AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NEPAPRASTOSIOS PADĖTIES ĮSTATYMO NR. IX-938 2, 13, 15, 16, 21, 22, 27 IR 28 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIV-1272 1, 4, 5, 6 IR 7 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai
2023 m. balandžio 1 d. įsigalios Lietuvos Respublikos nepaprastosios padėties įstatymo Nr. IX-938 2, 13, 15, 16, 21, 22, 27 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIV-1272 (toliau – Įstatymas), kuriuo keičiama dalis nuostatų susijusių su Vietos savivaldos įstatymo nauja redakcija ir atsirandančiomis naujomis mero funkcijomis.
Kartu su Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatymo paketu, kuris įsigaliojo nuo 2023 m. sausio 1 d., taip pat buvo priimtas Lietuvos Respublikos nepaprastosios padėties įstatymo Nr. IX-938 2, 3, 6, 7, 12, 13, 14, 15, 16, 20, 21, 22, 24, 27, 28, 29 ir 31 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIV-1650 kurio nuostatos nesuderintos su Įstatymu. Nepadarius NPĮ papildomo pakeitimo, susiklostys situacija, kai 2023 m. balandžio 1 d. įsigalios tokios kai kurių Nepaprastosios padėties įstatymo nuostatų redakcijos, kurios sistemiškai nederės su nuostatomis, įsigaliojusiomis 2023 m. sausio 1 d. Atsižvelgiant į tai, ir parengtas Lietuvos Respublikos nepaprastosios padėties įstatymo Nr. IX-938 2, 13, 15, 16, 21, 22, 27 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1272 1, 4, 5, 6 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas).
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Įstatymo projektą parengė – Seimo narys, Laurynas Kasčiūnas.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai
Atsižvelgiant į 2023 m. balandžio 1 d. įsigaliosiantį naujos redakcijos Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymą, 2023 m. balandžio 1 d. įsigaliosiančiame Įstatyme nustatyta, kad:
3.1. atitinkamus sprendimus nepaprastosios padėties metu priima merai (pagal galiojantį Nepaprastosios padėties įstatymą iki 2023 m. balandžio 1 d. šiuos sprendimus priims savivaldybių administracijų direktoriai);
3.2. vartojama „institucijos, atsakingos už ekstremaliųjų situacijų ar krizės valdymą“ sąvoka.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Suderinant su NPĮ projekto nuostatomis, Įstatymo projekte:
4.1. keičiama sąvoka „Specialus leidimas“ – t. y., nustatoma, kad specialų leidimą, kuris suteikia asmeniui ar transporto priemonei teisę būti tam tikru nustatytu laiku ir (ar) tam tikroje teritorijoje, kurioje yra įvesta nepaprastoji padėtis, gali išduoti ne savivaldybių merai, bet institucija, atsakinga už nepaprastosios padėties valdymą, ar jos įgaliota institucija;
4.2. vartojama „institucijos, atsakingos už ekstremaliųjų situacijų ar krizės valdymą“ sąvoka keičiama į NPĮ projekte vartojamą sąvoką – „institucija, atsakinga už nepaprastosios padėties valdymą“;
4.3. keičiamo Nepaprastosios padėties įstatymo 16 straipsnio 6 dalyje, 21 straipsnio 3 dalyje, 22 straipsnio 1 dalyje ir 27 straipsnyje savivaldybių merams suteikti įgaliojimai – išduoti specialius leidimus, leidimus pakeisti nuolatinę gyvenamąją vietą nepaprastosios padėties metu, nustatyti privalomuosius darbus nepaprastosios padėties metu ar kontroliuoti kaip laikomasi tam tikrų apribojimų nepaprastosios padėties metu – suteikiami institucijai, atsakingai už nepaprastosios padėties valdymą, jos įgaliotai institucijai ar jų vadovams.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Priėmus įstatymą neigiamų pasekmių nenumatoma. Bus užtikrintas teisės sistemos darnumas.
6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Įstatymo nuostatos nesusijusios su kriminogenine situacija ir korupcija.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Priimtas įstatymas neturės įtakos verslo sąlygoms ir jų plėtrai.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams
Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Įgyvendinant įstatymą kitų įstatymų priimti nereikės.
10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų. Įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.
12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti
Priėmus įstatymą, įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Įstatymui įgyvendinti lėšų nereikės.
14. Rengiant įstatymo projektą gauti specialistų vertinimai ir išvados
Rengiant įstatymo projektą, negauta specialistų vertinimų.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas bei sritis
Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą: „nepaprastoji padėtis“.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra