Nacionalinio oro taršos mažinimo plano 2 priedas |
NACIONALINIO ORO TARŠOS MAŽINIMO PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS
Uždaviniai |
Priemonės Nr. |
Priemonės |
Trumpas priemonės aprašymas |
Priemonės tipas |
Tikslas |
Pagrindi-nis paveiktas sektorius |
Atsakingi subjektai |
Laikotarpis |
Reikalingi asigna-vimai |
|||
Tipas |
Pavadinimas |
Pradžia |
Pabaiga |
|||||||||
1.1. Sumažinti taršą sieros dioksidu (toliau – SO2), didžiausią dėmesį skiriant taršos sumažinimui pramonės, viešosios elektros energijos ir šilumos gamybos sektoriuose |
P1 |
Geriausių prieinamų gamybos būdų (toliau – GPGB) įgyvendinimo rėmimas naftos perdirbimo pramonėje |
Finansinės paskatos verslo įmonėms, kompensuojant dalį GPGB technologijų, susijusių su išmetamo S02 kiekio mažinimu, įgyvendinimo išlaidų |
Ekonominė |
Mažinimo technologijų diegimas |
Pramonės procesai |
Valstybės lygiu |
Lietuvos
Respublikos ūkio ministerija (toliau – Ūkio ministerija) Lietuvos Respublikos finansų ministerija (toliau – Finansų ministerija) |
2021 |
2027 |
20.000.000 |
|
P2 |
Išankstinis eksploatuojamų vidutinių (1-50 MW) kurą deginančių įrenginių modernizavimas |
Finansinės paskatos eksploatuojamų vidutinių kurą deginančių įrenginių išmetimų į aplinkos orą sumažinimui iki Vidutinių kurą deginančių įrenginių direktyvoje (2015/2193) nurodytų ribinių verčių anksčiau, nei reikalaujama pagal direktyvą, t. y. 1–5 MW įrenginiams – iki 2024 metų, 5–50 MW įrenginiams – iki 2022 metų |
Ekonominė |
Paklausos valdymas/ mažinimas |
Pramonės
procesai |
Valstybės lygiu |
Aplinkos ministerija Ūkio ministerija Finansų
ministerija |
2021 |
2024 |
20.000.000 |
||
P3 |
Integruoto išmetamųjų teršalų valymo metodo taikymas naftos perdirbimo pramonėje |
Naftos perdirbimo produktų gamybos įrenginių optimizavimas, keičiant katilo degiklį ir didinant dujinio kuro deginimą šiluminės elektrinės katiluose |
Taršos ir taršos šaltinių mažinimas |
Mažinimo technologijų diegimas |
Pramonės
procesai |
Ūkio subjekto lygiu |
Ūkio subjektai |
2019 |
2030 |
- |
||
P4 |
SO2 išmetimų mažinimo naftos perdirbimo pramonėje technologijos diegimas |
GPGB atitinkančios SO2 išmetimų mažinimo iš elementinės sieros gamybos įrenginių technologijos įdiegimas |
Taršos ir taršos šaltinių mažinimas |
Mažinimo technologijų diegimas |
Pramonės procesai |
Ūkio subjekto lygiu |
Ūkio subjektai |
2027 |
2030 |
- |
||
P5 |
SO2 taršos kvotos nustatymas naftos perdirbimo pramonei
|
2020-tiems ir vėlesniems metams nustatyti 7,9 tūkst. tonų SO2 taršos kvotą naftos perdirbimo pramonei |
Fiskalinė |
Mažinimo technologijų diegimas |
Pramonės procesai |
Valstybės lygiu |
Aplinkos ministerija Ūkio ministerija Finansų ministerija |
2020 |
2020 |
- |
||
1.2. Sumažinti taršą azoto oksidais (toliau – NOx), didžiausią dėmesį skiriant taršos sumažinimui kelių transporto sektoriuje |
P6 |
Kelių transporto priemonių įsigijimą ribojantis teisinis reglamentavimas |
Riboti Euro 4 ir žemesnių emisijos klasių transporto priemonių įregistravimą 1-ą kartą Lietuvoje |
Reguliavi-mo |
Paklausos valdymas/ mažinimas |
Transpor-to |
Valstybės lygiu |
Lietuvos
Respublikos susisiekimo ministerija (toliau – Susisiekimo ministerija) |
2019 |
2019 |
- |
|
P7 |
Taršos mokesčio lengvosioms transporto priemonėms įvedimas |
Lengvųjų automobilių apmokestinimas pagal jų taršos lygį. Mokestį moka transporto priemonių savininkai |
Fiskalinė |
Paklausos valdymas/ mažinimas |
Transpor-to |
Valstybės lygiu |
Aplinkos
ministerija |
2020 |
2020 |
- |
||
P8 |
Ekologinio vairavimo įgūdžių formavimas ir skatinimas |
