LIETUVOS RESPUBLIKOS
EKONOMIKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TRANSPORTO VEIKLOS PAGRINDŲ ĮSTATYMO NR. I-1863 2, 11, 191, 20 STRAIPSNIŲ IR 1 BEI 3 PRIEDŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-4293
2024-12-11 Nr. 108-P-68(3)
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas S. Bucevičius, pavaduotoja B. Vėsaitė; nariai: A. Anušauskas, A. Bagdonas, Z. Balčytis, I. Gelažnikienė, R. Kaunas, D. Kreivys, A. Norkienė, J. Rojaka, T. Sadauskis, R. Sinkevičius.
Biuro: vedėja R. Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Danė, I. Jurkšuvienė, L. Jasiukėnienė; padėjėja Z. Jodkonienė.
Kviestieji asmenys: Lietuvos Kriminalinės policijos biuro Tarptautinių ryšių valdybos SPOC skyriaus viršininkė Ana Svetikienė, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo saugumo politikos grupės patarėjas Laurynas Pakalka.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1 |
LRS kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-11-15 |
3 |
|
|
1. Projekto 3 straipsniu keičiamo Transporto veiklos pagrindų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 191 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti: „Šio Įstatymo 1 priede nurodyti Europos Sąjungos išorės skrydžių krypčių duomenys ir įgalioto padalinio Lietuvos policijos generalinio komisaro nustatyta tvarka atrinktų Europos Sąjungos vidaus skrydžių krypčių duomenys, nurodyti šio Įstatymo 1 priede, tvarkomi Lietuvos Respublikos valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo nustatyta tvarka įteisintoje įslaptintos informacijos ryšių ir informacinėje sistemoje (toliau – informacinė sistema). Šie duomenys saugomi 3 metus nuo jų įrašymo į informacinę sistemą, o įgaliotam padaliniui Lietuvos policijos generalinio komisaro nustatyta tvarka atlikus papildomą įvertinimą ir nustačius, kad šie duomenys yra didelės nusikalstamumo rizikos Europos Sąjungos išorės ir (ar) Europos Sąjungos vidaus skrydžių krypčių duomenys, – 5 metus nuo šių duomenų įrašymo į informacinę sistemą. <...> Įgalioto padalinio Lietuvos policijos generalinio komisaro nustatyta tvarka neatrinkti Europos Sąjungos vidaus skrydžių krypčių duomenys, nurodyti šio Įstatymo 1 priede, taip pat duomenys, kurių saugojimo terminas pasibaigia, nedelsiant ištrinami.“ Projekto nuostatos svarstytinos šiais aspektais. Pirma, pažymėtina, kad aptariamose projekto nuostatose vartojamos formuluotės „Šio Įstatymo 1 priede nurodyti Europos Sąjungos išorės skrydžių krypčių duomenys“, „Europos Sąjungos vidaus skrydžių krypčių duomenys, nurodyti šio Įstatymo 1 priede“, „šie duomenys yra didelės nusikalstamumo rizikos Europos Sąjungos išorės ir (ar) Europos Sąjungos vidaus skrydžių krypčių duomenys“ yra klaidinančios, nes keičiamo įstatymo 1 priede, į kurį nurodoma šiose nuostatose, yra nustatyti bilietų užsakymo ir išvykimo kontrolės bei keleivių skrydžio duomenys, bet ne Europos Sąjungos išorės ir (ar) Europos Sąjungos vidaus skrydžių krypčių duomenys. Be to, nesuprantama, kokiu tikslu aptariamose formuluotėse vartojamas žodis „kryptis“ („krypčių“), nes projekte pateiktų sąvokų „Europos Sąjungos išorės skrydis“ ir „Europos Sąjungos vidaus skrydis“ apibrėžtyse šių skrydžių kryptys yra nurodomos, todėl, mūsų vertinimu, aptariamose formuluotėse vartojamas žodis „krypčių“ yra perteklinis. Atsižvelgiant į išdėstytas pastabas, projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 191 straipsnio 6 dalies nuostatos tikslintinos. |
