DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO NR. XI-242 76, 82, 821 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO 822 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, įstatymo projekto tikslas ir uždaviniai.

Priežastys – Įstatymo projektas parengtas, siekiant įgyvendinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2016 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XIII-82 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“ (toliau – Programa), 128.7 papunkčio nuostatas dėl studijų prieinamumo užtikrinimo ir siekio tobulinti aukštosiose mokyklose studijuojančių asmenų socialinės paramos sistemą.

Taip pat pažymėtina, kad Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, jog atskiros socialinės paramos rūšys, asmenys, kuriems skiriama socialinė parama, socialinės paramos skyrimo ir mokėjimo pagrindai, sąlygos, dydžiai pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją gali būti nustatyti tik įstatymu (inter alia 2004 m. kovo 5 d., 2014 m. balandžio 14 d. nutarimai), o Konstitucijos 52 straipsnyje nurodytų santykių poįstatyminiu teisiniu reguliavimu negalima nustatyti asmens teisės į socialinę paramą atsiradimo sąlygų, taip pat riboti šios teisės apimties. Atsižvelgiant į tai, Įstatymo projektu siūloma finansinės paramos neįgaliesiems studentams mokėjimo pagrindą, sąlygas ir dydžius nustatyti Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme (toliau – MSĮ). Šiuo metu finansinė parama neįgaliesiems studentams reglamentuota Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu bei Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro įsakymu. Studentams, kuriems nustatytas 45 ar mažesnis darbingumo lygis arba sunkus ar vidutinis neįgalumo lygis, mokamos keturios skirtingos išmokos:

•   tikslinė išmoka, skiriama pagal Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2011 m. rugsėjo 12 d. įsakymą Nr. V-1666 „Dėl Tikslinių išmokų neįgaliesiems, studijuojantiems aukštosiose mokyklose, skyrimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, yra lygi 4 bazinių socialinių išmokų (toliau – BSI) per mėnesį sumai; tikslinę išmoką administruoja Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos įgaliota institucija – Valstybinis studijų fondas;

•   socialinė stipendija; nuo 2020 m. liepos 1 d. įsigaliojus Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 82 straipsnio pakeitimo ir įstatymo papildymo 811 straipsniu įstatymui, socialinės stipendijos dydis lygus 6,5 BSI per mėnesį sumai. Socialinę stipendiją administruoja Valstybinis studijų fondas;

•   tikslinė išmoka specialiesiems poreikiams tenkinti, skiriama pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. rugpjūčio 29 d. nutarimą Nr. 831 „Dėl Finansinės pagalbos priemonių teikimo neįgaliesiems, studijuojantiems aukštosiose mokyklose, tvarkos aprašo patvirtinimo“, yra lygi 50 proc. bazinės socialinio draudimo pensijos dydžio, t. y. 2,32 BSI per mėnesį sumai; tikslinę išmoką specialiesiems poreikiams tenkinti administruoja Socialinės apsaugos ir darbo ministerija;

•   tikslinė išmoka studijų išlaidoms iš dalies kompensuoti, skiriama pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. rugpjūčio 29 d. nutarimą Nr. 831 „Dėl Finansinės pagalbos priemonių teikimo neįgaliesiems, studijuojantiems aukštosiose mokyklose, tvarkos aprašo patvirtinimo“, yra 121,60 Eur/semestrą, t. y. 0,51 BSI per mėnesį; tikslinę išmoką studijų išlaidoms iš dalies kompensuoti administruoja Socialinės apsaugos ir darbo ministerija.

