Eil.
Nr.
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
|
Straipsnis
|
Straipsnio dalis
|
Punktas
|
|
|
|
|
Pasiūlymai
dėl Elektros energetikos įstatymo projekto:
|
1.
|
4
|
12
|
|
Argumentai. Prieš
išduodant leidimą plėtoti energijos kaupimo
pajėgumus, kaip ir leidimų plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus
atveju, turėtų būti įvertinta, ar planuojama vykdyti veikla atitinka
energetikos, statybos, aplinkos apsaugos, teritorijų planavimo, sveikatos
apsaugos ir krašto apsaugos sričių teisės aktuose nustatytus reikalavimus.
Pasiūlymas:
Įstatymo projekto 4 straipsnį papildyti 12
dalimi, kuria keičiama Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 15 dalis:
„15. Leidimas plėtoti elektros
energijos gamybos pajėgumus ar leidimas plėtoti energijos kaupimo
pajėgumus išduodamas, jeigu Taryba, atsižvelgdama į konkrečiu
atveju taikomus energetikos, statybos, aplinkos apsaugos, teritorijų
planavimo, sveikatos apsaugos ir krašto apsaugos sričių teisės aktų reikalavimus,
įvertinusi įvertina asmens pateiktus dokumentus, ir nustato,
kad asmuo atitinka šio įstatymo reikalavimus ir jo planuojama vykdyti veikla
atitinka visas šias sąlygas, tai yra:
1)
elektros energijos įrenginiai ir su jais susijusi įranga yra saugūs ir
patikimi, taip pat neturės neigiamos įtakos elektros tinklams, prie kurių šie
įrenginiai prijungti, ar nesudarys prielaidų tokiai neigiamai įtakai
atsirasti;
2)
neturės neigiamo poveikio žmonių sveikatai, jų turtui ir gyvenamajai aplinkai
ar nesudarys prielaidų tokiam neigiamam poveikiui atsirasti;
3)
atitiks aplinkos apsaugos reikalavimus;
4)
atitiks žemės naudojimo ir statybos vietos parinkimo reikalavimus;
5)
atitiks energijos vartojimo efektyvumo reikalavimus;
6)
atitiks asmens technologinį, finansinį ir vadybinį pajėgumą;
7)
atitiks naudojamo kuro parinkimo reikalavimus;
8)
planuojamas statyti ar modernizuoti energetikos objektas, kuriame kaip
kuras energijai gaminti planuojamos naudoti po rūšiavimo likusios ir
perdirbti netinkamos energinę vertę turinčios komunalinės atliekos,
Vyriausybės pripažintas valstybinės reikšmės objektu;
9) gautas Lietuvos kariuomenės
patvirtinimas, kad teritorijose, kuriose, atsižvelgiant į nacionalinio
saugumo reikalavimus, netaikomi apribojimai projektuoti ir statyti vėjo
elektrines arba yra apribojimai projektuoti ir statyti vėjo elektrines,
tačiau planuojamų statyti vėjo elektrinių keliamų trukdžių nacionaliniam
saugumui užtikrinti galima išvengti panaudojant papildomas priemones, kaip
tai numatyta Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme.“
|
2.
|
5
|
|
|
Argumentai. Kad
rinkos dalyviai, siekiantys vykdyti panašią veiklą, nebūtų diskriminuojami, siūloma
nustatyti vienodus reikalavimus keisti teritoriją leidimuose plėtoti
energijos kaupimo pajėgumus kaip ir leidimuose plėtoti elektros energijos
gamybos pajėgumus, kai įrenginių prijungimo taškas nėra keičiamas.
Pasiūlymas:
1.Įstatymo projekto 5 straipsnį papildyti
nauja 1 dalimi, kuria keičiama Elektros energetikos įstatymo 17 straipsnio 51
dalis:
„1. Pakeisti 17 straipsnio 51
dalį ir ją išdėstyti taip:
„51.
Teritorija, nurodyta išduotame leidime plėtoti elektros energijos gamybos
pajėgumus ar leidime plėtoti energijos kaupimo pajėgumus,
gali būti keičiama nekeičiant numatomo elektros įrenginių prijungimo prie
elektros tinklų taško. Asmens, kuris numato pakeisti teritoriją, nurodytą
išduotame leidime plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus, veikla iki
pakeitimų atlikimo turi atitikti visas šias sąlygas:
1)
neturi neigiamo poveikio žmonių sveikatai, jų turtui ir gyvenamajai aplinkai
ar nesudarys prielaidų tokiam neigiamam poveikiui atsirasti;
2)
atitinka aplinkos apsaugos reikalavimus;
3)
atitinka žemės naudojimo ir statybos vietos parinkimo reikalavimus;
4)
gautas Lietuvos kariuomenės patvirtinimas, kad teritorijose, kuriose,
atsižvelgiant į nacionalinio saugumo reikalavimus, netaikomi apribojimai
projektuoti ir statyti vėjo elektrines arba yra apribojimai projektuoti ir
statyti vėjo elektrines, tačiau planuojamų statyti vėjo elektrinių keliamų
trukdžių nacionaliniam saugumui užtikrinti galima išvengti panaudojant
papildomas priemones, kaip tai numatyta Atsinaujinančių išteklių energetikos
įstatyme.“
2. Įstatymo projekto 5 straipsnį
papildyti nauja 2 dalimi, kuria keičiama Elektros energetikos įstatymo 17
straipsnio 52 dalis:
„52. Kai numatoma
pakeisti teritoriją, nurodytą išduotame leidime plėtoti elektros energijos
gamybos pajėgumus ar leidime plėtoti energijos kaupimo
pajėgumus, leidimo turėtojas privalo pateikti Tarybai prašymą išduoti
pakeistą leidimą ir dokumentus, patvirtinančius atitiktį šio straipsnio 51 dalyje
nustatytiems reikalavimams. Taryba įvertina pateiktus dokumentus ir per šio
straipsnio 2 dalyje nurodytą terminą išduoda pakeistą leidimą arba
pateikia motyvuotą atsisakymą leidimą pakeisti.“
|
3.
|
411
|
4
|
|
Argumentai:
Siekiama
numatyti paprastesnę elektromobilių įkrovimo stotelių įrengimo tvarką
daugiabučių namų automobilių stovėjimo aikštelėse ir taip skatinti
elektromobilių naudojimą ir jiems reikalingos infrastruktūros plėtrą.
Vis labiau
šalyje populiarėjant elektromobiliams, juos įsigyja ne tik asmenys,
gyvenantys individualiuose namuose, bet ir asmeny, gyvenantys daugiabučiuose
namuose, todėl elektromobilių įkrovimo galimybė tampa aktuali ir šalia
daugiabučių namų bei jiems priklausančiose automobilių aikštelėse. Kadangi
daugiabučiame name individualios automobilių statymo vietos yra antžeminėse
arba požeminėse aikštelėse, kurios yra butų savininkų bendroji dalinė
nuosavybė, elektros tinklo, reikalingo stotelei prijungti, nutiesimas iki
įkrovimo stotelės per bendras konstrukcijas turėtų būti derinamas su minėtais
bendraturčiais.
Elektromobilių
naudojimo skatinimas ir jiems reikalingos infrastruktūros plėtra numatyti
2021–2030 metų nacionaliniame pažangos plane, todėl tikslinga sudaryti kuo
paprastesnes sąlygas asmenims įsirengti elektromobilių įkrovimo stoteles.
Kalbant apie
elektromobilių įkrovimo stotelių įrengimą, pagal bendrą taisyklę sprendimai
dėl bendrojo naudojimo objektų valdymo ir naudojimo, taip pat dėl naujų
bendrojo naudojimo objektų sukūrimo ir disponavimo jais klausimų priimami
butų ir kitų patalpų savininkų balsų dauguma, jeigu įstatymuose nenustatyta
kitaip (Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 4.85 straipsnio 1 dalis).
Taigi, asmuo, norintis prijungti prie elektros tinklų jam nuosavybės teise
priklausančioje automobilio statymo vietoje įrengtą elektromobilio įkrovimo
stotelę, turėtų gauti daugumos butų savininkų sutikimą. Tai labai apsunkintų
šį procesą.
Kai asmuo yra ne
tik daugiabučio automobilių aikštelės bendraturtis, bet ir turi jam skirtą konkrečią
vietą (pvz., nustatyta naudojimosi aikštele tvarka ar parduodant nurodyta
kiekvieno savininko konkreti automobilio statymo vieta), galima teigti, kad
yra nustatyta naudojimosi bendru daiktu tvarka ir pasiektas bendraturčių
susitarimas dėl bendro daikto naudojimo, todėl papildomi bendraturčių
sutikimai dėl stotelės įrengimo asmeniui priskirtoje automobilio statymo
vietoje nereikalingi. Tokiu atveju reikia tik suderinti elektros tinklo
nutiesimą iki įkrovimo stotelės per bendras konstrukcijas.
Civilinio
kodekso 4.85 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad sprendimai dėl bendro turto
priimami butų ir kitų patalpų savininkų balsų dauguma, jeigu įstatymuose
nenustatyta kitaip. Taigi, įstatyme gali būti numatyta kitokia sprendimų dėl
bendro daikto priėmimo tvarka. Atsižvelgiant į tai, siūloma papildyti
Elektros energetikos įstatymą nauja nuostata, kuri leistų paprasčiau
suderinti elektromobilių įkrovimo stotelės įrengimą daugiabučio namo automobilių
aikštelėje.
Pasiūlymas:
Papildyti 411
straipsnį 4 dalimi:
„4.
