LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Teisės ir teisėtvarkos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NutaRIMO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO LAIKINOSIOS TYRIMO KOMISIJOS SUDARYMO IR PAVEDIMO JAI ATLIKTI LIETUVOS NACIONALINIO RADIJO IR TELEVIZIJOS VALDYMO, FINANSINĖS BEI ŪKINĖS VEIKLOS PARLAMENTINĮ TYRIMĄ“ PROJEKTO XIIIP-1564
2018-01-12 Nr. 102-P-02
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Agnė Širinskienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai: Rimas Andrikis, Vitalijus Gailius, Arvydas Nekrošius, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Lauras Stacevičius, Irena Šiaulienė, Petras Valiūnas.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, padėjėja Modesta Banytė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-01-11 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: Atkreipiame dėmesį, kad siūloma Seimo nutarimo priėmimo data turėtų būti pakeista į 2018 metus.
|
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-01-11 |
|
|
|
Teikiamo Seimo nutarimo projekto preambulės 5 dalyje, vadovaujantis teisės technikos taisyklėmis, atsisakytina perteklinių žodžių skliaustuose „(angl. k. public service media)“, nes šie žodžiai neįtvirtina jokios sąvokos ir neperteikia jokios teisinės ar kitokios reikšmės, kurios nebūtų galima išdėstyti lietuvių kalba.
|
Pritarti
|
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-01-11 |
|
|
|
Teikiamo Seimo nutarimo projekto preambulės 10 dalyje siūloma nustatyti, kad Seimas priimdamas šį nutarimą „įvertinęs Lietuvos Respublikos Civilinio kodekso 1.116 straipsnio 2 dalies nuostatas dėl komercinių paslapčių sampratos, kai komercine (gamybine) paslaptimi nelaikoma informacija apie viešuosius interesus atitinkančias paslaugas teikiančių subjektų paslaugų ir prekių kainas bei veiklos sąnaudas, o tai pat kitus Lietuvos Respublikos teisės aktus“. Atkreipiame dėmesį, kad cituojama Civilinio kodekso norma yra specialioji ir reguliuoja tik teisinius santykius, susijusius su viešuosius interesus atitinkančias paslaugas teikiančiais subjektais. Sąvoka „viešuosius interesus atitinkančios paslaugos“ vartojama ir apibrėžiama tik energetikos sektoriaus teisės aktuose. Be to, pažymime, kad tokia sąvoka nevartojama Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatyme. Šiame įstatyme vartojama „viešojo pobūdžio paslaugų“ sąvoka. Šios sąvokos savo turiniu nėra tapačios ir neturi būti laikomos lygiareikšmėmis. Kartu pažymime, kad Civilinio kodekso 1.116 straipsnio 2 dalyje, be kita ko, yra nustatyta ir tai, kad „Kitą informaciją, kuri negali būti laikoma komercine (gamybine) paslaptimi, nustato įstatymai.“ Todėl manytina, kad Šiuo atveju turėtų būti vadovaujamasi Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo 10 straipsnio 6 dalies nuostata, aptariančia LRT tarybos veiklos viešumą, bei bendrosiomis Civilinio kodekso nuostatomis, susijusiomis su komercinės paslapties apibrėžimu. Taigi šiame kontekste kelia abejonių, kad Seimo nutarimą siūloma priimti remiantis specialiąja Civilinio kodekso norma, reguliuojančia specialiuosius teisinius santykius, nesusijusius su siūlomu Seimo nutarimo turiniu.
|
Pritarti |
Pritarta Seimo narės Agnės Širinskienės pasiūlymui dėl preambulės 10 dalies. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-01-11 |
|
|
|
Projekto 1 straipsnyje brauktini pertekliniai žodžiai „Laikantis Seimo frakcijų proporcinio atstovavimo principo“, nes pačiame Seimo statuto 71 straipsnyje įtvirtinta nuostata, kad visos Seimo komisijos, įskaitant ir laikinąsias tyrimo komisijas, sudaromos pagal Seimo frakcijų proporcinio atstovavimo normas.
