AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

TEISMŲ ĮSTATYMO NR. I-480 441, 98  STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

Poreikis pakeisti Teismų įstatymo nuostatas atsirado dėl įstatymo nesuderinamumo su Darbo kodekso nuostatomis, nes neužtikrinamos socialiai pažeidžiamų asmenų (teisėjų) teisės. Siekiant užtikrinti nediskriminavimo dėl socialinės padėties principą, teisėjus, kurie yra pripažinti neįgaliaisiais, taip pat vienus auginančius vaiką iki keturiolikos metų arba neįgalų vaiką iki aštuoniolikos metų, nėščias, neseniai pagimdžiusias ar krūtimi maitinančias, auginantiems vaiką iki trejų metų, vienam auginančiam vaiką iki keturiolikos metų arba neįgalų vaiką iki aštuoniolikos metų.  Teismų įstatyme nenumatyta galimybė šiems asmenims dirbti ne visą darbo laiką, kai Darbo kodekso 40 straipsnis šią galimybę numato šios grupės asmenims. Teisėjų socialinės garantijos yra numatytos Teismų įstatymo 98 straipsnyje.

Įstatymo 98 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad teisėjams suteikiamos 22 darbo dienų kasmetinės atostogos. Teisėjui, kuris yra pripažintas neįgaliuoju, taip pat teisėjui, vienam auginančiam vaiką iki keturiolikos metų arba neįgalų vaiką iki aštuoniolikos metų, suteikiamos 27 darbo dienų kasmetinės atostogos. Tačiau sumuojant atostogų dienas, teisėjui, kuris yra pripažintas neįgaliuoju, taip pat teisėjui, vienam auginančiam vaiką iki keturiolikos metų arba neįgalų vaiką iki aštuoniolikos metų, bendra kasmetinių atostogų trukmė nustatyta vienoda - 40 darbo dienų, nors minimali atostogų trukmė šiems asmenims nustatyta penkiomis dienomis ilgesnė, todėl ir maksimali atostogų trukmė šios socialinės grupės teisėjams turėtų būti penkiomis dienomis ilgesnė, t. y.  45 darbo dienos.  Kitas atostogų dienas teisėjas, turintis daugiau kaip penkerių metų teisėjo darbo stažą, sukaupia atitinkamai už kiekvienus paskesnius darbo teisėju metus po vieną darbo dieną.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

Seimo narė: Rimantė Šalaševičiūtė

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

Pagal šiuo metu galiojantį Teismų įstatymo 441 straipsnio 2 dalį Teismo pirmininkas gali motyvuotai nuspręsti laikinai sumažinti teisėjo darbo su bylomis krūvį dėl jo užimtumo atliekant kitas teisėjo funkcijas, susijusias su teismo ar teismų sistemos veikimu, dėl jo dalyvavimo teismų savivaldos institucijų veikloje, taip pat kai būtina užtikrinti teisėjų darbo su bylomis krūvio tolygumą. Šioje dalyje nustatytais pagrindais teisėjo darbo su bylomis krūvis sumažinamas Teisėjų tarybos nustatyta tvarka ir apimtimi. Teisėjo darbo su bylomis krūvis negali būti mažinamas taip, kad būtų paneigta pagrindinė teisėjo funkcija – vykdyti teisingumą.

Pagal šiuo metu galiojančią Teismų įstatymo 98 straipsnio 1 dalį  teisėjams suteikiamos 22 darbo dienų kasmetinės atostogos. Teisėjui, kuris yra pripažintas neįgaliuoju, taip pat teisėjui, vienam auginančiam vaiką iki keturiolikos metų arba neįgalų vaiką iki aštuoniolikos metų, suteikiamos 27 darbo dienų kasmetinės atostogos. Teisėjui, turinčiam daugiau kaip penkerių metų teisėjo darbo stažą, už kiekvienus paskesnius darbo teisėju metus kasmetinės atostogos pailginamos viena darbo diena, tačiau bendra kasmetinių atostogų trukmė negali būti ilgesnė kaip 40 darbo dienų.

