LIETUVOS RESPUBLIKOS

FARMACIJOS ĮSTATYMO NR. X-709 48 ir 50 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1.              Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo Nr. X-709 48 ir 50 straipsnių įstatymo projekto (toliau – ­Įstatymo projektas) rengimą paskatino pastaruoju metu vykdoma aktyvi vaistinių preparatų kainų sumažinimo ir paciento priemokos už kompensuojamuosius vaistinius preparatus sumažinimo reklama, vaistinių tinklų reklama, gyventojų grupių išskyrimas tokioje reklamoje. Taip pat reklamoje intensyviai vartojami teiginiai, kurie sudaro prielaidas manyti, kad tam tikroje vaistinėje galima įsigyti pigesnių vaistinių preparatų, viliojama „pigiausiomis“, „mažomis“ kainomis, „nulinėmis priemokomis“, skelbiamos „laimingosios valandos“, „akcijos“, kurioms esant taikomas vaistinių preparatų kainų sumažinimas ir panašiai. Visa tai skatina neracionalų vaistinių preparatų pirkimą ir kaupimą (vaistiniai preparatai dažnai įsigyjami tik todėl, kad šiuo metu jiems taikomas kainų sumažinimas, o ne dėl jų vartojimo būtinybės), neracionalų vaistinių preparatų vartojimą ir klaidingą savigydą, o tai kelia grėsmę žmonių sveikatai (laiku nediagnozuojamos ligos, vaistiniai preparatai vartojami ne pagal indikacijas, vartojami sukaupti pasibaigusio tinkamumo laiko vaistiniai preparatai, dažniau pasireiškia nepageidaujamos reakcijos ir panašiai).

Įstatymo projektu siekiama patikslinti nuostatas, reglamentuojančias vaistinių preparatų kainų sumažinimo reklamą, aiškiai nustatant, kad draudžiama reklamuoti vaistinių preparatų ar jų grupių kainų sumažinimą bei paciento priemokos už kompensuojamuosius vaistinius preparatus sumažinimą ir gyventojų pritraukimo tikslais nurodyti teiginius, pateikti informaciją vaizdinėmis priemonėmis ar kitokiais būdais, kurie sudaro prielaidą manyti, kad tam tikroje vaistinėje ar vaistinėse galima įsigyti pigesnių vaistinių preparatų. Tačiau, siekiant užtikrinti tinkamą gyventojų informavimą apie vaistinių preparatų kainas, siūloma detalizuoti tokios farmacinės informacijos teikimą.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymo projektą parengė Sveikatos apsaugos ministerijos Farmacijos departamento (direktorė Gita Krukienė (tel. (8 5) 264 8754) Farmacinės veiklos skyriaus vedėja Gražina Bobelienė (tel. (8 5) 264 8752), vyriausioji specialistė Asta Zlatkienė (tel. (8 5) 205 3615) ir vyriausioji specialistė Anželika Oraitė (tel. (8 5) 264 8757), Vaistinių ir farmacijos veiklos specialistų skyriaus vedėja Miglė Domeikienė (tel. (8 5) 264 8755).

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Pagal šiuo metu galiojančio Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo Nr. X-709 (toliau – Farmacijos įstatymas) 50 straipsnio 4 dalies 13 punktą reklamuojant vaistinius preparatus gyventojams, draudžiama veikti gyventojus įkyriai siūlant vaistinius preparatus, nurodant kainoraščiuose, kainų etiketėse, vaistinių patalpose, kitose vietose kainų sumažinimą, kitais gerai moralei ir viešajai tvarkai prieštaraujančiais būdais ir priemonėmis. Tačiau ši nuostata yra vertinama skirtingai, verslo subjektai akcentuoja žodžius „įkyriai siūlant“, valstybinės institucijos – žodžius „kainų sumažinimas“. Ši nuostata praktikoje nėra taikoma, nėra teisminės praktikos. Atsižvelgiant į visa tai, šio aiškinamojo rašto 1 punkte išdėstytos grėsmės gyventojų sveikatai dėl aktyvios vaistinių preparatų kainų sumažinimo reklamos išlieka.

Į Farmacijos įstatymo 2 straipsnio 12 dalyje pateiktą farmacinės informacijos apibrėžtį patenka ir vaistinių preparatų kainos prekybos kataloguose ir kainoraščiuose (jeigu juose nėra teiginių apie vaistinių preparatų savybes), tačiau nėra detalizuota, kaip ši nuostata turėtų būti taikoma.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projektu siūloma pripažinti netekusiu galios Farmacijos įstatymo 50 straipsnio 4 dalies 13 punktą ir papildyti šį straipsnį 7 dalimi, reglamentuojančia vaistinių preparatų kainų sumažinimo bei paciento priemokos sumažinimo reklamą gyventojams. Siūloma nustatyti aiškią nuostatą, kad draudžiama bet kokiais būdais ir priemonėmis, įskaitant nuorodas į vaistinių preparatų grupes ir (ar) gyventojų, kuriems skirti vaistiniai preparatai, grupes, reklamuoti gyventojams vaistinių preparatų ar jų grupių kainų sumažinimą, paciento priemokos už kompensuojamuosius vaistinius preparatus ar jų grupes sumažinimą. Taip pat siūloma drausti reklamoje gyventojų pritraukimo tikslais nurodyti teiginius, pateikti informaciją vaizdinėmis priemonėmis ar kitokiais būdais, kurie sudaro prielaidą manyti, kad tam tikroje vaistinėje ar vaistinėse galima įsigyti pigesnių vaistinių preparatų.

Tačiau siekiant užtikrinti tinkamą gyventojų informavimą apie vaistinių preparatų pardavimo kainas vaistinėse, Įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad teikiant farmacinę informaciją gyventojams apie vaistinių preparatų kainas, galima nurodyti ir paciento priemokas už kompensuojamuosius vaistinius preparatus. Taip pat siūloma nustatyti, kad vaistinėje gyventojams privalomai turi būti teikiama informacija apie mažiausias vaistinių preparatų kainas ir paciento priemokas už kompensuojamuosius vaistinius preparatus. Tokios nuostatos užtikrins gyventojų teisę gauti visą informaciją apie vaistinių preparatų kainas ir paciento priemokas ir galimybę pasirinkti priimtiniausią vaistinį preparatą pagal savo finansines galimybes.

Priėmus Įstatymo projektą, gyventojai nebus skatinami įsigyti vaistinių preparatų, kurių jiems nereikia, sumažės klaidingos savigydos rizika, bus užkirstas kelias neracionaliam vaistinių preparatų pirkimui, vartojimui ir jų kaupimui namuose. Tikėtina, kad tai gali sumažinti gyventojų apsinuodijimų vaistiniais preparatais skaičių. Kartu vaistinės bus skatinamos tarpusavyje konkuruoti teikiamų farmacinių paslaugų kokybe.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad šių pasekmių būtų išvengta

Priėmus Įstatymo projektą neigiamų pasekmių nenumatoma, išskyrus šio aiškinamojo rašto 7 punkte nurodytą galimą poveikį verslo sąlygoms.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas Įstatymo projektas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo Nr. IX-904 8 straipsnio 1 dalimi, Įstatymo projektas Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos Korupcijos prevencijos skyriaus buvo įvertintas antikorupciniu požiūriu, išvada pridedama.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Priimto Įstatymo įgyvendinimas gali turėti įtakos vaistinių verslo sąlygoms, nes uždraudus reklamą apie vaistinių preparatų kainų sumažinimą ar pacientų priemokos už kompensuojamuosius vaistinius preparatus sumažinimą, gyventojai nebus aktyviai skatinami atvykti į vieną ar kitą vaistinę, kurioje taikomos nuolaidos. Todėl gali sumažėti kai kurių vaistinių preparatų pardavimai vaistinėse ir atitinkamai jų pelnas.

Tačiau ši įtaka turėtų būti nežymi, nes apie vaistinių preparatų pardavimo vaistinėje kainas ir paciento priemokas už kompensuojamuosius vaistinius preparatus gyventojai bus informuojami teikiant farmacinę informaciją. Teikiamu Įstatymo projektu vaistinė įpareigojama informuoti gyventojus apie mažiausias vaistinių preparatų kainas ir paciento priemokas. Dėl šių priežasčių vaistinės bus labiau skatinamos konkuruoti farmacinių paslaugų kokybe.

Priimto Įstatymo įgyvendinimas galimai turės neigiamos įtakos reklamos verslui (reklamos kūrėjams ir transliuotojams), kadangi bus uždrausta reklamuoti gyventojams vaistinių preparatų ar jų grupių kainų sumažinimą, taip pat gyventojų pritraukimo tikslais nurodyti teiginius, pateikti informaciją vaizdinėmis priemonėmis ar kitais būdais, kurie sudaro prielaidas manyti, kad tam tikroje vaistinėje ar vaistinėse galima įsigyti pigesnių vaistinių preparatų.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus Įstatymo projektą, papildomų teisės aktų pakeisti ar panaikinti nereikės.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projektu nesiūloma naujų sąvokų, nekeičiamos dabar galiojančios sąvokos.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei kitų Europos Sąjungos dokumentų nuostatas. Siūlomas vaistinių preparatų kainų sumažinimo reklamos reglamentavimas yra nacionalinės teisės dalykas, atitinkantis 2001 m. lapkričio 6 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2001/83/EB dėl Bendrijos kodekso, reglamentuojančio žmonėms skirtus vaistus, nuostatas dėl vaistinių preparatų reklamos, kadangi juo siekiama skatinti racionaliai vartoti vaistinius preparatus.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų – kas ir kada juos turėtų priimti

Įstatymui įgyvendinti įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymui įgyvendinti papildomų biudžeto lėšų nereikės.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymo projektas suderintas su Valstybine vartotojų teisių apsaugos tarnyba, Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba, Europos teisės departamentu prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos.

Gauti Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos, Inovatyvios farmacijos pramonės asociacijos, Lietuvos radijo ir televizijos asociacijos, Nacionalinės vaistų prekybos asociacijos ir Vaistinių asociacijos vertinimai bei išvados pateikiami Įstatymo projekto derinimo pažymoje.

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugpjūčio 11 d. nutarimu Nr. 728, 38 punktu, Įstatymo projektas teikiamas derinti Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijai. Įstatymo projektas paskelbtas visuomenei Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinėje sistemoje (TAIS).

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas bei sritis

Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia jam įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, yra „vaisinis preparatas“, „reklama“, „kainos sumažinimas“, „vaistinė“, „informacija“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

Nėra.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

G. Krukienė, tel. 264 8754,

G. Bobelienė, tel. 264 8752,

A. Oraitė, tel. 264 8757,

A. Zlatkienė, tel. 205 3615,

M. Domeikienė, tel. 264 8755