Rašytiniu bendrijos pirmininko, jungtinės veiklos sutartimi įgalioto asmens
arba bendrojo naudojimo objektų administratoriaus pritarimu elektromobilių
įkrovimo prieigos ir elektromobilių įkrovimo stotelės prijungiamos prie
bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektuose esančio lokaliojo elektros
tinklo arba elektros tinklų, nerengiant daugiabučių gyvenamųjų namų ar kitos
paskirties pastatų savininkų balsavimo.“
|
4.
|
8
|
|
|
Argumentai:
Pastaruoju metu dažnai pasirodo
informacija, kad elektros tinklų galios ir pralaidumų rezervavimo procedūros
nėra pakankamai aiškios ir leidžia abejoti jų skaidrumu. Taip pat minima, kad
rezervuotos tinklų galios (pralaidumai) neretai tampa komercinių santykių
objektu tarp atsinaujinančių energijos išteklių (toliau – AEI) vystytojų ir
elektros tinklų galias rezervavusių subjektų. Be to, Energetikos ministerijos
atstovai, Ekonomikos komiteto posėdyje taip pat pažymėjo, kad šiuo metu
įstatymuose įtvirtintas tinklų galios rezervavimo modelis turi trūkumų, todėl
turi būti tobulinamas. Atsižvelgiant į tai, siūlytina tikslinti Elektros
energetikos įstatymo 21 straipsnį dėl šių priežasčių:
1)
Šiuo
metu tinklų operatorių skelbiami žemėlapiai apie laisvus tinklų pralaidumus
yra visiškai neinformatyvūs ir nesuteikia išsamios informacijos. Šiuose
žemėlapiuose turi būti pateikiama informacija ne tik apie linijų esamus
pajėgumus (pralaidumą), bet ir informacija apie (1) transformatorių pastotėse
rezervuotus ir laisvus pajėgumus; (2) šiuo metu prijungtus generavimo
šaltinius, nurodant, kokį energijos išteklių naudoja, kokios galios elektros
energijos generavimo įrenginiai įrengti, subjektą, valdantį, generavimo
įrenginį; (3) analogiška informacija apie planuojamus statyti generavimo
šaltinius, kuriems rezervuoti elektros tinklų pajėgumai pasirašius ketinimų
protokolus; (4) laisvą elektros tinklų galią (linijose ir transformatorių
pastotėse); (5) kaip atrodys tinklo pajėgumai įgyvendinus dešimtmečiame plane
nusimatytus tinklo plėtros ir (ar) rekonstrukcijos darbus.
2)
Tikslas,
kad AEI vystytojai, taip pat ir kiti
elektros energetikos sektoriaus asmenys veiktų skaidrioje aplinkoje ir
atsakingai naudotųsi valstybės turtu – sukurta elektros tinklų
infrastruktūra. Tačiau šiuo metu galiojantis teisinis reglamentavimas visiškai
neužtikrina šio principo, kadangi nėra nustatyti aiškūs tarpiniai kontrolės
etapai AEI bei kitų elektros energetikos objektų vystymo projekto eigoje.
Taip pat atsakomybė vystytojams dėl neįgyvendintos plėtos atsiranda tik
pasibaigus plėtros leidimo galiojimo terminui, todėl dažnu atveju tinklai yra
rezervuojami, tačiau AEI projektas pradedamas vystyti daug vėliau. Tam, kad
AEI ar kitų elektros energetikos objektų projektų stebėsena būtų vykdoma nuo
tinklo pralaidumų rezervavimo pasirašius ketinimų protokolą, turi būti
reglamentuoti aiškūs ir pamatuotini plėtros etapai su aiškiomis atsakomybėmis
ir pasekmėmis vystytojams ir operatoriams. Pavyzdžiui, siūloma nustatyti, kad
prievolių įvykdymo laiku nepateikęs asmuo 6 mėnesius praranda teisę kreiptis
dėl ketinimų protokolo pasirašymo.
3)
Išgryninus visus būtinus atlikti veiksmus
(operatoriams ir AEI vystytojams) nuo išankstinių sąlygų išdavimo iki leidimo
gaminti elektros energiją gavimo, matyti, kad kai kurių etapų procesų
terminai, įtvirtinti įstatymuose, yra ganėtinai ilgi, pvz., numatytas mėnesis
laiko AEI vystytojui pasirašyti prijungimo prie elektros tinklų paslaugos
sutartį, tačiau prijungimo sąlygų
išdavimo procesas galėtų prasidėti jau nuo ketinimų protokolo pasirašymo ir
prievolių įvykdymo užtikrinimo pateikimo. Ilgi terminai
stabdo AEI plėtrą ir nespartina projektų eigos, todėl turėtų būti trumpinami
terminai operatoriams parengti prijungimo prie elektros tinklų paslaugos
sutarties projektą, o vystytojams ją pasirašyti.
4)
Kaip
minėta, siekis yra, kad tiek vystytojai, tiek operatoriai atsakingai naudotųsi valstybės turtu, –
sukurta elektros tinklų infrastruktūra, todėl laisvi tinklų pralaidumai
pirmiausia turėtų būti paskirstomi valstybės nustatytiems siektiniems
tikslams įgyvendinti ir numatytoms priemonėms įvykdyti aiškiose
prioritetinėse kryptyse. Atsižvelgiant į tai, įstatymo lygiu siūlome
įtvirtinti valstybės prioritetus rezervuojant elektros tinklų galią ir
pajėgumus, kad šiais prioritetais vadovautųsi operatoriai paskirstydami tinklų
pralaidumus.
5)
Siekdami
aiškumo, siūlome Lietuvos Respublikos Vyriausybei priimti sprendimą dėl
laisvų elektros tinklų pajėgumų aukciono galimybės, kai tinklų galia ir
pralaidumai paskirstyti nustatytiems prioritetams. Taip pat siūlome numatyti,
kad gautos lėšos naudojamos elektros tinklų plėtros ar rekonstrukcijos
darbams. Be to, siūlome aiškiau reglamentuoti Pasinaudojimo elektros tinklais
tvarkos apraše nustatomos pralaidumų rezervavimo tvarkos rengimo sąlygas,
numatant Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos pareigą nustatyti
principus ir kriterijus, pagal kuriuos būtų rezervuojami pralaidumai.
6)
Siekdami
užtikrinti elektros energetikos sistemos stabilumą ir saugumą bei atsižvelgiant į šiandieninę geopolitinę
situaciją, siūlome numatyti pareigą operatoriams įsitikinti prieš
rezervuojant tinklų galią ir palaidumus didelės galios AEI ir kitų elektros energetikos
objektų (kurių įrengtoji galia nuo 50 MW) projektų vystytojams, ar vystytojai
nekelia
rizikos ar grėsmės nacionalinio saugumo interesams. Taip pat, siekdami skaidrumo,
siūlome numatyti pareigą elektrinių, kurių
galia didesnė kaip 6 MW, vystytojams teikti informaciją operatoriams apie
galutinius projektą vystančio subjekto naudos gavėjus.
7)
Siekdami,
kad asmenys, kurie įstatymo įsigaliojimo metu turi galiojančius pasirašytus ketinimų
protokolus, realiai įgyvendintų planuotus projektus, siūlome nustatyti, kad ketinimų
protokolai netektų galios, jeigu per nurodytą laiką po įstatymo įsigaliojimo
nebūtų parengtas ir pateiktas tinklų operatoriui elektros tinklų dalies
techninis projektas.
Pasiūlymas:
Įstatymo projekto 8 straipsnį
išdėstyti taip:
Pakeisti 211 straipsnį
ir jį išdėstyti taip:
„211 straipsnis. Gamintojų įsipareigojimai
1. Gamintojas,
pasirašęs šio įstatymo 22 straipsnio 8 dalyje nurodytą ketinimų protokolą, nuo
kurio pasirašymo momento tinklų operatoriaus Pasinaudojimo
elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka rezervuojami elektros
tinklų pralaidumai, reikalingi sutartam elektros energijos gamybos
įrenginiuose pagamintam elektros energijos kiekiui persiųsti ir (ar) sutartai
elektros energijos galiai patiekti į elektros tinklus, įskaitant atvejus, kai
sutariama dėl prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimų, tinklų operatoriui privalo pateikti savo prievolių įvykdymo
užtikrinimą, garantuojantį tinklų operatoriui gamintojo įsipareigojimo
įvykdymą, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo ketinimų protokolo pasirašymo
dienos. Jeigu gamintojas pasirašo ketinimų protokolą, bet per nustatytą
laiką nepateikia savo prievolių įvykdymo užtikrinimo, ketinimų protokolas
nutraukiamas, o gamintojas 6 mėnesius praranda teisę teikti naują prašymą dėl
ketinimų protokolo pasirašymo. Gamintojo prievolių įvykdymo užtikrinimas
privalo galioti 30 kalendorinių dienų ilgiau negu ketinimų protokolas.
Prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis, išskyrus dydį, skirtą gamintojo
įsipareigojimo įvykdymui pagal Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo
22 straipsnį užtikrinti, apskaičiuojamas dauginant numatomų įrengti
elektrinės pajėgumų numatomą numatytą leistinos generuoti
galios dydį (kW) iš 15 50 eurų už 1 kW. Prievolių
įvykdymo užtikrinimo dydis, skirtas gamintojo įsipareigojimo įvykdymui pagal
Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnį užtikrinti,
apskaičiuojamas dauginant Lietuvos Respublikos teritorinėje jūroje ir (ar)
Lietuvos Respublikos išskirtinėje ekonominėje zonoje Baltijos jūroje planuojamų
įrengti elektrinės pajėgumų planuojamos įrengti elektrinės numatomą leistinos generuoti galios
dydį (kW) iš 75 eurų už 1 kW. Gamintojas, laimėjęs skatinimo kvotų
paskirstymo aukcioną arba jo nelaimėjęs, tačiau Vyriausybės nustatyta tvarka
ketinantis toliau tęsti veiklą, ir pratęsęs ketinimų protokolo galiojimo
terminą, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo šio pratęsimo dienos privalo
pateikti pratęstą prievolių įvykdymo užtikrinimą, kuris privalo galioti 30
kalendorinių dienų ilgiau negu ketinimų protokolas. Norint pratęsti leidimo
plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus galiojimo terminą, kaip
tai nustatyta šio įstatymo 16 straipsnio 6 dalies 2 punkte, prievolių
įvykdymo užtikrinimo dydis padidinamas dydžiu, kuris apskaičiuojamas
dauginant numatomų įrengti elektrinės pajėgumų numatomą leistinos
generuoti galios dydį (kW) iš 15
50 eurų už 1 kW ir laikotarpio, kuriam norima pratęsti šio leidimo
galiojimo terminą, trukmės, išreikštos metais.
2. Jeigu gamintojas
užbaigia ketinimų protokole numatytos įrengtosios galios elektrinės statybą
Statybos įstatyme nustatyta tvarka ir gamintojui šiame įstatyme nustatyta
tvarka išduotas leidimas gaminti elektros energiją arba jeigu gamintojas,
dalyvaujantis Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 20 straipsnio 4
dalyje nurodytame skatinimo kvotų paskirstymo aukcione ar Atsinaujinančių
išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnio 8 dalyje nurodytame konkurse,
nelaimi šio skatinimo kvotų paskirstymo aukciono ar konkurso arba atsisako
jame dalyvauti, tinklų operatorius, gavęs gamintojo prašymą, atsisako savo
teisių pagal gamintojo prievolių įvykdymo užtikrinimą ir grąžina jį šiam
gamintojui ar jo prievolių įvykdymo užtikrinimą išdavusiam asmeniui, o šalių
teisės ir pareigos pagal ketinimų protokolą pasibaigia.
3. Jeigu gamintojas
per leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus galiojimo
laikotarpį, įskaitant galimus jo pratęsimus, arba per 6 metus nuo leidimo
plėtrai ir eksploatacijai gavimo dienos, įskaitant galimus jo pratęsimus,
neįvykdo ketinimų protokole nustatyto įsipareigojimo pastatyti ar įrengti
ketinimų protokole nurodytos įrengtosios leistinos
generuoti
galios elektrinę arba jeigu leidimas plėtrai ir eksploatacijai
panaikinamas Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnio 25
dalyje numatytais pagrindais arba gamintojas nutraukia ketinimų protokolą,
skirtą gamintojo įsipareigojimo įvykdymui pagal Atsinaujinančių išteklių
energetikos įstatymo 22 straipsnį užtikrinti, arba atsisako leidimo plėtrai
ir eksploatacijai, arba ketinimų protokolas tinklų operatoriaus
nutraukiamas, kai gamintojas neįvykdo šio įstatymo 22 straipsnyje nustatytų esminių ketinimų protokolo vykdymo sąlygų, tinklų operatorius pasinaudoja visu šio
gamintojo pateiktu prievolių įvykdymo užtikrinimu, išskyrus atvejus, kai
tokie įsipareigojimai neįvykdomi dėl aplinkybių, kurių šis gamintojas
negalėjo kontroliuoti ir protingai numatyti ketinimų protokolo ir (ar)
elektrinės prijungimo prie elektros tinklų paslaugos sutarties sudarymo metu
ir negalėjo užkirsti kelio šioms aplinkybėms ar jų pasekmėms atsirasti, taip
pat dėl įstatymų nustatytų kitų aplinkybių, kai nėra šio gamintojo kaltės.
Tais atvejais, kai yra šioje dalyje nurodytos aplinkybės, gamintojas pateikia
tinklų operatoriui dokumentus, įrodančius, kad yra šioje dalyje nurodytos
aplinkybės, o tinklų operatorius įvertina pateiktus dokumentus ir priima
sprendimą dėl pateikto prievolių įvykdymo užtikrinimo grąžinimo.
4. Jeigu gamintojas
nutraukia ketinimų protokolą, atsisako leidimo plėtoti elektros energijos
gamybos pajėgumus Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 20 straipsnio
10 dalyje nustatyta tvarka, tinklų operatorius pasinaudoja gamintojo pateikto
prievolių įvykdymo užtikrinimo dalimi, kuri yra lygi didesnei sumai,
apskaičiuojamai apskaičiuojama 0,0123 0,0246 0,041 Eur/kW dauginant iš laikotarpio nuo prievolių įvykdymo
užtikrinimo pateikimo dienos iki dienos, kai gamintojas nutraukia ketinimų
protokolą arba atsisako leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus,
išreikšto dienomis arba ketinimų protokolo sudarymo metu galiojusį
prievolių įvykdymo užtikrinimo dydį padauginus iš leistinos generuoti galios.
Šios nuostatos netaikomos, kai ketinimų protokolas pasirašomas siekiant
užtikrinti gamintojo įsipareigojimo įvykdymą pagal Atsinaujinančių išteklių
energetikos įstatymo 22 straipsnį.
5. Jeigu gamintojas
per leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus galiojimo
laikotarpį, įskaitant galimus jo pratęsimus, arba per 6 metus nuo leidimo
plėtrai ir eksploatacijai gavimo dienos, įskaitant galimus jo pratęsimus,
pastato ar įrengia mažesnės galios elektrinę, kurios leistina
generuoti galia turi būti sumažinta, kad atitiktų šio įstatymo 201
straipsnio 2 dalyje nustatytą sąlygą, ir sumažinta
leistina generuoti galia yra mažesnė
negu buvo įsipareigojęs pagal nurodyta ketinimų protokolą
protokole, turi būti nustatyta mažesnė leistina
generuoti galia. Tokiu tokiu atveju tinklų operatorius
pasinaudoja pateikto prievolių įvykdymo užtikrinimo dalimi proporcingai neįvykdytiems
įsipareigojimams leistinos generuoti galios sumažinimo
dydžiui. Elektrinės faktinė leistina generuoti galia
nustatoma pagal leidime gaminti elektros energiją nurodytą leistiną generuoti
galią, kuri turi atitikti šio įstatymo 201 straipsnio 2 dalyje
nurodytą sąlygą.
6. Pagal gamintojo
pateiktą prievolių įvykdymo užtikrinimą tinklų operatoriaus gautos lėšos,
išskyrus atvejus, kai prievolių įvykdymo užtikrinimas pateikiamas siekiant
dalyvauti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 straipsnio 8
dalyje nurodytame konkurse, įvertinamos nustatant skirstymo ir perdavimo
tiekimo paslaugų kainų viršutines ribas.“
|
5.
|
9
|
|
|
Argumentai:
Žr. į argumentus
eilutėje Nr. 5.
Pasiūlymas:
Įstatymo projekto 9 straipsnį išdėstyti
taip:
1. Pakeisti 22 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1.
Gamintojų elektros įrenginiai prijungiami prie elektros tinklų šiame
įstatyme, Europos Sąjungos reglamentuose, reglamentuojančiuose elektros
gamybos įrenginių prijungimą prie elektros tinklų ir naudojimąsi elektros
tinklais, ir jų įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatyta tvarka ir
sąlygomis. Kai keičiama elektros energijos gamybos įrenginių leistina
generuoti galia ar įrengtoji galia, taikoma gamintojų elektros įrenginių
prijungimo prie elektros tinklų tvarka ir sąlygos, išskyrus reikalavimą
pateikti ketinimų protokolą keičiant elektrinės įrengtąją galią.
2.
Pakeisti 22 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3.
Tinklų operatorius neturi teisės atsisakyti prijungti gamintojų elektros energijos
gamybos įrenginius prie elektros tinklų dėl ateityje galimo elektros
tinklų pajėgumo apribojimo. Tinklų operatorius privalo prijungti gamintojo
elektros energijos gamybos įrenginius prie elektros tinklų,
atsižvelgdamas į leistiną naudoti galią, leistiną generuoti galią ir elektrinėselektros
gamybos įrenginių įrengtąją galią, atitinkamų techninių norminių
dokumentų reikalavimus, keliamus tokių įrenginių prijungimui, taip pat
elektros tinklų įrengimui ir (ar) atnaujinimui gamintojo ir tinklų
operatoriaus tinklų dalyje.“
3. Pakeisti
22 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:
„8. Parengti ir elektros tinklų operatoriui prašymą pasirašyti
ketinimų protokolą privalo pateikti:
1) gamintojas, gavęs
išankstines prijungimo sąlygas, išskyrus gaminantį vartotoją, gamintoją,
planuojantį gaminti elektros energiją savo reikmėms ir ūkio poreikiams ir
planuojantį į elektros tinklus patiekti elektros energiją, likusią nuo savo
reikmėms ir ūkio poreikiams nesuvartotos elektros energijos, kai elektrinės
įrengtoji galia yra ne didesnė kaip 1 MW ir ne didesnė negu gamintojo
objektui suteikta leistina naudoti galia ir kai šis gamintojas neketina
dalyvauti skatinimo kvotų paskirstymo aukcione, gamintoją, kurio elektros energijos gamybos įrenginių leistina generuoti
galia lygi nuliui, gamintoją, planuojantį gaminti
elektros energiją tik savo reikmėms ir ūkio poreikiams ar pagamintą
elektros energiją persiųsti tiesiogine linija prijungtiems vartotojo
objektams šio įstatymo 70 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytu atveju,
nepatiekiant elektros energijos į elektros tinklus, atsinaujinančių išteklių
energijos bendriją, neketinančią dalyvauti skatinimo kvotų paskirstymo
aukcione, piliečių energetikos bendriją, planuojančią įrengti ar statyti
atsinaujinančius energijos išteklius naudojančius elektros energijos gamybos
įrenginius, ir gamintoją, ketinantį modernizuoti iš atsinaujinančių
išteklių elektros energiją gaminančią elektrinę ar elektros energijos gamybos
įrenginius, nedidinant elektrinės ar elektros energijos įrenginio
įrengtųjų galių;
2) gamintojas,
siekiantis dalyvauti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 20
straipsnio 4 dalyje nurodytame skatinimo kvotų paskirstymo aukcione, arba gamintojas,
siekiantis dalyvauti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22
straipsnio 8 dalyje nurodytame konkurse.“
4. Papildyti 22
straipsnį 81 dalimi:
„81. Kai keičiama elektros energijos gamybos
įrenginių įrengtoji galia, tačiau nėra keičiama leistina generuoti galia,
taikoma gamintojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarka
ir sąlygos, išskyrus reikalavimą pateikti ketinimų protokolą.“
45.