|
Pritarti |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-01-11 |
|
|
|
Projekto 4 straipsnio struktūrinės dalys turi būti dėstomos punktais, o ne dalimis, t.y. po skaičiaus dedamas skliaustelis, o ne taškas. |
Pritarti |
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-01-11 |
|
|
|
Seimo nutarimo 4 straipsnio 6 bei 9-12 punktuose siūloma įtvirtinti įpareigojimą Komisijai atliekant parlamentinį tyrimą nustatyti tam tikras aplinkybes bei atitinkamai jas kvalifikuoti, pvz. ar jos sudaro prielaidas korupcinei aplinkai, ar veikia viešųjų pirkimų kontrolės mechanizmas, ar paslaugų arba turto nuomos kainos atitinka rinkos sąlygas. Vertindami tokį įpareigojimą Komisijai, norime atkreipti dėmesį į Seimo laikinųjų tyrimų komisijų kompetenciją. Mūsų nuomone, Seimo laikinųjų tyrimo komisijų, kurias sudaro Seimo nariai, funkcija ir paskirtis yra išsiaiškinti tam tikras aplinkybes, pateikti informaciją ir išvadas kilusiai problemai nagrinėti, spręsti bei atitinkamiems sprendimams priimti. Kitaip sakant, ginčytina, ar Seimo laikinosios tyrimo komisijos gali būti įpareigojamos ne tik ištirti, įvertinti ir pateikti savo požiūrį į tam tikras aplinkybes, tačiau ir nustatyti bei teisiškai kompetentingai kvalifikuoti tokias aplinkybes, kurių kvalifikavimas priklauso išimtinai tam tikrų viešojo administravimo subjektų, pavyzdžiui, Specialiųjų tyrimų tarnybos, Valstybės kontrolės, Viešųjų pirkimų tarnybos ar kitų institucijų kompetencijai. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad Seimo laikinųjų tyrimų komisijų įstatymo 3 straipsnio 1 dalies formuluotė suponuoja, kad Seimo laikinoji tyrimo komisija gali nustatyti nebent tam tikrą įvykusį faktą, pavyzdžiui, ar buvo atlikti veiksmai bei priimti sprendimai dėl klausimų, kuriuos jai pavesta ištirti. Todėl, pavyzdžiui, projekto 4 straipsnio 8 punkte įpareigojimas komisijai nustatyti, ar priežiūros institucijos bei kiti viešojo administravimo subjektai LRT atžvilgiu nėra konstatavę Viešųjų pirkimų įstatymo pažeidimų ar kitų LRT organizuojamų viešųjų pirkimų trūkumų, suformuluotas tinkamai, nes komisija turi kompetenciją nustatyti šių juridinių faktų buvimą ar nebuvimą. Tuo tarpu kituose punktuose, vietoje įpareigojimo Komisijai nustatyti tam tikras aplinkybes bei jas atitinkamai kvalifikuoti, siūlome įtvirtinti įpareigojimą ištirti bei įvertinti tokių aplinkybių galimą buvimą (kurių kvalifikavimas jau būtų kompetentingų valstybės institucijų prerogatyva).
|
Pritarti |
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-01-11 |
|
|
|
Seimo nutarimo 4 straipsnio 12 punkto formulavimas neatitinka Seimo laikinųjų tyrimo komisijų įstatymo 2 straipsnio 1 dalies ir 3 straipsnio 1 dalies nuostatų, nes šiuo nutarimo punktu jau savaime konstatuojama (dar prieš Seimo laikinosios tyrimo komisijos atliktą tyrimą), kad LRT programų klausos ir regos neįgaliesiems pritaikymo nuošimtis yra mažas. Be to, toks konstatuojamojo pobūdžio teiginys nepagrindžiamas jokiais faktiniais duomenimis. Tuo tarpu pagal minėtas įstatymo nuostatas, būtent Seimo laikinajai komisijai turėtų būti pavesta ištirti, ar egzistuoja problema, t. y. ar LRT programų klausos ir regos neįgaliesiems pritaikymo nuošimtis yra mažas, o jei taip, tai kokios priežastys tai lemia. Siūlytina nutarimo punkto redakciją koreguoti.
|
Pritarti |
Pritarta Seimo narės Agnės Širinskienės pasiūlymui dėl 4 straipsnio 12 punkto. |
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-01-11 |
|
|
|
Projekto 5 straipsnyje reikėtų atsisakyti pavedimo pačiai Komisijai pateikti Seimui parengtą Seimo nutarimo dėl pritarimo ar nepritarimo jos išvadai projektą, nes Seimo laikinųjų tyrimo komisijų įstatymo 8 straipsnio 3 dalies nuostata suponuoja, kad Komisija savo tyrimą ir veiklą baigia kitą dieną po išvados priėmimo ją pateikdama Seimui. Mūsų nuomone, Seimo valią dėl pritarimo ar nepritarimo išvadoms įtvirtinančio Seimo nutarimo turinio rengimas nėra ir negali būti pačios išvadas pateikusios Komisijos pareiga.
|
Pritarti |
Pritarta Seimo narės Agnės Širinskienės pasiūlymui dėl 5 straipsnio. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra.
7. Komiteto sprendimas: Pritarti komiteto, atsižvelgiant į pastabas ir pasiūlymus patobulintam Nr. XIIIP-1564 projektui ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 2, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Agnė Širinskienė, Stasys Šedbaras.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas nutarimo projektas.
Komiteto pirmininkė Agnė Širinskienė
Komiteto biuro patarėja (ES) Rita Varanauskienė
Komiteto biuro patarėja Irma Leonavičiūtė