Viešinimo kampanijos, skatinančios vairuotojus vairuoti transporto priemonę ekologiškai, taikyti ekologiško vairavimo metodus, atskleidžiančios ekologiško vairavimo ypatumus |
Švietimo, savanoriškoji |
Elgsenos gerinimas |
Transpor-to |
Valstybės lygiu |
Susisiekimo
ministerija |
2019 |
2030 |
30.000 |
||
P9 |
Lengvųjų automobilių įsigijimo skatinimas |
Finansinės paskatos fiziniams asmenims, įsigyjantiems naują elektra varomą ar hibridinį (elektra/benzinas) automobilį, taikant pridėtinės vertės mokesčio (PVM) dydžio vienkartinę negražinamą subsidiją |
Ekonominė |
Alternaty-vaus kuro/ elektriniai automobiliai |
Transpor-to |
Valstybės lygiu |
Aplinkos
ministerija Finansų ministerija |
2021 |
2027 |
20.000.000 |
||
P10 |
Lengvųjų automobilių keitimo į mažiau taršius skatinimas |
Finansinės paskatos fiziniams asmenims, įsigyjantiems ne senesnį kaip 6 metų ne dyzelinu varomą lengvąjį automobilį, turimą 10 metų ar senesnį automobilį pridavus kaip netinkamą eksploatuoti (vienkartinė negrąžinamoji subsidija) |
Ekonominė |
Paklausos valdymas/ mažinimas |
Transpor-tas, atliekų valdymas/atliekos |
Valstybės lygiu |
Aplinkos ministerija Susisiekimo ministerija Finansų ministerija |
2021 |
2027 |
40.000.000 |
||
P11 |
NOx selektyviosios katalitinės redukcijos technologijos diegimas sunkiosiose transporto priemonėse |
Finansinės paskatos fiziniams ir juridiniams asmenims, įsidiegusiems NOx selektyviosios katalitinės redukcijos technologiją ūkinei komercinei veiklai naudojamose sunkiosiose transporto priemonėse. Finansinės paskatos forma - dalinis patirtų diegimo išlaidų kompensavimas priemonės savininkui |
Taršos iš taršos šaltinių kontrolė |
Taršos mažinimo įrenginių diegimas transporto priemonėse |
Transpor-to |
Valstybės lygiu |
Susisiekimo
ministerija Finansų ministerija |
2021 |
2027 |
20.000.000 |
||
P12 |
Dyzelinio kuro akcizo tarifo didinimas
|
Padidinti akcizo tarifą, taikomą dyzeliniam kurui |
Fiskalinė |
Paklausos valdymas/ mažinimas |
Transpor-to |
Valstybės lygiu |
Aplinkos ministerija Finansų ministerija |
22020 |
22030 |
- |
||
P13 |
Miesto viešojo transporto priemonių parko atnaujinimas |
Finansinės paskatos miestų savivaldybėms elektra varomų miesto viešojo transporto priemonių įsigijimui |
Taršos iš taršos šaltinių kontrolė |
Transporto priemonių efektyvumo didinimas |
Transpor-to |
Valstybės
lygiu |
Susisiekimo
ministerija Finansų ministerija |
2021 |
2027 |
30.000.000 |
||
P14 |
Vietinio susisiekimo viešojo transporto priemonių parko atnaujinimas |
Finansinės paskatos rajonų savivaldybėms elektra varomų ir (arba) hibridinių viešojo transporto priemonių įsigijimui |
Taršos iš taršos šaltinių kontrolė |
Transporto priemonių efektyvumo didinimas |
Transpor-to |
Valstybės
lygiu |
Susisiekimo
ministerija Finansų ministerija |
2021 |
2027 |
30.000.000 |
||
P15 |
Dyzelinių transporto priemonių eismo ribojimas miestuose |
Finansinės paskatos 5 didžiųjų miestų (Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Šiaulių, Panevėžio) savivaldybėms, kurios riboja dyzelinių automobilių eismą mieste ar jo dalyje. Finansinė paskata suteikiama už ribojimo įgyvendinimą ir gali būti panaudota tik su susisiekimo sektoriumi susijusiems tikslams įgyvendinti |
Taršos iš taršos šaltinių kontrolė |
Paklausos valdymas/ mažinimas |
Transpor-to |
Valstybės
lygiu |
Savivaldybė Susisiekimo
ministerija |
2020 |
2027 |
|
||
P16 |
Kelių naudotojo mokesčio pakeitimai |
Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies pakeitimas, nustatant, kad mokesčio dydžiai turi būti proporcingi nuvažiuotam atstumui kilometrais.
