LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL Lietuvos Respublikos SOCIALINIŲ PASLAUGŲ ĮSTATYMO Nr. X-493 1, 2, 3, 4, 6, 8, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 26, 29, 34, 38 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO 61, 193, 201, 202 STRAIPSNIAIS ir 36, 37 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO
2021-11-18 Nr. XIVP-1095
Vilnius
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas.
1. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo 19 straipsnio 1 dalį, neįgalumo lygis yra nustatomas, bet ne pripažįstamas, siūlytina patikslinti įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir vietoj žodžių ,,pripažintas sunkaus neįgalumo lygis“ įrašyti žodžius ,,nustatytas sunkus neįgalumo lygis“.
2. Tikslintina įstatymo projekto 2 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 2 straipsnį 31 dalyje apibrėžta sąvoka ,,individualios priežiūros darbuotojas“, kadangi iš siūlomo reguliavimo neaišku, ar individualios priežiūros darbuotojas turi vadovauti šio įstatymo 4 straipsnyje atskleistais socialinių paslaugų valdymo, skyrimo ir teikimo principais ar kokiais nors kitais principais. Be to, pažymėtina, kad savarankiškos teisės normos ir jų dalys teisės aktuose negali ir neturi būti dėstomos skliaustuose, todėl atsisakytina šioje dalyje teisinio reguliavimo dėstymo skliaustuose.
3. Įstatymo projekto 2 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 2 straipsnį 41 dalimi siūloma apibrėžti
sąvoką ,,metodinis kompleksinių paslaugų šeimai centras“, nustatant, kad tai ,,socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatyta tvarka atrinktas subjektas, kuris teikia metodinę pagalbą organizuojant ir (ar) teikiant kompleksines paslaugas šeimai, gerinant jų kokybę, dalijasi gerąja šių paslaugų teikimo patirtimi“. Pažymėtina, kad iš siūlomo reguliavimo, neaišku, koks subjektas galėtų teikti tokias paslaugas. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad vadovaujantis Konstitucine jurisprudencija, pagrindinės ūkinės veiklos subjektų teisės ir pareigos turi būti reglamentuotos įstatyme, o ne poįstatyminiame teisės akte, todėl socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatomoje tvarkoje galės būti reglamentuojamos tik subjekto atrankos procedūros, o koks subjektas galėtų juo būti turėtų būti numatyta keičiame įstatyme, bet ne poįstatyminiame teisės akte.
4. Tikslintina įstatymo projekto 2 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 2 straipsnį 91 dalyje apibrėžta sąvoka ,,socialinis darbuotojas“, kadangi iš siūlomo reguliavimo neaišku, ar socialinis darbuotojas turi vadovauti šio įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje nustatytais socialinio darbo įgyvendinimo principais ar kokiais nors kitais principais.
5. Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio pavadinimas neatitinka šio straipsnio turinio, todėl jis tikslintinas, suderinant jį su siūlomomis šiame straipsnyje nustatyti teisės normomis (nebeliko socialinių paslaugų sampratos, o tik tikslai).
6. Įstatymo projekto 15 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 193 straipsnio 3 dalies 4 punkte reikėtų atsisakyti skliaustuose pateikiamų pavyzdžių, nes įstatymo tekstą turi sudaryti aiškios normos ir taisyklės. Be to, nėra aišku, koks yra šioje dalyje vartojamos formuluotės „neformali pagalba“ turinys.
7. Siekiant išvengti teksto pasikartojimo, taip pat atsižvelgiant į tai, kad įstatymo tekstas turi būti glaustas ir aiškus, siūlytina įstatymo projekto 16 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalyje atsisakyti skliaustuose nurodomų socialinio darbo lygmenų, atsižvelgiant į tai, kad šie lygmenys yra nurodomi ir apibrėžiami keičiamo įstatymo 20 straipsnio 2 dalyje.
8. Įstatymo projekto 16 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 3 dalies 6 punkte po žodžio „artimiesiems“ siūlytina įrašyti žodį „giminaičiams“.
9. Siekiant įstatymo teksto glaustumo ir aiškumo bei išvengti teksto pasikartojimo įstatymo projekto 16 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 4 dalies 3 punkte siūlytina atsisakyti žodžių „ir nuolat tobulina profesinę kompetenciją“, nes analogiška taisyklė yra įtvirtinta šio straipsnio 5 dalyje.
