LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

Pagrindinio komiteto IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS NEPASITURINTIEMS GYVENTOJAMS ĮSTATYMO NR. IX-1675

17 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2162(2)

 

2024-04-10 Nr. 103-P-13

Vilnius

          

           1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Paulė Kuzmickienė – komiteto pirmininkė, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava,  Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Rasa Petrauskienė, Algirdas Sysas, Jonas Varkalys; komiteto biuras: Ieva Kuodienė – biuro vedėja, patarėjos Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Indrė Žukauskaitė, padėjėja Renata Liekienė; kviestieji asmenys: Domas Griškevičius – Seimo narys, Karolis Dieninis – Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės vadovas, Vaidotas Kalinauskas – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinio draudimo grupės vadovas, Lina Petronienė – Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

 

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos  Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (toliau - Teisės departamentas),

2022-12-20

1

 

 

 

Išvada dėl <...> įstatymo projekto Nr. XIVP-2162(2):

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Įstatymo  projekto 1 straipsniu siūloma papildyti keičiamo Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 17 straipsnį nauja 14 dalimi ir nustatyti išimtį iš bendros pajamų vertinimo taisyklės piniginei socialinei paramai skirti, t.y. nustatyti, kad asmens pajamos, gautos už darbą apygardų, apylinkių rinkimų, savivaldybių rinkimų, miestų, rajonų referendumo komisijose, nebūtų įskaitomos į pajamas socialinei paramai skirti. Manome, kad siūlomas teisinis reguliavimas prieštarauja Konstitucijos 29 straipsnyje įtvirtintam asmenų lygiateisiškumo principui.

Pažymėtina, kad piniginė socialinė parama vienodomis sąlygomis teikiama visiems nepasiturintiems gyventojams, įvertinus jų turimą turtą ir pajamas, neatsižvelgiant į tai, iš kokių šaltinių ir kokiu būdu tokios pajamos yra gaunamos. Pagal keičiamo įstatymo nuostatas, asmuo turi teisę į socialinę pašalpą, jei kreipimosi metu, be kita ko, atitinka reikalavimą, nustatantį, jog jo gaunamos pajamos yra mažesnės už 1,1 valstybės remiamas pajamas per mėnesį. Skiriant piniginę socialinę paramą, įskaitomos visos asmens gaunamos pajamos, susijusios ne tik su darbo santykiais, bet ir autorinis atlyginimas, pensijos, piniginės lėšos, gautos vaikui išlaikyti (alimentai), kas mėnesį gaunamos socialinio pobūdžio pajamos, ligos, profesinės reabilitacijos, motinystės, tėvystės, vaiko priežiūros išmokos, visų rūšių stipendijos, turto pardavimo pajamos, nedarbo draudimo išmokos ir t.t. Todėl siūlomos išimties nustatymas diskriminuotų kitus asmenis, kurie taip pat gautų atlygį už darbą kitokio pobūdžio įstatymų pagrindais sudarytose komisijose ir kurių pajamos būtų įskaitomos į asmens pajamas, skiriant piniginę socialinę paramą arba kuriems piniginė socialinė parama iš viso nebūtų skiriama, jeigu jie gautų dar mažesnes pajamas nei asmenys, gaunantys atlyginimą už darbą apygardų, savivaldybių rinkimų, apylinkių rinkimų ar referendumų komisijose (toliau – rinkimų komisijos nariai).

Pažymėtina, kad Konstitucinis Teismas 2012 m. vasario 6 d. nutarime nurodė, kad „Konstitucinis asmenų lygiateisiškumo principas būtų pažeistas, jeigu tam tikri asmenys ar jų grupės būtų traktuojami skirtingai, nors tarp jų nėra tokio pobūdžio ir tokios apimties skirtumų, kad toks nevienodas traktavimas būtų objektyviai pateisinamas. <...>. Konstitucinio Teismo aktuose ne kartą pabrėžta, kad vertinant, ar pagrįstai yra nustatytas skirtingas reguliavimas, būtina atsižvelgti į konkrečias teisines aplinkybes; pirmiausia turi būti įvertinti asmenų ir objektų, kuriems taikomas skirtingas teisinis reguliavimas, teisinės padėties skirtumai.“

