PASIŪLYMAS

DĖL GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-1007 2, 6, 8, 13(1), 16, 17, 18, 18(2), 19, 20, 21, 22, 24, 25, 27, 34, 35 IR 37 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 12(1) STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2929

 

2023-08-28

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

2

2

 

Argumentai:

Tadas Vinokur

Vyriausybės teikiamos mokesčių sistemos pataisos mokesčių sistemai nėra pakankamai socialiai teisingos. Jei būtų įgyvendinti mokesčių sistemos pakeitimai pagal dabar svarstomą modelį, jie sąlygotų mokesčių sumažinimą pačias didžiausias pajamas gaunantiems mokesčių mokėtojams. Nors pirminis GPM reformos variantas jau buvo taisytinas, įstatymo tiekėjai vėliau nusprendė paminti visas likusias progresyvumo užuomazgas. GPM įstatymo projekte numatoma nuo 120 vidutinių darbo užmokesčių (VDU) iki 180 VDU padidinti bendrų metinių gyventojo pajamų ribą, kurią viršijus taikomas didesnis papildomas 7 proc. pajamų mokesčio tarifas. Galima daryti prielaidą, kad įstatymo teikėjai pasidavė interesų grupių reikalavimams sumažinti mokestinę naštą labiau pasiturintiems žmonėms. Lietuvos bendrojo vidaus produkto perskirstymas per biudžetą (2022 metais - 31,6 procento) išlieka ne tik daug mažesnis nei Europos Sąjungos vidurkis (~40 procentų), bet ir atsilieka nuo Lietuvoje viešai išsikeltų tikslų pasiekti 35 procentų bendrojo vidaus produkto perskirstymą.    

 

Dėl šių priežasčių siūlome įvesti papildomą mokesčio kartelę, jų skaičių padidinant iki trijų (tarp 60 ir 120 VDU, tarp 120 ir 180 VDU ir 180 VDU). Siūlome pajamų ruožui tarp 60 ir 120 VDU taikyti papildomą 5 procentų GPM mokesčio tarifą, ruožui tarp 120 ir 180 VDU – 7 procentų tarifą, o ruožui virš 180 VDU – 12 procentų tarifą. Tokie pakeitimai sukurtų tvarias mokestines pajamas į biudžetą, kurias būtų galima naudoti socialinėms reikmėms, švietimui ir krašto gynybai, toks apmokestinimas didintų pajamų perskirstymą per biudžetą.

 

Pasiūlymas:

Siūlome pakeisti šio įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalį, ją išdėstant taip:

 „2. Neatsižvelgiant į šio straipsnio 1 dalį, gyventojo metinės apmokestinamosios pajamos papildomai apmokestinamos:

1) pajamų dalis, viršijanti 60, bet neviršijanti 180 vidutinių šalies darbo užmokesčių (toliau – VDU) dydžio sumą, taikomą apdraustųjų asmenų einamųjų metų valstybinio socialinio draudimo įmokų bazei skaičiuoti, apmokestinama taikant 5 procentų pajamų mokesčio tarifą;

2) pajamų dalis, viršijanti 180 VDU dydžio sumą, taikomą apdraustųjų asmenų einamųjų metų valstybinio socialinio draudimo įmokų bazei skaičiuoti, apmokestinama taikant 7 procentų pajamų mokesčio tarifą.

„1) pajamų dalis, viršijanti 60, bet neviršijanti 120 vidutinių šalies darbo užmokesčių (toliau – VDU) dydžio sumą, taikomą apdraustųjų asmenų einamųjų metų valstybinio socialinio draudimo įmokų bazei skaičiuoti, apmokestinama taikant 5 procentų pajamų mokesčio tarifą;

2) pajamų dalis, viršijanti 120, bet neviršijanti 180 VDU dydžio sumą, taikomą apdraustųjų asmenų einamųjų metų valstybinio socialinio draudimo įmokų bazei skaičiuoti, apmokestinama taikant 7 procentų pajamų mokesčio tarifą;

2) pajamų dalis, viršijanti 180 VDU dydžio sumą, taikomą apdraustųjų asmenų einamųjų metų valstybinio socialinio draudimo įmokų bazei skaičiuoti, apmokestinama taikant 12 procentų pajamų mokesčio tarifą.“

 

 

 


 

 

Teikia

Seimo narys                                                    (Parašas)                                  Gintautas Paluckas