|
Fiskalinė |
Paklausos valdymas/ mažinimas |
Transpor-to |
Valstybės lygiu |
Susisiekimo
ministerija |
2019 |
2019 |
- |
||
P17 |
Augalų juostų kūrimas |
Augalų sodinimas šalia didžiausių taršos šaltinių (stacionarių, intensyvaus eismo vietų ir pan.). siekiant sumažinti teršalų sklidimą nuo taršos šaltinių |
Pasekmių poveikio mažinimo |
Neigiamo poveikio sveikatai mažinimo |
Transpor-to |
Vietos lygiu |
Savivaldybės |
2019 |
2030 |
5.000.000 |
||
P18 |
Transporto priemonių išmetamų į aplinkos orą teršalų ir kitų parametrų nuotolinės registravimo sistemos įrengimas |
Įrengti nuotolinio registravimo sistemą greitkeliuose ar miestuose, kuri identifikuotų ir registruotų išmetamų teršalų kiekio ir kitų parametrų kelyje neatitinkančias transporto priemones; registravimo rezultatai sudarytų pagrindą administracinei atsakomybei taikyti (pavyzdžiui, techninės apžiūros talono anuliavimui), ar pradžioje, automobilių savininkų informavimui apie automobilio technines problemas)) ar imtis kitų teisėtų priemonių mažinant itin taršių transporto priemonių skaičių keliuose |
Reguliavi-mo |
Transporto priemonių veiksmin-gumo didinimas |
Transpor-to |
Vietos lygiu |
Susisiekimo
ministerija |
2020 |
2030 |
4.000.000 |
||
P19 |
Pranešimo apie kelyje eksploatuojamas aplinkos orą teršiančias transporto priemones sistemos sukūrimas. |
Sukuriama galimybė gyventojams pranešti apie kelyje pastebėtas akivaizdžiai aplinkos orą teršiančias transporto priemones. Galimai teršiančios transporto priemonės savininkas gautų informacinį pranešimą dėl jo automobilio techninės būklės su rekomendacija susitvarkyti. Gavus dėl to paties automobilio didesnį skaičių pranešimų per nustatytą laikotarpį, automobilio savininkas būtų kviečiamas į techninės apžiūros centrą atlikti nurodyto automobilio išmetamų teršalų kontrolę |
Taršos iš taršos šaltinių kontrolė |
Paklausos valdymas/ mažinimas |
Transpor-to |
Valstybės
lygiu |
Susisiekimo
ministerija |
2020 |
2030 |
- |
||
P20 |
NOx taršos kvotų nustatymas viešajai energijos ir šilumos gamybai |
2020–tiems ir vėlesniems metams nustatyti 3 tūkst. tonų NOx taršos kvotą viešajai energijos ir šilumos gamybai |
Taršos iš taršos šaltinių kontrolė |
Mažinimo technologijų diegimas |
Energijos tiekimas |
Valstybės lygiu |
Aplinkos ministerija Ūkio ministerija Finansų
ministerija |
2020 |
2020 |
- |
||
P21 |
Geležinkelių elektrifikavimas
|
Geležinkelių elektrifikavimas ruože Kaišiadorys–Klaipėda
|
Taršos ir taršos šaltinių mažinimas |
Patobulinta transporto infrastruktū-ra |
Transpor-to |
Ūkio subjektų lygiu |
Susisiekimo ministerija |
2022 |
2026 |
- |
||
1.3. Sumažinti taršą nemetaniniais lakiaisiais junginiais (toliau – NMLOJ), didžiausią dėmesį skiriant taršos sumažinimui naftos perdirbimo, naftos produktų saugojimo ir paskirstymo sektoriuje, namų ūkiuose |
P22 |
NMLOJ išsiskyrimo vietų aptikimo ir jų šalinimo naftos perdirbime, naftos produktų saugojime ir paskirstymo sistemos tobulinimas |
Finansinės paskatos naftos perdirbimo, naftos produktų saugojimo ir paskirstymo veiklą vykdantiems subjektams NMLOJ išsiskyrimo vietų nustatymo (aptikimo) ir išsiskyrimo mažinimo priemonių taikymui |
