image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 6, LT-01105 Vilnius,

tel. 8 706 63 335, el. p. dokumentai@stt.lt

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188659948

 

Viešajai įstaigai Karoliniškių poliklinika

El. p. rastine@karpol.lt                            

 

 

 

 

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL KAROLINIŠKIŲ POLIKLINIKOS TEISĖS AKTŲ, REGLAMENTUOJANČIŲ ASMENŲ, PAGEIDAUJANČIŲ GAUTI ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS PASLAUGAS, REGISTRACIJĄ, ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS PASLAUGŲ LAUKIMO EILIŲ SUDARYMĄ IR ŠIŲ EILIŲ VALDYMĄ

 

2023 m.  kovo 6 d. Nr. 4-01-1772

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 5 dalies 2, 4 ir 5 punktų nuostatomis, atlikome antikorupcinį vertinimą šių teisės aktų:

1. Mokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo ir apmokėjimo tvarkos aprašo, patvirtinto Viešosios įstaigos Karoliniškių poliklinikos (toliau – Poliklinika) direktoriaus 2014 m. spalio 28 d, įsakymu Nr. V1-1.1-61[1];

2. Poliklinikos direktoriaus 2017 m. birželio 30 d. įsakymas Nr. Vl-1.1-52 „Dėl atsakingo darbuotojo už        asmens sveikatos priežiūros paslaugų eilių stebėseną paskyrimo“;

3. Viešosios įstaigos Karoliniškių poliklinikos vidaus tvarkos taisyklių, patvirtintų Poliklinikos direktoriaus 2021 m. gruodžio 6 d, įsakymu Nr. V1-1.1-109[2];

4. Kokybės reikalavimo aprašo „Registracijos pas asmens sveikatos priežiūros specialistus tvarka KRA 03:2022“, patvirtinto Poliklinikos direktoriaus 2022 m. gruodžio 29 d, įsakymu Nr. V1-1.1-119 (toliau – Registracijos tvarka).

 

Siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, taip pat siekdami teisinio reguliavimo išsamumo, nuoseklumo, skaidrumo ir atsparumo korupcijai, teikiame žemiau išdėstytas pastabas ir pasiūlymus.

 

1. Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

Laisvų vizitų[3] nustatymo ir jų paskirties keitimo reglamentavimas sudaro prielaidas neskaidriai asmenų, pageidaujančių gauti asmens sveikatos priežiūros paslaugas, registracijai.

Registracijos tvarkos 4.11 papunktyje nustatyta vizito paskirties keitimo procedūra. Pagal ją:

- „skyriaus vyresnysis slaugytojas darbo dienos pabaigoje privalo pakeisti skyriaus gydytojų ateinančios dienos laisvų vizitų, skirtų pakartotinoms konsultacijoms bei dispanserizuotų pacientų priėmimui paskirtį į pirmines konsultacijas“ (Registracijos tvarkos 4.11.1 papunktis);

- „teisę keisti vizitų paskirtį taip pat turi direktoriaus pavaduotojas medicinai, slaugos administratorius ir Gyventojų aptarnavimo skyriaus vedėjas, jį pavaduojantis asmuo, vyresnysis medicinos registratorius“ (Registracijos tvarkos 4.11.2 papunktis);

- „jeigu registruojant pacientą, Gyventojų aptarnavimo skyriaus darbuotoja pastebi, kad tai pačiai dienai yra pakartotinų vizitų, kurių paskirtis nebuvo pakeista, gali pakeisti vizitų paskirtį į pirminį vizitą ir užregistruoti pacientą“ (Registracijos tvarkos 4.11.3 papunktis).

Šis reglamentavimas nagrinėtinas šiai aspektais:

1.1. Registracijos tvarka nustatomu reglamentavimu nėra detalizuojamas nei minimalus, nei maksimalus galimas laisvų vizitų, skirtų pakartotinoms konsultacijoms bei dispanserizuotų pacientų priėmimui, skaičius, bei, kas ir kada privalo/gali nustatyti šį skaičių. Tai savo ruoštu sudaro neribotą diskreciją, nustatyti objektyviai nepagrįstą minėtų laisvų vizitų skaičių. Atsižvelgiant į tai, kad neribota diskrecija gali būti naudojama įgyvendinant asmeninį o ne viešąjį interesą, laikytina, jog toks reglamentavimas didina korupcijos pasireiškimo tikimybę. Siekdami mažinti galimybes piktnaudžiauti registruojant asmenis, pageidaujančius gauti asmens sveikatos priežiūros paslaugas, bei sudarant asmens sveikatos priežiūros paslaugų laukimo eiles, siūlome, vidaus teisės aktais nustatyti galimus minimalius ir maksimalius laisvų vizitų, skirtų pakartotinoms konsultacijoms bei dispanserizuotų pacientų priėmimui, skaičius, bei tvarką, kaip priimamas sprendimas dėl šių vizitų skaičiaus nustatymo.

