LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

 

IŠVADA

DĖL GALIMŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NUOSTATŲ PAŽEIDIMŲ SVARSTANT SEIMO NUTARIMO “DĖL VALSTYBĖS PAŽANGOS STRATEGIJOS “LIETUVOS ATEITIES VIZIJA “LIETUVA 2050” PATVIRTINIMO” PROJEKTĄ NR. XIVP-2937(2)

2024-01-10  Nr. 101-I-1

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Aušrinė Norkienė, Andrius Bagdonas, Irena Haase, Silva Lengvinienė, Kazys Starkevičius, Dovilė Šakalienė, gavusi Seimo narių grupės (toliau – Pareiškėja) skundą dėl galimų Seimo statuto nuostatų pažeidimų svarstant Seimo nutarimo „Dėl Valstybės pažangos strategijos “Lietuvos ateities vizija “Lietuva 2050” patvirtinimo” projektą Nr. XIVP-2937(2) (toliau – Projektas) ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatomis, teikia šią išvadą.

 

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

2023 m. gruodžio 14 d. Seimo plenariniame vakariniame posėdyje buvo svarstomas Projektas ir balsuojama dėl Seimo nario Valdo Rakučio pasiūlymo Projektui. Šiam pasiūlymui buvo pritarta. Balsavo 89 Seimo nariai: už – 45, prieš – 8, susilaikė 36.

Svarstant šį pasiūlymą pagrindinio Ateities komiteto pirmininkas Raimundas Lopata paaiškino, jog komitetas pasiūlymui nepritarė, kadangi „dokumente apskritai atsisakoma skyriaus, aprašančio valstybės pažangos scenarijus, todėl šis pasiūlymas netikslingas.“

Pritarus Seimo nario V. Rakučio siūlymui Seimo posėdžio pirmininkas Andrius Mazuronis paklausė: „Gerbiamas Raimundai, tai turbūt nekeičia galimybės toliau svarstyti nutarimo projektą?“ Seimo narys R. Lopata patikino, jog ne.

Po svarstymo Projektui buvo pritarta: už – 77, prieš – 9, susilaikė 26.

Po kelių valandų Seimo posėdžio pirmininkas Jonas Jarutis vėl kreipėsi į Seimą nurodydamas: „Man Sekretoriatas signalizuoja, kad mes svarstydami dėl Valstybės pažangos strategijos ateities vizijos esame padarę klaidą. Statuto 261 straipsnis numato, nes kolegos V. Rakučio pasiūlymas niekur neįsiprasmina šitoje strategijoje.“

Reaguodamas į tai, Seimo narys V. Rakutis pasisakė: „Jeigu Ateities komitetas įsipareigoja į tuos blogesnius ir pusiau blogesnius scenarijus įtraukti scenarijų dalyje toliau įgyvendinant Ateities komiteto viziją „Lietuva 2050“, tai aš savo pasiūlymą atsiimu.“

Seimas bendru sutarimu pritarė Seimo posėdžio pirmininko siūlymui iš Projekto išimti Seimo nario V. Rakučio pasiūlymą.

2023 m. gruodžio 21 d. Seimo narys J. Jarutis frakcijos vardu paprašė pertraukos iki kito posėdžio dėl to, kad Komisija pradėjo tyrimą, o sprendimas nėra priimtas. Šiam prašymui Seimas pritarė balsų dauguma.

2023 m. gruodžio 23 d. Projektas buvo priimtas balsų dauguma, nors Komisija savo tyrimo nebuvo pabaigusi.

Pareiškėjos nuomone, Seimo posėdžio pirmininkas neturėjo teisės vadovautis Seimo statuto 261 straipsniu, kuris suteikia teisę posėdžio pirmininkui siūlyti spręsti visus Seimo veiklos procedūrinius klausimus, kurie nenumatyti Seimo statute ir Lietuvos Respublikos įstatymuose, kadangi Seimo statutas aiškiai reglamentuoja pasiūlymų teisės aktams registravimo tvarką ir šios tvarkos svarstant Seimo nario V. Rakučio siūlymą buvo laikomasi.

 

Seimo statuto 88 straipsnio 2 dalies 1 punktas numato, kad visus teikiamus pasiūlymus registruoja Seimo posėdžių sekretoriatas.

Teisės aktų projektai bei pasiūlymai dėl jų leidybos pateikiami leidybos iniciatyvos teisę turinčių asmenų (Seimo statuto 135 straipsnis). Tokius projektus ir pasiūlymus pasirašo jų iniciatoriai.

