LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 28, 37, 42, 43, 44, 66 IR 67 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-06-21 Nr. XIVP-2759(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 8 dalyje siūloma nustatyti, kad  savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (švietimo, mokslo ir sporto ministras ar savivaldybės taryba) (išskirta mūsų), nustačiusi mokyklų tinklo pertvarkos strateginį tikslą <...> tvirtina ir įgyvendina mokyklų tinklo pertvarkos bendruosius planus. Ši formuluotė ydinga dėl kelių priežasčių. Pirma, nėra aišku kieno (kokio subjekto) savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija atliktų šioje nuostatoje nurodytas funkcijas. Antra, ministrai nevykdo valstybės kaip savininko teises ir pareigas įgyvendinančių funkcijų (jas vykdo valstybės institucijos, pvz. ministerijos). Trečia, nėra aišku, kodėl vienos ar kelių mokyklų savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija būtų įgaliota tvirtinti visos šalies mokyklų tinklo pertvarkos planus. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta bei siekiant teisinio aiškumo, siūlytina šią nuostatą tikslinti. Galbūt tikslinga būtų nustatyti, kad švietimo, mokslo ir sporto ministras tvirtina mokyklų, kurių savininkė yra valstybė, tinklo pertvarkos bendruosius planus, o savivaldybės taryba –   mokyklų, kurių savininkė yra savivaldybė, tinklo pertvarkos bendruosius planus.

2.    Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 42 straipsnio 1 dalies 3 punkte vietoj formuluotės „šio įstatymo 43 straipsnio 8–15 dalimis“ įrašytina formuluotė „šio įstatymo 43 straipsnio 8–15 dalyse nustatytais kriterijais“.

3.    Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 43 straipsnio 15 dalį reikėtų patikslinti, nes siūloma formuluotė suponuoja, kad mokykla, bendrojo ugdymo programas vykdanti nevalstybine kalba, neprivalo atitikti jokių šio straipsnio 8 dalyje nustatytų bendrųjų kriterijų, o tik užtikrinti valstybinės kalbos mokymą pagal švietimo, mokslo ir sporto ministro patvirtintas bendrąsias programas.

4.    Projekto 5 straipsnio 1 dalies pakeitimo esmėje brauktini žodžiai „ir ją išdėstyti taip“.

5.    Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 43 straipsnio 17 dalyje prieš žodžius „įvertinama neigiamai“ siūlome įrašyti žodį „vėl“. Be to, svarstytina, ar šioje dalyje įtvirtintos nuostatos nereikėtų tikslinti, nes siūloma formuluotė implikuoja dvi vienodai privalomas kumuliatyvias sąlygas bendrojo ugdymo programos ar jos dalies vykdymo stabdymui – 1) pakartotinis neigiamas įvertinimas bei 2) prieš tai atlikto įvertinimo metu pateiktų rekomendacijų neįgyvendinimas. Tačiau svarstytina, ar vien tik rekomendacijų įgyvendinimas, nepaisant to, kad bendras pakartotinis veiklos įvertinimas vis tiek yra neigiamas, gali būti pakankamas pagrindas netaikyti įstaigai šios sankcijos.

6.    Projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 67 straipsnio 11 dalies nuostatą iki dvitaškio arba atitinkamai šios dalies 1-3 punktus reikėtų patikslinti, nurodant, kam (kokiam subjektui) ar kokia apimtimi valstybės biudžeto lėšos neskiriamos esant kiekvienai iš šiuose punktuose nurodytų sąlygų, nes, pavyzdžiui, nėra aišku kam ir kokia apimtimi valstybės biudžeto lėšos neskiriamos, kai mokinių skaičius bendrojo ugdymo programas vykdančiose klasėse neatitinka šio įstatymo 43 straipsnio 8 dalies 7 punkte nurodyto leidžiamo mažiausio mokinių skaičiaus klasėje kriterijaus.

7.    Tikslintina projekto 8 straipsnio dalių numeracija (straipsnį sudaro ne 4 dalys, bet 3 dalys).

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6536, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]