LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Užsienio reikalų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (2)
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
ĮSTATYMO „DĖL UŽSIENIEČIŲ TEISINĖS PADĖTIES“ NR. IX-2206 2, 3, 4, 5, 11, 21, 221, 26, 28, 32, 44, 58, 62, 67, 71, 79, 85, 94, 99, 100, 101, 102, 1031, 104, 1052, 1053, 1054, 1061, 108, 113, 114, 115, 1151, 118, 123, 125, 127, 1402, 1408, 1409, 14018, 14021, 14028 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO, 14016, 14019 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS
ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XIVP-2797(2)
2024 m. gegužės 29 d. Nr. 105-P-49
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Užsienio reikalų komiteto pirmininkas Žygimantas Pavilionis, Užsienio reikalų komiteto nariai Audronius Ažubalis, Matas Skamarakas, Giedrius Surplys, Antanas Vinkus.
Užsienio reikalų komiteto biuras: biuro vedėjas Evaldas Zelenka, patarėja Laura Plyniuvienė, padėjėjos Vilnė Kundrotaitė ir Silvija Vaičiulytė.
Kviestieji asmenys: vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė, Seimo narys Tomas Vytautas Raskevičius, Vidaus reikalų ministerijos Migracijos politikos grupės vyresnioji patarėja Rūta Jasiulaitienė ir patarėja Daiva Vežikauskienė, Migracijos departamento prie VRM direktorė Evelina Gudzinskaitė.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,2024-05-24 |
1 |
3 |
|
|
1. Projekto 1 straipsnio 3 dalyje nurodytoje pakeitimo esmėje išbrauktinas žodis „nauja“, nes įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnyje dar nėra 142 dalies. |
Pritarti |
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,2024-05-24 |
1
3 |
9
1 |
|
N |
2. Projekto 1 straipsnio 9 dalyje išdėstytoje keičiamo įstatymo 2 straipsnio 31 dalyje atsisakytina trumpinio „(toliau – Valstybės sienos apsaugos tarnyba), šį trumpinį įsivedant keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje (teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintų Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 35 punktas). |
Pritarti |
Pasiūlymas 1: Projektu keičiamo Įstatymo 2 straipsnio 31 dalį siūloma išdėstyti taip: „31. Užsieniečio sulaikymas – laikinas užsieniečio judėjimo laisvės
apribojimas šio Įstatymo nustatytais pagrindais ir terminais teisėsaugos
institucijos pareigūno ar teismo sprendimu ir jo laikymas Valstybės sienos
apsaugos tarnyboje prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos
Pasiūlymas 2: Pritarus Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2 pastabai, Projekto 3 straipsnis turi būti papildytas nauja 1 dalimi, kurioje keičiama Įstatymo 4 straipsnio 3 dalis ir siūloma ją išdėstyti taip: „1. Pakeisti 4 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Užsieniečių buvimą ir gyvenimą Lietuvos Respublikoje kontroliuoja Migracijos departamentas ir Valstybės sienos apsaugos tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau - Valstybės sienos apsaugos tarnyba), bendradarbiaudami su Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių institucijomis ir įstaigomis. Rusijos Federacijos piliečių vykimo iš Rusijos Federacijos teritorijos į Rusijos Federacijos Kaliningrado sritį ir atgal per Lietuvos Respublikos teritoriją kontrolę atlieka policija ir Valstybės sienos apsaugos tarnyba.“
Pasiūlymas 3: Buvusias Projekto 3 straipsnio 1 ir 2 dalis laikyti atitinkamai 2 ir 3 dalimis.