10. Siekiant įstatymo teksto aiškumo ir nuoseklumo, įstatymo projekto 16 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 5 dalies pirmąjį sakinį „Socialinį darbą dirba socialiniai darbuotojai.“ siūlytina dėstyti 20 straipsnio 1 dalyje.
11. Įstatymo projekto 16 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 6 dalies 1 punkte vietoj žodžio „dirbs“ reikėtų įrašyti žodį „dirba“.
12. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo 19 straipsnio 1 dalį, asmeniui nustatomas neįgalumo lygis, tikslintina įstatymo projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 7 dalis ir vietoj žodžių ,,nustatytas negalios ir (ar) darbingumo lygis“ įrašyti žodžius ,,nustatytas neįgalumo ir (ar) darbingumo lygis“.
13. Įstatymo projekto 16 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 9 dalies 1 punkte vartojamą formuluotę „skatinti socialinius pokyčius“ reikėtų tarpusavyje derinti su šio straipsnio 1 dalimi, atsižvelgiant į tai, kad joje vartojama formuluotė „skatinanti socialinę kaitą“.
14. Įstatymo projekto 18 straipsniu išdėstyto keičiamo įstatymo 202 straipsnio 1 dalyje, be kita ko, siūloma nustatyti, kad socialinių paslaugų srities darbuotojų reguliaciją vykdys ,,socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatyta tvarka atrinktas subjektas, organizuojantis ir (ar) vykdantis socialinių paslaugų srities darbuotojų profesinės kompetencijos tobulinimą“. Pažymėtina, kad iš siūlomo reguliavimo, neaišku, koks subjektas galėtų vykdyti tokias funkcijas. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad vadovaujantis Konstitucine jurisprudencija, pagrindinės ūkinės veiklos subjektų teisės ir pareigos turi būti reglamentuotos įstatyme, o ne poįstatyminiame teisės akte, todėl socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatomoje tvarkoje galės būti reglamentuojamos tik subjekto atrankos procedūros, o koks subjektas galėtų juo būti turėtų būti numatyta keičiame įstatyme, bet ne poįstatyminiame teisės akte. Analogiška pastaba taikytina ir šio straipsnio 7 daliai.
15. Įstatymo projekto 18 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 202 straipsnio 4 dalis tikslintina, nes Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme nėra vartojama sąvoka „aukštasis neuniversitetinis išsilavinimas“ (čia apibrėžiama sąvoka ,,aukštasis koleginis išsilavinimas“) arba siūlytina skliaustuose dėstomos formuluotės „(aukštąjį universitetinį, aukštąjį neuniversitetinį ir (ar) kitą turimą išsilavinimą)“ apskritai atsisakyti kaip perteklinės.
16. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 3 punkte įvestas Socialinių paslaugų priežiūros departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos trumpinys ,,Socialinių paslaugų priežiūros departamentas“, tikslintinos įstatymo projekto 18 straipsniu keičiamo įstatymo 202 straipsnio 1 ir 4 dalys, išbraukiant juose žodžius ,,prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos“.
17. Projektas tikslintinas atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytus teisės technikos reikalavimus:
1) projekto 2 straipsnio 1 dalis dėstytina nauja redakcija, kadangi keičiama daugiau kaip pusė šios dalies punktų. Be to, punktuose nurodytos sąvokos neparyškintinos (įstatyme vartojamos sąvokos (terminai ir jų apibrėžtys) aiškinamos atskiromis straipsnio dalimis ir jas įvardijantys terminai paryškinami);
2) atsižvelgiant į tai, kad pagal įstatymo projekto 24 straipsnio 1 dalį įstatymo projekto 16 straipsnio 2 dalis, kurioje dėstomas keičiamo įstatymo 20 straipsnis, įsigalios 2022 m. liepos 1 d. ir lyginant su prieš tai galiosiančia 20 straipsnio redakcija bus keičiama tik šio straipsnio 5 dalis, o 9 dalis papildoma 3 punktu, nekeičiant daugiau šio straipsnio nuostatų, bei siekiant teisinio reguliavimo ekonomiškumo, teisės akto teksto aiškumo ir glaustumo, siūlytina dėstyti tik nurodytus pakeitimus, o ne visą 20 straipsnį. Jeigu būtų nuspręsta įstatymo projekto 16 straipsnio 2 dalyje dėstyti visą keičiamo įstatymo 20 straipsnį, jo pavadinimas turi būti paryškintas;
3) įstatymo projekto 17 ir 18 straipsnių pakeitimo esmėje braukti perteklinį žodį ,,Įstatymo“.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]
I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]