Ekonominė |
Mažinimo technologijų diegimas |
Pramonės procesai |
Valstybės lygiu |
Ūkio ministerija Aplinkos ministerija Finansų ministerija |
2021 |
2027 |
5.000.000 |
|
P23 |
NMLOJ nuotėkio aptikimo ir šalinimo metodų taikymas |
Nesandarių naftos pramonės įrangos dalių nustatymas ir šių trūkumų pašalinimas, taikant rizikos vertinimu pagrįstą NMLOJ nuotėkio aptikimo ir remonto programą |
Taršos ir taršos šaltinių mažinimas |
Mažinimo technologijų diegimas |
Pramonės procesai |
Ūkio subjekto lygiu |
Ūkio subjektai |
2019 |
2020 |
- |
||
P24 |
Apribojimų tirpiklių naudojimui nustatymas
|
Teisinėmis priemonėmis nustatyti tirpiklių vartojimo apribojimus pramonės įmonėse |
Taršos ir taršos šaltinių mažinimas |
Mažinimo technologijų diegimas |
Pramonės procesai |
Valstybės lygiu |
Ūkio ministerija Aplinkos ministerija |
2019 |
2020 |
- |
||
P25 |
Visuomenės švietimas, siekiant mažinti tirpiklių vartojimą namų ūkiuose |
Visuomenės švietimo kampanija (socialinė reklama) |
Informavi-mas, švietimo |
Paklausos valdymas/ mažinimas |
Namų ūkių |
Valstybės lygiu |
Aplinkos ministerija |
2020 |
2030 |
20.000 |
||
1.4. Sumažinti taršą amoniaku (toliau – NH3), didžiausią dėmesį skiriant taršos sumažinimui žemės ūkio sektoriuje |
P26 |
Gerosios žemės ūkio praktikos kodekso, kurio taikymas mažintų neigiamą žemės ūkio poveikį dirvožemiui, vandens telkinių būklei, aplinkos orui ir klimatui, parengimas |
Atnaujinto gerosios žemės ūkio praktikos kodekso (apimančio neorganinių trąšų pakeitimą organinėmis ir derliaus liekanų valdymą) taikymas sudarytų sąlygas mažinti neigiamą žemės ūkio poveikį dirvožemiui, vandens telkinių būklei, aplinkos orui ir klimatui (pagal 2016 m. gruodžio 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2016/2284 dėl tam tikrų valstybėse narėse į atmosferą išmetamų teršalų kiekio mažinimo, kuria iš dalies keičiama Direktyva 2003/35/EB ir panaikinama Direktyva 2001/81/EB, (toliau – Direktyva) III priedo 2 dalies A punkto 1 dalį) |
Švietimo |
Žemės ūkio veiklos optimizavimas |
Žemės ūkio |
Valstybės lygiu |
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija (toliau – Žemės ūkio ministerija) Aplinkos ministerija |
2019 |
2019 |
20.000 |
|
P27 |
Amonio karbonato trąšų naudojimo teisinis reglamentavimas (uždraudimas) |
Lietuvos Respublikos teikiamų rinkai tręšiamųjų produktų įstatymu įtvirtinti draudimą naudoti amonio karbonato trąšas |
Taršos iš taršos šaltinių kontrolė/ Reguliavi-mo |
Trąšų/mėšlo, naudojamų ariamai žemei tręšti, kiekio sumažini-mas |
Žemės ūkio |
Valstybės lygiu |
Ūkio ministerija Aplinkos ministerija |
2020 |
- |
|||
P28 |
Mėšlo ir srutų laikymo bei tvarkymo reikalavimų sugriežtinimas |
Pakeisti Mėšlo ir srutų tvarkymo aplinkosaugos reikalavimų aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos aplinkos ministro ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2005 m. liepos 14 d. įsakymu Nr. D1-367/3D-342 „Dėl Mėšlo ir srutų tvarkymo aplinkosaugos reikalavimų aprašo patvirtinimo“, sugriežtinant reikalavimus mėšlo ir srutų laikymui ir tvarkymui pagal Direktyvos III priedo 2 dalyje nurodytas išmetamųjų teršalų kiekio mažinimo ir kontrolės priemonių taikytinus metodus. Netaikyti reikalavimų mažiems ir labai mažiems ūkiams |
Taršos iš taršos šaltinių kontrolė |
Patobulinta mėšlo ir srutų valdymo sistema |
Žemės ūkio |
Valstybės lygiu |
Aplinkos ministerija Žemės
ūkio ministerija |
2020 |
2020 |
- |
||
P29 |
Neorganinių trąšų naudojimo mažinimo ir gerosios žemės ūkio praktikos kodekso įgyvendinimo skatinimas |
Finansinės paskatos neorganinių trąšų naudojimo pakeitimui organinėmis trąšomis ir organinių trąšų naudojimo technologijoms atnaujinti; gerosios žemės ūkio praktikos kodekso priemonėms, susijusioms su oro taršos mažinimu, įgyvendinti |
Ekonominė |
Trąšų/mėšlo, naudojamų ariamai žemei tręšti, kiekio sumažini-mas |
Žemės ūkio |
Valstybės lygiu |
Žemės
ūkio ministerija Finansų ministerija |
2021 |
2027 |
5.000.000 |
||
1.5. Sumažinti taršą smulkiosiomis kietosiomis dalelėmis (toliau – KD2,5), didžiausią dėmesį skiriant taršos sumažinimui iš namų ūkių
2.1. Apriboti taršą sunkiaisiais metalais (kadmiu (toliau – Cd), švinu (toliau – Pb), gyvsidabriu (toliau – Hg)), didžiausią dėmesį skiriant taršos sumažinimui iš namų ūkių
2.2. Apriboti taršą patvariaisiais organiniais teršalais (benzo(a)pirenu, benzo(b)fluorantenu, benzo(k)fluorantenu, indeno(1,2,3-cd)pirenu, dioksinais/furanais (toliau – PCDD/F), heksachlorbenzenu), didžiausią dėmesį skiriant taršos sumažinimui iš namų ūkių
1.3. Sumažinti taršą NMLOJ, didžiausią dėmesį skiriant taršos sumažinimui naftos saugojimo ir transportavimo, namų ūkių sektoriuose |
P30 |
Nuoseklus mokestinių lengvatų mažinimas |
Panaikinti mokesčio už aplinkos teršimą lengvatą biokurą naudojantiems fiziniams ir juridiniams asmenims |
Fiskalinė |
Paklausos valdymas/mažinimas |
Energijos vartojimas/energijos tiekimas |
Valstybės lygiu |
Aplinkos ministerija Finansų ministerija |
2025 |
|
||
P31 |
Namų ūkiuose įrengtų kietojo kuro įrenginių modernizavimas ar keitimas atsinaujinančios energetikos šildymo sistemomis |
Finansinės paskatos kietojo kuro katilų keitimui ar modernizavimui namų ūkiuose, atsižvelgiant į vietovės aplinkos oro užterštumo lygį. Priemonė įgyvendinama per vietos valdžios institucijas (pavyzdžiui, seniūnijas), siekiant supaprastinti namų ūkiams, kurie įregistruoti Namų ūkių šildymo įrenginių registre (kai toks registras bus sukurtas), subsidijų gavimo procedūrą: nuo paraiškos teikimo iki finansavimo gavimo ir stebėsenos |
Ekonominė |
Įrenginių efektyvumo didinimas |
Energijos vartojimas |
Valstybės
lygiu |
Energetikos
ministerija Aplinkos ministerija Finansų ministerija |
2021 |
2027 |
35.000.000 |
||
P32 |
Kietojo kuro (išskyrus biokurą) sudėties ir kokybės reikalavimų nustatymas |
Parengti kietojo kuro kokybės reikalavimus, taikomus angliai, durpėms, pramonėje susidarančios medienos, nepriskirtinos biokurui, liekanoms |
Reguliavi-mo |
Kietojo kuro taršos mažinimas |
Energijos vartojimas |
Valstybės lygiu |
Energetikos
ministerija |
2019 |
2019 |
- |
||
P33 |
