LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo
konstituciniO ĮSTATYMO NR.
XIV-1381 137, 138 STRAIPSNIŲ
PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-04-17 Nr. XIVP-2619
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Kaip matyti iš projekto turinio, juo siūloma pakeisti ne Rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo, o šiuo konstituciniu įstatymu patvirtinto Rinkimų kodekso 137 ir 138 straipsnius. Kadangi Rinkimų kodeksas yra patvirtintas konstituciniu įstatymu, šio kodekso teisinė forma taip pat yra konstitucinis įstatymas, kuris pagal Konstitucijos 69 straipsnio 3 dalį keičiamas ne mažesne kaip 3/5 visų Seimo narių balsų dauguma priimamu konstituciniu įstatymu. Atsižvelgiant į tai, projekto pavadinimas taisytinas – jo dalis „patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XIV-1381“ išbrauktina, o prieš žodį „įstatymas“ įrašytinas žodis „konstitucinis“.
2. Projektu siūloma pakeisti Rinkimų kodekso nuostatas, kuriomis reguliuojamas rinkimų komisijos narių atvykimas pas namuose balsuojančius rinkėjus, taip pat pas judėjimo sutrikimų turinčius rinkėjus, balsuojančius specialiuose balsavimo punktuose, ir vietoj galiojančio teisinio reguliavimo, pagal kurį pas nurodytus rinkėjus turi atvykti ne mažiau kaip du apylinkės (retesniais atvejais – apygardos, savivaldybės) rinkimų komisijos nariai, nustatyti, kad turi atvykti ne mažiau kaip keturi atitinkamos rinkimų komisijos nariai. Siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais.
2.1. Projekto aiškinamajame rašte pažymėta, kad jį parengti paskatino gauta informacija, jog dalyvauti balsuojant namuose arba specialiuose balsavimo punktuose atvykstantys du rinkimų komisijos nariai „dažnai atstovauja tai pačiai politinei jėgai“, kuri yra suinteresuota atitinkamais rinkimų rezultatais, ir „galimai padeda balsuoti rinkėjams konsultuodami, už kurią politinę jėgą rinkėjas turėtų balsuoti“. Šiuo atžvilgiu pažymėtina, kad pagal Rinkimų kodekso 138 straipsnio 7 dalį vykti į namus pas namuose balsuojančius rinkėjus kartu gali tik skirtingų politinių organizacijų pasiūlyti rinkimų komisijos nariai ir rinkimų stebėtojai. Be to, Rinkimų kodekso 27 straipsnio 10 dalyje nustatyta, kad rinkimų komisijos nariams draudžiama bet kokia rinkimų agitacija ar kiti bandymai paveikti rinkėjų valią; pagal šio kodekso 137 straipsnio, kuriame reglamentuojamas balsavimas specialiuose balsavimo punktuose, 6 dalį, taikomą ir pas rinkėjus vykstantiems rinkimų stebėtojams, draudžiama daryti poveikį rinkėjui, jo apsisprendimui ar skubinti jį; 143 straipsnio 5 dalyje yra nustatytas draudimas komisijos nariams ir rinkimų stebėtojams atlikti balsavimo veiksmus už neįgalų rinkėją. Mūsų nuomone, galimi šių reikalavimų pažeidimo atvejai savaime nėra pakankamas pagrindas keisti galiojantį teisinį reguliavimą pagal projektu teikiamą siūlymą.
2.2. Pagal Rinkimų kodekso 48 straipsnio 3 dalį apylinkės rinkimų komisijoje turi būti ne mažiau kaip 5 nariai. Atsižvelgiant į šį galimą minimalų apylinkės rinkimų komisijos narių skaičių, abejotina, ar projektu siūlomas šios komisijos narių, turinčių vykti pas namuose ar specialiuose balsavimo punktuose balsuojančius rinkėjus, skaičius (kai kuriais atvejais – beveik visos sudėties komisija) būtų adekvatus (proporcingas) ir ar nustačius siūlomą teisinį reguliavimą nebūtų sudaryta prielaidų pernelyg apsunkinti ar net sutrikdyti rinkimų komisijų darbą.
3. Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija).
3.1. Projekto 1, 2 ir 3 straipsniuose nurodant siūlomų pakeitimų esmę po žodžio „dalį“ įrašytini žodžiai „ir ją išdėstyti taip:“.
3.2. Kadangi projekto 2 ir 3 straipsniais siūloma keisti to paties straipsnio struktūrines dalis, šiuos projekto straipsnius reikėtų apjungti ir siūlomas keisti Rinkimų kodekso 138 straipsnio 5 ir 6 dalis išdėstyti projekto 2 straipsnio 1 ir 2 dalyse.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]
V. Staugaitytė, tel. (8 5) 239 6898, el. p. [email protected]