LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO PASKIRTIES ŽEMĖS ĮSIGIJIMO ĮSTATYMO NR. IX-1314 PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-06-26 Nr. XIVP-2769(2)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad „sutikimas įsigyti žemės ūkio paskirties žemės išduodamas, kai Nacionalinė žemės tarnyba valstybės registruose patikrina duomenis apie fizinių ir (ar) juridinių asmenų turimus žemės ūkio paskirties žemės plotus ir (ar) juridinio asmens akcininkų turimas akcijas (pajininkų – pajus, kitas teises) juridiniuose asmenyse, kurie valdo žemės ūkio paskirties žemę, ir nustato, kad bendras fizinių ir (ar) juridinių asmenų įsigytos ir (ar) jiems priklausančios žemės ūkio paskirties žemės plotas neviršija šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatytų didžiausių įsigyjamos žemės ūkio paskirties žemės plotų“. Atkreiptinas dėmesys, kad duomenys apie juridinių asmenų dalininkus (akcininkus, pajininkus ir pan.) yra kaupiama ne valstybės registruose, bet valstybės informacinėse sistemose. Kaip antai, Žemės ūkio bendrovių įstatymo 111 straipsnyje nustatyta, kad duomenys apie žemės ūkio bendrovių narius ir pajininkus kaupiami Juridinių asmenų dalyvių informacinėje sistemoje. Atsižvelgiant į tai, projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies nuostatas reikėtų papildyti, nustatant, kad prieš išduodama asmeniui sutikimą įsigyti žemės ūkio paskirties žemę, duomenis apie fizinių ir (ar) juridinių asmenų turimus žemės ūkio paskirties žemės plotus ir (ar) juridinio asmens akcininkų turimas akcijas (pajininkų – pajus, kitas teises) juridiniuose asmenyse, kurie valdo žemės ūkio paskirties žemę valstybės registruose, tikrina ne tik valstybės registruose, bet ir valstybės informacinėse sistemose.
2. Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad „asmenims, nepateikusiems Nacionalinės žemės tarnybos administracijos padaliniui nustatytos informacijos ar pateikusiesiems neteisingą ar neišsamią informaciją, teisės aktų nustatyta tvarka taikoma administracinė atsakomybė“. Siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas kelia abejonių.
Pirma, pažymėtina, kad asmenims nepateikus Nacionalinės žemės tarnybos administracijos padaliniui nustatytos informacijos, Nacionalinės žemės tarnybos administracijos padalinys paprasčiausiai neišduotų sutikimo įsigyti žemės ūkio paskirties žemę. Be to, iš projekto nuostatų turinio nėra aišku, kokią informaciją Nacionalinės žemės tarnybos padaliniui asmenys turėtų pateikti. Atsižvelgiant į tai, gali kilti vertinamosios projekto nuostatos taikymo problemų. Svarstytina, ar atitinkama atsakomybė neturėtų būti nustatyta tuo atveju, kai asmuo garantavo ir patvirtino, kad aktualūs duomenys tikrinamuose valstybės registruose apie jo ir (ar) juridinių asmenų turimus žemės ūkio paskirties žemės plotus ir (ar) jo turimas akcijas (pajininkų – pajus, kitas teises) juridiniuose asmenyse, kurie valdo žemės ūkio paskirties žemę, teisės aktų nustatyta tvarka yra pateikti valstybės registrų tvarkytojams, tačiau nustatoma, kad atitinkamiems valstybės registrams aktualūs duomenys nebuvo pateikti, kai asmuo turėjo pareigą tokius duomenis pateikti. Kita vertus, manytina, kad asmuo galėtų garantuoti tik už tuos veiksmus, kuriuos jis pats privalo atlikti, taip pat patvirtinti tokius veiksmus, už kurių atlikimą jis yra atsakingas. Pažymėtina, kad asmenys paprastai ne patys teikia informaciją Juridinių asmenų dalyvių informacinei sistemai apie konkretaus juridinio asmens, tame tarpe tokio juridinio asmens, kuris turi nuosavybės teise įsigijęs žemės ūkio paskirties žemę, dalyvius. Kaip antai, Žemės ūkio bendrovių įstatymo 111 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad už žemės ūkio bendrovės narių ir pajininkų duomenų pateikimą Juridinių asmenų dalyvių informacinės sistemos tvarkytojui atsako bendrovės valdybos pirmininkas ar administracijos vadovas (pirmininkas). Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar vertinamosios projekto nuostatos nereikėtų patikslinti bei ar ji atitinka teisėkūros tikslingumo principą.