Pakeisti 22 straipsnio 9 dalis 1 punktą ir jį dalį ir ją išdėstyti
taip:
9. Tinklų operatorius privalo per
30 kalendorinių dienų 25 kalendorines dienas
nuo šio straipsnio 8 dalyje nurodyto prašymo pateikimo dienos su gamintoju
pasirašyti ketinimų protokolą, išskyrus šio įstatymo 732
straipsnyje nurodytu atveju. Kai šio įstatymo 732
straipsnyje nustatytu atveju turi būti įsitikinta, kad ketinimų protokolo
pasirašymas ir (ar) ketinimų protokolą siekiantis pasirašyti asmuo nekelia
rizikos nacionalinio saugumo interesams ar atitinka
nacionalinio saugumo interesus, ketinimų protokolo pasirašymo
terminas pratęsiamas tiek, kiek buvo vykdomos patikros procedūros. Ketinimų
protokole privalo būti nurodyta:
1) planuojamos statyti elektrinės
įrengtoji galia, leistina generuoti galia ir naudojama
energijos rūšis;
2) terminas, per
kurį gamintojas įsipareigoja pastatyti elektrinę, baigti savo elektros tinklų
dalyje susijusius darbus ir pateikti reikalingus dokumentus
Tarybai leidimui gaminti elektros energiją gauti;
3) gamintojo įsipareigojimas ne
vėliau kaip per vieną mėnesį nuo ketinimų protokolo pasirašymo dienos Tarybai
pateikti prašymą išduoti leidimą plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus
arba pateikti prašymą dalyvauti skatinimo kvotų paskirstymo aukcione, jeigu
asmuo ketina statyti ar įrengti atsinaujinančius energijos išteklius naudojančias
elektrines ir pasinaudoti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 3
straipsnio 2 dalies 1, 2 ir 3 punktuose nurodytomis skatinimo priemonėmis;
4) tinklų operatoriaus įsipareigojimas per ne ilgesnį kaip vieno
mėnesio laikotarpį nuo prievolių įvykdymo užtikrinimo pateikimo dienos
išduoti prijungimo sąlygas;
5) gamintojo
įsipareigojimas per 9 mėnesius nuo
prijungimo sąlygų išdavimo parengti ir su tinklų operatoriumi suderinti
techninį projektą, kai toks projektas yra privalomas. Tinklų operatorius
visas savo pastabas dėl gamintojo pateikto techninio projekto pateikia per ne
ilgesnį kaip vieno mėnesio laikotarpį;
6) gamintojo
įsipareigojimas turėti statybą
leidžiantį dokumentą, jeigu toks dokumentas yra reikalingas, ne vėliau kaip
likus 12 mėnesių iki leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus
galiojimo pabaigos, įskaitant atvejus, kai leidimo galiojimas yra pratęstas;
47) tinklų operatoriaus
įsipareigojimas per ne ilgesnį kaip vieno mėnesio 15 kalendorinių
dienų laikotarpį nuo tinklų operatoriaus patvirtinimo apie su tinklų
operatoriumi suderintą techninį projektą pateikimo dienos arba per ne ilgesnį
kaip vieno mėnesio 15 kalendorinių dienų laikotarpį nuo
ketinimų protokolo pasirašymo dienos, jeigu toks techninis projektas
planuojamai statyti elektrinei yra neprivalomas, parengti elektrinės
prijungimo prie elektros tinklų paslaugos sutarties projektą;
58)
gamintojo įsipareigojimas per vieną mėnesį 15 kalendorinių dienų
nuo dienos, kai tinklų operatorius pateikia elektrinės prijungimo prie
elektros tinklų paslaugos sutarties projektą, atitinkantį suderintą techninį
projektą, arba elektros tinklų operatoriaus išduotas prijungimo sąlygas,
jeigu techninis projektas planuojamai statyti elektrinei yra neprivalomas,
pasirašyti prijungimo prie elektros tinklų paslaugos sutartį;
69)
gamintojo įsipareigojimas elektrinės prijungimo prie elektros tinklų
paslaugos sutartyje nustatyta tvarka apmokėti elektrinės prijungimo išlaidas;
710) tinklų
operatoriaus įsipareigojimas prijungti gamintojų, gaminančių elektros
energiją iš atsinaujinančių energijos išteklių, elektrinę prie elektros
tinklų ir užtikrinti patikimą joje pagamintos elektros energijos perdavimą ir
paskirstymą per terminą, kuris negali būti ilgesnis už Atsinaujinančių
išteklių energetikos įstatymo 14 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytus terminus;
811)
gamintojo prievolių įvykdymo užtikrinimo dydis, jo pateikimo ir panaudojimo
sąlygos ir tvarka;
12) teritorija,
kurioje gamintojas ketina plėtoti elektros energijos iš atsinaujinančių
energijos išteklių elektrinę. Gamintojas privalo pateikti
operatoriui dokumentus pagrindžiančius, kad žemės sklypo plotas
pakankamas siekiamos įrengtosios galios ir (ar) kitų techninių parametrų ir
technologijos elektrinei plėtoti;
5. Pakeisti 22
straipsnio 9 dalies 9 punktą ir jį išdėstyti taip:
913)
savivaldybės, kurioje numatoma statyti ar įrengti elektrinę, administracijos
patvirtinimas, kad planuojamos nurodytos galios ir tipo plėtoti elektrinės
įrengimas ar statyba pagal galiojančius teritorijų planavimo dokumentus
yra galimi arba bus galimi parengus ar pakeitus teritorijų
planavimo dokumentą per ketinimo protokolo galiojimo terminą;.
Savivaldybės administracija patvirtinimą gamintojui ir tinklų operatoriui
privalo pateikti per 10 darbo dienų nuo gamintojo prašymo gavimo dienos.
Jeigu per 10 darbo dienų savivaldybės administracija nepateikia patvirtinimo
ar argumentuoto prieštaravimo, laikoma, kad planuojamos plėtoti elektrinės
įrengimas ar statyba yra galimi;
1014)
Lietuvos kariuomenės patvirtinimas, kad teritorijose, kuriose, atsižvelgiant
į nacionalinio saugumo reikalavimus, netaikomi apribojimai projektuoti ir
statyti vėjo elektrines arba yra apribojimai projektuoti ir statyti vėjo
elektrines, tačiau planuojamų statyti vėjo elektrinių keliamų trukdžių nacionaliniam
saugumui užtikrinti galima išvengti panaudojant papildomas priemones, kaip
tai numatyta Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme.“
6. Papildyti 22
straipsnį 91–94 dalimis:
„91. Ketinimų
protokolas pasirašomas tik su tuo asmeniu, kuriam išduotos išankstinės
prijungimo sąlygos. Išankstinės prijungimo
sąlygos ir ketinimų protokolas nėra perleidžiami kitam asmeniui.
92.
Šio straipsnio 9 dalies 3, 5 ir 6 punktuose nustatytos sąlygos yra esminės
ketinimų protokolo vykdymo sąlygos. Jeigu gamintojas neįvykdo šių esminių
ketinimų protokolo vykdymo sąlygų, tinklų operatorius nutraukia ketinimų
protokolą.
93.
Gamintojas, kurio gamybos įrenginių prijungimo taške planuojama
leistina generuoti galia yra ne mažesnė kaip 6 MW, tinklų operatoriui pateiktame prašyme pasirašyti ketinimų
protokolą kartu privalo pateikti informaciją apie su juridiniu asmeniu, kai gamintojas yra juridinis asmuo, susijusius asmenis, tai yra juridinius
asmenis, kurie tiesiogiai ar netiesiogiai (per juridinį asmenį, kuriame valdo
ne mažiau kaip 25 procentus akcijų (teisių, pajų), suteikiančių teisę
balsuoti juridinio asmens dalyvių susirinkime) valdo daugiau kaip 25
procentus juridinio asmens akcijų (teisių, pajų), suteikiančių teisę balsuoti
šio juridinio asmens dalyvių susirinkime. Jeigu ketinimų protokolo galiojimo laikotarpiu keičiasi
su juridiniu asmeniu susiję juridiniai asmenys, gamintojas privalo pateikti tinklų operatoriui informaciją apie
su juridiniu asmeniu susijusių asmenų pasikeitimus.“
94. Gamintojas, gavęs leidimą plėtoti elektros energijos gamybos
pajėgumus ne rečiau kaip kas ketvirtį, tinklų operatoriui teikia informaciją,
įrodančią, kad gamintojas vykdo šiame leidime nurodytą veiklą ir ji nebuvo
nutrūkusi ilgiau kaip 12 mėnesių. Tinklų operatoriui kilus įtarimų, kad
gamintojo leidime plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus nurodyta
veikla buvo nutrūkusi ilgiau kaip 12 mėnesių, informuoja Tarybą. Taryba,
įvertinusi tinklų operatoriaus pateiktą informaciją, priima sprendimą dėl išduoto
leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus panaikinimo.“
7. Pakeisti 22
straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:
„11. Tinklų
operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše
nustatoma Ketinimų ketinimų protokolo pavyzdinę formą pavyzdinė
forma ir
šio straipsnio 9 dalies 9 punkte numatyto savivaldybės patvirtinimo forma tvirtina
Taryba.“
|
6.
|
12
|
|
|
Argumentai:
Žr. į argumentus
eilutėje Nr. 5.