Pagal šiuo metu galiojančią Teismų įstatymo 98 straipsnio 6 dalį teisėjams, teismo skyrių pirmininkams, teismo pirmininko pavaduotojui teismo pirmininkas, o teismų pirmininkams Respublikos Prezidentas gali suteikti iki vienų metų atostogas kvalifikacijai tobulinti. Šiuo atveju teisėjui paliekamos jo eitos pareigos, tačiau jam nustatytas atlyginimas nemokamas; atostogų kvalifikacijai tobulinti laikas įskaitomas į teisėjo darbo stažą. Pasinaudoti atostogomis kvalifikacijai tobulinti teisėjas gali vieną kartą per penkerius metus.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

   Įstatymo projektu siūloma suderinti Teismų įstatymo nuostatas su Darbo kodekso nuostatomis, kad būtų užtikrinamos socialiai pažeidžiamų asmenų (teisėjų) teisės. Siekiama teisėjams, kurie yra pripažinti neįgaliaisiais, taip pat vieniems auginantiems vaiką iki keturiolikos metų arba neįgalų vaiką iki aštuoniolikos metų, nėščiosioms, neseniai pagimdžiusioms ar krūtimi maitinančioms, auginantiems vaiką iki trejų metų, vieniems auginantiems vaiką iki keturiolikos metų arba neįgalų vaiką iki aštuoniolikos metų, užtikrinti nediskriminavimo dėl socialinės padėties principą, numatant galimybę dirbti ne visą darbo laiką, nes Darbo kodekso 40 straipsnis numato tokią galimybę šios grupės asmenims.

Įstatymo 98 straipsnio 6 dalies pakeitimas neribotų teisėjų teisės pasinaudoti atostogomis kvalifikacijai tobulinti vieną kartą per penkerius metus, nepriklausomai nuo kito asmens, galinčio suteikti arba nesuteikti teisės pasinaudoti atostogomis kvalifikacijai tobulinti, valios.

Teisėjui, kuris yra pripažintas neįgaliuoju, taip pat teisėjui, vienam auginančiam vaiką iki keturiolikos metų arba neįgalų vaiką iki aštuoniolikos metų, suteikiamos 27 darbo dienų kasmetinės atostogos. Sumuojant atostogų dienas, teisėjui, kuris yra pripažintas neįgaliuoju, taip pat teisėjui, vienam auginančiam vaiką iki keturiolikos metų arba neįgalų vaiką iki aštuoniolikos metų, bendra kasmetinių atostogų trukmė nustatoma vienoda - 40 darbo dienų, nors minimali atostogų trukmė šiems asmenims nustatyta penkiomis dienomis ilgesnė, todėl ir maksimali atostogų trukmė, šios socialinės grupės teisėjams, būtų penkiomis dienomis ilgesnė, t. y. 45 darbo dienos. Kitas atostogų dienas, teisėjas, turintis daugiau kaip penkerių metų teisėjo darbo stažą, sukauptų atitinkamai už kiekvienus paskesnius darbo teisėju metus po vieną darbo dieną.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Priėmus įstatymą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Įstatymo priėmimas kriminogeninei situacijai ir korupcijai įtakos neturės.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Neigiamų pasekmių neturės.

 

8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:

Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Priėmus įstatymo projektą, kitų įstatymų keisti nereikės.

 

10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Įstatymo projekte naujų sąvokų ir terminų nepateikiama.

 

11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.

 

12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

            Įstatymo įgyvendinimui įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.     part_11cb4e135f0b4f8bb74777deaed76829     part_ae0859c8e60248e49b5a32d1f3d611b1

    

    

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Papildomų lėšų nereikės.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Rengiant Įstatymo projektą, specialistų vertinimų ir išvadų nebuvo gauta.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia jam įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc, yra „teisėjo darbo organizavimas“, „teisėjo atleidimas iš pareigų“, „teisėjų atostogos“, „teisėjų papildomos poilsio dienos“, „atleisti teisėją iš pareigų“, „pripažintas neįgaliuoju“.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

Būtina skelbti rusų ir anglų kalbomis.

 

Teikia

Seimo narė

Rimantė Šalaševičiūtė