Visi Seimui teikiami įstatymų projektai ir pasiūlymai, projekto lydimieji dokumentai registruojami Seimo posėdžių sekretoriate ir skelbiami Seimo interneto svetainėje (Seimo statuto 136 straipsnis). Visos Seime svarstant įstatymo projektą parengtos naujos projekto redakcijos, dėl įstatymo projekto gautos išvados ir pasiūlymai pateikiami Seimo posėdžių sekretoriatui, šis juos registruoja ir pažymi, kas pateikė (Seimo statuto 136 straipsnio 4 dalis).

Seimo statuto 152 straipsnio 8 dalies 2 punktas nustato, kad sprendimai dėl pateiktų pasiūlymų priimami balsuojant. Pateikėjas prieš balsavimą gali savo pasiūlymą atšaukti (Seimo statuto 152 straipsnio 8 dalies 3 punktas).

Savo pasiūlymus teisės aktų projektams leidybos iniciatyvos teisę turintys asmenys turi teisę pateikti ir likus ne mažiau nei 48 valandoms iki projekto priėmimo (Seimo statuto 155 straipsnis).

 

Pagrindinio Ateities komiteto 2023 m. gruodžio 6 d. išvadoje Nr. 122-P-31 yra nurodoma, kad Seimo narys V. Rakutis savo pasiūlymus Projektui pateikė 2023 m. lapkričio 9 d. Seimo nario pasiūlymui komitetas nepritarė, kadangi „atsisakoma skyriaus, aprašančio valstybės pažangos scenarijus, todėl šis pasiūlymas netikslingas.

Teisės aktų informacinėje sistemoje Seimo nario V. Rakučio pasiūlymas Projektui neregistruotas.

Pagal Seimo Dokumentų valdymo sistemos duomenis Seimo narys V. Rakutis savo pasiūlymą Projektui perdavė Seimo Ateities komitetui 2023 m. lapkričio 9 d.

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. 2023 m. gruodžio 14 d. Seimo plenariniame vakariniame posėdyje buvo svarstomas Projektas ir balsuojama dėl Seimo nario Valdo Rakučio pasiūlymo Projektui. Jam Seimas vieno balso persvara pritarė. Posėdžiui pirmininkavo A. Mazuronis.

2. Pritarus Projektui po svarstymo Seimo posėdžio pirmininkas J. Jarutis informavo, jog svarstant Projektą buvo padaryta klaida, todėl pasinaudodamas Seimo statuto 26 straipsnio suteikta teise jis pasiūlė išbraukti iš Projekto Seimo nario V. Rakučio pasiūlymą. Šiam Seimo posėdžio pirmininko siūlymui Seimas pritarė bendru sutarimu.

3. Teisės aktų informacinėje sistemoje Seimo nario V. Rakučio pasiūlymas Projektui neregistruotas. Ateities komitetui pasiūlymas buvo perduotas per Seimo dokumentų valdymo sistemą 2023 m. lapkričio 9 d.

4. 2023 m. gruodžio 21 d. buvo padaryta Projekto svarstymo pertrauką, motyvuojant tuo, kad Komisija pradėjusi tyrimą, tačiau Projektas priimtas 2023 m. gruodžio 23 d., nors sprendimo Komisija nebuvo priėmusi.

 

Etikos ir procedūrų komisija, vadovaudamasi Seimo statuto 145 straipsnio nuostatomis,  nusprendė:

1. 2023 m. gruodžio 14 d. pasibaigus Seimo nutarimo „Dėl Valstybės pažangos strategijos “Lietuvos ateities vizija “Lietuva 2050” patvirtinimo” projekto Nr. XIVP-2937(2) svarstymui Seimo posėdžio pirmininkas neturėjo teisės taikyti Seimo statuto 261 straipsnio nuostatų argumentuodamas tuo, kad Seimo nario V. Rakučio pasiūlymas, kuriam Seimas pritarė, neatitinka svarstomos Valstybės pažangos strategijos turinio.

2. Rekomenduoti Seimo posėdžio pirmininkams tiksliai įvardinti aplinkybes bei motyvus, dėl kurių turi būti taikomas Seimo statuto 261 straipsnis.

3. Rekomenduoti Seimo posėdžių pirmininkams netęsti teisės aktų projektų svarstymo, kuomet Seimo Etikos ir procedūrų komisija yra pradėjusi tyrimą ir nepateikusi išvadų.

 

Pritarta bendru sutarimu.

 

Komisijos pirmininkė                                                                                      Aušrinė Norkienė