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,2024-05-24 |
2 |
5 |
|
|
3. Projekto 2 straipsnio 5 dalyje išdėstytoje keičiamo įstatymo 3 straipsnio 6 dalyje vietoj formuluotės „40 straipsnio 1 dalies 8 punkte ir 40 straipsnio 1 dalies 10 punkte nustatytais pagrindais“ siūlome įrašyti formuluotę „40 straipsnio 1 dalies 8 ar 10 punkte nustatytu pagrindu“. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pritarus Seimo nario Audroniaus Ažubalio pasiūlymui Projekto 2 straipsnį papildyti nauja 5 dalimi, buvusi 5 dalis turi būti pernumeruota į 6 dalį, kurioje būtų keičiama Įstatymo 3 straipsnio pakeistos numeracijos 7 dalis (buvusi 6 dalis) ir ją siūloma išdėstyti taip: „Projekto 2 straipsnio 6 dalį siūloma išdėstyti taip: „5. Papildyti 3 straipsnį „
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,2024-05-24 |
4
7 (221)
40 (1409) |
1
(2)
(1) |
|
|
4. Projekto 4 straipsnio 1 dalyje išdėstytos keičiamo įstatymo 5 straipsnio 4 dalies sakinyje, prasidedančiame žodžiais „Šioje dalyje nurodytos teisės nesuteikiamos“, po žodžių „pateikia naują paskesnį prašymą“ įrašytini žodžiai „suteikti prieglobstį“. Ši pastaba taikytina ir projekto 7 straipsnyje išdėstytos keičiamo įstatymo 221 straipsnio 2 dalies trečiajam sakiniui bei projekto 40 straipsnyje išdėstytos keičiamo įstatymo 1409 straipsnio 1 dalies trečiajam sakiniui.
|
Pritarti |
Analogiškos pastabos dėl Projektu keičiamo Įstatymo 5 straipsnio 4 dalyje, 221 straipsnio 2 dalyje ir 1409 straipsnio 1 dalyje išdėstytų nuostatų
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0. |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,2024-05-24 |
6
9
38 |
|
|
|
5. Pagal projekto 6 straipsnio 2 dalyje išdėstytą keičiamo įstatymo 21 straipsnio 11 dalį užsienio valstybių, kuriose užsienietis gali pateikti prašymą išduoti nacionalinę vizą per išorės paslaugų teikėją, sąrašą Migracijos departamento teikimu tvirtina vidaus reikalų ministras. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal projekto 6 straipsnio 1 dalyje išdėstytą keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1 dalį išorės paslaugų teikėją, kuris priimtų prašymus išduoti nacionalines vizas, pasirenka Migracijos departamentas. Atsižvelgiant į tai, neaišku, ar Migracijos departamentas rinktųsi išorės paslaugų teikėją, galintį teikti nurodytas paslaugas, nesiejant jų teikimo su konkrečiomis užsienio valstybėmis (šiuo atveju reikėtų patikslinti projekto 6 straipsnio 1 dalyje išdėstytą keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1 dalį), ar vis dėlto išorės paslaugų teikėjas būtų pasirenkamas atsižvelgiant į vidaus reikalų ministro patvirtintą užsienio valstybių, kuriose atitinkamos paslaugos gali būti teikiamos per išorės paslaugų teikėją, sąrašą (šiuo atveju projekto 6 straipsnio 1 dalyje išdėstytą keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1 dalį ir projekto 6 straipsnio 2 dalyje išdėstytą keičiamo įstatymo 21 straipsnio 11 dalį reikėtų sukeisti vietomis). Ši pastaba taikytina ir projekto 9 straipsnio 1 ir 2 dalyse išdėstytoms keičiamo įstatymo 28 straipsnio atitinkamai 2 ir 21 dalims bei projekto 38 straipsnyje išdėstytai keičiamo įstatymo 1402 straipsnio 11 daliai (šiuo atveju kartu reikėtų pakeisti ir keičiamo įstatymo 1402 straipsnio 1 dalį). |
Pritarti |
Analogiški pakeitimai Projekto 6, 9 ir 38 straipsniuose
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „6 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 21 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Užsienietis, esantis ne
Lietuvos Respublikoje, prašymą išduoti nacionalinę vizą Migracijos
departamentui 2. Papildyti 21 straipsnį 11 dalimi: „11.
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „9 straipsnis. 28 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 28 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2.
Užsienietis, esantis ne Lietuvos Respublikoje, prašymą išduoti leidimą
laikinai gyventi Migracijos departamentui 2. Papildyti 28 straipsnį 21 dalimi: „21.
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 38 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „38 straipsnis. 1402 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 1402 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. 2. Papildyti 1402 straipsnį 11 dalimi: „11.