Pasiūlymas:
Įstatymo projekto 12 straipsnį išdėstyti
taip:
1. Pakeisti 31 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
,,2.
Perdavimo sistemos operatorius užtikrina trečiųjų asmenų prieigą prie
perdavimo tinklų, ją valdo ir pateikia paaiškinimus, kai tokia prieiga
nesuteikiama. Tuo tikslu perdavimo sistemos operatorius Tarybos nustatytomis
sąlygomis parengia ir teikia Tarybai tvirtinti Pasinaudojimo elektros
tinklais tvarkos aprašą, taip pat jį paskelbia savo interneto svetainėje. Taryba
užtikrina, kad šia tvarka nustatomi prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo
apribojimai būtų nustatomi remiantis skaidriomis ir nediskriminacinėmis
procedūromis, taip pat kad būtų užtikrintas tinklų naudotojų naujai
prijungiamų įrenginių (elektrinių ir kaupimo įrenginių) ekonominis
efektyvumas ir kad nebūtų sukurta nepagrįstų kliūčių patekti į elektros energijos
rinką. Vadovaudamasis Reglamento (ES) Nr. 2019/943 12 ir 13
straipsnių ir šio įstatymo nuostatomis, perdavimo sistemos operatorius
Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše taip pat nustato
elektros energijos priėmimo ir persiuntimo bei perskirstymo tvarką. Taip
pat perdavimo sistemos operatorius tvarkos apraše nustato elektros energijos
persiuntimo nutraukimo sąlygas, kai tinklų naudotojo elektros įrenginių
patiekiama į elektros tinklus aktyvioji galia viršija leistiną generuoti
galią.
2. Papildyti 31
straipsnį 21–25 dalimis:
„21. Tarybos
nustatytais principais ir kriterijais Pasinaudojimo
elektros tinklais tvarkos apraše nustatoma elektros tinklų
pralaidumų rezervavimo tvarka.
Prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimų nustatymo principai ir (ar)
kriterijai turi užtikrinti efektyvaus tinklo panaudojimo principų laikymąsi.
Pasinaudojimo elektros tinklais tvarka turi būti užtikrinamos sąlygos
įgyvendinti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme nustatytus tikslus
ir uždavinius, taip pat Nacionaliniame pažangos plane ir kituose strateginio
lygmens planavimo dokumentuose nustatytus energetikos politikos strateginius
tikslus ir (ar) pažangos uždavinius ir (ar) Nacionaliniame energetikos ir klimato
srities veiksmų plane numatytas įgyvendinimo priemones. Prie
perdavimo elektros tinklų pralaidumai rezervuojami prioriteto tvarka:
1) teisės
aktuose ir (ar) programavimo lygmens planavimo dokumentuose (energetikos
srities nacionalinėje plėtros programoje, Vyriausybės programoje ir (ar)
Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plane)
nustatytiems atsinaujinančius išteklius naudojantiems objektams Lietuvos
Respublikos teritorinėje jūroje ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinėje
ekonominėje zonoje Baltijos jūroje, prijungti numatytu laiku ir energetikos
objektams, prisidedantiems prie elektros energetikos sistemos darbo
stabilumo, patikimumo ir (ar) saugumo prijungti numatytu laiku;
2) asmenų, vykdančių veiklą Atsinaujinančių išteklių
energetikos įstatymo 201 straipsnio 8 dalyje nustatyta tvarka ir
sąlygomis, ir asmenų ant
pastatų stogų planuojamiems įrengti atsinaujinančius energijos išteklius
naudojantiems elektros energijos gamybos įrenginiams prijungti;
3)
elektros energijos kaupimo įrenginiams prijungti;
4) juridinių
asmenų, kurie yra gaminantys vartotojai ar siekia jais tapti,
atsinaujinančius energijos išteklius naudojantiems elektros energijos gamybos
įrenginiams prijungti;
5) vėjo
elektrinėms prijungti;
6) saulės
šviesos energijos elektrinėms prijungti, išskyrus atvejus, numatytus 2 ir 4
šio straipsnio punktuose;
7) kitoms
atsinaujinančių energijos išteklių technologijoms prijungti.
22. Pralaidumų
rezervavimo tvarka, atsižvelgiant į Tarybos nustatytus pagrįstus principus ir
(ar) kriterijus, gali būti diferencijuojama pagal asmenų ir (ar) įrenginių
grupes, elektrinių, elektros energijos gamybos ir energijos kaupimo įrenginių
įrengtosios galios ar prijungimo taške suteikiamos leistinos generuoti galios
dydį, taip pat pagal esamų laisvų elektros tinklų pralaidumų dalį, kai
įvertinus prie tinklo prijungtų elektrinių, elektros energijos gamybos ir
energijos kaupimo įrenginių patiekiamos į elektros tinklą galios
nevienalaikiškumą, gali būti nustatyti šio įstatymo 22 straipsnio 31
dalyje ir 482 straipsnio 3 dalyje numatyti
prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimai. Taryba
užtikrina, kad pasinaudojimo elektros tinklais tvarka
nustatomi prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimai būtų nustatomi
remiantis skaidriomis ir nediskriminacinėmis procedūromis, taip pat, kad būtų
užtikrintas tinklų naudotojų naujai prijungiamų įrenginių (elektrinių ir
kaupimo įrenginių) ekonominis efektyvumas ir kad nebūtų sukurta nepagrįstų
kliūčių patekti į elektros energijos rinką.
Vadovaudamasis Reglamento (ES) Nr. 2019/943 12 ir 13 straipsnių ir šio
įstatymo nuostatomis, perdavimo sistemos operatorius Pasinaudojimo elektros
tinklais tvarkos apraše nustato elektros energijos priėmimo ir persiuntimo
bei perskirstymo tvarką. Taip pat perdavimo sistemos operatorius Pasinaudojimo
elektros tinklais tvarkos apraše nustato elektros energijos
persiuntimo nutraukimo sąlygas, kai tinklų naudotojo elektros įrenginių
patiekiama į elektros tinklus aktyvioji galia viršija leistiną generuoti
galią.
23.
Vyriausybės sprendimu Pasinaudojimo
elektros tinklais tvarkos apraše gali būti nustatyta
pralaidumų rezervavimo aukcionų organizavimo tvarka įrenginių prijungimui,
kurie nėra prioritetų sąraše. Aukciono metu tinklų operatoriaus gautos lėšos
įvertinamos nustatant perdavimo paslaugų kainų viršutines ribas. Šios lėšos
turi būti skirtos elektros tinklų plėtrai, kuri užtikrintų didesnes galimybes
prijungti prie elektros tinklų atsinaujinančios energijos išteklius
naudojančius elektros energijos gamybos įrenginius.
24.
Perdavimo sistemos operatorius, siekdamas užtikrinti informacijos apie
galimybes pasinaudoti elektros tinklais, kai siekiama plėtoti elektros
energijos gamybos ar energijos kaupimo pajėgumus, prieinamumą ir skaidrumą,
savo interneto svetainėje skelbia ir per pagrįstą laiką pasikeitus
skelbiamiems duomenims atnaujina prijungimo prie elektros tinklų galimybių
žemėlapį ir duomenis, nurodydamas perdavimo elektros tinklų elementų
(transformatorinių, tinklų linijų) esamą (laisvą) elektros tinklų pralaidumą
pagal elektros tinklo vietas, įskaitant apriboto
prijungimo sąlygas, jeigu jos taikomos konkrečioje vietoje, taip
pat galimą elektros tinklų pralaidumų pokytį įgyvendinus planuojamą elektros
tinklų plėtrą ir (ar) rekonstrukciją pagal perdavimo sistemos operatoriaus 10
metų perdavimo tinklų plėtros planą, informaciją apie prijungtus elektros
energijos gamybos ir energijos kaupimo įrenginius, taip pat planuojamus
prijungti tokius įrenginius: pagal ketinimų protokolus šiems įrenginiams
rezervuotus pralaidumus ir ketinimų protokolų galiojimo laiką, laisvus
pralaidumus, numatytus įrenginiams, kai yra išduotos tų įrenginių išankstinės
prisijungimo sąlygos, nurodant asmenis, kuriems išduoti ketinimų protokolai
ir (ar) išankstinės prisijungimo sąlygos.
25.
Perdavimo sistemos operatorius stebi, ar gamintojas
ir energijos kaupimo įrenginių savininkas vykdo leidime plėtoti
elektros energijos gamybos pajėgumus ar leidime plėtoti energijos kaupimo
pajėgumus leistą vykdyti veiklą (toliau šiame straipsnyje – leidime nurodyta
veikla), atsako už ketinimų protokole numatytų
įsipareigojimų įgyvendinimo laiku priežiūrą ir kontrolę. Vykdydamas šias
pareigas jis numato ir vykdo veiksmus, kad įsitikintų, kad ketinimų protokolą
pasirašęs asmuo leidime nurodytą veiklą vykdo nuolat. Asmuo, pasirašęs
ketinimų protokolą, privalo teikti perdavimo sistemos operatoriaus nurodytais
terminais nustatytą informaciją ir (ar) dokumentus, kuriais pagrįstai
įrodoma, kad leidime nurodyta veikla yra vykdoma.
|
7.
|
13
|
|
|
Argumentai:
Žr. į argumentus
eilutėje Nr. 5.
