LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BANKŲ ĮSTATYMO NR. IX-2085 73 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2017-06-12 Nr. XIIIP-820

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą:

Projekto 1 straipsniu Lietuvos Respublikos bankų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 73 straipsnio 1 dalies 9 punkte panaikinama priežiūros institucijos teisė taikyti keičiamame įstatyme numatytas poveikio priemones už Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo pažeidimus. Šiuo pakeitimu siekiama, kad priėmus Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo Nr. VIII-275 pakeitimo įstatymo projektą (reg. Nr. XIIIP-732) (toliau - Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo projektas), finansų įstaigoms ir kitiems įpareigotiesiems subjektams už šio įstatymo pažeidimus būtų taikomos Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatyme numatytos poveikio priemonės, o ne numatytos keičiamame įstatyme. Siūloma nuostata diskutuotina keliais aspektais.

Pirma, keičiamo įstatymo 72 straipsnio 1 dalies 8 punkte numatyta, kad priežiūros institucija kaip vieną iš poveikio priemonių turi teisę prižiūrimam asmeniui paskirti laikinąjį administratorių. Atkreiptinas dėmesys, kad Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo projekto 36 straipsnyje nėra numatyta, kad priežiūros institucija kaip vieną iš poveikio priemonių gali paskirti laikinąjį administratorių. Remiantis šiomis nuostatomis, įsigaliojus projektais siūlomiems įstatymų pakeitimams, susidarytų situacija, kuomet už Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo pažeidimus priežiūros institucija neturėtų teisės bankui ar licenciją turinčiam užsienio banko filialui paskirti laikinąjį administratorių ir taip būtų apribotos jos poveikio priemonių taikymo ribos. Atsižvelgiant į tai, siūlytina projekto nuostatas derinti tarpusavyje.

Antra, projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad projektu siekiama nustatyti griežtesnes poveikio priemones už pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemonių įgyvendinimo pažeidimus negu poveikio priemonės nustatytos keičiamame įstatyme. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis keičiamo įstatymo 72 straipsnio 1 dalies 9 punktu ir 76 straipsniu, paskelbus banko ar užsienio banko filialo veiklos apribojimą (moratoriumą), apribojimo terminas negalėtų būti ilgesnis kaip 6 mėnesiai, bankui būtų draudžiama vykdyti įsipareigojimus mokėti ar perleisti banko turtą, įskaityti bet kokius banko ir jo klientų reikalavimus, taip pat būtų sustabdomos teisme nagrinėjamos bylos. Tačiau įsigaliojus projektais siūlomiems įstatymų pakeitimams, už Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo pažeidimus, maksimalus apribojimo terminas trumpėtų iki 2 mėnesių (Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo projekto 44 straipsnio 2 dalis), o kiti keičiamame įstatyme numatyti apribojimai būtų panaikinti. Remiantis šiomis nuostatomis, įsigaliojus projektais siūlomiems įstatymų pakeitimams, susidarytų situacija, kuomet už Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo pažeidimus priežiūros institucijai būtų apribotos jos poveikio priemonių taikymo ribos. Atsižvelgiant į tai, siūlytina projekto nuostatas derinti tarpusavyje.

 

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                       Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Bakutis, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]

P. Veršekys, tel. (8 5) 239 6353, el. paštas [email protected]