Pabrėžtina, kad rinkimų komisijų nariams mokamas atlyginimas už darbą savo pobūdžiu ir paskirtimi niekuo nesiskiria nuo kitiems asmenims pagal darbo sutartį arba darbo santykiams prilygintų teisinių santykių pagrindu mokamo darbo užmokesčio. Projekto aiškinamajame rašte nurodytas argumentas, kad ,,kyla sunkumų norint pritraukti žmones dirbti rinkimų komisijose –bijoma, kad nedidelės papildomos pajamos gali lemti gaunamos socialinės paramos praradimą“ nėra objektyviai pateisinamas, nes pagal Rinkimų kodekso 26 straipsnį, rinkimų komisijos nariu gali būti bet kuris nepriekaištingos reputacijos ne jaunesnis kaip 18 metų Lietuvos Respublikos pilietis.

Atsižvelgiant į tai, teigtina, kad nėra pagrindo objektyviai manyti, kad rinkimų komisijų narių teisinė padėtis taip išsiskiria iš kitų atlygintinai dirbančių asmenų padėties, kad jiems siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas būtų konstituciškai pagrįstas, todėl siūlomas reguliavimas prieštarauja Konstitucijos 29 straipsnio 1 dalies nuostatai dėl asmenų lygybės įstatymui.

Įvertinta.

 

 

1. Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 67 straipsnio 3 punktu ir atsižvelgdamas į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadas,

Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas 2023-01-11 preliminariai įvertino, kad siūlymas Įstatymo projekto 1 straipsniu papildyti keičiamo Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 17 straipsnį nauja 14 dalimi ir nustatyti, kad pajamos, gautos už darbą apygardų, apylinkių  rinkimų, savivaldybių rinkimų, miestų, rajonų referendumo komisijose, į asmens pajamas neįskaitomos, neprieštarauja Konstitucijos 29 straipsnyje įtvirtintam asmenų lygiateisiškumo principui.

 

2. Socialinių reikalų ir darbo komitetas siūlo įstatymo projektą atmesti (žr. Komiteto sprendimą).

 

2.

Teisės departamentas,

2022-12-20

1

 

 

2. Projektu siūlomas teisinis reguliavimas neatitinka keičiamo įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje įtvirtintos įstatymo paskirties – teikti piniginę socialinę paramą tada, kai suaugę asmenys yra išnaudoję visas kitų pajamų gavimo galimybes, ir prieštarauja įstatymo 3 straipsnyje įtvirtintam socialinio teisingumo ir veiksmingumo principui, pagal kurį „piniginė socialinė parama teikiama siekiant sudaryti sąlygas gauti paramą tada, kada jos labiausiai reikia <...> bei racionaliai naudojant turimus išteklius.

Pritarti.

 

 

Komitetas siūlo įstatymo projektą atmesti (žr. Komiteto sprendimą).

 

3.

Teisės departamentas,

2022-12-20

1

 

 

3. Jeigu būtų nuspręsta priimti siūlomą teisinį reguliavimą, siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, projekto 1 straipsniu siūloma išimtis turėtų būti dėstoma ne atskiroje keičiamo įstatymo 17 straipsnio 14 dalyje, bet keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 1 punkte.

Įvertinta.

 

Komitetas siūlo įstatymo projektą atmesti (žr. Komiteto sprendimą).

4.

Teisės departamentas,

2022-12-20

1

 

 

4. Jeigu būtų nuspręsta priimti teisinį reguliavimą, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 4 punkte turėtų būti patikslinti nurodytų rinkimų (referendumų) komisijų pavadinimai, nes pagal Referendumo konstitucinio įstatymo 21 straipsnį, be Vyriausiosios rinkimų komisijos, referendumą organizuoja savivaldybių referendumo komisijos bei apylinkių referendumo komisijos; pagal Rinkimų kodekso 19 straipsnį, be Vyriausiosios rinkimų komisijos, rinkimų komisijos yra apygardų, savivaldybių rinkimų komisijos ir apylinkių rinkimų komisijos (miestų, rajonų referendumų komisijos galiojančiuose įstatymuose nenumatytos ir nėra sudaromos). Be to, šiame punkte kaip pertekliniai brauktini žodžiai ,,išskyrus pajamas, gautas už darbą Vyriausioje rinkimų komisijoje“.