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,2024-05-24 |
6 (21)
9 (28)
38 (1402) |
2 (11)
2 (21)
(11) |
|
|
6. Projekto 6 straipsnio 2 dalyje išdėstyta keičiamo įstatymo 21 straipsnio 11 dalis tikslintina, nurodant, kad su įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 4 straipsnio 4 dalyje nurodytomis institucijomis, prieš teikdamas atitinkamą motyvuotą siūlymą vidaus reikalų ministrui, konsultuojasi Migracijos departamentas (o ne vidaus reikalų ministras, kaip galima suprasti iš projekto 6 straipsnio 2 dalyje išdėstytos keičiamo įstatymo 21 straipsnio 11 dalies formuluotės). Ši pastaba taikytina ir projekto 9 straipsnio 2 dalyje išdėstytai keičiamo įstatymo 28 straipsnio 21 daliai bei projekto 38 straipsnyje išdėstytai keičiamo įstatymo 1402 straipsnio 11 daliai.
|
Pritarti |
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0. |
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,2024-05-24 |
14 |
|
|
|
7. Atsižvelgdami į tai, kad projekto 14 straipsnyje išdėstytoje keičiamo įstatymo 67 straipsnio 6 dalyje yra įvardijamos dvi tvarkos, kurias nustatytų skirtingi ministrai, siūlytume šias projekto nuostatas išdėstyti atskirose keičiamo įstatymo 67 straipsnio dalyse, vienoje iš jų nustatant, kad tvarką, reglamentuojančią užsieniečių prašymų suteikti prieglobstį pateikimą ir nagrinėjimą, sprendimų priėmimą ir jų vykdymą, nustato vidaus reikalų ministras, o kitoje – kad tvarką, reglamentuojančią prieglobsčio prašytojų pažeidžiamumo nustatymą, nustato socialinės apsaugos ir darbo ministras.
|
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 14 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „14 straipsnis. 67 straipsnio pakeitimas 1. Papildyti 67 straipsnį 51 dalimi: „51. Tvarką, reglamentuojančią užsieniečių prašymų suteikti prieglobstį pateikimą ir nagrinėjimą, sprendimų priėmimą ir jų vykdymą, nustato vidaus reikalų ministras.“ 2. Pakeisti 67 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip: „6.
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
|
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,2024-05-24 |
41
42 43 44 45 46 47 48 49 I |
|
|
N |
8. Projekto 15 straipsnio 4 dalyje išdėstytame keičiamo įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 10 punkte ir projekto 18 straipsnyje išdėstytose keičiamo įstatymo 94 straipsnio 1 dalies 4, 5, 6 punktų nuostatose vartojant su Užimtumo įstatymo nuostatomis suderintą formuluotę „vykdyti savarankišką veiklą“, atitinkamai reikėtų patikslinti ir keičiamo įstatymo 14013 straipsnio 1 dalies 2 punkto, 3 dalies 2 punkto bei 4 dalies nuostatas, kad ta pati teisė keičiamame įstatyme nebūtų įvardijama skirtingai. |
Pritarti |
Pasiūlymas 1: Papildyti Projektą nauju 41 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „41 straipsnis. 14013 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 14013 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip: „2) teisę dirbti arba 2. Pakeisti 14013 straipsnio 3 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip: „2) teisę dirbti arba 3. Pakeisti 14013 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Teisę dirbti arba
Pasiūlymas 2: Pritarus Seimo kanceliarijos Teisės departamento 8 pastabai ir Projektą papildžius nauju 41 straipsniu, turi būti pakeista paskesnių straipsnių numeracija, todėl buvusius Projekto 41–48 straipsnius laikyti atitinkamai 42–49 straipsniais.
Pasiūlymas 3: Pritarus Seimo kanceliarijos Teisės departamento 8 pastabai ir Projektą papildžius nauju 41 straipsniu, pakeitus paskesnių Projekto 42–49 straipsnių numeraciją, turi būti pakeistos nuorodos į atitinkamus straipsnius Įstatymo įgyvendinamosiose nuostatose Projekto naujos numeracijos 49 straipsnio 1 dalyje ir šią dalį siūloma išdėstyti taip: „ 1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 1 straipsnio 2, 3, 4 ir 8
dalis, 3 straipsnį, 4 straipsnio 1 dalį, 5–9 straipsnius, 11–13
straipsnius, 15 straipsnio 4, 7 ir 8 dalis, 17 straipsnio 2 dalį, 18–28,
31, 34, 36–38, 40, 41,
Pasiūlymas 4: Pritarus Seimo kanceliarijos Teisės departamento 8 pastabai ir Projektą papildžius nauju 41 straipsniu, kuriame keičiamos Įstatymo 14013 straipsnio nuostatos, turi būti pakeistas Projekto pavadinimas, kurį siūlomas išdėstyti taip: „LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMO „DĖL UŽSIENIEČIŲ TEISINĖS PADĖTIES“ NR. IX-2206 2, 3, 4, 5, 11, 21, 221, 26, 28, 32, 44, 58, 62, 67, 71, 79, 85, 94, 99, 100, 101, 102, 1031, 104, 1052, 1053, 1054, 1061, 108, 113, 114, 115, 1151, 118, 123, 125, 127, 1402, 1408, 1409, 14013, 14018, 14021, 14028 STRAIPSNIŲ IR priedo PAKEITIMO, 14016, 14019 STRAIPSNIų PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS ĮSTATYMAS“
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
|
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,2024-05-24 |
34 |
|
|
|
9. Sistemiškai įvertinę projekto 34 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 118 straipsnio nuostatas ir atsižvelgdami į tai, kad keičiamo įstatymo 118 straipsnio 2 dalyje nebėra nuostatų, susijusių su sprendimo sulaikyti užsienietį pakartotiniu svarstymu, siūlytume šio straipsnio 3, 4 ir 5 dalių nuostatas, kurios yra susijusios su sprendimo sulaikyti užsienietį pakartotiniu svarstymu, išdėstyti po šio straipsnio 1 dalies, o keičiamo įstatymo 118 straipsnio 2 dalies nuostatą perkelti į paskutinę šio straipsnio dalį. Pritarus šiai pastabai atitinkamai reikėtų patikslinti nuorodą, pateiktą keičiamo įstatymo 118 straipsnio 1 dalyje. |
Pritarti |
Pakeisti Projektu keičiamo Įstatymo 118 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „118 straipsnis. Sprendimo sulaikyti užsienietį pakartotinis svarstymas 1. Išnykus užsieniečio sulaikymo pagrindams, užsienietis turi teisę,
o Valstybės sienos apsaugos tarnyba nedelsdama privalo kreiptis į apylinkės
teismą pagal užsieniečio buvimo vietą su prašymu pakartotinai svarstyti sprendimą
sulaikyti užsienietį, išskyrus atvejus, kai užsienietis iš sulaikymo vietos
paleidžiamas šio straipsnio 2.
1) palikti galioti sprendimą sulaikyti užsienietį; 2) pakeisti sprendimą sulaikyti užsienietį; 3) panaikinti sprendimą sulaikyti užsienietį.
5. Jeigu dėl teisinių ar kitų objektyvių priežasčių nebėra pagrįstos tikimybės užsienietį išsiųsti iš Lietuvos Respublikos, Valstybės sienos apsaugos tarnyba nedelsdama priima sprendimą paleisti užsienietį iš sulaikymo vietos ir apie tai informuoja sprendimą sulaikyti užsienietį priėmusį teismą.“
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
|
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,2024-05-24 |
39 |
5 |
|
|
10. Teisinis reguliavimas, kurį projekto 39 straipsnio 5 dalimi siūloma nustatyti keičiamo įstatymo 1408 straipsnio 10 dalyje, jau yra nustatytas 2023 m. gruodžio 19 d. priimtu įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ Nr. IX-2206 5, 79, 113, 115, 125, 126, 1301, 1408, 14010, 14013, 14014 ir 14019 straipsnių pakeitimo įstatymu Nr. XIV-2427. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Siūloma Projekte atsisakyti keičiamo Įstatymo 1408 straipsnio 10 dalies keitimo.
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
|
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,2024-05-24 |
42 |
|
|
I |
11. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad projekto 42 straipsnyje išdėstytame keičiamo įstatymo 14018 straipsnyje, kurio pavadinimas yra „Užsieniečio sulaikymas“, iš esmės nebėra nuostatų, reglamentuojančių patį užsieniečio sulaikymą. Šiame straipsnyje nustatoma tik Valstybės sienos apsaugos tarnybos pareiga periodiškai patikrinti aplinkybes, turinčias įtakos užsieniečio sulaikymo pagrįstumui, ir kreiptis į teismą su prašymu pakartotinai svarstyti sprendimą sulaikyti užsienietį. Manytume, kad reikėtų patikslinti keičiamo įstatymo 14018 straipsnio pavadinimą.
|
Nepritarti |
Argumentai: Seimo kanceliarijos Teisės departamento 11 pastabai, kuria siūloma keisti Įstatymo 140(18) pavadinimą, pagrindinis komitetas siūlo nepritarti, nes šis straipsnis reguliuoja sulaikymo klausimus ekstremaliosios situacijos metu, o Įstatymo 114 straipsnis – įprastų situacijų metu. Pažymėtina, kad Įstatymo 140(18) straipsnio pavadinimo keisti nereikia, nes ekstremaliosios situacijos metu taikomos Įstatymo 114 straipsnio nuostatos tiek, kiek jų nereglamentuoja 140(18) straipsnis, todėl straipsnio pavadinimas atitinka reguliavimo dalyką.
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
|
12. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,2024-05-24 |
42 |
1 |
|
|
12. Projekto 42 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 14018 straipsnio 1 dalyje vietoj nuorodos į visą keičiamo įstatymo 14021 straipsnį reikėtų pateikti nuorodą tik į jo 1 dalį, nes tik šioje dalyje yra nustatytas atvejis, kai Valstybės sienos apsaugos tarnyba turi kreiptis į teismą su prašymu pakartotinai svarstyti sprendimą sulaikyti užsienietį. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti Projektu keičiamo Įstatymo 14018 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Valstybės sienos apsaugos tarnyba periodiškai, ne rečiau kaip
kartą per 3 mėnesius, patikrina aplinkybes, turinčias įtakos užsieniečio
sulaikymo pagrįstumui, ir šio Įstatymo 14021
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
|
13. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,2024-05-24 |
42 |
2 |
|
|
13. Projekto 42 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 14018 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti: „Šio Įstatymo 114 straipsnio 7 dalies nuostatos dėl užsieniečio sulaikymo netaikomos“. Neaišku, kokiu tikslu nustatoma ši išimtis, nes keičiamo įstatymo 114 straipsnio 7 dalyje nelikus nuostatų, susijusių su užsieniečio sulaikymu, šios dalies nuostata yra iš esmės identiška keičiamo įstatymo 14018 straipsnio 1 dalies nuostatai. Atsižvelgdami į tai, siūlytume keičiamo įstatymo 14018 straipsnio 2 dalies atsisakyti. <...> |
Nepritarti |
Argumentai: Pagrindinis komitetas siūlo neatsižvelgti į Seimo kanceliarijos Teisės departamento 13 pastabos pirmąją pastraipą, kuria siūloma atsisakyti keičiamo įstatymo 140(18) straipsnio 2 dalies, kadangi ekstremaliosios situacijos metu norima nustatyti skirtingą reglamentavimą. Įprastu metu VSAT privalo periodiškai kas 3 mėn. kreiptis į teismą dėl užsieniečio sulaikymo peržiūros, o ekstremaliosios situacijos metu nustatome, kad VSAT kas 3 mėn. turi įvertinti ar neatsirado aplinkybių, kad užsienietis nebebūtų sulaikytas ir tik jeigu tokių aplinkybių atsirado, tuomet kreipiasi į teismą dėl sulaikymo peržiūros. Tokia nuostata nustatyta atsižvelgiant į tai, kad ekstremaliosios situacijos metu esant masiniam užsieniečių antplūdžiui kreipimasis kas 3 mėnesius į teismą dėl sulaikymo peržiūros būtų didžiulė našta tiek VSAT, tiek teismams.
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
|
14. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,2024-05-24 |
42 |
2 |
|
|
13.<...> Jeigu šiai pastabai būtų nepritarta, reikėtų patikslinti keičiamo įstatymo 14018 straipsnio 2 dalies formuluotę „dėl užsieniečio sulaikymo“, nes nei šio straipsnio 1 dalyje, nei keičiamo įstatymo 114 straipsnio 7 dalyje, į kurią teikiama nuoroda, pats užsieniečio sulaikymas nėra reglamentuojamas, o tik nustatoma Valstybės sienos apsaugos tarnybos pareiga periodiškai patikrinti aplinkybes, turinčias įtakos užsieniečio sulaikymo pagrįstumui, ir kreiptis į teismą su prašymu pakartotinai svarstyti sprendimą sulaikyti užsienietį.
