PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APSAUGOS NUO SMURTO ARTIMOJE APLINKOJE ĮSTATYMO NR. XI-1425 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1056(4)
2022-03-01
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
1 |
2 |
|
Argumentai: Remiantis Informatikos ir ryšių departamento prie Vidaus reikalų ministerijos duomenimis, tarp asmenų, nukentėjusių nuo nusikalstamų veikų, susijusių su smurtu artimoje aplinkoje, moterys 2016 m. sudarė 80 proc., 2017 m. – 77 proc., 2018 m. – 78 proc., 2019 – 77 proc. 2020 m. – 77 proc. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvoje 8 iš 10 nuo smurto artimoje aplinkoje nukentėjusių asmenų yra moterys, galima vienareikšmiškai teigti, jog didžioji dalis smurto artimoje aplinkoje yra smurtas lyties pagrindu, t. y. smurtas, kurį neproporcingai dažnai patiria moterys. Smurtas artimoje aplinkoje įgauna sunkių, t. y. ne tik fizinei ir psichinei sveikatai, bet ir gyvybei pavojingų formų, kai yra taikomi prievartinės galios ir kontrolės mechanizmai. Šie mechanizmai dažnai yra susiję ir su smurto pavojų patiriančio ar nuo smurto nukentėjusio asmens lytimi (pavyzdžiui, pasitelkiant lyčių stereotipus manipuliuojama teisėsaugos sistema, siekiant sumenkinti smurto žalą). Siekiant veiksmingai spręsti smurto artimoje aplinkoje problemą būtina įvertinti, kad smurtas artimoje aplinkoje dažnai yra sąlygojamas su lytimi susijusių lūkesčių ir elgesio normų mūsų visuomenėje. Tik taikant tikslingas ir konkrečių grupių situaciją atliepiančias priemones, galima įveikti smurto artimoje aplinkoje priežastis, užuot nuolat kovojus su pasekmėmis. Būtent dėl to yra tikslinga smurto lyties pagrindu sąvoką įtvirtinti įstatyminiame lygmenyje ir numatyti konkrečias priemones, atliepiančias smurto lyties pagrindu specifiškumą. Įstatymo projekte siūloma įtvirtinti smurto lyties pagrindu sąvoką, aiškiai nurodant, kad ne visi, tačiau didelė dalis smurto artimoje aplinkoje atvejų yra smurto lyties pagrindu atvejai. Siūloma smurto lyties pagrindu sąvoka nėra perteklinė. Nors smurtas artimoje aplinkoje gali būti nukreiptas tiek prieš moteris, tiek prieš vyrus ir vaikus, tik įvardijus egzistuojančią statistinę disproporciją tarp lyčių bus galima parinkti taiklesnes ir efektyvesnes priemones smurto artimoje aplinkoje nepageidaujama reiškiniui spręsti ir užkardyti, vykdyti šio nepageidaujamo reiškinio prevenciją. Būtent tokių – tikslinių – priemonių stoka kol kas neleidžia sumažinti epideminio smurto artimoje aplinkoje masto, kai fiksuojama beveik 60 tūkst. pranešimų apie smurto artimoje aplinkoje atvejus per metus ir šis skaičius turi tendenciją augti. Siūloma smurto lyties pagrindu sąvoka yra neutrali lyčiai. Tokia formuluotė pasirinkta nurodant, jog nuo smurto lyties pagrindu gali nukentėti ir vyrai, jei prieš juos yra smurtaujama dėl įprastai su vyriška lytimi asocijuojamų visuomenės lūkesčių ar stereotipų (pavyzdžiui, kad vyras turi būti fiziškai ir emociškai stiprus, „nepalaužiamas“). Papildomai pažymėtina, kad pasiūlymais Nr. 1.13-1.16 siekiama įtvirtinti reikalavimą viešiesiems juridiniams asmenims, siekiantiems akredituotis teikti specializuotą kompleksinę pagalbą nuo smurto artimoje aplinkoje nukentėjusiems asmenims, turėti patirties smurto lyties pagrindu prevencijos srityje. Atsižvelgiant į aplinkybę, kad absoliuti dauguma smurto artimoje aplinkoje pavojų ar smurtą artimoje aplinkoje patiriančių asmenų yra moterys, toks reikalavimas padidintų specializuotos kompleksinės pagalbos paslaugų specifiškumą, pritaikomumą ir efektyvumą. Pasiūlymą įstatymą papildyti smurto lyties pagrindu sąvoka įvairiuose įstatymo projekto svarstymo etapuose palaikė Seimo Žmogaus teisių komitetas, Seimo Savižudybių ir smurto prevencijos komisija, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba bei įstatymo parengimo ir svarstymo procesuose aktyviai dalyvavusios nevyriausybinės organizacijos, būtent – Lietuvos žmogaus teisių centras, Lygių galimybių plėtros centras, Vilniaus moterų namai, Lietuvos moterų teisių įtvirtinimo asociacija.
