PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMO „DĖL REGLAMENTO (ES) 2022/1854 ĮGYVENDINIMO“ NR. XIV-1680
11 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2561

 

2023 m. gegužės 11 d.

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1

1

 

 

Argumentai:

Šiuo metu įstatyme galiojanti nuostata numato,  kad elektros energijos gamintojai už pajamų perviršį moka elektros energijos kainai pakilus virš 180 eurų/MWh bent vienai valandai.  Ir nėra numatyta jokio kompensavimo mechanizmo, kuris padengtų gamintojo negautas pajamas, elektros energijos kainai nukritus iki labai žemo lygio.

Toks pajamų perviršio skaičiavimo mechanizmas reiškia, kad pajamų perviršį moka gamintojai, kurių vidutinės mėnesinės pajamos, tenkančios vienai parduotai MWh,  yra gerokai mažesnės, nei 180 eurų/MWh.

Tokia situacija neatitinka viešo intereso, kadangi skatina investuoti į elektros energijos gamybą ne Lietuvoje, o tose ES valstybėse, kuriose pajamų perviršis mokamas nuo vidutinių mėnesio ar dar ilgesnio periodo gamintojų  pajamų. Tame skaičiuje ir į kaimynines ES valstybes – Latviją ir Estiją, kur taikoma būtent tokia tvarka.  Mažesnės investicijos į elektros energijos gamybą Lietuvoje ilgesnėje perspektyvoje reiškia ne tik mažesnę kuriamą pridėtinę vertę ir mažesnius Lietuvoje mokamus mokesčius, bet taip pat ir aukštesnę elektros energijos kainą elektros vartotojams vidutinėje ir ilgoje perspektyvoje.

Pakeitimu siūloma pajamų perviršį skaičiuoti, vertinant vidutines svertines mėnesio rinkos pajamas už elektros energijos MWh.

Tai užtikrins, kad pajamų perviršis bus renkamas tik tokiu atveju, jei gamintojas iš ties, vertinant vidutines mėnesio pajamas, tą perviršį faktiškai gaus.

Ir tai sulygins pajamų perviršio rinkimo mechanizmą Lietuvoje su mechanizmu, taikomu daugelyje kitų ES valstybių, tame tarpe Estijoje ir Latvijoje.


Pasiūlymas: Pakeisti  Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo „Dėl reglamento (ES) 2022/1854 įgyvendinimo“  11 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Pajamų perviršio skaičiavimas grindžiamas elektros energijos sandorio kaina kiekvieną atsiskaitymo už disbalansą laikotarpį, kuris apibrėžtas 2019 m. birželio 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2019/943 dėl elektros energijos vidaus rinkos vidutinėmis svertinėmis mėnesio rinkos pajamomis už elektros energijos MWh

 

2

1

 

 

Argumentai:

Siūlomas pakeitimas, kuris motyvuotų didesnes investicijas į energijos gamybą ių atsinaujinančių išteklių, kaupimo įrangą ir energijos efektyvumą didinančias priemones, numatant galimybes gamintojams susimažinti pajamų perviršio mokėjimus tokiu atveju, jei visas pajamų perviršis yra panaudojamas tokioms investicijoms finansuoti.

Tai savo ruožtu pajamų perviršio surinkimo mechanizmą paverstų mechanizmu, skatinančiu viešą  interesą vidutinėje ir ilgoje perspektyvoje užtikrinančias investicijas. 

Tai taip pat leistų išvengti investicijų nutekėjimo į Latviją ir Estiją, kur šiuo metu yra taikoma tokia tvarka.

Siūlomo mechanizmo priežiūrą siūloma suteikti Valstybinei Energetikos Reguliavimo Tarybai.

 

Pasiūlymas: Papildyti įstatymo 1 straipsniu keičiamą   Įstatymo „Dėl reglamento (ES) 2022/1854 įgyvendinimo“  11 straipsnį 12 dalimi ir ją išdėstyti taip:

 

„12. Pajamų perviršis nerenkamas iš pajamų perviršio mokėjimo subjektų, o kai taikoma, – ir iš su jais susijusių asmenų, kurie investuoja Lietuvos Respublikoje į atsinaujinančių išteklių energijos gamybą. Ši sąlyga taikoma ir susijusių asmenų investicijoms, kai pajamų perviršio mokėjimo subjektai, o kai taikoma, – ir su jais susiję asmenys gauna pajamas, viršijančias nustatytą rinkos pajamų viršutinę ribą, o susiję asmenys šias pajamas panaudoja investicijoms į atsinaujinančių išteklių energijos gamybą. Šio įstatymo pagrindu yra vertinamos investicijos į atsinaujinančių išteklių elektros energijos ir (ar) šilumos energijos, ir (ar) vėsumos energijos gamybos įrenginius, šių įrenginių prijungimą prie energetikos tinklų, energijos kaupimo įrenginius (kai jie skirti atsinaujinančių išteklių energijai kaupti), energijos vartojimo efektyvumą didinančias priemones  (toliau – investicijų projektas).