|
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti Projektu keičiamo Įstatymo 14018 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Šio Įstatymo 114 straipsnio 7 dalies nuostatos dėl sprendimo
sulaikyti užsienietį
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
|
15. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,2024-05-24 |
44 |
|
|
|
14. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad projekto 44 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 14021 straipsnio 2 dalis yra identiška projekto 34 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 118 straipsnio 2 daliai. Atsižvelgiant į tai, taip pat į tai, kad projekto 34 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 118 straipsnio 2 dalyje nėra nuostatų dėl sprendimo sulaikyti užsienietį pakartotinio svarstymo, reikėtų pakoreguoti projekto 44 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 14021 straipsnio 3 dalies nuostatą „Šio Įstatymo 118 straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatos dėl sprendimo sulaikyti užsienietį pakartotinio svarstymo netaikomos“, atsisakant nuorodos į keičiamo įstatymo 118 straipsnio 2 dalį. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti Projektu keičiamo Įstatymo 14021 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „14021 straipsnis. Sprendimo sulaikyti užsienietį pakartotinis svarstymas 1. Išnykus užsieniečio sulaikymo pagrindams, užsienietis turi teisę, o Valstybės sienos apsaugos tarnyba nedelsdama privalo kreiptis į apylinkės teismą pagal užsieniečio buvimo vietą arba į kitą artimiausią užsieniečio buvimo vietai apylinkės teismą su prašymu pakartotinai svarstyti sprendimą sulaikyti užsienietį, išskyrus atvejus, kai užsienietis iš sulaikymo vietos paleidžiamas šio straipsnio 2 dalyje nurodytu pagrindu. Jeigu užsienietis, kuris yra sulaikytas šio Įstatymo 113 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytais pagrindais, pateikia prašymą suteikti prieglobstį, Valstybės sienos apsaugos tarnyba nedelsdama privalo kreiptis į apylinkės teismą pagal užsieniečio buvimo vietą arba į kitą artimiausią užsieniečio buvimo vietai apylinkės teismą su prašymu pakartotinai svarstyti sprendimą sulaikyti prieglobsčio prašytoją. 2.
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
|
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narys Tomas Vytautas Raskevičius, 2024-05-14 |
15 |
2 |
|
|
Argumentai: Įstatymo projektu siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 71 straipsnio 1 dalies 4 punktą, kuriuo įtvirtinama prieglobsčio prašytojų teisė į valstybės garantuojamą teisinę pagalbą. Projektu siekiama apriboti prieglobsčio prašytojų teisę į valstybės garantuojamą teisinę pagalbą numatant, kad ši pagalba būtų užtikrinama tik skundžiant Migracijos departamento sprendimus pirmosios instancijos teisme bei nagrinėjant teikimą sulaikyti prieglobsčio prašytoją arba skirti jam alternatyvią sulaikymui priemonę teisme. Pažymėta, kad remiantis dabartiniu reglamentavimu, prieglobsčio prašytojams valstybės garantuojama teisinė pagalba teikiama visose instancijose neapsiribojant pirmos instancijos teismu. Atkreiptinas dėmesys, kad naujai siūloma nuostata nepagrįstai apriboja prieglobsčio prašytojų teisę kreiptis į teismą. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas yra pripažinęs, kad teisė apskųsti pirmosios instancijos teismo baigiamąjį aktą bent vienos aukštesnės instancijos teismui yra neatsiejama Lietuvos Respublikos Konstitucijos 30 straipsnyje įtvirtintos konstitucinės teisės kreiptis į teismą ir teisės į tinkamą teismo procesą dalis. Pasak Konstitucinio Teismo, šios teisės negalima dirbtinai suvaržyti ar paneigti, negalima nustatyti tokio teisinio reguliavimo, kuriuo asmens, manančio, kad jo teisės ar laisvės nebuvo tinkamai apgintos pirmosios instancijos teisme, teisė kreiptis į aukštesnės instancijos teismą būtų neproporcingai apribota. Konstitucinis Teismas taip pat konstatavo, kad įstatymų leidėjas turi nustatyti tokį teisinį reguliavimą, kuriuo būtų sudarytos prielaidos asmeniui veiksmingai pasinaudoti teise apskųsti priimtą, bet neįsiteisėjusį pirmosios instancijos teismo sprendimą apeliacinės instancijos teismui[1]. 