LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ ŽEMĖS NAUDOJIMO SĄLYGŲ ĮSTATYMO NR. XIII-2166 7 STRAIPSNIO 3 DALIES 6 PUNKTO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2025-03-06 Nr. XVP-172

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Lietuvos Respublikos Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 7 straipsnio 3 dalyje nustatyti atvejai, kai, tenkinant viešąjį interesą, keičiamame įstatyme nurodytos teritorijos nustatomos teritorijų planavimo dokumentuose ar žemės valdos projektuose arba šių teritorijų planus, žemėlapius ir (ar) schemas įstatymų, Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka patvirtina Vyriausybė, įstatymų ar Vyriausybės įgaliota institucija nerengiant teritorijų planavimo dokumento ar žemės valdos projekto, žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimas neprivalomas. Teikiamo įstatymo projektu siūloma papildyti keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalies 6 punktą, nustatant, kad žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimas neprivalomas nustatant keičiamame įstatyme nurodytas teritorijas šilumos perdavimo tinklams. Siūlomas teisinis reguliavimas diskutuotinas šiais aspektais.

Pirma, projektu siūlomu reguliavimu siekiama pakeisti sanitarinės apsaugos zonų šilumos perdavimo tinklams nustatymo sąlygas. Pažymėtina, kad Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymas įsigaliojo 2020 m. sausio 1 d. Nuo įstatymo įsigaliojimo, nustatant sanitarinės apsaugos zonas šilumos perdavimo tinklams, yra reikalingi žemės savininkų, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinių sutikimai, o dėl įstatyme nustatytų veiklos sanitarinės apsaugos zonose apribojimų žemės sklypų savininkų patiriamus nuostolius šalių sutartu dydžiu atlygina asmuo, suinteresuotas ūkinės veiklos, dėl kurios turi būti nustatytos šiame įstatyme nurodytos teritorijos, vykdymu. Tuo tarpu projektu siūlomu teisiniu reguliavimu žemės savininkai, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtiniai netektų teisės pareikšti valią dėl sanitarinės apsaugos zonų jų nuosavybės ar patikėjimo teise valdomoje žemėje nustatymo, o dėl sanitarinės apsaugos zonų nustatymo patiriami nuostoliai būtų atlyginami ne šalių susitarimu, bet, atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalyje nustatytą teisinį reguliavimą, būtų mokamos kompensacijos, apskaičiuojamos ir išmokamos Vyriausybės nustatyta tvarka. Taigi, priėmus įstatymą, žemės sklypų savininkams ir valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtiniams atlygis už sanitarinės apsaugos zonose taikomus veiklos apribojimus būtų nustatomas, apskaičiuojamas ir išmokamas pagal kitas taisykles nei pagal galiojantį teisinį reguliavimą, kai atlyginimo dydis nustatomas šalių susitarimu. Svarstytina, ar siūlomu teisiniu reguliavimu nebūtų sudarytos sąlygos žemės savininkams ir valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtiniams mokėti mažesnes kompensacijas, o projekto nuostatos atitinka teisėkūros proporcingumo principą viešojo ir privataus intereso derinimo kontekste. Kartu, svarstytina, ar projektu siūlomu teisiniu reguliavimu būtų pagrįstai apribotos žemės, kurioje būtų nustatomos šilumos perdavimo tinklų sanitarinės apsaugos zonos, savininkų nuosavybės teisės, sprendžiant jiems nuosavybės teise priklausančios žemės naudojimo klausimus.

Antra, iš projekto nuostatų nėra aišku, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas būtų taikomas keičiamame įstatyme nurodytų teritorijų nustatymo procedūroms, pradėtoms iki įstatymo įsigaliojimo, bet, įstatymui įsigaliojus, dar neužbaigtoms. Svarstytina, ar projekto 2 straipsnį nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, kurios pašalintų šį neaiškumą.

2.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalies 6 punkte siūloma nustatyti naują atvejį, kada žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimas neprivalomas, kai, tenkinant viešąjį interesą, teritorijų planavimo dokumentuose ar žemės valdos projektuose arba teritorijų planuose, žemėlapiuose ir (ar) schemose nustatomos keičiamame įstatyme nurodytos teritorijos. Pažymėtina, kad kompensacijos asmenims dėl specialiųjų žemės naudojimo sąlygų taikymo keičiamame įstatyme nurodytose teritorijose, nustatytose tenkinant viešąjį interesą, pagal keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalies nuostatas yra apskaičiuojamos ir išmokamos Vyriausybės nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad, priėmus įstatymą, iki jo įsigaliojimo atitinkamai reikėtų pakeisti ir Vyriausybės 2019 m. gruodžio 11 d. nutarimą Nr. 1248 „Dėl Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo įgyvendinimo”, kuriuo patvirtinta Kompensacijos dėl specialiųjų žemės naudojimo sąlygų taikymo Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme nurodytose teritorijose, nustatytose tenkinant viešąjį interesą, apskaičiavimo ir išmokėjimo metodika. Todėl projekto 2 straipsnį reikėtų papildyti 2 dalimi, pasiūlant Vyriausybei iki 2025 m. birželio 31 d. priimti įstatymui įgyvendinti reikalingą teisės aktą. Projekto 2 straipsnio 1 dalyje reikėtų nustatyti išlygą dėl ankstesnio šio straipsnio 2 dalies įsigaliojimo, po žodžio „įstatymas” įrašant žodžius ir skaičių „išskyrus šio straipsnio 2 dalį”, taip pat reikėtų papildyti projekto 2 straipsnio pavadinimą jį išdėstant taip: „2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas”. Tuo atveju, jeigu atsižvelgiant į šios išvados 1 pastabą projekto 2 straipsnį būtų nuspręsta papildyti ir įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, jo pavadinimas dėstytinas taip: „2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas”.

3.    Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės, Aplinkos ir Energetikos ministerijų kompetenciją specialiųjų žemės naudojimo sąlygų nustatymo srityje, manytina, kad dėl teikiamo įstatymo projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

4.    Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (galiojanti suvestinė redakcija nuo 2024 m. lapkričio 1 d.), įstatymo pavadinime ir 1 straipsnio pavadinime brauktini žodžiai ir skaičiai „3 dalies 6 punkto“.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (0 5)  209 6546, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (0 5)  209 6165, el. p. [email protected]