Pasiūlymas:
Įstatymo projekto 13 straipsnį išdėstyti
taip:
1. Pakeisti
39 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
,,2. Skirstomųjų
tinklų operatorius užtikrina trečiųjų asmenų prieigą prie skirstomųjų tinklų,
ją valdo ir pateikia paaiškinimus, kai tokia prieiga nesuteikiama. Tuo tikslu
skirstomųjų tinklų operatorius Tarybos nustatytomis sąlygomis parengia ir
teikia Tarybai tvirtinti Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos aprašą, taip
pat jį skelbia savo interneto svetainėje. Taryba
užtikrina, kad šia tvarka nustatomi prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo
apribojimai būtų nustatomi remiantis skaidriomis ir nediskriminacinėmis
procedūromis, taip pat kad būtų užtikrintas tinklų naudotojų naujai
prijungiamų įrenginių (elektrinių ir kaupimo įrenginių) ekonominis
efektyvumas ir nebūtų sukurta nepagrįstų kliūčių patekti į elektros energijos
rinką. Vadovaudamasis Reglamento (ES) Nr.
2019/943 12 ir 13 straipsnių ir šio įstatymo
nuostatomis, skirstomųjų tinklų operatorius Pasinaudojimo elektros tinklais
tvarkos apraše taip pat nustato elektros energijos priėmimo ir
persiuntimo bei perskirstymo tvarką. Taip pat skirstomųjų tinklų
operatorius tvarkos apraše nustato elektros energijos persiuntimo
nutraukimo sąlygas, kai tinklų naudotojo elektros įrenginių patiekiama į
elektros tinklus aktyvioji galia viršija leistiną generuoti galią.“
2. Papildyti 31
straipsnį 21–25 dalimis:
„21. Tarybos
nustatytais principais ir kriterijais Pasinaudojimo
elektros tinklais tvarkos apraše nustatoma elektros tinklų
pralaidumų rezervavimo tvarka. Prijungimo
pajėgumų arba eksploatavimo apribojimų nustatymo principai ir (ar) kriterijai
turi užtikrinti efektyvaus tinklo išnaudojimo principų laikymąsi.
Pasinaudojimo elektros tinklais tvarka turi būti užtikrinamos sąlygos
įgyvendinti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme nustatytus tikslus
ir uždavinius, taip pat Nacionaliniame pažangos plane ir kituose strateginio
lygmens planavimo dokumentuose nustatytus energetikos politikos strateginius
tikslus ir (ar) pažangos uždavinius ir (ar) Nacionaliniame energetikos ir
klimato srities veiksmų plane numatytas įgyvendinimo priemones. Prie
skirstomųjų elektros tinklų pralaidumai rezervuojami prioriteto tvarka:
1)
atsinaujinančių išteklių energijos bendrijų ar piliečių energetikos bendrijų,
kai šių bendrijų pagrindiniai nariai, dalininkai ar
dalyviai yra savivaldybės ar savivaldybių įmonės, o jų pagrindinė
paskirtis – mažinti energetinį skurdą ir (ar) teikti naudą pažeidžiamiems
vartotojams, atsinaujinančius energijos išteklius naudojantiems elektros
energijos gamybos įrenginiams prijungti;
2)
fizinių asmenų, kurie yra gaminantys vartotojai ar siekia jais tapti, asmenų, vykdančių veiklą Atsinaujinančių išteklių
energetikos įstatymo 201 straipsnio 8 dalyje nustatyta tvarka ir
sąlygomis, ir fizinių ar
juridinių asmenų ant pastatų stogų planuojamiems įrengti atsinaujinančius
energijos išteklius naudojantiems elektros energijos gamybos įrenginiams
prijungti;
3) elektros
energijos kaupimo įrenginiams prijungti;
4) juridinių
asmenų, kurie yra gaminantys vartotojai ar siekia jais tapti,
atsinaujinančius energijos išteklius naudojantiems elektros energijos gamybos
įrenginiams prijungti;
5) vėjo
elektrinėms prijungti;
6) saulės šviesos energijos elektrinėms prijungti, išskyrus
atvejus, numatytus 1, 2 ir 4 šio straipsnio punktuose;
7) kitoms
atsinaujinančių energijos išteklių technologijoms prijungti.
22. Pralaidumų
rezervavimo tvarka, atsižvelgiant į Tarybos nustatytus pagrįstus principus ir
(ar) kriterijus, gali būti diferencijuojama pagal asmenų ir (ar) įrenginių
grupes, elektrinių, elektros energijos gamybos ir energijos kaupimo įrenginių
įrengtosios galios ar prijungimo taške suteikiamos leistinos generuoti galios
dydį, taip pat pagal esamų laisvų elektros tinklų pralaidumų dalį, kai,
įvertinus prie tinklo prijungtų elektrinių, elektros energijos gamybos ir
energijos kaupimo įrenginių patiekiamos į elektros tinklą galios
nevienalaikiškumą, gali būti nustatyti šio įstatymo 22 straipsnio 31
dalyje ir 482 straipsnio 3 dalyje numatyti
prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimai. Taryba
užtikrina, kad pasinaudojimo elektros tinklais tvarka
nustatomi prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimai būtų nustatomi
remiantis skaidriomis ir nediskriminacinėmis procedūromis, taip pat, kad būtų
užtikrintas tinklų naudotojų naujai prijungiamų įrenginių (elektrinių ir
kaupimo įrenginių) ekonominis efektyvumas ir kad nebūtų sukurta nepagrįstų
kliūčių patekti į elektros energijos rinką.
Vadovaudamasis Reglamento (ES) Nr. 2019/943 12 ir 13 straipsnių ir šio
įstatymo nuostatomis, skirstomųjų tinklų operatorius Pasinaudojimo elektros
tinklais tvarkos apraše nustato elektros energijos priėmimo ir persiuntimo
bei perskirstymo tvarką. Taip pat skirstomųjų tinklų operatorius Pasinaudojimo
elektros tinklais tvarkos apraše nustato elektros energijos
persiuntimo nutraukimo sąlygas, kai tinklų naudotojo elektros įrenginių
patiekiama į elektros tinklus aktyvioji galia viršija leistiną generuoti
galią.
23.
Vyriausybės sprendimu skirstomųjų tinklų operatoriaus Pasinaudojimo
elektros tinklais tvarkos apraše gali būti nustatyta
pralaidumų rezervavimo aukcionų organizavimo tvarka įrenginių prijungimui,
kurie nėra prioritetų sąraše. Aukciono metu tinklų operatoriaus gautos lėšos
įvertinamos nustatant skirstymo paslaugų kainų viršutines ribas. Šios lėšos
turi būti skirtos elektros tinklų plėtrai, kuri užtikrintų didesnes galimybes
prijungti prie elektros tinklų atsinaujinančios energijos išteklius
naudojančius elektros energijos gamybos įrenginius.
24.
Skirstomųjų tinklų operatorius, siekdamas užtikrinti informacijos apie
galimybes pasinaudoti elektros tinklais, kai siekiama plėtoti elektros
energijos gamybos ar energijos kaupimo pajėgumus, prieinamumą ir skaidrumą,
savo interneto svetainėje skelbia ir per pagrįsta laiką pasikeitus
skelbiamiems duomenims atnaujina prijungimo prie elektros tinklų galimybių
žemėlapį ir duomenis, nurodydamas skirstomųjų elektros tinklų elementų
(transformatorinių, tinklų linijų) esamą (laisvą) elektros tinklų pralaidumą
pagal elektros tinklo vietas, įskaitant apriboto
prijungimo sąlygas, jeigu jos taikomos konkrečioje vietoje, taip
pat galimą elektros tinklų pralaidumų pokytį įgyvendinus planuojamą elektros
tinklų plėtrą ir (ar) rekonstrukciją pagal 10 metų skirstomųjų tinklų
plėtros, atnaujinimo, modernizavimo ir investicijų planą, informaciją apie
prijungtus elektros energijos gamybos ir energijos kaupimo įrenginius, taip
pat planuojamus prijungti tokius įrenginius: pagal ketinimų protokolus šiems
įrenginiams rezervuotus pralaidumus ir ketinimų protokolų galiojimo laiką,
laisvus pralaidumus numatytus įrenginiams, kai yra išduotos tų įrenginių
išankstinės prisijungimo sąlygos, nurodant asmenis, kuriems išduoti ketinimų
protokolai ir (ar) išankstinės prisijungimo sąlygos.
25.
Skirstomųjų tinklų operatorius stebi, ar gamintojas
ir energijos kaupimo įrenginių savininkas vykdo leidime plėtoti
elektros energijos gamybos pajėgumus ar leidime plėtoti energijos kaupimo
pajėgumus leistą vykdyti veiklą (toliau šiame straipsnyje – leidime nurodyta
veikla), atsako už ketinimų protokole numatytų
įsipareigojimų įgyvendinimo laiku priežiūrą ir kontrolę. Vykdydamas šias
pareigas jis numato ir vykdo veiksmus, kad įsitikintų, kad ketinimų protokolą
pasirašęs asmuo leidime nurodytą veiklą vykdo nuolat. Asmuo, pasirašęs
ketinimų protokolą, privalo teikti skirstomųjų tinklų operatoriaus nurodytais
terminais nustatytą informaciją ir (ar) dokumentus, kuriais pagrįstai
įrodoma, kad leidime nurodyta veikla yra vykdoma.“
|
8.
|
15
|
|
|
Argumentai:
Žr. į argumentus
eilutėje Nr. 5.
Pasiūlymas:
Įstatymo projekto 15 straipsnį išdėstyti
taip:
1. Papildyti
482 straipsnį 31 dalimi:
„31.