Namų ūkių jungimosi prie centralizuoto šilumos tiekimo (toliau – CŠT) rėmimas |
Finansinės paskatos namų ūkiams, kurie pirmą kartą (naujai) jungiasi prie CŠT arba jungiasi prie CŠT, atsisakydami bet kokiu kuru kūrenamų katilų. Parama teikiama namų ūkių jungimosi prie CŠT išlaidoms dalinai kompensuoti ir šildymo išlaidoms prisijungus prie CŠT dalinai kompensuoti (2 metus po prisijungimo prie CŠT) (vienkartinė negrąžinamoji subsidija) |
Taršos iš taršos šaltinių mažinimas |
Paklausos valdymas/ mažinimas |
Energijos vartojimas |
Valstybės
lygiu |
Energetikos ministerija Finansų
ministerija |
2021 |
2027 |
20.000.000 |
||
P34 |
Verslo subjektų jungimosi prie CŠT rėmimas |
Finansinės paskatos verslo subjektams, kurie jungiasi prie CŠT, atsisakydami bet kokiu kuru kūrenamų katilų. Parama teikiama jungimosi prie CŠT išlaidoms ir šildymo išlaidoms prisijungus prie CŠT dalinai kompensuoti (2 metus po prisijungimo prie CŠT) (vienkartinė negrąžinamoji subsidija) |
Taršos ir taršos šaltinių mažinimas |
Paklausos valdymas/ mažinimas |
Energijos vartojimas |
Valstybės
lygiu |
Energetikos ministerija Finansų
ministerija |
2021 |
2027 |
20.000.000 |
||
P35 |
Kietojo kuro deginimo draudimas CŠT teritorijoje |
Teisinėmis priemonėmis uždrausti deginti kietąjį kurą CŠT teritorijoje, išskyrus ūkio subjektus, kurie gamina šilumą CŠT sistemai |
Taršos ir taršos šaltinių mažinimas |
Paklausos valdymas/ mažinimas |
Energijos vartojimas |
Valstybės
lygiu |
Energetikos ministerija Savivaldybės Aplinkos ministerija |
2029 |
2029 |
- |
||
P36 |
Energijos gamybai naudojamos akmens anglies, kokso ir lignito kiekio mažinimas |
Padidinti akcizų tarifą, taikomą akmens anglims, koksui ir lignitui |
Fiskalinė |
Paklausos valdymas/ mažinimas |
Energijos vartojimas |
Valstybės lygiu |
Finansų ministerija Aplinkos ministerija |
2019 |
2019 |
- |
||
P37 |
Išmetamų į orą smulkiųjų kietųjų dalelių kiekio mažinimas naftos perdirbimo sektoriuje |
Katalizinio krekingo įrenginio elektrostatinio filtro įrengimas naftos perdirbimo pramonėje |
Taršos ir taršos šaltinių mažinimas |
Mažinimo technologijų diegimas |
Pramonės procesai |
Ūkio subjekto lygiu |
Ūkio subjektai |
2018 |
2018 |
- |
||
P38 |
Nacionalinis namų ūkių šildymo įrenginių inventorizavimas |
Atlikti nacionalinį namų ūkių šildymo įrenginių inventorizavimą, vykdant Nacionalinį gyventojų ir būsto surašymą . Inventorizavimas leistų įvertinti namų ūkių šilumos sektoriaus situaciją, sukurti namų ūkių šildymo įrenginių registrą, kuris sudarytų pagrindą kitų priemonių, skirtų namų ūkių taršai mažinti, vystymui |
Tyrimai |
Įrenginių efektyvumo didinimas |
Energijos vartojimo |
Valstybės lygiu |
Lietuvos
statistikos departamentas |
2019 |
2021 |
30.000 |
||
P39 |
Nacionalinio namų ūkių šildymo įrenginių registro sukūrimas |
Pagal atliktos namų ūkių šildymo įrenginių inventorizacijos duomenis, sukurti privalomą nacionalinį namų ūkių šildymo įrenginių registrą, kuris apimtų bent tokius duomenis: šildymo įrenginio pagaminimo data, naudojamo kuro rūšis ir kita reikalinga informacija |
Tyrimai, informavi-mas |