2013 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2013/32/ES dėl tarptautinės apsaugos suteikimo ir panaikinimo bendros tvarkos 20 straipsnio 1 dalis ir 21 straipsnio 2 dalis įpareigoja valstybės narės suteikti nemokamą teisinę pagalbą ir užtikrinti atstovavimą bent pirmosios instancijos teisme, kartu palikdamos valstybėms laisvę spręsti, ar suteikti prieglobsčio prašytojams pagal savo nacionalinius įstatymus teisę į nemokamą teisinę pagalbą ir atstovavimą vėliau nagrinėjant jų tolesnes apeliacijas. Pabrėžtina, kad neprivalomos direktyvos nuostatos negali sąlygoti Lietuvos Respublikos Konstitucijos 30 straipsnyje įtvirtintos teisės kreiptis į teismą, įskaitant teisės apskųsti pirmosios instancijos teismo sprendimą apeliacinės instancijos teismui, ribojimo. Direktyvos 2013/32/ES, kaip antrinės teisės teksto, nuostatų aiškinimas ir taikymas privalo atitikti Europos Sąjungos pirminę teisę, o būtent – Europos Sąjungos pagrindinių teisių chartijos 47 straipsnį, kuris garantuoja teisę į veiksmingą teisinę gynybą ir teisingą bylos nagrinėjimą bei nustato, be kita ko, kad asmenys, neturintys pakankamai lėšų, turi gauti nemokamą teisinę pagalbą, jei tai reikalinga užtikrinti teisę į veiksmingą teisingumą. Pabrėžtina, kad prieglobsčio bylose ginčo dalykas neretai yra susijęs su pagrindinėmis žmogiškosiomis vertybėmis, tokiomis kaip teisė į gyvybę ir laisvę, kankinimų arba kito nežmoniško ar žeminančio elgesio draudimas; administracinės klaidos kaina šiose bylose yra didžiulė, taikytina teisė ir procesas yra be galo sudėtingi, o prieglobsčio prašytojai paprastai nežino nei taikytinos teisės, nei teisminio proceso kalbos. Tokiomis aplinkybėmis ir dažniausiai neturint finansinių galimybių pasamdyti privatų advokatą, neužtikrinus valstybės garantuojamos teisinės pagalbos prieglobsčio prašytojų teisė apskųsti pirmosios instancijos teismo sprendimą aukštesnės instancijos teismui tampa praktiškai neįgyvendinama. Atkreiptinas dėmesys, kad prieglobsčio prašytojų galimybės naudotis valstybės garantuojama teisine pagalba teikiant apeliacinius skundus Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui apribojimas neišvengiamai sąlygos nelygybę tarp proceso šalių, kas būtų nesuderinama su Lietuvos Respublikos Konstitucijos 29 straipsnyje įtvirtintu lygybės principu. Migracijos departamentas turės galimybę tokiomis pačiomis sąlygomis, kaip šiuo metu, kreiptis į Lietuvos vyriausiąjį administracinį teismą su skundais dėl pirmosios instancijos teismo sprendimų, tačiau pats prieglobsčio prašytojas, nepriklausomai nuo bylos perspektyvumo, susidurtų su sunkumais ne tik pačiam teikiant apeliacinį skundą, bet ir užtikrinant tinkamą atstovavimą teismui nagrinėjant Migracijos departamento pateiktą skundą. Tokia situacija potencialiai neigiamai paveiktų prieglobsčio prašytojų, kurie ir be to yra žymiai labiau pažeidžiamoje padėtyje, lyginant su valstybės institucijomis, galimybę apginti savo teises bei sąlygotų procedūrinį neteisingumą. Galiojantis įstatymas prieglobsčio prašytojams aiškiai suteikia teisę kreiptis į Lietuvos vyriausiąjį administracinį teismą. Kreipimaisi turi būti parengti lietuvių kalba ir juose, be kita ko, turi būti pateiktos nuorodos į taikomus teisės aktus, tad akivaizdu, kad prieglobsčio prašytojai, negaudami teisinės pagalbos, nebūtų pajėgūs be advokato pagalbos išpildyti taikomų reikalavimų ir pasinaudoti teise apskųsti sprendimą. Teisė į teisinę pagalbą yra esminė teisės į veiksmingą teisinę gynybą ir teisingą bylos nagrinėjimą pagal tarptautinę teisę ir teisės į veiksmingą teisminę apsaugą pagal ES teisę sudedamoji dalis. Teisinės pagalbos prieinamumas turėtų būti užtikrinamas viso prieglobsčio suteikimo procedūros metu, įskaitant įvairius jos apskundimo etapus. Todėl siūloma palikti dabartinę valstybės garantuojamos teisinės pagalbos prieglobsčio prašytojams apskundimo procedūrose apimtį.