Pajamų perviršio mokėjimo subjektai, o kai taikoma, – ir su jais susiję asmenys, kurie ketina pasinaudoti šiame punkte nustatyta teise, pateikia Tarybai jos nustatyta forma ir tvarka pranešimą apie ketinimą pajamų perviršį investuoti į investicijų projektą. Taryba per vieną mėnesį išnagrinėja pateiktą informaciją ir patikrina jos teisingumą. Jei pateiktuose dokumentuose pateikta informacija yra nepakankama, neteisinga ar netiksli, Taryba informuoja pareiškėją apie nustatytus trūkumus ir nustato terminą trūkumams pašalinti.

Investicijų projektas, kuriam taikomos šio įstatymo nuostatos, gali būti pradėtas įgyvendinti iki šio įstatymo įsigaliojimo, bet ne anksčiau, nei vieneri metai iki  pranešimo pateikimo Tarybai dienos. Investicijų projektas, į kurį investuojamas pajamų perviršis, turi būti įgyvendintas ne vėliau kaip iki 2025 metų pabaigos. Taryba kontroliuoja investicinio projekto įgyvendinimą. Iki nustatyto termino neįgyvendinus investicijų projekto, pajamų perviršio suma už pajamų perviršio taikymo laikotarpį pajamų perviršio mokėjimo subjektų sumokama šio įstatymo ir Tarybos nustatyta tvarka. Taryba nustato išimtis leidžiančias dėl objektyvių priežasčių pratęsti investicijų projekto įgyvendinimo terminą papildomai iki dviejų metų. Pranešimo apie ketinimą pasinaudoti šiame punkte nustatyta teise, duomenų ir (ar) dokumentų apie investicijų projektą pateikimo, investicijų projekto suderinimo, vykdymo eigos ataskaitų pateikimo, atliktų investicijų apskaičiavimo, pajamų perviršio ar jo dalies sumokėjimo neįgyvendinus investicijų projekto, investicijų projekto termino pratęsimo tvarką nustato Taryba, vadovaudamasi šio įstatymo nuostatomis.“

3

2

 

 

Argumentai:

Siūloma papildomai nustatyti mechanizmą, leidžiantį grąžinti gamintojų ir padarytas pajamų  perviršio permokas gamintojams, šias lėšas investuojantiems į energijos gamybą iš atsinaujinančių išteklių, energijos kaupimo įrangą ir energijos efektyvumą didinančias priemones, jeigu tokios permokos buvo.

Taip pat Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai paliekamas įpareigojimas priimti šiame įstatymo pakeitime siūlomo mechanizmo taikymo įgyvendinamuosius teisės aktus. 

.

 

Pasiūlymas: Papildyti įstatymo 2 straipsnį  2,  3 ir 4 dalimis ir jas išdėstyti taip:

 

„2. Šio įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje išdėstyta Lietuvos Respublikos įstatymo dėl Reglamento (ES) 2022/1854 įgyvendinimo 11 straipsnio 3 dalies ir 11 dalies nuostatos taikomos ir iki šio įstatymo įsigaliojimo atliktam pajamų perviršio mokėjimo subjektų, o kai taikoma, –  ir su jais susijusių asmenų pajamų perviršio apskaičiavimui už laikotarpį nuo 2022 m. gruodžio 1 d. Pajamų perviršio perskaičiavimas ir permokėta (jeigu susidaro permoka) pajamų perviršio dalis grąžinama Tarybos nustatyta tvarka.

3. Šio įstatymo 1 straipsnio 4 dalyje išdėstyta Lietuvos Respublikos įstatymo dėl Reglamento (ES) 2022/1854 įgyvendinimo 11 straipsnio 12 dalies nuostata taikoma ir iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtam investicijų projektui ir pajamų perviršio mokėjimo subjektams, o kai taikoma – ir su jais susijusiems asmenims apskaičiuotam pajamų perviršiui. Lietuvos Respublikos įstatymo dėl Reglamento (ES) 2022/1854 įgyvendinimo 11 straipsnio 12 dalies taikymo atveju pajamų perviršio mokėjimo subjektų, o kai taikoma – ir su jais susijusių asmenų sumokėtas pajamų perviršis grąžinamas (kai šis nesumokėtas – prievolė panaikinama) Tarybos nustatyta tvarka.

4. Valstybinės energetikos reguliavimo taryba iki 2023 m. _________  __ d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

 

 

 

Teikia

Seimo narys Romualdas Vaitkus