Pasiūlymas: Pakeisti 1 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Šis įstatymas apibrėžia smurtą artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, nuo kurio neproporcingai dažnai nukenčia moterys, nustato smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriančių asmenų ar smurtą artimoje aplinkoje patyrusių asmenų teises, smurto artimoje aplinkoje prevencijos priemonių įgyvendinimą, specializuotos kompleksinės pagalbos smurto artimoje aplinkoje atvejais teikimą, apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje priemonių smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriančiam ar smurtą artimoje aplinkoje patyrusiam asmeniui įgyvendinimą, smurto artimoje aplinkoje pavojų keliančio asmens teises ir asmenų, kuriems skirtas apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje orderis, teises ir pareigas.“ |
|
||||
2. |
2 |
8 |
|
Argumentai: Tokie patys.
Pasiūlymas: Papildyti 2 straipsnį 8 dalimi ir ją išdėstyti taip:
„8. Smurtas lyties pagrindu – dėl asmens lyties veikimu ar neveikimu asmeniui daromas tyčinis fizinis, psichinis, seksualinis, ekonominis ar kitas poveikis, dėl kurio asmuo patiria fizinę, turtinę ir (ar) neturtinę žalą, kurį neproporcingai dažnai patiria moterys ir yra galia bei kontrolė grindžiama moterų diskriminacijos forma.“
Buvusias 8 ir 9 dalis laikyti atitinkamai 9 ir 10 dalimis. |
3. |
3 |
|
5 |
Argumentai: Tokie patys.
Pasiūlymas: Pakeisti 3 straipsnio 5 punktą ir jį išdėstyti taip:
„5) paslaugų pritaikomumo – įgyvendinant smurto artimoje aplinkoje prevenciją, planuojant apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje ir specializuotos kompleksinės pagalbos smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenims ar smurtą patyrusiems asmenims priemones, organizuojant asmenų, dirbančių su smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriančiais asmenimis ar smurtą patyrusiais asmenimis, taip pat mokytojų, pareigūnų mokymus, atsižvelgiama į skirtingus moterų, vyrų ir vaikų individualius poreikius, užtikrinamos lygios galimybės gauti pagalbą; planuojant ir teikiant pagalbą, atsižvelgiama į moterų diskriminacinę padėtį pagal patiriamo smurto artimoje aplinkoje mastą ir smurto lyties pagrindu pobūdį.“ |
4. |
4 |
1 |
5 |
Argumentai: Tokie patys.
Pasiūlymas: Pakeisti 4 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:
„5) inicijuoja ir finansuoja visuomenės švietimo ir informavimo kampanijas, skatinančias netoleruoti smurto artimoje aplinkoje, atpažinti prievartinės kontrolės ir smurto, įskaitant smurtą lyties pagrindu, požymius ir kreiptis pagalbos dėl patiriamo smurto artimoje aplinkoje ar smurto artimoje aplinkoje pavojaus” |
5. |
4 |
1 |
6 |
Argumentai: Tokie patys.
Pasiūlymas: Pakeisti 4 straipsnio 1 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:
„6) inicijuoja ir finansuoja viešosios nuomonės tyrimus ir mokslinius tyrimus smurto artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, temomis;” |
6. |
4 |
1 |
7 |
Argumentai: Tokie patys.
Pasiūlymas: Pakeisti 4 straipsnio 1 dalies 7 punktą ir jį išdėstyti taip:
„7) konkurso būdu finansuoja tikslinius nevyriausybinių organizacijų projektus, skirtus smurto artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, prevencijai ir smurtiniam elgesiui keisti;” |
7. |
4 |
2 |
1 |
Argumentai: Tokie patys.
Pasiūlymas: Pakeisti 4 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir ją išdėstyti taip:
„1) užtikrina privalomą temų apie moterų ir vyrų lygybę, smurto artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, prevenciją, pagarbą kiekvieno asmens orumui, tarpusavio pagalbą, socialinius-emocinius gebėjimus, nesmurtinius konfliktų sprendimo būdus, teisę į asmens neliečiamybę integravimą į ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo ugdymo programas, atsižvelgiant į mokinių gebėjimus ir amžių;” |
8. |
4 |
6 |
|
Argumentai: Tokie patys.
