LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
TERITORIJŲ PLANAVIMO ĮSTATYMO NR. I-1120 5, 15 IR 21 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO nr. XIVP-1709
2022-12-07 Nr. 113-P-43
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Audrius Petrošius, Kęstutis Masiulis, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Andrius Kupčinskas, pavaduojantis Jurgitą Šiugždinienę, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.
Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Rasa Mačiulytė, Skaistė Meškelė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.
Kviestieji asmenys: Aplinkos ministerijos Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės vadovė Monika Juodvalkė, Aplinkos ministerijos Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės vyresnioji patarėja Algė Staniūnaitė-Tonkich, Aplinkos ministerijos Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės patarėja Rūta Brazdžiūnienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorė Roma Žakaitienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja savivaldybių administravimo klausimais Linda Kreimerytė, Lietuvos kurortų asociacijos administracijos direktorė Kristina Citvarienė ir Lietuvos kurortų asociacijos teisininkė Inga Volungevičiūtė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-05-27 |
1, 3 |
2 |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 straipsnio ir 3 straipsnio 2 dalies pakeitimų esmėje brauktinas žodis „nauju“. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-05-27
|
1, 2, 3
|
2 |
|
2. Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Teritorijų planavimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 5 straipsnio 4 dalį 7 punktu ir nustatyti, kad specialiojo teritorijų planavimo dokumentai yra ir kurortų ir kurortinių teritorijų miestovaizdžio ar kraštovaizdžio apsaugos, naudojimo ir tvarkymo reglamentai. Šios projekto nuostatos diskutuotinos šiais aspektais: Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 16 dalis nustato, kad „specialusis teritorijų planavimas – teritorijų planavimas tam tikroms veikloms reikalingų teritorijų ir saugomų teritorijų naudojimo, tvarkymo ir (ar) apsaugos priemonėms nustatyti“. Svarstytina, ar, atsižvelgiant į projektu siūlomą teisinį reguliavimą, nereikėtų atitinkamai tikslinti ir sąvokos „specialusis teritorijų planavimas“ apibrėžties turinio, nes, abejotina, jog šis turinys apima ir kurortų bei kurortinių teritorijų specialųjį teritorijų planavimą. Antra, šiose projekto nuostatose nėra aiškus sąvokos „miestovaizdis“ turinys, nes ši sąvoka nėra apibrėžta galiojančiuose įstatymuose. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 3 punkto bei projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 21 straipsnio 2 dalies 5 punkto nuostatoms. |
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-05-27
|
3 |
2 |
|
3. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 159 punktu, „pildyti teisės akto nauju straipsniu, punktu ar jų struktūrinėmis dalimis su tuo pačiu numeriu, kaip jau pripažinto netekusiu galios straipsnio ar punkto numeris, negalima“. Atsižvelgiant į tai, tikslintinos projekto 3 straipsnio 2 dalies nuostatos. |
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-05-27
|
3 |
2 |
|
4. Projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 21 straipsnio 2 dalies 5 punkto nuostatose brauktini žodžiai „bei reglamentus“, nes šie žodžiai, manytina, yra pertekliniai, be to įneša neaiškumo dėl santykio su projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 4 dalies 7 punkte nurodyto specialiojo teritorijų planavimo dokumento pavadinimu. |
Pritarti |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-05-27 |
4 |
|
|
5. Projekto 4 straipsnio pavadinime brauktini žodžiai „ir įgyvendinimas“, nes šiame straipsnyje jokių įstatymą įgyvendinančių nuostatų nėra nustatoma. |
Pritarti |
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-05-27
|
* |
|
|
6. Atsižvelgiant į Vyriausybės kompetenciją, nustatytą keičiamame įstatyme, manytina, kad dėl įstatymo projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada. Vyriausybės išvadą reikalinga būtų gauti ir dėl to, kad teikiamas projektas ir su juo susiję Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 95 straipsnio pakeitimo ir įstatymo V skyriaus papildymo dvidešimt aštuntuoju skirsniu įstatymo projektas Nr. XIVP-1708 bei Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-1710, manytina, yra susiję su Seime svarstomu Kurortų ir kurortinių teritorijų darnaus vystymo įstatymo projektu Nr. XIVP-485, dėl kurio 2021 m. birželio 23 d. Seimo valdyba kreipėsi į Vyriausybę su prašymu pateikti išvadą. |
Pritarti |
Argumentai: Vyriausybė 2022-10-12 priėmė nutarimą Nr. 1026, kuriame nurodyta „2. Nepritarti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 5, 15 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1709 (toliau – TPĮ projektas) dėl šių priežasčių:“ |
7. |
Teisingumo ministerija, 2022-06-01 |
* |
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 5, 15 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1709 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų pateiktam projektui neturime. |
Įvertinta |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2022-08-16 |
* |
|
|
Lietuvos savivaldybių asociacija susipažino su Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 5, 15 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1709 ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1710“ projektu (toliau – Įstatymų projektai). Informuojame, kad savivaldybės Įstatymų projektams pastabų neturėjo, arba nepritarė. Atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte siūloma „erdvinio miestovaizdžio formavimą, siekiant nustatyti kurorto savitumo ir (ar) kultūrinės tapatybės vertybes, ir skatinti jas atkurti, formuoti kurortų erdvines struktūras“ funkcija būtų perteklinė, nes įgyvendindamos esamas teritorijų planavimo įstatymo normas, savivaldybės tą jau vykdo. Esamas teritorijų planavimo teisinis reguliavimas savivaldybes įpareigoja (ar suteikia galimybę) nustatyti gyvenamųjų vietovių kraštovaizdžio savitumui svarbias teritorijas, vertingą kraštovaizdį reprezentuojančias apžvalgos vietas, kitus urbanistinių struktūrų, urbanistinių erdvių formavimo reikalavimus, todėl nėra poreikio papildyti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 3 punktą, nustatant, kad savivaldybės lygmens bendruosiuose planuose kartu su miškų, saugomų teritorijų ir kraštovaizdžio apsaugos reikalavimais turi būti nustatomi ir „kurortų ir kurortinių teritorijų miestovaizdžio ar kraštovaizdžio apsaugos, naudojimo ir tvarkymo reikalavimai“. Manome, kad šis siūlomas Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo pakeitimas būtų perteklinis. |
Pritarti |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: įvertinus Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, Vyriausybės priimtą sprendimą nepritarti įstatymo projektui ir Lietuvos savivaldybių asociacijos išreikštą poziciją, kuri sutampa su Vyriausybės argumentu, kad įstatymo projektu siūlomas įtvirtinti teisinis reguliavimas būtų perteklinis, siūloma įstatymo projektą Nr. XIVP-1709 atmesti.
6.2. Pasiūlymai: nėra.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Kęstutis Masiulis.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Ričardas Juška
Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėjas Juras Taminskas