Antra, pagal vertinamąją projekto nuostatą administracinė atsakomybė būtų taikoma ne tik fiziniams asmenims, bet ir juridiniams asmenims. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal su teikiamu projektu susijusio Administracinių nusižengimų kodekso 589 straipsnio pakeitimo ir kodekso papildymo 3331 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-2781(2) 1 straipsniu keičiamo Administracinių nusižengimo kodekso 3331 straipsnį administracinėn atsakomybėn būtų traukiami tik fiziniai asmenys, o juridinių asmenų atsakomybė už analogiškus pažeidimus jokiame įstatyme nebūtų nustatyta. Atsižvelgiant į tai, jog projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 6 ir 7 straipsniuose reglamentuojama juridinių asmenų atsakomybė už žemės ūkio veiklos žemės sklype nevykdymą, šiuose straipsniuose, juos atitinkamai tikslinant, reikėtų nustatyti ir juridinių asmenų atsakomybę už keičiamame įstatyme nustatytos informacijos nepateikimą, neteisingos ar neišsamios informacijos pateikimą siekiant įsigyti žemės ūkio paskirties žemės sklypą (šią formuluotę reikėtų tikslinti, jei pagal aukščiau šiame punkte išdėstytą pastabą projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies vertinamoji nuostata būtų tikslinama).
3. Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 4 straipsnio 6 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad 20 procentų lėšų, gautų už parduotus valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypus, paskiriama į Nacionalinės žemės tarnybos ar kito juridinio asmens sąskaitą žemės valdų struktūrų gerinimo ir apleistų žemės plotų mažinimo priemonėms įgyvendinti, įskaitant privačios žemės įsigijimą valstybės nuosavybėn pasinaudojus šio įstatymo 5 straipsnio 2 dalyje nustatyta pirmumo teise. Pažymėtina, kad pagal projekto nuostatas lėšos už parduotus valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypus galėtų būti paskirtos projekte neįvardintam juridiniam asmeniui. Atkreiptinas dėmesys, kad su teikiamu projektu susijusio Žemės įstatymo Nr. I-446 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1311 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2766(2) 1 straipsnio 2 ir 5 dalimis keičiamo Žemės įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 4 punkto ir 32 straipsnio 8 dalies nuostatas valstybės įmonė Žemės ūkio duomenų centras vykdo funkcijas, susijusias su žemės konsolidacija, žemės valdų struktūrų gerinimo ir apleistų žemės plotų mažinimo priemonių įgyvendinimu. Atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio aiškumo ir įstatymų nuostatų suderinamumo, manytina, kad projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 4 straipsnio 6 dalyje vietoj žodžių „kito juridinio asmens“ reikėtų įrašyti žodžius „valstybės įmonės Žemės ūkio duomenų centro“.
Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies trečiam sakiniui, vietoj žodžių „kitas juridinis asmuo“ įrašant žodžius „valstybės įmonė Žemės ūkio duomenų centras“ bei projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 5 straipsnio 4 dalies pirmajam sakiniui vietoj žodžių „kitam juridiniam asmeniui“ įrašant žodžius „valstybės įmonei Žemės ūkio duomenų centrui“.
4. Projekto 2 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad Vyriausybė iki 2023 m. spalio 1 d. priima nutarimą, kuriuo suteikiami reikiami įgaliojimai įstaigoms ir (ar) institucijoms, ir (ar) kitiems juridiniams asmenims pagal kompetenciją atlikti atitinkamus šiame įstatyme Nacionalinei žemės tarnybai priskirtus veiksmus. Atkreipiame dėmesį, kad projekto 1 straipsnyje dėstomoje naujoje keičiamo įstatymo redakcijoje nėra siūloma nustatyti, kad Nacionalinei žemės tarnybai priskirti veiksmai galėtų būti pavedami kitoms įstaigoms ir (ar) organizacijoms, o tuo labiau kitiems juridiniams asmenims. Be to, nėra aišku ir kokie Nacionalinės žemės tarnybos veiksmai turimi omenyje. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 2 straipsnio 4 dalies nereikėtų atsisakyti.
5. Nėra aišku, kokiais argumentais remiantis projekto 2 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad „procedūros gali būti tęsiamos“. Siekiant aiškumo, kuriais atvejais „gali būti“ tęsiamos iki 2025 m. sausio 1 d. pradėtos įsiterpusių žemės sklypų pardavimo juos laikinai naudojantiems besiribojančių žemės sklypų savininkams procedūros, o kuriais minėtos procedūros negalėtų būti tęsiamos, svarstytina, ar projekto 2 straipsnio 6 dalyje nereikėtų išbraukti žodžių „gali būti“.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]
M. Masteikienė, tel. (8 5) 239 6843, el. p. [email protected]
S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]