Prietaisų efektyvumo didinimas |
Energijos vartojimo |
Valstybės lygiu |
Valstybės įmonė Registrų centras Lietuvos
Respublikos teisingumo ministerija (toliau – Teisingumo ministerija) |
2022 |
2023 |
350.000 |
||
P40 |
Privalomos namų ūkiuose įrengtų kietojo kuro katilų ir kaminų periodinės priežiūros numatymas |
Nustatyti kietojo kuro katilų ir kaminų privalomą priežiūrą (tuo atveju, kai kaminų valymas atliktas savarankiškai), atliekamą sertifikuoto specialisto ir fiksuojamą Nacionaliniame namų ūkių šildymo įrenginių registre (kai toks bus sukurtas) |
Tyrimai, informavi-mas |
Prietaisų efektyvumo didinimas |
Energijos vartojimas |
Valstybės lygiu |
Aplinkos
ministerija Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – PAGD) |
2021 |
2030 |
- |
||
P41 |
Visuomenės informuotumo didinimas apie ekologišką ir ekonomiškai naudingą namų ūkių šildymą |
Informacinės kampanijos vykdymas teikiant informacinę medžiagą ir ekspertų konsultacijas, skirtos namų ūkių gyventojams susipažinti su kietojo kuro deginimo pasekmėmis, galimybėmis įsirengti ekologišką ir ekonomiškai naudingą būsto šildymo sistemas (pateikiant konkrečius investavimo ir atsiperkamumo skaičiavimus) ir pagerinti pastato šilumos insuliaciją (remiantis termografiniais matavimais) |
Švietimas |
Energijos vartojimo efektyvumo didinimas |
Energijos vartojimas |
Valstybės lygiu
Vietos lygiu |
Aplinkos ministerija Nacionalinis visuomenės sveikatos centras prie Sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – NVSC) PAGD Energetikos ministerija Savivaldybės |
2020 |
2022 |
50.000 |
||
P42 |
Privalomas temperatūros matuoklių įrengimas kaminuose, įrengtuose namų ūkiuose, naudojančiuose kietojo kuro šildymo įrenginius CŠT zonose, ir šių įrenginių metinio eksploatavimo mokesčio įvedimas |
Nustatyti reikalavimą CŠT zonoje kietuoju kuru kūrenančiuose namų ūkiuose (kaminuose) įrengti temperatūros matuoklius (nuotolinius sensorius, jei įmanoma); įvesti mokestį už kietojo kuro šildymo įrenginio naudojimo valandų skaičių, kuris būtų paremtas realiais duomenimis, gautais pasinaudojant temperatūros matuoklių duomenimis. Mokesčio tarifas priklausytų nuo įrenginio techninių parametrų ir teritorijos, kurioje įrenginys eksploatuojamas, užterštumo lygio. Taip pat duomenys galėtų būti naudojami siekiant vykdyti tikslesnę nacionalinę išmetamų teršalų apskaitą ar vertinti oro kokybę realiu laiku |
Fiskalinė |
Energijos vartojimo efektyvumo didinimas |
Energijos vartojimas |
Valstybės lygiu |
PAGD Aplinkos ministerija Energetikos ministerija Finansų ministerija |
2028 |
2029 |
- |
||
3.1. Padidinti išmetamų į aplinkos orą teršalų apskaitos ir prognozių kokybę, patikimumą, išsamumą ir apskaitos ataskaitų viešinimą |
P43 |
Administracinių gebėjimų stiprinimas ir nacionalinės į aplinkos orą išmetamo teršalų kiekio apskaitos vykdymas, taikant kuo didesnį detalumo lygį (TIER 2 metodą ar didesnį), kad būtų užtikrintas tarptautinių ir Europos Sąjungos teisės aktų reikalaujamas apskaitos tikslumas, išsamumas, skaidrumas, nuoseklumas, duomenų atsekamumas, ir sprendimų aplinkos oro taršai mažinti priėmimas apskaitos duomenų pagrindu |