Pasiūlymas: Pakeisti 4 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Lietuvos probacijos tarnyba organizuoja baudžiamojo poveikio priemonės – asmenų dalyvavimo smurtinį elgesį artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, keičiančiose programose – vykdymą teisės aktų nustatyta tvarka.” |
9. |
4 |
8 |
1 |
Argumentai: Tokie patys.
Pasiūlymas: Pakeisti 4 straipsnio 8 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) organizuoja policijos pareigūnų mokymus ir kvalifikacijos tobulinimo kursus smurto artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, antrinės ir pakartotinės viktimizacijos prevencijos, jos atpažinimo ir pagalbos smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenims ar smurtą patyrusiems asmenims teikimo temomis;” |
10. |
4 |
9 |
|
Argumentai: Tokie patys.
Pasiūlymas: Pakeisti 4 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip: „9. Nacionalinė teismų administracija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos teismų įstatymo ir Teisėjų mokymo organizavimo taisyklių nuostatomis, gali organizuoti teisėjų mokymus ir kvalifikacijos tobulinimo kursus smurto artimoje aplinkoje, įskaitant smurto lyties pagrindu, prevencijos, atpažinimo ir pagalbos smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenims ar smurtą patyrusiems asmenims teikimo temomis.“ |
11. |
4 |
10 |
|
Argumentai: Tokie patys.
Pasiūlymas: Pakeisti 4 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip: „10. Lietuvos Respublikos generalinė prokuratūra organizuoja mokymus ir kvalifikacijos tobulinimo kursus prokurorams smurto artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, prevencijos, atpažinimo ir pagalbos smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenims ar smurtą patyrusiems asmenims teikimo temomis.“ |
12. |
4 |
11 |
|
Argumentai: Tokie patys.
Pasiūlymas: Pakeisti 4 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip: „11. Lietuvos statistikos departamentas koordinuoja statistinių duomenų gavimą iš institucijų ir įstaigų, atsakingų už statistinės informacijos apie smurtą artimoje aplinkoje parengimą, Lietuvos statistikos departamento generalinio direktoriaus nustatyta tvarka ir terminais ir Oficialiosios statistikos portale skelbia statistinę informaciją apie smurtą artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu.“ |
13. |
16 |
1 |
4 |
Argumentai: Tokie patys.
Pasiūlymas: Pakeisti 16 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip: „4) turi ne mažesnę negu 2 metų veiklos teikiant specializuotą
kompleksinę pagalbą smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenims
ar smurtą artimoje aplinkoje patyrusiems asmenims arba veiklos žmogaus
teisių, įskaitant smurto lyties pagrindu prevenciją, |
14. |
16 |
1 |
5 |
Argumentai: Tokie patys.
Pasiūlymas: Pakeisti 16 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:
„5) jo darbuotojai, kurie dirbs tiesiogiai su smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriančiais asmenimis ar smurtą patyrusiais asmenimis, turi aukštąjį socialinių mokslų ar teisės studijų krypties išsilavinimą arba ne mažesnę negu 2 metų darbo, teikiant specializuotą kompleksinę pagalbą smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenimis ar smurtą artimoje aplinkoje ar smurtą lyties pagrindu patyrusiems asmenims, patirtį;” |
15. |
2 |
2 |
4 |
Argumentai: Tokie patys.
Pasiūlymas: Pakeisti VII skyriaus „BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS“ 2 straipsnio 2 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip: „4) turi ne mažesnę negu 2 metų veiklos teikiant specializuotą kompleksinę pagalbą smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenims ar smurtą artimoje aplinkoje patyrusiems asmenims patirtį arba veiklos dirbant žmogaus teisių srityje prevenciją, įskaitant smurto lyties pagrindu prevenciją, patirtį;“ |
16. |
2 |
2 |
5 |
Argumentai: Tokie patys.
Pasiūlymas: Pakeisti VII skyriaus „BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS“ 2 straipsnio 2 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:
„5) jo darbuotojai, kurie dirbs tiesiogiai su smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriančiais asmenimis ar smurtą artimoje aplinkoje patyrusiais asmenimis, turi aukštąjį socialinių mokslų ar teisės studijų krypties išsilavinimą arba ne mažesnę negu 2 metų darbo teikiant specializuotą kompleksinę pagalbą smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenimis ar smurtą artimoje aplinkoje ar smurtą lyties pagrindu patyrusiems asmenims patirtį;“ |