Taigi, norėdamas gauti visą valstybės skiriamą paramą, neįgalus studentas turi kreiptis į dvi skirtingas įstaigas, pildyti skirtingus prašymus. Pažymėtina, kad skiriasi šių prašymų priėmimo laikas, sąlygos išmokai gauti, mokėjimo tvarka. Parengtu Įstatymo projektu siekiama ne tik įstatymu nustatyti finansinės paramos – stipendijos neįgaliajam – pagrindą, sąlygas ir dydį, bet ir sujungti visas minėtas išmokas, taip panaikinant institucijų funkcijų dubliavimą, racionaliau naudoti valstybės biudžeto lėšas. Pritarus Įstatymo projektui, studentui būtų mokama viena išmoka – stipendija neįgaliajam, kurią administruotų viena įstaiga – Valstybinis studijų fondas. Taip būtų palengvinta administracinė našta, tenkanti studentui; visą skirtą paramą asmuo gautų vienu metu, kreipęsis į vieną instituciją, todėl parama taptų labiau prieinama.

Įstatymo projektu siūloma nustatyti stipendijos neįgaliajam dydį – 13,33 BSI per mėnesį (519,87 Eur). Ši suma gaunama sudėjus visų keturių neįgaliesiems studentams šiuo metu mokamų išmokų dydžius.

Tikslas įstatyme nustatyti finansinės paramos – stipendijos neįgaliajam pagrindą, sąlygas ir dydį, centralizuoti finansinės paramos neįgaliesiems studentams teikimą, sujungiant keturias mokamas išmokas į vieną, suvienodinti jų skyrimo sąlygas, stipendijas neįgaliesiems studentams administruoti vienoje institucijoje, didinant jų prieinamumą, panaikinti paramą neįgaliesiems studentams teikiančių valstybės institucijų funkcijų dubliavimą, taip užtikrinant racionalesnį valstybės lėšų naudojimą.

Uždavinys papildyti MSĮ nuostatas, įtvirtinant jose finansinę paramą neįgaliesiems studentams ir didinant šios paramos prieinamumą.  

Siūloma įstatymo įsigaliojimo data – 2022 m. rugsėjo 1 d., siekiant tinkamai suplanuoti ir numatyti paramai mokėti reikalingas lėšas, kurių metinis poreikis būtų apie 3,2 mln. Eur, taip pat parengti ir priimti poįstatyminius teisės aktus, pasirengti administruoti finansinę paramą.

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai.

Įstatymo projekto iniciatorė – Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Įstatymo projektą parengė Švietimo, mokslo ir sporto ministerija.

3. Dabartinis teisinis įstatymo projekte aptartų teisinių santykių reglamentavimas.

 Šiuo metu galiojančiame MSĮ 811 straipsniu nustatyta, kad studentams, kuriems nustatytas 45 procentų ar mažesnis darbingumo lygis arba sunkus ar vidutinis neįgalumo lygis, mokama socialinė stipendija. Socialinių stipendijų skyrimo ir administravimo tvarką nustato Socialinių stipendijų skyrimo ir administravimo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. kovo 1 d. nutarimu Nr. 149 „Dėl Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo įgyvendinimo“. Taip pat paramos neįgaliesiems studentams skyrimo pagrindai, sąlygos ir dydžiai yra reglamentuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. rugpjūčio 29 d. nutarime Nr. 831 „Dėl Finansinės pagalbos priemonių teikimo neįgaliesiems, studijuojantiems aukštosiose mokyklose, tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. rugsėjo 12 d. įsakyme Nr. V-1666 „Dėl Tikslinių išmokų neįgaliesiems, studijuojantiems aukštosiose mokyklose, skyrimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

4. Naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.

Pritarus siūlymui, būtų įstatymu, o ne Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu ir Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro įsakymu reglamentuotas finansinės paramos neįgaliesiems studentams skyrimo pagrindas, dydis bei sąlygos.

Finansinės paramos neįgaliesiems studentams teikimas būtų centralizuotas: vietoje šiuo metu mokamų keturių skirtingų išmokų būtų mokama viena stipendija neįgaliajam, ją administruotų viena institucija, sumažėtų neįgaliesiems studentams tenkanti administracinė našta ir padidėtų stipendijos prieinamumas, būtų panaikintas finansinę paramą neįgaliesiems studentams teikiančių valstybės institucijų funkcijų dubliavimas, užtikrintas racionalesnis valstybės lėšų naudojimas.

