AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NEPAPRASTOSIOS PADĖTIES ĮSTATYMO NR. IX-938 2, 13, 15, 16, 21, 22, 27 IR 28 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIV-1272 1, 4, 5, 6 IR 7 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

2023 m. balandžio 1 d. įsigalios Lietuvos Respublikos nepaprastosios padėties įstatymo Nr. IX-938 2, 13, 15, 16, 21, 22, 27 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIV-1272 (toliau – Įstatymas), kuriuo keičiama dalis nuostatų susijusių su Vietos savivaldos įstatymo nauja redakcija ir atsirandančiomis naujomis mero funkcijomis.

Kartu su Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatymo paketu, kuris įsigaliojo nuo 2023 m. sausio 1 d., taip pat buvo priimtas Lietuvos Respublikos nepaprastosios padėties įstatymo Nr. IX-938 2, 3, 6, 7, 12, 13, 14, 15, 16, 20, 21, 22, 24, 27, 28, 29 ir 31 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIV-1650 kurio nuostatos nesuderintos su Įstatymu. Nepadarius NPĮ papildomo pakeitimo, susiklostys situacija, kai 2023 m. balandžio 1 d. įsigalios tokios kai kurių Nepaprastosios padėties įstatymo nuostatų redakcijos, kurios sistemiškai nederės su nuostatomis, įsigaliojusiomis 2023 m. sausio 1 d. Atsižvelgiant į tai, ir parengtas Lietuvos Respublikos nepaprastosios padėties įstatymo Nr. IX-938 2, 13, 15, 16, 21, 22, 27 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1272 1, 4, 5, 6 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas).

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymo projektą parengė – Seimo narys, Laurynas Kasčiūnas.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Atsižvelgiant į 2023 m. balandžio 1 d. įsigaliosiantį naujos redakcijos Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymą, 2023 m. balandžio 1 d. įsigaliosiančiame Įstatyme nustatyta, kad:

3.1. atitinkamus sprendimus nepaprastosios padėties metu priima merai (pagal galiojantį Nepaprastosios padėties įstatymą iki 2023 m. balandžio 1 d. šiuos sprendimus priims savivaldybių administracijų direktoriai);

3.2. vartojama „institucijos, atsakingos už ekstremaliųjų situacijų ar krizės valdymą“ sąvoka.     part_c16fc8d4e45b45e0a6b92822be93cb68

    

    

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Suderinant su NPĮ projekto nuostatomis, Įstatymo projekte:

4.1. keičiama sąvoka „Specialus leidimas“ – t. y., nustatoma, kad specialų leidimą, kuris suteikia asmeniui ar transporto priemonei teisę būti tam tikru nustatytu laiku ir (ar) tam tikroje teritorijoje, kurioje yra įvesta nepaprastoji padėtis, gali išduoti ne savivaldybių merai, bet institucija, atsakinga už nepaprastosios padėties valdymą, ar jos įgaliota institucija;

4.2. vartojama „institucijos, atsakingos už ekstremaliųjų situacijų ar krizės valdymą“ sąvoka keičiama į NPĮ projekte vartojamą sąvoką – „institucija, atsakinga už nepaprastosios padėties valdymą“;

4.3. keičiamo Nepaprastosios padėties įstatymo 16 straipsnio 6 dalyje, 21 straipsnio 3 dalyje, 22 straipsnio 1 dalyje ir 27 straipsnyje savivaldybių merams suteikti įgaliojimai – išduoti specialius leidimus, leidimus pakeisti nuolatinę gyvenamąją vietą nepaprastosios padėties metu, nustatyti privalomuosius darbus nepaprastosios padėties metu ar kontroliuoti kaip laikomasi tam tikrų apribojimų nepaprastosios padėties metu – suteikiami institucijai, atsakingai už nepaprastosios padėties valdymą, jos įgaliotai institucijai ar jų vadovams.     part_cf89b913bfb045fea8ef80c84205fea3

     part_9a786bbaed7b4a4ba17b79b62dab064a     part_98743904399946f6978bead6e380f900     part_ef033ceb79a94d8da1a310479f24fa1c

     part_04f2dcf3c6174f4e85ea4119489f4100     part_5ffe8fdab31a4e219e11b9d57607b394     part_c851aa5e8cd24c1aa048c21b1251bc7e

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus įstatymą neigiamų pasekmių nenumatoma. Bus užtikrintas teisės sistemos darnumas.

6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymo nuostatos nesusijusios su kriminogenine situacija ir korupcija.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Priimtas įstatymas neturės įtakos verslo sąlygoms ir jų plėtrai.

 

8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams

Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Įgyvendinant įstatymą kitų įstatymų priimti nereikės.

 

10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų. Įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.

 

12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti

Priėmus įstatymą, įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.

    

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymui įgyvendinti lėšų nereikės.

 

14. Rengiant įstatymo projektą gauti specialistų vertinimai ir išvados

Rengiant įstatymo projektą, negauta specialistų vertinimų.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas bei sritis

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą: „nepaprastoji padėtis“.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

              Nėra

    

    

    

     part_931ef532b10c43679603b9a6845aab8e     part_a5dc7cc294a74810b7f31ffe56949879

    

    

    

    

    

    

    

    

    

    

    

    

    

    

    

    

    

    

 

     part_158feff318984ad592600d4e19515309     part_98fe124fb36a425ca8a86a002f4b2499     part_f5fe2c875bde42399c92a09a55124567

     part_ad3c176300c54f7485e0b7b233fe466d     part_e38d586955b7447ea04568d96f7f5889     part_1b5019b2431b4a339770172506a6d685

    

part_2e9fdd643f364b62bec52c0f26eaf00e_end

    

part_c10f3123f0a94a4393cbdd276198681c_end

    

part_c1482d555c3740699a5af94f0a246f9e_end