Įvertinta.

 

 

 

Komitetas siūlo įstatymo projektą atmesti (žr. Komiteto sprendimą).

 

5.

Teisės departamentas,

2022-12-20

1

 

 

5. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintų Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų reikalavimus, tikslintina projekto 1 straipsnio 1 dalies pakeitimo esmė bei vienintelė šio straipsnio dalis nenumeruotina.

Įvertinta.

 

Komitetas siūlo įstatymo projektą atmesti (žr. Komiteto sprendimą).

6.

Teisės departamentas,

2022-12-20

 

 

 

6. Siekiant teisinio apibrėžtumo bei užtikrinti sklandų naujų nuostatų taikymą vertinant asmenų pajamas, taip pat skaičiuojant ir skiriant nuo gautų pajamų priklausančią socialinę paramą, siūlytina numatyti įstatymo įsigaliojimą datą.

Įvertinta.

 

Komitetas siūlo įstatymo projektą atmesti (žr. Komiteto sprendimą).

7.

Teisės departamentas,

2022-12-20

2

 

 

7. Siūlytina tikslinti projekto 2 straipsnyje nustatytą įstatymo taikymo taisyklę, įtvirtinant siūlomų nuostatų taikymą po įstatymo įsigaliojimo tų asmenų, kurių pajamos jau įvertintos ir kuriems skirta piniginės socialinė parama ar numatoma ją skirti, atžvilgiu.

Įvertinta.

 

Komitetas siūlo įstatymo projektą atmesti (žr. Komiteto sprendimą).

8.

Teisės departamentas,

2022-12-20

 

 

 

8. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad projekte siūlomoms nuostatoms įgyvendinti reikės koreguoti 2023 m. biudžeto projektą. Atsižvelgiant į tai, kad 2023 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu valstybės biudžeto asignavimai jau yra patvirtinti, todėl dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės kaip biudžeto vykdytojos nuomonė.

Įvertinta.

 

1. Vyriausybės nuomonė gauta (žr.  Vyriausybės išvadą).

2. Komitetas siūlo įstatymo projektą atmesti (žr. Komiteto sprendimą).

9.

Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerija,

2022-12-23

 

 

 

Dėl <...> įstatymo projekto Nr. XIVP-2162(2) atitikties Europos Sąjungos teisei:

Įvertinę <...> įstatymo projekto Nr. XIVP-2162(2) atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų neturime.

 

Įvertinta.

Komitetas siūlo įstatymo projektą atmesti (žr. Komiteto sprendimą).

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2024-01-17

 

 

 

 

Lietuvos respublikos Vyriausybės nutarimas dėl <...> įstatymo projekto Nr. XIVP-2162(2) <...> 2024-01-17 Nr. 64:

<...> Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo Nr. IX-1675 17 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP‑2162(2) (toliau – Įstatymo projektas Nr. 1), Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo Nr. 1-693 15 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP‑2163(2) (toliau – Įstatymo projektas Nr. 2), Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatymo Nr. 1‑549 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP‑2164(2) (toliau – Įstatymo projektas Nr. 3) ir Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo Nr. XII-2470 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2336 (toliau – Įstatymo projektas Nr. 4) (toliau kartu – Įstatymų projektai) dėl šių priežasčių:

1. Įstatymo projekte Nr. 1 siūloma papildyti keičiamo Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo (toliau – Įstatymas) 17 straipsnį nauja 14 dalimi ir nustatyti išimtį, kad asmens pajamos, gautos už darbą rinkimų arba referendumo komisijose, nebūtų vertinamos skiriant piniginę socialinę paramą.