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.

Neigiamų priimto Įstatymo projekto pasekmių nenumatoma.

6. Galima priimto įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai.

Priimtas įstatymas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

7. Galima priimto įstatymo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

Priimtas įstatymas neturės neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios. 

Galiojančių įstatymų keisti nereikės.

9. Įstatymo projekto atitiktis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimams ir bendrinės lietuvių kalbos normoms, sąvokų ir terminų įvertinimas.

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte nevartojamos naujos sąvokos.

10. Įstatymo projekto atitiktis Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės aktams.

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų – kas ir kada juos turėtų priimti.

Priėmus Įstatymo projektą reikės:

-          pripažinti netekusiais galios šiuos teisės aktus:

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. rugpjūčio 29 d. nutarimą Nr. 831 „Dėl Finansinės pagalbos priemonių teikimo neįgaliesiems, studijuojantiems aukštosiose mokyklose, tvarkos aprašo patvirtinimo“;

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. rugsėjo 12 d. įsakymą Nr. V-1666 „Dėl Tikslinių išmokų neįgaliesiems, studijuojantiems aukštosiose mokyklose, skyrimo tvarkos aprašo patvirtinimo“;

- Vyriausybės nutarimu patvirtinti Stipendijų neįgaliesiems skyrimo ir administravimo tvarką;

- pakeisti Socialinių stipendijų skyrimo ir administravimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. kovo 1 d. nutarimu Nr. 149 „Dėl Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo įgyvendinimo“.

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Valstybinio studijų fondo duomenimis, 2019 m. tikslines išmokas gavo 472 studentai,  socialines stipendijas gavo 484 studentai. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis, 2019 m. tikslinė išmoka specialiesiems poreikiams tenkinti paskirta 620 studentų, o 241 studentas gavo tikslines išmokas studijų išlaidoms iš dalies kompensuoti.

Sudėjus dabar mokamas keturias išmokas į vieną ir prognozuojant, kad gavėjų skaičius bus 620, lėšos paramai sudarytų apie 3,2 mln. Eur/metus (šiuo metu Valstybinio studijų fondo mokamų išmokų neįgaliesiems studentams – tikslinių išmokų ir socialinių stipendijų suma įskaitant Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos numatomas perduoti lėšas sudaro apie 2,2 mln. Eur/metus).

Atkreiptinas dėmesys, kad šiuo metu tikslinės išmokos yra mokamos vykdant projektą, kuris finansuojamas iš ES lėšų. Pasibaigus šiam projektui (2022-09-01), atsiras dar papildomas apie 1,0 mln. Eur lėšų poreikis, kurį reikės padengti iš valstybės biudžeto lėšų. Bendras papildomų valstybės biudžeto lėšų poreikis metams sudarytų 2,0 mln. Eur.

Pažymėtina, kad lėšos, skirtos tikslinėms išmokoms specialiesiems poreikiams tenkinti ir tikslinėms išmokoms studijų išlaidoms iš dalies kompensuoti, kurias šiuo metu administruoja Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, įsigaliojus Įstatymo projektui, turės būti perduotos Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis, 2019 m. šių lėšų suma sudarė 435,9 tūkst. Eur.

Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projektu siūloma pakeitimų įsigaliojimo data 2022 m. rugsėjo 1 d., reikalingo papildomo finansavimo lėšų poreikis būtų sprendžiamas, rengiant 2022 ir vėlesnių metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių įstatymų projektus.

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

Su visuomene konsultuojamasi, Įstatymo projektą skelbiant Lietuvos Respublikos Seimo Teisės aktų informacinėje sistemoje.

14. Reikšminiai šio įstatymo projekto žodžiai.

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną „Eurovoc“: užsienio studentas, užsienio pilietis, studento stipendija, studijų finansavimas.

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.
Nėra.