1.2. Esamu reglamentavimu nedetalizuojama direktoriaus pavaduotojo medicinai, slaugos administratoriaus, Gyventojų aptarnavimo skyriaus vedėjo, jį pavaduojančio asmens, vyresniojo medicinos registratoriaus teisė keisti laisvų vizitų, skirtų pakartotinoms konsultacijoms bei dispanserizuotų pacientų priėmimams, paskirtį į pirmines konsultacijas. O būtent, iš teisinio reglamentavimo nėra aišku, kuriuo metu minėti subjektai gali keisti vizitų paskirtį (pažymėtina, kad skyriaus vyresnysis slaugytojas keisti vizitų paskirtį privalo darbo dienos pabaigoje), ir nuo ko priklauso, ar šia teise bus pasinaudota.

Suprantama, kad poreikis keisti vizitų paskirtį gali būti nulemtas objektyvių aplinkybių, tačiau nepakankamas šio klausimo reglamentavimas reiškia tai, kad neegzistuoja ir saugiklių, padedančių užtikrinti, kad minėti subjektai nekeistų vizitų paskirtį vadovaudamiesi skirtingais motyvais. Todėl siūlome, atsisakyti direktoriaus pavaduotojo medicinai, slaugos administratoriaus, Gyventojų aptarnavimo skyriaus vedėjo, jį pavaduojančios asmens, vyresniojo medicinos registratoriaus teisės keisti laisvų vizitų, skirtų pakartotinoms konsultacijoms bei dispanserizuotų pacientų priėmimui, paskirtį į pirmines konsultacijas, arba Poliklinikos teisės aktuose nustatyti (i) aiškią ir nedviprasmišką tvarką (įskaitant objektyvius kriterijus), kaip minėti subjektai privalo įgyvendinti teisę keisti vizitų paskirtį, ir (ii) tokių keitimų apskaitos ir revizavimo mechanizmą.

1.3. Esamu reglamentavimu taip pat nedetalizuojama Gyventojų aptarnavimo skyriaus darbuotojo nustatyta galimybė, pakeisti vizitų paskirtį į pirminį vizitą ir užregistruoti pacientą. Toks nepakankamas reglamentavimas taipogi didina riziką, kad minėta teise gali būti naudojamasi selektyviai ir tenkinant asmenius interesus. Be to, toks reglamentavimas skatina asmens sveikatos priežiūros paslaugas gauti siekiančius asmenis, žinančius apie Gyventojų aptarnavimo skyriaus darbuotojo teisę, pakeisti vizitų paskirtį, įvairiais būdais daryti įtaką minėto darbuotojo sprendimams, kad pastarasis pasinaudotų savo teise, keisti vizitų paskirtį, ir jį užregistruotų.

Manytina, kad ir šiuo atveju būtų tikslinga, atsisakyti Gyventojų aptarnavimo skyriaus darbuotojo teisės, pakeisti vizitų paskirtį į pirminį vizitą ir užregistruoti pacientą, arba Poliklinikos teisės aktuose nustatyti (i) aiškią ir nedviprasmišką tvarką, kaip minėtas darbuotojas privalo įgyvendinti teisę keisti vizitų paskirtį, ir (ii) tokių keitimų apskaitos ir revizavimo mechanizmą.

1.4. Nepaisant to, kad, kaip minėta ankščiau, Registracijos tvarkos 4.11.1 papunktyje nustatyta skyriaus vyresniojo slaugytojo pareiga, darbo dienos pabaigoje pakeisti skyriaus gydytojų ateinančios dienos laisvų vizitų, skirtų pakartotinoms konsultacijoms bei dispanserizuotų pacientų priėmimui, paskirtį į pirmines konsultacijas, iš Registracijos tvarkos 4.11.2 ir 4.11.3 papunkčių ir Registracijos tvarkos 1 priedo (paciento registracijos schema) turinio, darytina išvada, kad pačioje Registracijos tvarkoje numatoma, kad minėta pareiga nebus vykdoma. Tokią išvadą suponuoja tai, kad, jeigu skyriaus vyresnysis slaugytojas tinkamai vykdytų pareigą, darbo dienos pabaigoje pakeisti skyriaus gydytojų ateinančios dienos laisvų vizitų paskirtį, tai nei direktoriaus pavaduotojas medicinai, slaugos administratorius, Gyventojų aptarnavimo skyriaus vedėjas, jį pavaduojantis asmuo, vyresnysis medicinos registratorius, nei Gyventojų aptarnavimo skyriaus darbuotojas negalėtų pasinaudoti teise, pakeisti vizitų paskirtį.

Antikorupciniu požiūriu, toks reglamentavimas laikytinas ydingu, kadangi savaime programuoja pareigų nevykdymą, dėl kurio atskiriems subjektams atsiranda neribota naudojimosi vizito paskirties keitimo teise diskrecija. Siekiant eliminuoti žmogiškąjį faktorių, bei dėl minėtos diskrecijos atsirandančias rizikas, siūlome, diegiant papildomus informacinių sistemų funkcionalumus, užtikrinti, kad darbo dienos pabaigoje gydytojų ateinančios dienos laisvų vizitų, skirtų pakartotinoms konsultacijoms bei dispanserizuotų pa­cientų priėmimui, paskirtis į pirmines konsultacijas keistųsi automatiškai, ir atitinkamai tobulinti teisinį reglamentavimą.