Pasiūlymas: Pakeisti 71 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip: „4) socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatyta tvarka naudotis
valstybės garantuojama teisine pagalba
|
Pritarti iš dalies |
Argumentai: siūloma formuluotė, pagal kurią teisinė pagalba prieglobsčio prašytojams sulaikymo ar alternatyvios sulaikymui priemonės klausimais teikiama visada, o skundžiant prašymą suteikti prieglobstį – tik pirmosios instancijos teisme.
Pasiūlymas: Pakeisti Projektu keičiamo Įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip: „4) socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatyta tvarka naudotis
valstybės garantuojama teisine pagalba
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
|
2. |
Seimo narys Audronius Ažubalis, 2024-05-2 |
2 |
5 |
|
N |
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projektu priėmimą užtikrinančiai įstaigai patikėta užtikrinti socialinių, apgyvendinimo ir kitų priėmimo sąlygų paslaugų teikimą užsieniečiams, Įstatymo projekto 11 straipsnyje, kuriuo keičiamas Įstatymo 67 straipsnis, siūloma nustatyti, kad tvarką, reglamentuojančią prieglobsčio prašytojų pažeidžiamumo nustatymą, nustato socialinės apsaugos ir darbo ministras. Tačiau atkreiptinas dėmesys, kad Įstatymo 3 straipsnio 5 dalies 5 punkte taip pat nustatyta, kad neteisėtai Lietuvos Respublikoje esantys užsieniečiai, kurie nėra prieglobsčio prašytojai, tačiau yra pažeidžiami asmenys, turi teisę naudotis jų specialiuosius poreikius atitinkančiomis priėmimo sąlygomis. Įstatymas nenustato subjekto, kuris būtų įgaliotas nustatyti tvarką, reglamentuojančią tokių užsieniečių pažeidžiamumo nustatymą. Siekiant pašalinti šią spragą, siūlytina papildyti Įstatymo 3 straipsnį nuostata, kad socialinės apsaugos ir darbo ministras nustato tvarką, reglamentuojančią neteisėtai Lietuvos Respublikoje esančių užsieniečių, kurie nėra prieglobsčio prašytojai, pažeidžiamumo nustatymą.
Pasiūlymas: Siekiant pašalinti šią spragą, siūlytina papildyti Įstatymo projekto 2 straipsnį nauja 6 dalimi, kuriuo keičiamo Įstatymo 3 straipsnis būtų papildytas nauja 6 dalimi, numatančia, kad socialinės apsaugos ir darbo ministras nustato tvarką, reglamentuojančią neteisėtai Lietuvos Respublikoje esančių užsieniečių, kurie nėra prieglobsčio prašytojai, pažeidžiamumo nustatymą.
Pasiūlymas: Papildyti Projekto 2 straipsnyje keičiamo Įstatymo 3 straipsnį. nauja 6 dalimi, o dabartinę 6 dalį atitinkamai laikyti 7 dalimi: „5. Papildyti 3 straipsnį 6 dalimi: „6. Tvarką, reglamentuojančią šio straipsnio 5 dalies 5 punkte nurodytų užsieniečių pažeidžiamumo nustatymą, nustato socialinės apsaugos ir darbo ministras“
|
Pritarti |
Pasiūlymas: Keičiamo Įstatymo 3 straipsnio 6 dalį laikyti 7 dalimi ir pakeisti jos numeraciją.
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
|
Komiteto pirmininkas Žygimantas Pavilionis
Užsienio reikalų komiteto biuro patarėja Laura Plyniuvienė
[1] Žr. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2019 m. kovo 1 d. nutarimo Nr. KT9-N3/2019 „Dėl Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 306 straipsnio 3 dalies atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai“ 28 punktą.