Tinklų operatorius privalo ne vėliau kaip per 22 mėnesius nuo statyti ar įrengti energijos kaupimo įrenginį planuojančio
asmens ir tinklų operatoriaus energijos kaupimo įrenginio prijungimo prie
elektros tinklų paslaugos sutarties
pasirašymo dienos arba per šioje sutartyje nurodytą laikotarpį, per kurį
energijos kaupimo įrenginio savininkas planuoja statyti ar įsipareigoja
įrengti energijos kaupimo įrenginį, jeigu tas laikotarpis yra ilgesnis kaip
22 mėnesiai, prijungti šį įrenginį prijungimo taške, nurodytame energijos
kaupimo įrenginio prijungimo sąlygose. Tinklų
operatorius energijos kaupimo įrenginius prijungia, vadovaudamasis energijos
kaupimo įrenginių prijungimą reguliuojančiais Europos Sąjungos reglamentais
ir (ar) pagal Tarybos nustatytas sąlygas jo parengtomis ir Tarybos
patvirtintomis Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos aprašo nuostatomis,
reguliuojančiomis energijos kaupimo įrenginių prijungimą, įvertinęs
specialiuosius reikalavimus ir energijos kaupimo įrenginį prijungti
planuojančiam asmeniui sutikus su nustatytomis pasinaudojimo elektros
tinklais sąlygomis.“
2.
Papildyti 482 straipsnį 8–18 dalimis:
„8.
Energijos kaupimo įrenginio prijungimo tašką parenka ir išankstinėse
prijungimo sąlygose nustato tinklų operatorius, prie kurio valdomų elektros
tinklų jungiamas energijos kaupimo įrenginys, pagal statyti ar įrengti
energijos kaupimo įrenginį pageidaujančio asmens pateiktą prašymą, įvertinęs
technologinius ir ekonominius prijungimo taško parinkimo kriterijus pagal
Tarybos patvirtintą tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais
tvarkos aprašą.
9. Išduodamose
energijos kaupimo įrenginio išankstinėse prijungimo prie elektros tinklų
sąlygose, prijungimo sąlygose ir (ar) energijos kaupimo įrenginio prijungimo
prie elektros tinklų paslaugos sutartyje nurodoma įrengtoji galia, leistina
naudoti galia ir leistina generuoti galia.
10. Statyti ar
įrengti energijos kaupimo įrenginį planuojantis asmuo, gavęs išankstines
energijos kaupimo įrenginio prijungimo sąlygas, parengia ir teikia tinklų
operatoriui prašymą pasirašyti ketinimų protokolą,. Nuo ketinimų
protokolo pasirašymo momento tinklų operatorius Pasinaudojimo
elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tvarka rezervuoja
elektros tinklų pralaidumus, reikalingus sutartam į elektros
tinklą generuojamos elektros energijos kiekiui persiųsti ir (ar) sutartai
elektros energijos galiai patiekti, įskaitant atvejus, kai sutariama dėl
prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimų. Ketinimų
protokolą pasirašęs statyti ar įrengti energijos kaupimo įrenginį
planuojantis asmuo ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų tinklų
operatoriui pateikia šio įstatymo 211 straipsnio 1 dalyje nurodytą
prievolių įvykdymo užtikrinimą, kuris privalo galioti 30 kalendorinių dienų
ilgiau negu ketinimų protokolas ir kurio dydis apskaičiuojamas atsižvelgiant
į energijos kaupimo įrenginio leistiną generuoti galios dydį (kW) dauginant
iš 50 eurų už 1 kW. Norint pratęsti leidimo plėtoti energijos kaupimo
pajėgumus galiojimo terminą, kaip tai nustatyta
šio įstatymo 16 straipsnio 6 dalies 2 punkte, prievolių
įvykdymo užtikrinimo dydis padidinamas dydžiu, kuris apskaičiuojamas
dauginant numatomų įrengti generacijos iš kaupimo įrenginių pajėgumų dydį
(kW) dauginant iš 50 eurų už 1 kW ir laikotarpio, kuriam norima pratęsti šio
leidimo galiojimo terminą, trukmės, išreikštos metais.
11. Tinklų
operatorius ne vėliau kaip per 25 kalendorines
dienas nuo šio straipsnio 10 dalyje nurodyto prašymo pateikimo dienos su
energijos kaupimo įrenginį planuojančiu statyti ar įrengti asmeniu pasirašo
ketinimų protokolą, išskyrus atvejus, nurodytus šio įstatymo
732 straipsnyje. Kai šio įstatymo 732
straipsnyje nustatytu atveju turi būti įsitikinta, kad ketinimų protokolo
pasirašymas ir (ar) ketinimų protokolą siekiantis pasirašyti asmuo nekelia
rizikos nacionalinio saugumo interesams ar atitinka
nacionalinio saugumo interesus, ketinimų protokolo pasirašymo
terminas pratęsiamas tiek, kiek buvo vykdomos patikros procedūros. Ketinimų
protokole privalo būti nurodyta:
1) planuojamos
statyti kaupimo įrenginio įrengtoji galia, prijungimo taške leistina
generuoti galia ir leistina naudoti galia;
2) terminas, per
kurį asmuo įsipareigoja pastatyti kaupimo įrenginį, baigti savo elektros
tinklų dalyje susijusius darbus ir pateikti reikalingus dokumentus Tarybai
leidimui generuoti elektros energiją iš kaupimo įrenginių gauti;
3) asmens
įsipareigojimas ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo ketinimų protokolo
pasirašymo dienos Tarybai pateikti prašymą išduoti leidimą plėtoti energijos
kaupimo pajėgumus;
4)
tinklų operatoriaus įsipareigojimas per ne ilgesnį kaip vieno mėnesio
laikotarpį nuo prievolių įvykdymo užtikrinimo pateikimo dienos išduoti
prijungimo sąlygas;
5) asmens įsipareigojimas per 9 mėnesius nuo prijungimo sąlygų išdavimo parengti ir su
tinklų operatoriumi suderinti techninį projektą, kai toks projektas yra
privalomas. Tinklų operatorius visas savo pastabas dėl asmens pateikto
techninio projekto pateikia per ne ilgesnį kaip vieno mėnesio laikotarpį;
6) asmens
įsipareigojimas turėti statybą
leidžiantį dokumentą, jeigu toks dokumentas yra reikalingas, ne vėliau kaip
likus 12 mėnesių iki leidimo plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus
galiojimo pabaigos, įskaitant atvejus, kai leidimo galiojimas yra pratęstas;
7) tinklų
operatoriaus įsipareigojimas per ne ilgesnį kaip 15 kalendorinių
dienų
laikotarpį
nuo tinklų operatoriaus patvirtinimo apie su tinklų operatoriumi suderintą
techninį projektą pateikimo dienos arba per ne ilgesnį kaip 15
kalendorinių dienų laikotarpį nuo ketinimų protokolo
pasirašymo dienos, jeigu toks techninis projektas planuojamam statyti
energijos kaupimo įrenginiui yra neprivalomas, parengti kaupimo įrenginio
prijungimo prie elektros tinklų paslaugos sutarties projektą;
8) asmens
įsipareigojimas per 15 kalendorinių dienų nuo
dienos, kai tinklų operatorius pateikia energijos kaupimo įrenginio
prijungimo prie elektros tinklų paslaugos sutarties projektą, atitinkantį
suderintą techninį projektą, arba elektros tinklų operatoriaus išduotas
prijungimo sąlygas, jeigu techninis projektas planuojamam statyti energijos
kaupimo įrenginiui yra neprivalomas, pasirašyti energijos kaupimo įrenginio
prijungimo prie elektros tinklų paslaugos sutartį;
9) asmens
įsipareigojimas energijos kaupimo įrenginio prijungimo prie elektros tinklų
paslaugos sutartyje nustatyta tvarka apmokėti energijos kaupimo įrenginio
prijungimo išlaidas;
10) prievolių
įvykdymo užtikrinimo dydis, jo pateikimo ir panaudojimo sąlygos ir tvarka;
11) ketinimų
protokolo galiojimo laikotarpis ir (ar) sąlygos.
12. Ketinimų
protokolas pasirašomas tik su tuo asmeniu, kuriam išduotos išankstinės
prijungimo sąlygos. Išankstinės prijungimo
sąlygos ir ketinimų protokolas nėra perleidžiami kitam asmeniui.
13. Šio straipsnio 11 dalies 3, 5 ir 6 punktuose nustatytos sąlygos
yra esminės ketinimų protokolo vykdymo sąlygos. Jeigu energijos
kaupimo įrenginį planuojantis statyti ar įrengti asmuo neįvykdo šių esminių ketinimų protokolo vykdymo sąlygų, tinklų
operatorius nutraukia ketinimų protokolą.
14. Tinklų
operatorius, kai statyti ar įrengti energijos kaupimo įrenginį planuojantis asmuo,
nurodytas šio straipsnio 10 dalyje, pasirašo ketinimų protokolą ir jame
nustatyta tvarka pateikia savo prievolių įvykdymo užtikrinimą, leidimą
plėtoti energijos kaupimo pajėgumus, jei toks yra privalomas, ir suderintą
techninį projektą, pasirašo energijos kaupimo įrenginio prijungimo prie
elektros tinklų paslaugos sutartį.
15. Ketinimų
protokolo dėl energijos kaupimo įrenginio prijungimo pavyzdinė forma
nustatoma tinklų operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše.
16. Jeigu
statyti ar įrengti energijos kaupimo įrenginį planuojantis asmuo užbaigia
ketinimų protokole numatytos leistinos generuoti galios iš kaupimo įrenginių
energijos kaupimo įrenginio statybą Statybos įstatyme nustatyta tvarka ir
tokiam asmeniui šiame įstatyme nustatyta tvarka išduotas leidimas generuoti
elektros energiją iš kaupimo įrenginių, tinklų operatorius, gavęs kaupimo
įrenginį pastačiusio ar įrengusio asmens prašymą, atsisako savo teisių pagal
prievolių įvykdymo užtikrinimą ir grąžina jį šiam asmeniui ar jo prievolių
įvykdymo užtikrinimą išdavusiam asmeniui, o šalių teisės ir pareigos pagal
ketinimų protokolą pasibaigia.
