauti viešajame eisme sustabdymas Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro tvarkytojo sprendimu panaikinamas, pašalinus priežastis, dėl kurių šis leidimas buvo sustabdytas, Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro tvarkytojas panaikina šį leidimo dalyvauti viešajame eisme sustabdymą ir motorinės transporto priemonės ar priekabos vėl galėtų dalyvauti viešajame eisme. Įstatymo 27 straipsnio 4 dalyje būtų nustatoma, kad šios dalies nuostatos būtų taikomos ir motorinėms transporto priemonėms ir (ar) priekaboms, kurių privalomoji techninė apžiūra negalioja.

Įstatymo 27 straipsnio 7 dalis (šios dalies redakcija paimta iš Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 10, 25, 27 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIII-107, įsigalios nuo 2018 m. sausio 1 d.) atnaujinama nuostatomis dėl netinkamos eksploatuoti transporto priemonės dalyvavimo eisme panaikinimo. Šioje dalyje būtų nustatoma, kad motorinės transporto priemonės arba jos priekabos leidimas dalyvauti viešajame eisme panaikinamas visam laikui ir motorinė transporto priemonė arba jos priekaba išregistruojama, kai motorinė transporto priemonė arba jos priekaba pagal Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nuostatas pripažįstama netinkama eksploatuoti transporto priemone. Eksploatuoti netinkamos motorinės transporto priemonės, kurioms leidimai dalyvauti viešajame eisme yra panaikinti visam laikui, arba jų priekabos Lietuvos Respublikoje negali būti registruojamos. Taip būtų nustatoma, iš kur gaunama informacija apie eksploatuoti netinkamas transporto priemones. Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro tvarkytojas iš užsienio šalių transporto priemonių registrų tvarkytojų gauna šiais būdais: susirašinėjant su užsienio šalių transporto priemonių registrų tvarkytojais arba iš Europos transporto priemonių ir vairuotojų pažymėjimų informacinės sistemos (EUCARIS).

 

Teigiami rezultatai priėmus Įstatymo projektą:

1.      Direktyvos 2014/46/ES nuostatos bus tinkamai įgyvendintos nacionalinėje teisėje.

2.      Sumažinta administracinė ir finansinė našta transporto priemonių valdytojams.

            5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus Įstatymą, neigiamų pasekmių nenumatoma. 

6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymo priėmimas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ar korupcijai. 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymo priėmimas neturės tiesioginės įtakos verslo sąlygoms ir plėtrai.

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

            Priėmus Įstatymą, kitų įstatymų keisti nereikia.

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. 

Įstatymo projekto naujos sąvokos „motorinės transporto priemonės arba jos priekabos leidimo dalyvauti viešajame eisme sustabdymas“ ir „motorinės transporto priemonės arba jos priekabos leidimo dalyvauti viešajame eisme panaikinimas“ ir jų apibrėžtys suderintos su Valstybine lietuvių kalbos komisija, sąvokos aprobuotos Terminų banke.

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti

Priėmus Įstatymą, iki 2017 m. liepos 1 d. reikės patiksinti vidaus reikalų ministro 2001 m. gegužės 25 d. įsakymu Nr. 260 ,,Dėl Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų registravimo taisyklių patvirtinimo“ patvirtintas Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų registravimo taisykles, ir susisiekimo ministro 2008 m. spalio 24 d. įsakymu Nr. 3-406 „Dėl Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomosios techninės apžiūros atlikimo tvarkos ir Europos ekonominės erdvės šalyse atliktos privalomosios techninės apžiūros pripažinimo sąlygų ir tvarkos aprašo patvirtinimo“ patvirtintą Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomosios techninės apžiūros atlikimo tvarkos ir Europos ekonominės erdvės šalyse atliktos privalomosios techninės apžiūros pripažinimo sąlygų ir tvarkos aprašą.

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymui įgyvendinti valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų neprireiks.

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Rengiant įstatymo projektą vertinimų, rekomendacijų ir išvadų nebuvo gauta.

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia Įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

„Leidimas dalyvauti viešajame eisme“.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.

_________________