Didinti žmogiškuosius išteklius ir jų kompetencijas išmetamų į aplinkos teršalų apskaitos ir prognozių vykdymui |
Tyrimai, planavimas |
Aplinkos oro taršos monitoringo gebėjimų stiprinimas |
Visi sektoriai |
Valstybės lygiu |
Aplinkos
apsaugos agentūra Finansų ministerija |
2020 |
2030 |
- |
|
P44 |
Metinių Lietuvos oro taršos ataskaitų ir prognozių apžvalgų rengimas ir viešinimas |
Kasmet parengti ir viešai paskelbti visuomenei ir suinteresuotoms institucijoms Lietuvos oro taršos apskaitos ir prognozių apžvalgas |
Tyrimai, informavi-mas |
Aplinkos oro taršos monitoringo rezultatų viešinimo tobulinimas |
Visi sektoriai |
Valstybės lygiu |
Aplinkos apsaugos agentūra |
2019 |
2030 |
- |
||
P45 |
Mokslinių taikomųjų tyrimų, skirtų oro taršos apskaitai, mažinimui (valdymui), oro kokybės vertinimui, prognozavimui ir gerinimui, plėtojimas |
Vykdyti mokslinius taikomuosius tyrimus, skirtus oro taršos apskaitai, mažinimui (valdymui), oro kokybės vertinimui, prognozavimui ir gerinimui |
Tyrimai |
Tarpsektoriniai tyrimai |
Visi sektoriai |
Valstybės lygiu |
Lietuvos
Respublikos švietimo ir mokslo ministerija Lietuvos mokslo taryba |
2020 |
2030 |
300.000 |
||
3.2. Stiprinti aplinkos oro taršos poveikio sveikatai ir ekosistemoms stebėsenos vykdymą ir jos vertinimo rezultatų viešinimą |
P46 |
Aplinkos oro taršos poveikio ekosistemoms monitoringo stiprinimas |
Plėtoti aplinkos oro taršos poveikio ekosistemoms stebėseną pagal 1979 m. Tolimųjų tarpvalstybinių oro teršalų pernašų konvencijos Tarptautinių bendradarbiavimo programas (ICP), ją vykdyti, vertinti stebėsenos rezultatus ir juos viešai skelbti, didinti visuomenės informuotumą |
Tyrimai, planavimas |
Aplinkos oro taršos monitoringo gebėjimų stiprinimas |
Visi sektoriai |
Valstybės lygiu |
Aplinkos
apsaugos agentūra Valstybinė miškų tarnyba Lietuvos geologijos tarnyba prie Aplinkos ministerijos Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba prie Aplinkos ministerijos |
2020 |
2030 |
500.000 |
|
P47 |
Aplinkos oro taršos poveikio sveikatai vertinimo stiprinimas |
Sukurti aplinkos oro taršos neigiamo poveikio sveikatai vertinimo sistemą, vykdyti poveikio vertinimą ir viešai skelbti vertinimo rezultatus, didinti visuomenės informuotumą |
Tyrimai, planavimas, informavi-mas |
Aplinkos oro taršos poveikio vertinimo tobulinimas |
Visi sektoriai |
Valstybės lygiu
Vietos lygiu |
Sveikatos apsaugos ministerija NVSC Aplinkos apsaugos agentūra Savivaldybės |
2019 |
2030 |
60.000 |
PROGNOZUOJAMI IŠMETAMŲ Į APLINKOS ORĄ TERŠALŲ KIEKIŲ SUMAŽĖJIMAI ĮGYVENDINUS NACIONALINIO ORO TARŠOS MAŽINIMO PLANO PRIEMONES AR JŲ GRUPES
* Priemonės tiesiogiai neprisideda prie išmetamo teršalų kiekio mažinimo
Priemonių įtakai įvertinti naudoti metodai:
· Europos aplinkos agentūros oro taršos apskaitos metodika „EMEP/EEA išmetamų į orą teršalų apskaitos vadovas 2016 m.“ (angl. EMEP EEA air pollutant emission inventory guidebook 2016)
· Daugiakriteris prognozavimas.
· GAINS metodika;
· Ekspertinis vertinimas.
______________________________