1.5. Registracijos tvarka nereglamentuojamas vizitų laikų, kurių paskirtis pakeista iš pakartotinų konsultacijų bei dispanserizuotų pacientų priėmimo į pirminės konsultacijos, viešinimo klausimas. Tai yra, Registracijos tvarkoje nėra nustatytos pareigos, apie atsilaisvinusį vizito laiką skelbti Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje. Manytina, kad tai iškraipo asmenų, pageidaujančių gauti asmens sveikatos priežiūros paslaugas, registracijos, asmens sveikatos priežiūros paslaugų laukimo eilių sudarymo ir šių eilių valdymo skaidrumą ir sąžiningumą, kadangi dėl nepakankamo viešumo sumažėja asmenų, kurie turi galimybę pasinaudoti atsilaisvinusiu laiku, ratas. Siekdami didinti asmens sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą, siūlome sudaryti sąlygas Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje registruotis į laisvus laikus, atsiradusius pakeitus vizitų paskirtis iš pakartotinų konsultacijų bei dispanserizuotų pacientų priėmimo į pirminės konsultacijos, ir atitinkamai tobulinti teisinį reglamentavimą.

 

2. Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

Ne visi Poliklinikos teisės aktai yra viešai prieinami.

Pažymėtina, kad Registracijos tvarka vertinimui buvo pateikta raštu, o viešai, nei Poliklinikos, nei Teisės aktų registro ar kitose viešai prieinamose interneto svetainėse, ji neskelbiama.

Manytina, kad šio teisės akto viešas nepaskelbimas neužtikrina pakankamą informacijos sklaidą, tuo pažeidžia viešąjį interesą, ir mažina ratą asmenų, kurie žino registracijos pas as­mens sveikatos priežiūros specialistus tvarką, darbuotojų funkcijas bei atsakomybes. Tai savo ruoštu apsunkina asmenų galimybes naudotis savo teisėmis ir esamomis galimybėmis, pavyzdžiui, prašyti, kad Gyventojų aptarnavimo skyriaus darbuotoja pasinaudotų teise, pakeisti vizitų paskirtį į pirminį vizitą, ir užregistruotų pacientą jam patogesniu laiku.

Siekdami užtikrinti procedūrų skaidrumą, siūlome Registracijos tvarką ir kitus susijusius teisės aktus skelbti Poliklinikos interneto svetainėje.

 

3. Kitos pastabos ir pasiūlymai

Kitų pastabų ir pasiūlymų neteikiame.

 

Atlikus antikorupcinį vertinimą darytina išvada, kad kai kurios Poliklinikos teisės aktų, reglamentuojančių asmenų, pageidaujančių gauti asmens sveikatos priežiūros paslaugas, registracijos, asmens sveikatos priežiūros paslaugų laukimo eilių sudarymą ir šių eilių valdymą, nuostatos yra mažinančios procedūrų skaidrumą ir galinčios sudaryti sąlygas piktnaudžiauti.

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 8 dalies nuostatomis, prašome per du mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinėje sistemoje paskelbti informaciją apie tai, kaip atsižvelgta (planuojama atsižvelgti) į pateiktas pastabas ir pasiūlymus arba, jeigu į antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktas pastabas ir pasiūlymus neatsižvelgta, nurodyti priežastis ir motyvus, užpildant antikorupcinio vertinimo išvados įgyvendinimo pažymą[4], ir pateikti Specialiųjų tyrimų tarnybai nuorodą į ją.

 

Direktoriaus pavaduotoja                                                                                        Rūta Kaziliūnaitė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Andrius Andrejus Fominas, tel. 8 706 63 300, mob. tel. 8 634 05 935, el. p. andrius.fominas@stt.lt



[1] Prieiga internete: https://www.karpol.lt/uploads/Formos_dokumentai/Mokamu_paslaugu_teikimo_ir_apmokejimo_tvarka.pdf.

[2] Prieiga internete: https://www.karpol.lt/uploads/katalogai/Tvarkos_teises_aktai/Vidaus_tvarkos_taisykles_2023.pdf.

[3] Laisvas vizitas – tai ne konkrečiam pacientui, bet iš anksto rezervuojamas laikas („langas“), kuris esant poreikiui panaudojamas pakartotinoms konsultacijoms bei dispanserizuotų pacientų priėmimui. Pažymėtina, kad tai nėra apibrėžimas iš Registracijos tvarkos, o išvada apie sąvokos „laisvas vizitas“ reikšmę padaryta apibendrinus Poliklinikos atstovės paaiškinimus.

[4] Prieiga: https://e-tar.lt/portal/lt/legalAct/0e8f85904cf811ec862fdcbc8b3e3e05.