Pritarti. |
Patikslinti projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 191 straipsnio 6 dalies nuostatas taip: „6. Šio Įstatymo 1 priede
nurodyti Europos
Sąjungos išorės skrydžių |
2 |
LRS kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-11-15 |
7 |
|
|
Antra, nėra aišku, ar vertinamojoje projekto nuostatoje siūlomi nustatyti 3 ir 5 metų atitinkamų duomenų saugojimo terminai būtų taikomi duomenims, įrašytiems į įslaptintos informacijos ryšių ir informacinėje sistemą iki įstatymo įsigaliojimo. Svarstytina, ar projekto 7 straipsnį nereikėtų papildyti nauja, įstatymo taikymą reglamentuojančia struktūrine dalimi, kurioje būtų įtvirtintos nuostatos, pašalinančios aukščiau nurodytą neaiškumą dėl minėtų terminų taikymo. Pritarus šiai pastabai ir projekto 7 straipsnį papildžius nauja struktūrine dalimi, atitinkamai reikėtų papildyti ir projekto 7 straipsnio pavadinimą. |
Pritarti. |
Atsižvelgiant į tai, kad siūlomi nustatyti 3 ir 5 metų atitinkamų duomenų saugojimo terminai būtų taikomi visiems duomenims, įskaitant ir tuos, kurie buvo įrašyti į įslaptintos informacijos ryšių ir informacinę sistemą iki įstatymo keitimo įsigaliojimo, bei į tai, kad būtinas papildomas laikas informacinės sistemos techninių funkcionalumų diegimui, atitinkamai siūloma projekto 7 straipsnį papildyti nauja 2 dalimi ir ją išdėstyti taip: „1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2. Šio įstatymo 191 str. 6 d. nuostatos, nustatančios bilietų užsakymo ir išvykimo kontrolės, keleivių skrydžio saugojimo terminą įsigalioja nuo 2025 m. liepos 1 d.
|
3 |
LRS kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-11-15 |
6 |
|
|
2. Atsižvelgiant į Nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktus teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo, patvirtinto teisingumo ministro 2020 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. 1R-72 „Dėl Nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktus teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo patvirtinimo“, 8 punkte nustatytą reikalavimą tikslintinas projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 3 priedo 1 punkte nurodyto Europos Sąjungos teisės akto pavadinimas – „2001 m. birželio 28 d. Tarybos direktyva 2001/51/EB papildanti Konvencijos dėl 1985 m. birželio 14 d. Šengeno susitarimo įgyvendinimo 26 straipsnio nuostatas“. |
Pritarti. |
Patikslinti projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 3 priedo 1 punkte nurodyto teisės akto pavadinimą: „1. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Teisės ir teisėtvarkos komitetas, 2024-11-27 |
|
|
|
Pritarti Transporto veiklos pagrindų įstatymo Nr. I-1863 2, 11, 191, 20 straipsnių ir 1 bei 3 priedų pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-4293 ir siūlyti pagrindiniam komitetui šį projektą tobulinti pagal Teisės departamento pastabas. |
Pritarti. |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Ekonomikos komitetas, 2024-12-11 |
3 |
|
|
Argumentai: Pasiūlymas parengtas suderinus jį su į Lietuvos Kriminalinės policijos biuro Tarptautinių ryšių valdyba.
