LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKIMŲ KODEKSO PATVIRTINIMO, ĮSIGALIOJIMO IR ĮGYVENDINIMO KONSTITUCINIO ĮSTATYMO NR. XIV-1381 137, 138 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR.XIVP-2619
2023-09- 13 Nr. 102-P-40
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Arvydą Anušauską, pavaduojanti Jurgita Sejonienė,Aušrinė Armonaitė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Dalia Latvelienė, Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Dalia Asanavičiūtė Seimo narė, Paulė Kuzmickienė Seimo narė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento vyresnioji patarėja Viktorija Staugaitytė, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Lina Petronienė, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininko pavaduotojas Andrius Puksas, Vyriausiosios komisijos narys Martynas Čerkauskas, Olga Kilkinova Vyriausiosios komisijos narė, Jolanta Petrušauskienė Vyriausiosios komisijos narė, Vyriausiosios rinkimų komisijos Mokymų ir komunikacijos laikinai vykdanti skyriaus vedėjo funkcijas Diana Daubarė, Vyriausiosios rinkimų komisijos Teisės ir tyrimų skyriaus vedėjas Rokas Stabingis, Vyriausios rinkimų komisijos Rinkimų organizavimo skyriaus vedėja Reda Daniškevičiūtė, Vyriausiosios rinkimų komisijos Kompiuterinių technologijos skyriaus vedėjas Darius Gaižauskas, Teisingumo ministerijos Baudžiamosios justicijos grupės patarėjas Tomas Naruševičius, Teisingumo ministerijos Teisėkūros politikos grupės patarėja Sandra Vasiulytė-Maliaukė, Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės vyresnioji patarėja Reda Nikrėvičė, Vidaus reikalų ministerijos Strateginių sprendimų paramos grupės vyresnysis patarėjas Adomas Puidokas, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo administravimo ir vietos savivaldos grupės patarėja Justina Ronkaitienė, Vidaus reikalų ministerijos Regioninės politikos grupės vadovė Rasa Tamulevičiūtė, Valstybės saugumo departamento atstovė Kristina Vaičiūnė.
Grinkevičiūtė Agnė Seimo nario V. Semeškos patarėja, Rasa Kiūdytė Seimo nario A. Stončaičio patarėja, Seimo narės I. Haase patarėja Erika Puišytė, Seimo narės A. Armonaitės patarėjas Lukas Stravinskas, Seimo nario A. Anušausko patarėja Meda Taleikytė, Seimo nario A. Vyšniausko patarėja Rugilė Valatkienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-03-17 |
|
|
* |
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Kaip matyti iš projekto turinio, juo siūloma pakeisti ne Rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo, o šiuo konstituciniu įstatymu patvirtinto Rinkimų kodekso 137 ir 138 straipsnius. Kadangi Rinkimų kodeksas yra patvirtintas konstituciniu įstatymu, šio kodekso teisinė forma taip pat yra konstitucinis įstatymas, kuris pagal Konstitucijos 69 straipsnio 3 dalį keičiamas ne mažesne kaip 3/5 visų Seimo narių balsų dauguma priimamu konstituciniu įstatymu. Atsižvelgiant į tai, projekto pavadinimas taisytinas – jo dalis „patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XIV-1381“ išbrauktina, o prieš žodį „įstatymas“ įrašytinas žodis „konstitucinis“. |
Pritarti |
Atsižvelgiant į klausymų metu institucijų pateiktus argumentus, komitetas siūlo projektą atmesti. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-03-27 |
1 |
|
|
2. Projektu siūloma pakeisti Rinkimų kodekso nuostatas, kuriomis reguliuojamas rinkimų komisijos narių atvykimas pas namuose balsuojančius rinkėjus, taip pat pas judėjimo sutrikimų turinčius rinkėjus, balsuojančius specialiuose balsavimo punktuose, ir vietoj galiojančio teisinio reguliavimo, pagal kurį pas nurodytus rinkėjus turi atvykti ne mažiau kaip du apylinkės (retesniais atvejais – apygardos, savivaldybės) rinkimų komisijos nariai, nustatyti, kad turi atvykti ne mažiau kaip keturi atitinkamos rinkimų komisijos nariai. Siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais. 2.1. Projekto aiškinamajame rašte pažymėta, kad jį parengti paskatino gauta informacija, jog dalyvauti balsuojant namuose arba