17. Jeigu
energijos kaupimo įrenginį planuojantis įrengti ar statyti asmuo nutraukia
ketinimų protokolą, tinklų operatorius pasinaudoja pateikto prievolių
įvykdymo užtikrinimo dalimi, kuri apskaičiuojama 0,0246 euro už 1 kW
dauginant iš laikotarpio nuo prievolių įvykdymo užtikrinimo pateikimo dienos
iki dienos, kai asmuo nutraukia ketinimų protokolą, išreikšto dienomis.
18. Jeigu
energijos kaupimo įrenginį planuojantis įrengti ar statyti asmuo per leidimo
plėtoti elektros energijos kaupimo pajėgumus galiojimo laikotarpį, įskaitant
galimus jo pratęsimus, pastato ar įrengia mažesnės generuojančios galios
kaupimo įrenginį, negu buvo įsipareigojęs pagal ketinimų protokolą, tinklų
operatorius pasinaudoja pateikto prievolių įvykdymo užtikrinimo dalimi
proporcingai neįvykdytiems įsipareigojimams. Faktinė leistina generuoti galia
nustatoma pagal leidime generuoti elektros energiją iš kaupimo įrenginių
nurodytą leistiną generuoti galią, kuri turi atitikti šio įstatymo 201
straipsnio 2 dalyje nurodytą sąlygą.
19. Pagal
gamintojo pateiktą prievolių įvykdymo užtikrinimą tinklų operatoriaus gautos
lėšos įvertinamos nustatant skirstymo ir perdavimo tiekimo paslaugų kainų
viršutines ribas.
20.
Energijos
kaupimo įrenginį planuojantis statyti ar įrengti asmuo, kurio energijos kaupimo įrenginio ar įrenginių prijungimo taške planuojama leistina
generuoti galia yra ne mažesnė kaip 6 MW, tinklų
operatoriui pateiktame prašyme pasirašyti ketinimų protokolą privalo pateikti
informaciją apie su juridiniu asmeniu, kai energijos
kaupimo įrenginį planuojantis statyti ar įrengti asmuo yra juridinis asmuo, susijusius asmenis, tai yra juridinius
asmenis, kurie tiesiogiai ar netiesiogiai (per juridinį asmenį, kuriame valdo
ne mažiau kaip 25 procentų akcijų (teisių, pajų), suteikiančių teisę balsuoti
juridinio asmens dalyvių susirinkime) valdo daugiau kaip 25 procentus juridinio
asmens akcijų (teisių, pajų), suteikiančių teisę balsuoti šio juridinio
asmens dalyvių susirinkime. Jeigu ketinimų protokolo galiojimo laikotarpiu
keičiasi su juridiniu asmeniu susiję juridiniai asmenys, energijos kaupimo įrenginį planuojantis
statyti ar įrengti asmuo privalo pateikti tinklų
operatoriui informaciją apie su juridiniu asmeniu susijusių asmenų
pasikeitimus.
21. Energijos
kaupimo įrenginį planuojantis statyti ar įrengti asmuo, gavęs leidimą plėtoti energijos kaupimo pajėgumus ne rečiau
kaip kas ketvirtį tinklų operatoriui teikia informaciją, įrodančią, kad šis
asmuo vykdo šiame leidime nurodytą veiklą ir ji nebuvo nutrūkusi ilgiau kaip
12 mėnesių. Tinklų operatoriui kilus įtarimų, kad šio asmens leidime plėtoti
energijos kaupimo pajėgumus nurodyta veikla buvo nutrūkusi ilgiau kaip 12
mėnesių, informuoja apie tai Tarybą. Taryba įvertinusi tinklų operatoriaus
pateiktą informaciją priima sprendimą dėl išduoto leidimo plėtoti energijos
kaupimo pajėgumus panaikinimo.
22.
Šio straipsnio 31, 8–21 dalys netaikomos tais atvejais, kai,
vadovaujantis šio įstatymo 16 straipsnio 29 dalimi, leidimai plėtoti
energijos kaupimo pajėgumus ir generuoti elektros energiją iš energijos
kaupimo įrenginių nereikalingi. Kai, vadovaujantis šio įstatymo 16 straipsnio
29 dalimi, leidimai plėtoti energijos kaupimo pajėgumus ir generuoti elektros
energiją iš energijos kaupimo įrenginių nereikalingi ir energijos kaupimo
įrenginys įrengiamas nekeičiant objektui, kurio vidaus tinkle įrengiamas
energijos kaupimo įrenginys, suteiktos leistinos naudoti ir leistinos
generuoti galios, energijos kaupimo įrenginiai prijungiami prie elektros
tinklų supaprastinta tvarka – pateikiant tinklų operatoriaus Pasinaudojimo
elektros tinklais tvarkos apraše nustatytos formos deklaraciją apie įrengtą
energijos kaupimo įrenginį. Kitais atvejais, kai, vadovaujantis šio įstatymo
16 straipsnio 29 dalimi, leidimai plėtoti energijos kaupimo pajėgumus ir
generuoti elektros energiją iš energijos kaupimo įrenginių nereikalingi,
energijos kaupimo įrenginiai prijungiami prie elektros tinklų šių tinklų
operatoriaus Pasinaudojimo elektros tinklais tvarkos apraše nustatyta tinklų
naudotojų energijos kaupimo įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarka
ir sąlygomis.“
|
9.
|
24
|
|
|
Argumentai:
Žr. į argumentus
eilutėje Nr. 5.
Pasiūlymas:
1. Įstatymo
projektą papildyti nauju 24 straipsniu ir jį išdėstyti taip:
24 straipsnis. Įstatymo papildymas 732
straipsniu
Papildyti Įstatymą 732
straipsniu:
„732 straipsnis. Elektros energijos
gamybos ir energijos kaupimo pajėgumų plėtotojų patikra
Siekiant
užtikrinti elektros energetikos sistemos stabilumą ir saugumą, kai šioje
sistemoje planuojami plėtoti elektros energijos gamybos ir energijos kaupimo
pajėgumai, galintys daryti reikšmingą įtaką jos veikimui, tai yra, kai
gamintojas ar energijos kaupimo įrenginio savininkas pateikia tinklų
operatoriui prašymą sudaryti ketinimų protokolą dėl elektros energijos
gamybos įrenginių ir (ar) energijos kaupimo įrenginių prijungimo, kai
prijungimo taške numatoma leistina generuoti galia yra ne mažesnė kaip 50 MW,
turi būti įsitikinta, kad ketinimų protokolo pasirašymas ir (ar) ketinimų
protokolą siekiantis pasirašyti asmuo nekelia rizikos nacionalinio saugumo interesams ar atitinka nacionalinio
saugumo interesų. Kai atlikus Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui
užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatyme nustatytus veiksmus priimamas
sprendimas, patvirtinantis, kad šis asmuo ir (ar) ketinimų protokolo
pasirašymas kelia riziką ar neatitinka nacionalinio saugumo interesų,
prašymas pasirašyti ketinimų protokolą nėra tenkinamas ir ketinimų protokolas
nėra pasirašomas.“.“
2. Įstatymo
projekto 24 ir 25 straipsnius laikyti atitinkamai 25 ir 26 straipsniais.
|
10.
|
25
|
|
|
Argumentai:
Žr. į argumentus
eilutėje Nr. 5.
Pasiūlymas:
1. Įstatymo
projekto 25 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:
1. Šis
įstatymas, išskyrus šio straipsnio 7, 8 ir 9 dalį dalis, šio įstatymo
19 ir 20 straipsnius, įsigalioja 2022 m. liepos 2 d.
2. Įstatymo
projekto 25 straipsnį papildyti 8 ir 9 dalimis:
8.
Iki šio įstatymo įsigaliojimo sudaryti ketinimų protokolai netenka galios,
jeigu per 180 kalendorinių dienų nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos nėra
parengtas ir su tinklų operatoriumi suderintas techninis projektas, jeigu
toks projektas yra privalomas. Jei per 30 kalendorinių dienų po šio įstatymo įsigaliojimo dienos gamintojas tinklų
operatoriui pateikia prašymą dėl sudaryto ketinimų protokolo nutraukimo,
sudarytas ketinimų protokolas netenka galios, o operatorius atsisako savo
teisių į gamintojo pateiktą prievolių įvykdymo užtikrinimą ir grąžina jį šiam
gamintojui ar jo prievolių įvykdymo užtikrinimą išdavusiam asmeniui.
9. Tinklų operatoriai iki 2022 m. rugsėjo 1 d. atlieka elektros energijos
gamybos įrenginiams suteiktų pralaidumų ir esamų laisvų elektros tinklų
pralaidumų įvertinimą, atsižvelgdami į faktiškai išnaudojamus elektros tinklų
pralaidumus, ir patikslina galimų suteikti laisvų elektros tinklų pralaidumų
dydį. Jeigu nustatomas reikšmingas skirtumas tarp esamų laisvų elektros
tinklų pralaidumų ir įvertintų galimų suteikti laisvų elektros tinklų
pralaidumų, tinklų operatoriai suteikia pralaidumus atitinkamai Lietuvos
Respublikos elektros energetikos įstatymo 31 straipsnio 21 dalyje
ar 39 straipsnio 21 dalyje nustatyta prioriteto tvarka ir (ar)
Elektros energetikos įstatymo 31 straipsnio 23 dalyje ar 39
straipsnio 23 dalyje nustatyta tvarka.
|