Siūlomas teisinis reguliavimas prieštarautų Įstatymo 3 straipsnio 3 punkte įtvirtintam socialinio teisingumo ir veiksmingumo principui, pagal kurį „piniginė socialinė parama teikiama siekiant sudaryti sąlygas gauti paramą tada, kada jos labiausiai reikia <...>“, nes kitų asmenų, kurie taip pat dirbtų laikinai pagal darbo sutartį ar darbo santykiams prilygintų teisinių santykių pagrindu, gautos pajamos būtų laikytinos pajamomis, kurios įskaitomos skiriant piniginę socialinę paramą. Pažymėtina, kad piniginė socialinė parama visiems nepasiturintiems gyventojams teikiama vienodomis sąlygomis, įvertinus asmenų turimą turtą ir gaunamas pajamas, neatsižvelgiant į tai, iš kokių šaltinių pajamos gautos. Taigi, nesant objektyviai pateisinamų aplinkybių, skirtingas asmenų, gaunančių savo prigimtimi analogiškas pajamas, traktavimas neužtikrintų asmenų lygiateisiškumo teikiant piniginę socialinę paramą, taip pat neatitiktų Įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje įtvirtintos Įstatymo paskirties – teikti piniginę socialinę paramą tada, kai suaugę asmenys yra išnaudoję visas kitų pajamų gavimo galimybes.

Įstatymo projekto Nr. 1 iniciatorių aiškinamajame rašte keliami Įstatymų projektų uždaviniai („sudaryti sąlygas socialine parama pasinaudoti labiausiai pažeidžiamiems asmenims ir taip mažinti socialinę atskirtį Lietuvoje, tai ypač aktualu šiuo metu sparčiai augant šildymo ir elektros kainoms“, „didinti pasitikėjimą šalies viešojo valdymo sistema, mažinti biurokratizmą ir tęsti COVID-19 pandemijos metu pradėtą piniginės socialinės paramos veikimo supaprastinimo politiką, siekiant spręsti nepasinaudojimo socialinės paramos gavimo galimybėmis problemą, ypač kalbant apie išlaidų šildymui kompensavimą, kuriuo pasinaudoja tik maža dalis jį galinčių gauti asmenų“) įgyvendinami ir pagal galiojantį teisinį reguliavimą. Pažeidžiamos asmenų grupės gali pasinaudoti valstybės teikiama parama, nes teisę gauti piniginę socialinę paramą nepasiturintiems gyventojams turi ir dirbantys asmenys, kurių darbo, socialinio draudimo ir kitos pajamos dėl objektyvių, nuo jų nepriklausančių, priežasčių yra nepakankamos.

<...>

Pritarti.

 

Komitetas siūlo įstatymo projektą atmesti (žr. Komiteto sprendimą).

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

 

7. Komiteto sprendimas: Įstatymo projektą atmesti, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2024 m. sausio 17 d. nutarimo Nr. 64 1 punkte ir Teisės departamento išvados 1 ir 2 pastabose išdėstytus argumentus. Kadangi piniginė socialinė parama visiems nepasiturintiems gyventojams teikiama vienodomis sąlygomis, įvertinus asmenų turimą turtą ir gaunamas pajamas, neatsižvelgiant į tai, iš kokių šaltinių ir kokiu būdu pajamos gautos, siūlomas teisinis reguliavimas, pagal kurį asmens pajamos, gautos už darbą apygardų, apylinkių rinkimų, savivaldybių rinkimų, miestų, rajonų referendumo komisijose, nebūtų įskaitomos į pajamas socialinei paramai skirti, skirtingai traktuotų asmenis, gaunančius savo prigimtimi analogiškas pajamas. Toks traktavimas neužtikrintų asmenų lygiateisiškumo teikiant piniginę socialinę paramą, neatitiktų keičiamo įstatymo paskirties – teikti piniginę socialinę paramą tada, kai suaugę asmenys yra išnaudoję visas kitų pajamų gavimo galimybes, ir prieštarautų keičiamame įstatyme įtvirtintam socialinio teisingumo ir veiksmingumo principui, pagal kurį „piniginė socialinė parama teikiama siekiant sudaryti sąlygas gauti paramą tada, kada jos labiausiai reikia <...> bei racionaliai naudojant turimus išteklius“.

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 4, prieš – 4, susilaikė – 1 (balsuota dėl įstatymo projekto).

 

9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Jonas Varkalys.

 

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                  Paulė Kuzmickienė

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja D. Aleksejūnienė