specialiuose balsavimo punktuose atvykstantys du rinkimų komisijos nariai „dažnai atstovauja tai pačiai politinei jėgai“, kuri yra suinteresuota atitinkamais rinkimų rezultatais, ir „galimai padeda balsuoti rinkėjams konsultuodami, už kurią politinę jėgą rinkėjas turėtų balsuoti“. Šiuo atžvilgiu pažymėtina, kad pagal Rinkimų kodekso 138 straipsnio 7 dalį vykti į namus pas namuose balsuojančius rinkėjus kartu gali tik skirtingų politinių organizacijų pasiūlyti rinkimų komisijos nariai ir rinkimų stebėtojai. Be to, Rinkimų kodekso 27 straipsnio 10 dalyje nustatyta, kad rinkimų komisijos nariams draudžiama bet kokia rinkimų agitacija ar kiti bandymai paveikti rinkėjų valią; pagal šio kodekso 137 straipsnio, kuriame reglamentuojamas balsavimas specialiuose balsavimo punktuose, 6 dalį, taikomą ir pas rinkėjus vykstantiems rinkimų stebėtojams, draudžiama daryti poveikį rinkėjui, jo apsisprendimui ar skubinti jį; 143 straipsnio 5 dalyje yra nustatytas draudimas komisijos nariams ir rinkimų stebėtojams atlikti balsavimo veiksmus už neįgalų rinkėją. Mūsų nuomone, galimi šių reikalavimų pažeidimo atvejai savaime nėra pakankamas pagrindas keisti galiojantį teisinį reguliavimą pagal projektu teikiamą siūlymą. |
Pritarti |
Komitetas siūlo projektą atmesti. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-03-27 |
1 |
|
|
2.2. Pagal Rinkimų kodekso 48 straipsnio 3 dalį apylinkės rinkimų komisijoje turi būti ne mažiau kaip 5 nariai. Atsižvelgiant į šį galimą minimalų apylinkės rinkimų komisijos narių skaičių, abejotina, ar projektu siūlomas šios komisijos narių, turinčių vykti pas namuose ar specialiuose balsavimo punktuose balsuojančius rinkėjus, skaičius (kai kuriais atvejais – beveik visos sudėties komisija) būtų adekvatus (proporcingas) ir ar nustačius siūlomą teisinį reguliavimą nebūtų sudaryta prielaidų pernelyg apsunkinti ar net sutrikdyti rinkimų komisijų darbą. |
Pritarti |
Komitetas siūlo projektą atmesti. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-03-27 |
|
|
* |
3. Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija). 3.1. Projekto 1, 2 ir 3 straipsniuose nurodant siūlomų pakeitimų esmę po žodžio „dalį“ įrašytini žodžiai „ir ją išdėstyti taip:“. |
Pritarti |
Komitetas siūlo projektą atmesti. |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-03-27 |
2,3 |
|
* |
3.2. Kadangi projekto 2 ir 3 straipsniais siūloma keisti to paties straipsnio struktūrines dalis, šiuos projekto straipsnius reikėtų apjungti ir siūlomas keisti Rinkimų kodekso 138 straipsnio 5 ir 6 dalis išdėstyti projekto 2 straipsnio 1 ir 2 dalyse. |
Pritarti |
Komitetas siūlo projektą atmesti. |
6. |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė 2023-04-20 |
|
|
* |
Įvertinę Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XIV-1381 137, 138 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2619 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
|
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Vyriausioji rinkimų komisija 2023-05-26 |
1 |
|
|
|
Dėl Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XIV-1381 137, 138 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2619 Nepritariame įstatymo projektui, kuriuo siūloma pakeisti Rinkimų kodekso 137, 138 straipsnių nuostatas, padidinant rinkimų komisijos narių, vykstančių pas namuose balsuojančius rinkėjus, taip pat pas judėjimo sutrikimų turinčius rinkėjus į specialiuosius balsavimo punktus, skaičių nuo 2 iki 4. Pagal Rinkimų kodekso 48 straipsnio 3 dalį, apylinkės rinkimų komisijoje turi būti ne mažiau kaip 5 nariai, todėl pvz., toje rinkimų komisijoje, kurioje būtų minimalus komisijos narių skaičius, siūlomas teisinis reguliavimas ne tik apsunkintų, o galimai net visiškai sutrikdytų rinkimų komisijų darbą. Pažymime, kad rinkimų komisijos nariai vienu metu turi vykti ne tik pas namuose balsuojančius rinkėjus, kurie, beje, gali ir nenorėti įsileisti tiek daug žmonių į savo namus (kartu dar turi teisę vykti ir stebėtojai), bet ir į specialius balsavimo punktus (ligonines, slaugos namus, įkalinimo įstaigas, areštines), todėl yra tikimybė, kad siūlomas teisinis reguliavimas gali lemti, kad rinkimų komisijos gali nespėti tinkamai atlikti savo pareigų. Iš projekto aiškinamojo rašto matyti, kad jį parengti paskatino tik prielaidos, kad pas minimą kategoriją rinkėjų atvykstantys du rinkimų komisijų nariai „galimai padeda balsuoti rinkėjams konsultuodami, už kurią politinę jėgą rinkėjas turėtų balsuoti“ bei klaidingas vertinimas, kad pas šios kategorijos rinkėjus atvykstantys 2 rinkimų komisijos nariai „dažnai atstovauja tai pačiai politinei jėgai, kuri yra suinteresuota atitinkamais rinkimų rezultatais“. Pažymėtina, kad pagal Rinkimų kodekso 138 straipsnio 7 dalį vykti į namus pas namuose balsuojančius rinkėjus kartu gali tik skirtingų politinių organizacijų pasiūlyti rinkimų komisijos nariai ir rinkimų stebėtojai. Be to, Rinkimų kodekse yra įtvirtintos nuostatos, draudžiančios rinkimų komisijos nariams agituoti ar kitaip bandyti paveikti rinkėjų valią, draudžiančios atlikti balsavimo veiksmus už neįgalų rinkėją, o šių draudimų nesilaikymas lemia rinkimų komisijos nario pašalinimą iš komisijos narių be teisės 3 ar 5 metus būti renkamam į rinkimų komisijas (26 straipsnio 7 dalies 2 ir 3 punktai, 27 straipsnio 10 dalis, 137 straipsnio 6 dalis, 143 straipsnio 5 dalis). Net ir esant vienetiniams minėtų reikalavimų pažeidimų atvejams, tai neturėtų būti pagrindu keisti esamą teisinį reglamentavimą. |
Pritarti |
|
2. |
Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos 2023-05-22
|
|
|
* |
|
Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos įvertino pateiktus derinti Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymų projektus Nr. XIVP-2557, XIVP-2696, XIVP-2707, XIVP-2708, XIVP-2439, XIVP-2566, XIVP-2556, XIVP-2619 (toliau – Projektai). Pastabų ir pasiūlymų dėl Projektų neturime. |
Atsižvelgti |
|
3. |
Teisingumo ministerija 2023-05-30 |
|
|
|
|
Dėl Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XIV-1381 137, 138 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2619, pritardami Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje nurodytoms pastaboms, papildomų pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Atsižvelgti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Komitetas siūlo atmesti konstitucinio įstatymo projektą Nr. XIVP-2619, atsižvelgiant į šiuos argumentus:
1) pagal Rinkimų kodekso 48 straipsnio 3 dalį, apylinkės rinkimų komisijoje turi būti ne mažiau kaip 5 nariai, todėl pvz., toje rinkimų komisijoje, kurioje būtų minimalus komisijos narių skaičius ( tai būtų beveik visos sudėties komisija), siūlomas teisinis reguliavimas ne tik apsunkintų, o galimai net visiškai sutrikdytų rinkimų komisijų darbą. Taip pat kad rinkimų komisijos nariai vienu metu turi vykti ne tik pas namuose balsuojančius rinkėjus (kartu dar turi teisę vykti ir stebėtojai), bet ir į specialius balsavimo punktus (ligonines, slaugos namus, įkalinimo įstaigas, areštines), todėl yra tikimybė, kad siūlomas teisinis reguliavimas gali lemti, kad rinkimų komisijos gali nespėti tinkamai atlikti savo pareigų.
2) pažymėtina, kad Rinkimų kodekse yra įtvirtintos nuostatos, draudžiančios rinkimų komisijos nariams agituoti ar kitaip bandyti paveikti rinkėjų valią, taip pat draudžiančios atlikti balsavimo veiksmus už neįgalų rinkėją, o šių draudimų nesilaikymas lemia rinkimų komisijos nario pašalinimą iš komisijos narių be teisės 3 ar 5 metus būti renkamam į rinkimų komisijas. Todėl galimi šių reikalavimų pažeidimo atvejai savaime nėra pakankamas pagrindas keisti galiojantį teisinį reguliavimą pagal projektu teikiamą siūlymą.
8. Balsavimo rezultatai: už –5 , prieš –0 , susilaikė –4.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė, Andrius Vyšniauskas, Vilius Semeška, Julius Sabatauskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta
Komiteto pirmininkė (Parašas) Irena Haase
Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Rita Karpavičiūtė