Europos Sąjungos Teisingumo Teismo (ESTT) sprendimas labai siaurinančiai išaiškino keleivių duomenų įrašo (PNR) direktyvos nuostatas, tiek dėl duomenų saugojimo laikotarpio, tiek dėl renkamų duomenų apimties. Praktiškai tai reiškia, kad teisėsaugos institucijos, vykdančios tyrimus galės gauti mažiau duomenų ir juos naudoti trumpiau. Taip pat, policijai, dėl papildomų reikalavimų - sudėtingų vertinimų atlikimo - padidėja administracinė našta tvarkant duomenis. Be to, Aiškinamojo rašto 6 p. nurodyta: „Priėmus keičiamą įstatymą, bus įgyvendintos ESTT Sprendimo nuostatos, kurios lems, kad PNR duomenys tiriant sunkius, labai sunkius ir teroristinius nusikaltimus Informacijos apie keleivius padalinyje (IKP) bus saugomi trumpiau ir mažesne apimtimi, o tai gali turėti nedidelį neigiamą poveikį tokių nusikaltimų prevencijai, nustatymui, tyrimui ir patraukimui už juos baudžiamojon atsakomybėn.“ Siekiant minimizuoti galimas neigiamas pasekmes, siūloma papildyti įstatymo projekto 3 straipsnį nauju sakiniu. Siūlomas papildymas atlieptų ESTT sprendime išdėstytas nuostatas, nes ESTT pasisakė, kad visų ES vidaus skrydžių duomenis rinkti galima, kai būtina: • tik dėl tikros, esamos arba numanomos terorizmo grėsmės; • grėsmės nustatytos atliktu vertinimu; • vertinimą patikrina teismas arba kt. įgaliota, nepriklausoma institucija; • tik ribotą laiką. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 191 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip: „6. Šio Įstatymo 1 priede nurodyti Europos Sąjungos išorės skrydžių ir įgalioto padalinio Lietuvos policijos generalinio komisaro nustatyta tvarka atrinktų Europos Sąjungos vidaus skrydžių bilietų užsakymo ir išvykimo kontrolės, keleivių skrydžio duomenys tvarkomi Lietuvos Respublikos valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo nustatyta tvarka įteisintoje įslaptintos informacijos ryšių ir informacinėje sistemoje (toliau – informacinė sistema). Šie duomenys saugomi 3 metus nuo jų įrašymo į informacinę sistemą, o įgaliotam padaliniui Lietuvos policijos generalinio komisaro nustatyta tvarka atlikus papildomą įvertinimą ir nustačius, kad šie duomenys yra didelės nusikalstamumo rizikos Europos Sąjungos išorės ir (ar) Europos Sąjungos vidaus skrydžių duomenys, – 5 metus nuo šių duomenų įrašymo į informacinę sistemą. Šio Įstatymo 1 priedo 1.2, 1.4, 1.5 papunkčiuose ir 3 punkte nurodyti duomenys po 6 mėnesių nuo jų įrašymo į informacinę sistemą yra nuasmeninami ir užmaskuojami, išskyrus atvejus, kai šie duomenys yra naudojami konkrečiais teroristinių nusikaltimų ir su teroristine veikla susijusių nusikaltimų, taip pat labai sunkių ir sunkių nusikaltimų prevencijos, nustatymo, tyrimo ar patraukimo baudžiamojon atsakomybėn tikslais. Vežėjo, kuris verčiasi keleivių vežimu oro keliais, pateikti šio Įstatymo 1 priede nenumatyti asmens duomenys informacinėje sistemoje nedelsiant ištrinami. Įgalioto padalinio Lietuvos policijos generalinio komisaro nustatyta tvarka neatrinkti Europos Sąjungos vidaus skrydžių bilietų užsakymo ir išvykimo kontrolės, keleivių skrydžio duomenys, nurodyti šio Įstatymo 1 priede, taip pat duomenys, kurių saugojimo terminas pasibaigia, nedelsiant ištrinami. Visų Europos Sąjungos vidaus skrydžių duomenys teisės aktų nustatyta tvarka gali būti renkami ir tvarkomi, kai vadovaujantis teisės aktais nustatomas aukštesnis nei žemiausias teroro akto grėsmės lygis.“
|
Pritarti. |
|
2. |
Ekonomikos komitetas, 2024-12-11 |
7 |
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į realiai galimus įstatymo projekto priėmimo Seime terminus, siūloma patikslinti įstatymo projekto įsigaliojimo datas. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip: 7 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas 1. Šis įstatymas,
išskyrus šio straipsnio 3 dalį, įsigalioja 2025 m. 2. Šio įstatymo 3 straipsnyje nurodyto Lietuvos Respublikos 191 straipsnio 6 dalies nuostatos, kuriomis nustatomas bilietų užsakymo ir išvykimo kontrolės, keleivių skrydžio duomenų saugojimo terminas, įsigalioja 2025 m. liepos 1 d. 3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Lietuvos policijos generalinis komisaras iki |
Pritarti. |
|
8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: I. Gelažnikienė, A. Anušauskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Saulius Bucevičius
Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris